• 12.679 nieuwsartikelen
  • 167.963 films
  • 10.905 series
  • 31.285 seizoenen
  • 626.371 acteurs
  • 195.678 gebruikers
  • 9.160.123 stemmen
Avatar
 
banner banner

Sans Toit ni Loi (1985)

Drama | 105 minuten
3,59 137 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 105 minuten

Alternatieve titels: Vagabond / Ik Zie Nog Wel

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Agnès Varda

Met onder meer: Sandrine Bonnaire, Setti Ramdane en Francis Balchère

IMDb beoordeling: 7,6 (14.367)

Gesproken taal: Frans en Arabisch

Releasedatum: 5 juni 1986

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Sans Toit ni Loi

In Zuid-Frankrijk wordt het dode lichaam van een zwerfster gevonden. De film behandelt in documentaire-stijl de laatste weken van haar leven, waarin ze allerlei mensen ontmoet, maar niemand haar echt leert kennen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Mona Bergeron, a vagabond

Mme Landier

The Moroccan who discovers Mona

La vieille Tante Lydie

Un paysan interrogé

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Won in 1985 de Gouden Leeuw van Venetie.

Sandrine Bonnaire in een fantastische rol.


avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

  • 101 berichten
  • 329 stemmen

Is deze onlangs uitgezonden of zo? (vanwege het plotseling 'groot aantal' stemmen)

Heb hem lang geleden gezien, en vond hem toen mooi. Volgens mij heeft Criterion 'm ook uitgebracht.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Typisch Europese cinema dit, alhoewel ik zo niet meteen vergelijkbaar materiaal kan opnoemen. De film is nogal grauw, ook qua montage en filmstijl. Sandrine Bonnaire speelt haar rol erg goed, als vieze zwerfster (vagebond) die door kleine dorpjes in Frankrijk slentert. De film zelf heeft nergens echt briljante momenten, maar kijkt toch heerlijk weg. De tijd vloog voorbij, en ik bleef altijd benieuwd naar waar Sandrine nu weer in zou belanden. Geen briljante film, maar toch wil ik hier wel 4 kleine sterren aan kwijt, gewoon een gevoel


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Nouvelle vague icoon Varda gaat hier de toer van het sociale drama op,althans:in het begin denk je dat deze film de romantische richting opgaat en de vrijheid wil bezingen van het superieure individu dat zich verdomt te conformeren aan de moraal van de brave burgerman,maar langzaamaan wordt duidelijk dat die overdreven romantiek juist wordt verworpen.En dan niet omdat de heldin doodgaat,maar omdat duidelijk wordt dat haar levensstijl volkomen onhoudbaar en negatief is.Wat dat betreft doet STNL erg denken aan LDP van Bresson.

Verder valt natuurlijk op dat de structuur rondom bekenden van een dode die worden geinterviewd om een biografie te destilleren,is overgenomen van CK.

Helaas valt na een goed begin de film wat teveel in herhaling:na een kwartier of drie is de boodschap wel overgekomen en worden de situaties waarin Bonnard verzeild raakt een herhaling van zetten.Probleem is ook dat door geen expliciete reden voor haar gedrag te geven Varda de universaliteit van de heldin wil benadrukken,maar in feite haar totale vreemdheid benadrukt.

Verder uitmuntend geacteerd door Bonnard,die je als het ware kunt ruiken.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74063 berichten
  • 5900 stemmen

Vanaf 18 april te koop op dvd (Cinéart).


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Sans toit ni loi is een speciale film voor mij. Het is één van de eerste films waardoor ik het fenomeen speelfilm zo ben gaan waarderen. En één van de eerste die ik destijds van tv had opgenomen op video en nog vaak heb bekeken. Nu heb ik dan eindelijk de officiele dvd gekocht en kan ik de film ook in goede beeldkwaliteit bekijken. Waardoor die overigens wel veel meer low-budget overkomt. Sommige scenes lijken met een gewone video camera opgenomen te zijn. Maar feit is, dat ik het ook nu, na al die jaren, nog steeds een heel erg mooie film vindt over de laatste dagen van een zwerfster in Frankrijk. Het is ook een mooie roadmovie die een mooi beeld geeft van Frankrijk en zijn landschappen. Maar wat me ook nu weer opviel, is dat de film zo mooi opbouwt. In het begin heeft het zwerven allemaal nog best wel iets romantisch en avontuurlijks, maar gaandeweg wordt het toch wel duidelijk dat het eigenlijk allemaal helemaal niet zo'n pretje is.

Tenslotte wil ik nog vermelden dat de dvd twee hele interessante bonussen heeft. Een documentaire met de maakster en een aantal spelers achttien jaar ná de film. En een interessante documentaire over de Poolse componiste van de muziek en de 12 "travellings" die verwerkt zijn in de film.


