• 10.574 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Catherine Corsini

Met onder meer: Cécile de France, Izïa Higelin en Noémie Lvovsky

Gesproken taal: Frans

Plot La Belle Saison

Parijs, 1971. Delphine en Carole ontmoeten elkaar. De boerendochter Delphine gaat naar de hoofdstad om carrière te maken en ziet zich al aan het hoofd van een eigen bedrijf, iets wat in die tijd ondenkbaar was. Carole, die samen is met Manuel, is een vrolijke en dynamische activiste. De ene is stil en gesloten maar weet dat ze van vrouwen houdt. De andere beseft helemaal niet welke aantrekkingskracht haar te wachten staat. Hun ontmoeting zal hun levens een compleet en andere wending geven. Zal hun ontluikende liefde de dagelijkse realiteit aankunnen?

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Fransman

Fransman

Het prachtige Franse land en twee prachtige, zelfbewuste vrouwen die elkaar vinden. Wat wil je nog meer. Dat ging niet van een leien dakje anno 1971. Je moet af en toe wel even doorbijten bij het emancipatiegeneuzel van die jaren, met alle clichés die bij die tijd hoorden, maar dan blijft er een indrukwekkend verhaal over keuzes, over uit de kast komen toen dat nog helemaal niet kon in een provinciaal Frankrijk, durven kiezen voor je eigen geluk en de angst om anderen verdriet te doen.

Een film zo integer dat die diepe indruk achterlaat. Begrijp niet dat niet (veel) meer vrouwen (ik ben een man) deze film gezien hebben.

Sol1

Film spelend in 1971 over de rechten, die aan vrouwen toekomen, met magnifiek spel van de beide hoofdactrices Izïa Higelin en Cécile de France. Er wordt teruggegrepen op diverse historische zaken: "L'Hymne des Femmes", in die tijd gezongen op de melodie van de internationale, is daar één van. Het "Manifeste des 343 salopes", gepubliceerd in het Franse socialistische weekblad Le Nouvel Observateur (tegenwoordig: L'Obs) in april 1971, een ander. Daarin getuigden 343 vrouwen dat zij een abortus hadden laten plegen.

Wat in die tijd noodzakelijk was, het terechte opeisen van de hiervoor genoemde rechten, lijkt nu helaas onder sommige invloeden en op bepaalde plaatsen opnieuw actueel te worden.

De manier van actievoeren en engagement uit de film, komt nu humoristisch over.

De film geeft goed en integer weer hoe de twee hoofdpersonen hun aard ontdekken en daarmee omgaan, relatief (tenminste, voor 1971 dan nog steeds ... ...) makkelijker in Parijs, moeilijker op het platteland waar de ouders van Delphine hun boerderij hebben. Naast met mogelijke negatieve reacties van hun omgeving, worden ze daarbij ook geconfronteerd met (de resultaten van hun) persoonlijke keuzes.

Volgens opgave van de regiseusse Catherine Corsini, zouden de namen Delphine en Carole een verwijzing moeten zijn naar de feministes Carole Roussopoulus en Delphine Seyrig, in 1975 medeverantwoordelijk voor Maso et Miso vont en bateau (1975) - IMDb (niet beschreven op Moviemeter).

Sol1

"Maso et Miso" uit 1975, zie hiervoor, is overigens niet direct interessant voor dit forum. Het blijkt te gaan om een satirische, feministische reactie op een niet al te subtiele Franse actualiteitenrubriek uit dat jaar. De thematiek is internationaal, dit specifieke punt niet. Waar de verkortingen Maso en Miso voor staan, zal wel duidelijk zijn.

avatar van Fransman

Fransman

Interessante toelichting Sol1.

Fransman schreef:

Interessante toelichting Sol1.

Afgezien van een storende spelfout in mijn verhaal wel, bedankt!

scorsese

Uitstekende film over een boerendochter die verliefd wordt op een vrouw uit de stad. De film speelt zich af tijdens de zomer van 1971 en heeft een aangenaam tempo en een ontroerend einde. De relatie tussen de twee verloopt gecompliceerd en de personages zijn goed neer gezet. Ook te danken aan de twee mooie rollen van Cécile De France en Izïa Higelin.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een warme sfeervolle Franse film dat op een kruising lijkt tussen Manon en La vie d'Adèle. Qua sfeer toch, want het onderwerp is op zich ook wel boeiend. Op het eerste zicht wat dubbel met zowel een feministisch verhaal als een lesbische liefde. Maar het hangt wel samen. Het conservatieve platteland houdt krampachtig vast dat een vrouw ondergeschikt is aan een man. Zowel in de bedrijfsleven (ook dat van boer) als dat in een huwelijk dat moet bestaan uit een man en een vrouw. In de stad vinden jonge mondige vrouwen elkaar in een strijd om hier tegen in te gaan. Lesbische vrouwen zijn er altijd geweest, maar in dat stramien van het 'perfecte plaatje' werd hun liefde streng afgekeurd.

