Fish Tank (2009)

3,53

Verenigd Koninkrijk / Nederland

geregisseerd door Andrea Arnold
met Katie Jarvis, Kierston Wareing en Michael Fassbender

Mia is een 15-jarig meisje, dat altijd in de problemen is en dat is uitgesloten van school en is verbannen door haar vrienden. Op een warme zomerdag brengt haar moeder een mysterieuze vreemdeling mee, genaamd Connor, die belooft om alles te veranderen en liefde in hun levens te brengen.

163 BERICHTEN 45 MENINGEN
avatar van Marbles
ging nergens over.

avatar van Malibu Stacy
Sterk verhaal over een tienermeisje dat als enige houvast de nieuwe vriend van haar moeder heeft. Op het einde was ik vooral erg blij dat ik niet in Engeland ben opgegroeid. Goede film!

avatar van predator
Marbles schreef:
ging nergens over.

Goed om te weten......

avatar van de grunt
Onbegrijpelijk dat die Katie Jarvis na Fish Tank niet meer gecast is.
Misschien komt het door haar specifieke 'trashy' voorkomen, maar acteren kan ze.

Ja en nee. Het ging ook nergens over dan inzage in het leven van een puber. Voor mij geen verbazende ontwikkelingen sterker nog ik vond het puberale allemaal wel meevallen, ze was best lief. De relatie met conner vind ik ook een ja en nee, en een smerige bijsmaak kreeg ik ervan. De onvriendelijkheid voor de dieren stond me ook tegen. Het enige trieste eraan is dat mia haar zelf speelt. Zulke moeders heb ik teveel van gezien bij vriendinnen van vroeger, vreselijke types. Dit soort films is prima voor mensen die nooit over de edge hebben durven kijken. Het zusje zag er te verzorgd uit in haar gezicht om zo Trashy te kunnen spelen, en toch deed ze het heel goed. Het enige wat mij indruk heeft gemaakt is de scène met dochter van conner en dansscene, bij dat laatste zat ik te janken. Omdat ik me dan realiseer hoeveel mensen zo leven ook in Nederland.

avatar van olbo
Film ging degelijk ergens over.

Hoewel er goed geacteerd wordt in deze film kon het geheel me amper boeien.
Te langdradig en saai...

kappeuter (moderator)
Ongein / slowchat verwijderd.

Uitstekende film over een opstandig tienermeisje wiens moeder een nieuwe vriend mee naar huis brengt. Een rauwe film die op een documentaire-achtige stijl in beeld is gebracht. Het naturelle en tevens sterke acteerwerk draagt hier ook aan bij. Ook weet het hoofdpersonage van begin tot eind te boeien en is bijna continu in beeld. In de herziening wist het me meer te raken, waardoor een verhoging naar 4.0 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een ruwe film. Deed me soms denken aan de stijl van de broers D'Ardenne. Al schreeuwt Fish Tank nog meer woede uit, terwijl de films van D'Ardenne eerder depressief overkomen met momenten (vooral de vroegere films). Katie Jarvis speelt een jonge tiener die geen zicht heeft op een toekomst. Het lukt niet op school en is toch wel ongewenst door haar moeder. Dat reageert ze op haar omgeving af zodat ze geen vrienden heeft. Er is geen uitweg met enkel haar muziek als vluchtweg. En dan komt de reddingsboei in haar leven. De nieuwe vriend van haar moeder. Een man met een andere achtergrond. Veel stabieler en iemand die even naar haar omkijkt. Voor haar het lichtpuntje in het donkere leven dat even doet hopen dat het ook anders kan. Al zullen er meer lichtpuntjes nodig zijn om het leven helemaal om te draaien.

Fish Tank is een zeer boeiende film. Ik zie de titel dan ook als een echte viskom met een goudvis die enkel maar rondjes kan zwemmen, dromend van een grote vijver met andere vissen.