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 22563 berichten
  • 73140 stemmen

Je moet hier van houden maar ik vond het allemaal erg depressief en neerslachtig, wel mooi geschoten maar niet echt mijn film.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6316 berichten
  • 4494 stemmen

Sober gefilmde prent die aanvankelijk erg weet te boeien door zijn ongewone narratieve structuur en door het overtuigend, toegewijd acteerwerk van Bonnaire. Helaas heeft de film een nogal onregelmatig tempo en worden er enkele uiterst doorzichtige, typisch Franse counter-culture statements gemaakt. Het nomadenbestaan wordt dan misschien niet verheerlijkt, maar de maatschappelijke kritiek blijft niettemin bijzonder pover.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4728 berichten
  • 3712 stemmen

Wat indertijd toch echt wel indruk maakte komt nu wat gedateerd en simpel op me over. De momenten-tussendoor waarin degene die dit stukje van het verhaal trekt zijn of haar bespiegelingen verwoordt komen wat potsierlijk over - dat was toen misschien heel vernieuwend, ondertussen is dat toch wel eens eleganter gedaan. En de maatschappijkritiek is ook wel eens mooier uitgedrukt.

Net als Sandrine Bonnaire. Mooi gespeeld, daar echt geen woord van kritiek op. Maar is het zo bijzonder dat daar een Gouden Leeuw bij hoort? Ik zie het er niet direct aan af. Onderhoudend is het beslist, maar niet heel bijzonder.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Niet mijn ding. Ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat de diverse episodes van het verhaal op elke willekeurige manier aan elkaar geplakt kunnen worden. Omdat het veelal om een herhaling van zetten gaat, zou het eindresultaat volgens mij hetzelfde zijn. Agnès Varda licht maar een klein tipje van de sluier op over de motieven van de dakloze zwerfster. Daardoor blijft het een vlak geheel en is het moeilijk empathie voor haar te krijgen en eigenlijk heeft de film dat wel nodig.


avatar van parcivalis

parcivalis

  • 298 berichten
  • 353 stemmen

Prachtig,


avatar van Spetie

Spetie

  • 38830 berichten
  • 6881 stemmen

Sans Toit ni Loi is de derde film die ik zie van Agnès Varda. Hoewel elke film van een andere decennium is, valt de stijl van Varda wel te herkennen. Die is veelal sober, soms neigend naar het minimalistische.

De stijl past hier wel goed bij het onderwerp. Het maakt het leven van de zwerfster, waar niemand echt oprechte interesse lijkt te hebben, nog net wat grauwer en minder aangenaam. Sandrine Bonnaire speelt een prima hoofdrol. Ik kreeg op sommige momenten best wel wat medelijden met haar. Dat uitzichtloze leven is vervelend en eentonig en dat maakt Varda ook goed kenbaar door bepaalde zaken ook te herhalen.

Het niveau is erg constant. Weinig echt hoogtepunten, geen dieptepunten, maar door de eerder genoemde zaken wel bovengemiddeld goed.

3,5*


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5079 berichten
  • 7166 stemmen

In de herziening!

Het releasebeleid in Nederland qua classics is nog steeds bedroevend qua aanbod, maar heel af en toe duikt er zowaar nog een film op die interessant genoeg is om aan te schaffen.

Het Franse platteland in de winter van 1985, koud, grijs en dor en hier loopt Sandrine Bonnaire rond te zwerven en in een soort van semi-documentaire stijl zien we de mensen waar ze kort of langer contact mee heeft.

Gouden Leeuw in 1985 en de film staat nog steeds stevig overeind.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4200 stemmen

Prachtfilm is dit. Eigenlijk is alles mooi aan deze film. Acteren, omgeving, muziek.

Jammer dat ze minder zo gemaakt worden in Frankrijk. Vaak heeft het laatste tijd een soort Amerikaanse waas over zich. Frankrijk heeft een eigen film cultuur, die hoeft niet afgekeken te worden van Amerika.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Sans Toit ni Loi verteld in halve documentaire-stijl het verhaal over de laatste weken van een jonge zwerfster. Waarom ze rond is gaan zwerven wordt echter nergens duidelijk en de mensen die ze tegenkomt komen maar weinig van haar te weten.

Ik had niet verwacht dat een film met zo'n ongebruikelijke vertelmethode zo prettig weg zou kijken. Het werkte ook allemaal best goed. De afwisseling van het leven van de zwerfster, de interviews met de omstanders en de huishoudster die haar gedachten direct in de camera verteld. Ergens is het een soort voorloper van wat Martin Scorsese in Goodfellas zou gaan doen.

De film laat eens een keer iets anders zien als de paradijselijke Provence waar we aandenken bij Frankrijk. In Sans Toit ni Loi is alles smerig, vervallen en troosteloos. Toch hebben de landschappen nog steeds een aantrekkingskracht en weet Agnès Varda de troosteloosheid van de locaties juist erg goed te gebruiken. Ook de klassieke muziek en de (Franse) rock passen erg goed bij het tijdsbeeld en de toon.