Carole is de strijd een deel van haar leven en volgt ze de liefde, dat mee in die stroom zit. Delphine komt uit een wereld waar het onmogelijk was om een strijd te voeren. Dankzij Carole lukt het haar deels, maar de tegenwind komt van alle kanten zodat ze helaas moet kiezen welke strijd ze aangaat en zo de andere verliest.

Cécile De France is een geweldige actrice en ook hier schittert ze in een verhaal over liefde in een wereld die er niet mee om kan. Izïa Higelin ken ik niet, maar ze kan de film best wel dragen en het samenspel met Cécile is best wel goed. Het verhaal is mooi uitgewerkt met de nodige achtergrond bij de personages. Het is meer dan een liefdesverhaal geworden maar een blik uit het leven van een vrouw die te hard moet vechten voor dingen die evident zouden moeten zijn... Misschien komt de geloofwaardigheid ook van het feit dat regie, hoofdrolspelers, cinematografie, script en producer allemaal vrouwen zijn. Het zou geen issue mogen zijn, maar in de filmwereld helaas nog altijd eerder uitzondering dan regel.

avatar van Chocolate

Chocolate

Ik ben BLIJ! Want ik dacht dat ik alle goede lesbische films wel gezien had en opeens zag ik deze ergens in een lijstje staan. Ik heb echt genoten. Een hele mooie film.

avatar van Movsin

Movsin

Mooie, tedere film over liefde.

Voert de film ons in eerste instantie mee naar een groep voor vrouwenrechten ijverende jongeren, het is de lesbische aard van de twee vrouwen in de hoofdrol die in het verhaal, dat zich zowat 50 jaar geleden afspeelt, voor de meeste tegenkantingen zal zorgen en meteen ook de mooiste en gevoeligste scènes uit deze film zal opbrengen.

De vertolkingen zijn gaaf. Vooral Cécile de France is opmerkelijk in haar feministische gedrevenheid en verliefdheid op de vrouw die uiteindelijk nog het meest lijdt, rol eveneens geloofwaardig vertolkt door Izïa Higelin, terwijl ook Noémie Lvovsky als de moeder die haar dochter "bedreigd" ziet, eveneens keurig vertolkt.

Mooie beelden van het Franse platteland, met daarbij goede schets van het nuchter boer zijn.

avatar van mrklm

mrklm

Delphine [Izïa Higelin] ontsnapt begint jaren ‘70 aan de traditionele waarden van de boerengemeenschap waarin ze is opgegroeid en verhuist naar Parijs waar ze eindelijk openlijk voor haar seksualiteit uit durft te komen wanneer ze een relatie aangaat met de feministische activist Carole [Cecile de France]. Maar wanneer het bestaan van de familieboerderij in gevaar komt na de beroerte van Delpines vader [Jean-Henri Compère], voelt Delphine zich verplicht om terug te keren. Wanneer Carole haar onverwacht opzoekt wordt het steeds moeilijker om de ware toedracht van hun relatie geheim te houden voor Delphines moeder [Noémie Lvovsky]. Een confrontatie lijkt een kwestie van tijd. Schildert op treffende wijze het contrast van het plattelandsleven met dat van Parijs, daarbij geholpen door de levendige vertolkingen van Higelin en De France. De terugkeer op het platteland is een stuk minder interessant, ook al omdat het niet zo moeilijk is om te raden in welke richting het verhaal zich zal ontwikkelen.

BBarbie

Warme film over een lesbische relatie ten tijde van de seksuele revolutie eind jaren 60, begin jaren 70. Strijden voor anonieme gelijke rechten voor vrouwen is toch nog wat anders dan in een conservatieve omgeving uitkomen voor je seksuele geaardheid.

Regisseur Catherine Corsini heeft over die worsteling een prachtige film gemaakt met uitmuntende vertolkingen van Cécile de France (natuurlijk) en Izïa Higelin (mij totaal onbekend). Een pareltje.