Prachtige ontroerende film.
Uit het leven gegrepen van vele (familie's)
die van de ene ontgoocheling in de andere vallen.
En die eigenlijk nooit een stabiel leven zullen kunnen opbouwen.
Meestal is de opvoeding en het vele drankgebruik de schuldige.
Moeders die zelf nooit enige liefde hebben gekend in hun leven
geven dit dan ook vaak ongewild door aan hun kinderen.

Heel realistisch geacteerd door o.a. : Katie Jarvis en haar zusje in de film.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een troosteloze film. Aanvankelijk is er nog wel wat humor, vooral in de vorm van dat erg leuke zusje van Mia, maar later biedt de film dat ook niet meer. Wel blij dat de film niet helemaal de voorspelbare richting inslaat die ik vreesde. Als Conor in het leven van Mia komt vrees je eerst nog wel even dat Mia's opgetrokken schild volledig af zal brokkelen en het een te zoete kant op zal gaan, maar gelukkig loopt dat heel anders.

Ik weet niet eens of de film er echt beter van wordt als Conor seks heeft met Mia, het afbreekt met haar moeder en uit hun leven verdwijnt, maar in elk geval gaat de film geen al te voorspelbare kant op. Ik had geen idee wat Mia nou van plan was toen ze Conors dochtertje ontvoerde. Best een ongemakkelijke scène.

Mia is niet per se sympathiek te noemen, maar de film (en vooral ook Jarvis) laat je wel echt met haar meeleven. Niemand is volledig sympathiek eigenlijk. Billy en Tyler misschien. Maar vooral Mia wordt er niet minder boeiend door. Het is gewoon pijnlijk om haar maar doelloos te zien ronddwalen. Heel de film zie je haar eigenlijk enkel alleen, als een soort toeschouwer van afstand kijkend naar groepjes mensen die met elkaar omgaan.

Vond het einde ook erg geslaagd. Net als in American Honey is muziek een grote en broodnodige uitlaatklop voor de personages in de film. En klein gebaar als laatste scène past helemaal bij de film. Het zijn altijd de kleine momentjes die er bovenuit steken. 3.5*.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De zomer is voor mij niet die hete zonovergoten dagen die weleens voorkomen. Nee, dat zijn juist zwoele avonden met de late zomeravondschemering op de achtergrond en alcohol binnen handbereik. Iets over de helft zitten een aantal van deze fantastische scènes die mij helemaal dat gevoel geven. Qua sfeer perfect maar ook in de film zelf kennen deze scènes een bepaalde spanning. Het zijn veruit de beste twintig minuten van de film en behoort tot het beste dat ik het laatste jaar heb gezien.

Ja, op momenten en zeker dat hele stuk voor die scènes ligt deze film helemaal in mijn straatje. Weinig plot en vooral een sfeerschets van iemands leven en van een bepaald milieu. Een registrerende camera, naturel acteerwerk en een bepaald realisme en een zekere geloofwaardigheid. Soms heel mooi geschoten met allemaal fijne kleurtjes en beelden met een sterke zeggingskracht. Dat alles met een ijzersterke Jarvis die schattig is, hulpeloos en vooral een slachtoffer waarvan je ergens denkt dat ze meer kan, maar weet dat dat nooit gaat gebeuren. Jarvis is eenzaam, maar gelukkig niet met dat stil zijn om het stil zijn, zoals zo vaak wordt gezien in dit soort films. Haar mimiek en blikken zijn ook geweldig en verraden een enorm broeinest van emoties. Daarnaast ook een sterke Fassbender die als altijd een enorme acte de présence geeft en samen met Jarvis een goede chemie heeft.

Alleen het laatste halfuur zakt de film echt in. Er komt meer plot bij alsof men ineens de film wil afronden. Maar waarom wil je iets afronden? En vooral die stukken met de inbraak en de soort van ontvoering passen echt in het geheel niet bij de film en doen daar echt afbreuk aan. Die scène met Nas op de achtergrond is dan wel weer heel erg fijn en de film wordt uiteindelijk nog wel fraai afgesloten. 4,0*.