The Broken Circle Breakdown (2012)

België / Nederland
Drama / Muziek

geregisseerd door Felix Van Groeningen
met Veerle Baetens, Johan Heldenbergh en Nell Cattrysse

'The Broken Circle Breakdown' vertelt de intense love story tussen Elise (28) en Didier (36). Zij heeft haar eigen tattooshop, hij is een Vlaamse cowboy die banjo speelt in een bandje. Het is liefde op het eerste gezicht... al zijn de verschillen groot. Water en vuur, totaal verschillend maar toch perfect verenigbaar. De geboorte van dochtertje Maybelle maakt hun geluk compleet. Tot het noodlot keihard toeslaat en Maybelle sterft. Didier verliest zich in woede, Elise zoekt troost.

Prachtige film, heel mooi maar verdrietig verhaal. Geweldig goed geacteerd en gezongen. Muziek is perfect afgestemd op de film.

avatar van tbouwh
Zelden lagen de haast spreekwoordelijke lach en traan zo dichtbij elkaar. Als dochterlief keihard mee schreeuwt met de Mega Mindy- song is dat ontzettend herkenbaar; niet dat ik dat zelf deed, maar ik kan me de rage hier nog goed herinneren van toen ik zelf vrij jong was. Het is een blij moment in een film vol tragiek. Op aangrijpende wijze schetst Felix van Groeningen het verdriet van twee mensen, aan elkaar verbonden maar toch anders.

Als kanker het leven van de jonge Maybelle wegneemt zetten woede respectievelijk relatieve berusting de relatie van Didier (Johan Heldenbergh) en Elise (Veerle Baetens) onder druk. The Broken Circle Breakdown verpakt grote thema’s in een klein verhaal: wat moet je je kind vertellen als hij/zij vraagt wat er met een gestorven vogel gebeurt? Hoe ga je om met de invloed van religie op ethiek, (medische) wetenschap en politiek beleid? Ik kan me zo voorstellen dat deze film heftige reacties oproept. Instemming van atheïsten als het gaat om de uitspraken van Didier, verwarring, aversie of begrip ten aanzien van Elises positie. Ik herken de vragen, ik herken de strijd tussen de verschillende standpunten. Misschien greep deze film me daarom ook wel zo aan. Alhoewel, al in het eerste half uur zorgen de naar voren gehaalde scènes in het ziekenhuis voor een zware melange van geluk en ongeluk.

De taal die Didier en Elise wél allebei spreken is de taal van de muziek. Op dat vlak deed The Broken Circle Breakdown me enorm denken aan Walk the Line (2005). De prachtige muzikale scènes tillen deze film nog eens naar een hoger niveau, zeker als de teksten en de emoties van de hoofdpersonen met elkaar vervlochten raken.

Ik ben er nog steeds niet uit of ik geheel gelukkig ben met de vertelstructuur. Soms zijn de overgangen ingenieus (dat is wat kennis van een onafwendbaar noodlot met je doet), soms halen ze je uit het verhaal én uit de emotie van het moment. Soit, de soms wat ongelukkige keuzes in de montage ten spijt weet The Broken Circle Breakdown vanaf het begin indruk te maken. De cinematografie is daarnaast ijzersterk; ik zag nog geen andere films van van Groeningen, maar begrijp nu al wel waarom ook Ruben Impens bij uitstek zo geroemd wordt.

Johan Heldenbergh werd op basis van deze performance gecast voor WO II-drama The Zookeeper's Wife (2017), waarin hij zij aan zij speelt met Jessica Chastain. De intensiteit die Heldenbergh in zijn rol legt is inderdaad ongekend, maar ook Baetens imponeert. Het is dit soort acteerwerk dat een goede film bovengemiddeld goed maakt.

The Broken Circle Breakdown is een tragische neerslag van de onvermijdelijke dood, waarbinnen troost en woede heel lang onverenigbaar lijken te zijn.

avatar van Fisico
Het duurde even tot ik deze wou bekijken en heb hem ruim een jaar opzij geschoven omdat ik niet echt in 'de stemming' was om deze melancholische film te bekijken. Afgelopen week kwam het er toch van. Dit is toch veruit het beste wat ik gezien heb op de algemeen toch vrij behoorlijke Belgische markt.