Uiteindelijk weten we nog steeds niet waarom het meisje is gaan rondzwerven. Varda geeft nergens een oordeel en stuurt niet in een bepaalde richting en we weten het als kijker evenmin als de 'geïnterviewden'.



avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1099 berichten
  • 1515 stemmen

Weinig onderhoudend, gespeend van elke spanning, eentonig en arm in muziekkeus.



avatar van John Milton

John Milton

  • 22390 berichten
  • 12103 stemmen

Ik had Sandrine Bonnaire echt niet herkend hier, terwijl ik haar een maand of wat terug juist zo sterk vond in À Nos Amours (1983). Wonderlijk.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74063 berichten
  • 5900 stemmen

Schrijnend. Met name op het gebied van hygiëne en verval en sociale ellende. De korte interview intermezzo's zijn typisch Varda en geven de film een unieke vorm.

Een zwaar bevochten vrijheid, die in de praktijk geen vrijheid is omdat ze ofwel niet wenst te doen wat logischerwijs van haar verwacht wordt, of dat ze gevraagd wordt op te rotten.

Ik zou Sandrine Bonnaire ook niet hebben herkend, als ik niet vooraf had gelezen dat zij de hoofdrol speelt.

Het einde is bekend omdat de film er mee begint, maar wanneer dit op het eind ook weer op die wijze afsluit komt het toch aan als een mokerslag.


avatar van Basto

Basto

  • 10789 berichten
  • 7050 stemmen

Mijn tweede Varda en opnieuw maakt ze indruk.

Ik kende deze film eigenlijk enkel van de poster, dus het was een film die ik volkomen blind in ging.

Het bleek een mooi rauw, maar ook menselijk portret te zijn van de laatste weken uit het leven van een vrouwelijke zwerver. Een fijne sfeerschepping en goed gespeeld. Prachtige soundtrack ook.

Had in mijn ontdekkingstocht blind de Vargas box van Artificial Eye gekocht. Net iets minder compleet en de helft goedkoper. Wist niet goed wat me te wachten stond. Maar na twee film bekruipt mij toch al een gevoel van spijt. Maar ach, heb er nog een flink aantal te ontdekken uit de huidige box.

4*


avatar van Fransman

Fransman

  • 2865 berichten
  • 2175 stemmen

Knappe film van Agnes Varda, met een indrukwekkende rol van Sandrine Bonnaire, die na het kijken nog wel even blijft doorzeuren in je hoofd. Een bijzondere kijkervaring. Toch valt er ook wel wat op af te dingen, zoals Pippo al aangaf. De samenhang en volgorde van de verschillende ontmoetingen van de jonge vrouw lijkt nogal willekeurig en de drijfveren van het meisje worden niet duidelijk gemaakt. Ook het slot vond ik niet helemaal bevredigend. Maar goed, misschien is het feit dat er veel oningevuld blijft nu juist de kracht van de film. Misschien hoort het bij onze tijd dat we overal een antwoord op willen.


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Na lange tijd weer eens gezien. Een film waar ik een speciale band mee heb omdat het destijds een van de eerste films was die ik van tv op video had opgenomen en toen ook best vaak bekeken. Maar de film staat voor mij nog steeds. Ook nu nog. Mooie en indringende film.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21766 berichten
  • 4664 stemmen

Bijzondere film. Varda hoorde van iemand dat hij een dode (mannelijke) zwerver had gevonden. Dat onthield ze altijd en werd het uitgangspunt voor de film. Varda veranderde de hoofdpersoon in een vrouw. Onder meer op basis van Varda die leven van daklozen bekeek en zelfs zelf even rondzwierf,

De film geeft een portret van Mona puur gebaseerd op haar interacties met anderen. We weten maar een beetje over wat haar achtergrond kan zijn omdat ze bepaalde dingen aan anderen vertelde. De mensen die ze tegenkomt willen soms wel helpen maar niet te veel en niet te lang en Mona wil soms wel hulp maar ook niet te veel en te lang en met verplichtingen. Mona is impulsief en wantrouwend, heeft geleerd om haar eigen belang boven dat van anderen te zetten en hecht zich nauwelijks aan andere mensen.

Dat zorgt voor een bijna filosofische film. Een die veel vragen stelt maar er niet zoveel beantwoord. Over zwerven en wat wij zien als sociaal vallen. Maar ook over mensen kennen als je maar een flardje van hun leven meemaakt. Dat uit zich ook in de stijl. Meerdere malen is er een lang trackingshot waar de hoofdpersonen in en uitlopen. En er zijn interviewfragmentjes. Waar de mensen die Mona ontmoet heeft kort een opmerking over haar maken. De film laat zien dat iemand zo onkenbaar is. want een volledig beeld van Mona is er zo niet.

Tegelijk is het ook een soort tocht die grotendeels langs de zelfkant van Frankrijk voert. Huishoudsters met criminele vriendjes, idealisten die buiten de maatschappij proberen te leven, Arbeiders uit Noord-afrika die met zijn allen in een vies huis wonen.