Uiteraard wordt je meegezogen door het dramatische verhaal van Maybelle en zie hoe oneerlijk het leven kan zijn. Toch draait de film niet alleen over Maybelle (al heeft ze er wel een belangrijke invloed op). Ik had ook niet het gevoel dat de ziekte van Maybelle werd "misbruikt" om te scoren. Deze film heeft heus wat meer te bieden dan dat alleen. De film is sterk in zijn gedetailleerde uitwerking: hoe ga je om als ouder met de ziekte van je kind, welke angsten worden er ervaren, hoe ga je om met het thema dood (zoals ook die vogel), een ziek kind blijft een normaal kind met dezelfde interesses als een ander kind enz ...
Beide ouders vullen dit anders in. Vooral bij het leven na Maybelle wordt dit heel duidelijk dat beide ouders totaal anders omspringen met hun verdriet en de oorzaak/fout leggen bij twee uitersten. De één zoekt troost bij religie/deel van het leven (hoewel niet zozeer uitgesproken). De ander creëert een soort haat tegenover de maatschappij en trekt van leer tegen God als fervent verdediger van de wetenschap.

Sterke acteerprestaties van Hendenbergh en Baetens! Jammer dat deze film nét naast de Oscar voor beste niet-Engelstalige film greep tav. La grande bellezza. De muziek vond ik erg fijn en een leuke afwisseling met de zwaardere thema's. Muziek was ook de grote passie van beide ouders. Het was een middel dat hen bindt, maar soms is liefde niet genoeg ...

Soms had ik wat moeite met het plaatsen van de scenes in de tijd. Op zich brengt dat wat vaart en variatie in de film, maar het mag niet te veel zijn. Toch zie je dat van Groeningen groeit in zijn films. Het einde was knap, niets op aan te merken en vooral erg sterk.

avatar van keukenzout
Ik wil deze film graag zien, maar ben hoogzwanger. Aanrader/afrader?

avatar van Zwolle84
keukenzout schreef:
Ik wil deze film graag zien, maar ben hoogzwanger. Aanrader/afrader?

Da's erg persoonlijk, kan ik me indenken. Maar met een 'normale' hormonenhuishouding hakt hij er al genadeloos in.

avatar van keukenzout
Zwolle84 schreef:

Ik kwam tot 20 minuten, toen haakte ik af. Ik wacht wel eventjes....

avatar van Zwolle84
keukenzout schreef:

Ik kwam tot 20 minuten, toen haakte ik af. Ik wacht wel eventjes....

Ik zou even wachten tot hij/zij een jaartje of tien het huis uit is.

Na 'n tweede kijkbeurt nog met een halfje verhoogd. Misschien ook wel beïnvloed door het gesnotter naast me op de bank.

avatar van Ferdydurke
JJ_D schreef:
Zij die het toneelstuk zagen, mogen inderdaad van geluk spreken. Ze komen er immers gemakkelijk van af door te zeggen: “het toneelstuk was beter”. En ze bedoelen: véél beter.

Dit is namelijk niet de verfilming van een superieur toneelstuk. Dit is een film gebaseerd op dezelfde feiten, met hetzelfde materiaal, maar de chemie van het theater, de directheid, de impact, de lach en de traan, worden hier nooit voelbaar.

Ah, dit komt uit het theater? Dat verklaart inderdaad een hoop. Wat dáár tot leven komt, verandert op film in bordkarton. Personages worden dom en plat, en dialogen klinken opeens bedacht, ongeïnspireerd en sentimenteel.

Zo ook hier.

Dat Van Groeningen de chronologie van het verhaal zonder enige aanwijsbare functie door elkaar husselt, maakt het er niet bepaald beter op.

Maar de makers lijken zich so wie so een beetje te vertillen aan hun eigen ‘materiaal’.

Onbedoeld komisch wordt het wanneer het stervende meisje, zich bekommerend om – zich identificerend met - een dood vogeltje, van vaderlief te horen krijgt dat het vieze ding zo snel mogelijk in de vuilnisbak gekieperd moet worden.

De ironische rol van de bluegrass en country in deze geschiedenis wordt ook compleet gemist: het is op z’n minst toch opmerkelijk te noemen dat een militante atheïst met zoveel enthousiasme songs als Will The Circle Be Unbroken, Wayfaring Stranger en Over In The Gloryland te berde kan brengen.

Toegegeven, dat fenomeen is iets van het soort wat in de praktijk wel vaker zal voorkomen, maar toch, als je dit zo nadrukkelijk in de film brengt, en de persoon in kwestie ook herhaaldelijk zijn liefde voor die muziek laat verklaren, én tegelijkertijd hem een karakter en een levensinstelling geeft die volkomen haaks staat op het levensgevoel van die muziek, dan is het toch een beetje gek dat je daar eigenlijk helemaal niets mee doet.
Alhoewel, dan zou je onvermijdelijk richting de komedie gaan, en dat was geloof ik niet de bedoeling.

Ik heb trouwens het gevoel dat die tirade over de Ongelooflijke Slechtheid van het Opperwezen een soort sleuteltekst is, een Belangrijke Boodschap van de film. Belangrijke Boodschappen doen een film als film doorgaans geen goed, of men moet van wel zeer goeden huize komen.

Met de ijdele en sadistische Jahweh worden trouwens ook harde noten gekraakt in het boek Job, waarin de hoofdpersoon op zeker moment de raad krijgt ‘Vervloek God en sterf’. Het lijkt er haast op, gezien het moment waarop en wat daar op volgt, dat onze talentvolle muzikant met zijn toespraak als het ware die woorden tot zijn vrouw richt, die hem vervolgens op zijn wenken bedient.

Over Job gesproken: misschien kan deze film wel een geinige double bill vormen met The Tree of Life. Of met Antichrist. Met als motto: hoe het niet, en hoe het wél moet.

Fuk. Ik moet dit soort films ook niet afkijken. Slecht voor m’n mooie stemgemiddelde. En voor m’n humeur.

avatar van tbouwh
militante atheïst

militante?

avatar van Kronos
Ferdydurke schreef:

Als de film al een boodschap heeft is dat volgens mij hoe verschillend mensen kunnen reageren op zo'n verlies waardoor ze van elkaar vervreemd raken en ze in plaats van steun te vinden bij elkaar de ander ongewild kwetsen.

avatar van eRCee
Dat lijkt me ook ja.

avatar van Ferdydurke
Ook dat ligt er inderdaad duimendik bovenop. Er wordt nog net niet gezégd: 'Ik doe nu heel rot tegen je, maar dat komt omdat ik heel erg in de war ben door dit verschrikkelijke drama'. Zo'n beetje alle dialogen/situaties in de film hebben dat manco, om de achterliggende essentie haast rechtstreeks te willen te vertéllen.

Ik dacht aanvankelijk dus dat dat te maken had met de wat onhandige transitie van theater naar film, maar wat lees ik nu toch allemaal in de Filmkrant?

Wat leren wij daar over de 'boodschap' van de film/voorstelling?

'Vergis je niet'

De 'metafoor' van het vogeltje... Man, je laat dat haast letterlijk zéggen in de film...

Probleem met deze meneer is dat hij zo druk bezig is zichzelf serieus te nemen, dat het er niet meer van komt om zijn 'onderwerp' serieus te nemen.

Een artistieke doodzonde, wat mij betreft.

Ook al heb ik bedenkingen bij sommige uitspraken van Heldenbergh in het artikel van de Filmkrant waar Ferdydurke naar verwijst, en zijn sommige beelden en metaforen in de film misschien inderdaad wat al te expliciet, toch vraag ik mij af wat je met minstens 90% van de films van tegenwoordig doet als je déze film maar één ster geeft...

avatar van timmienoelie
De films van tegenwoordig!

avatar van Kronos
Ferdydurke schreef:
Ook dat ligt er inderdaad duimendik bovenop.

Het is ook gewoon een film met een verhaal natuurlijk. Geen vraagstuk met de titel: Raad eens waarom personage a moeilijk doet tegen personage b.

En blijkbaar laat het toch genoeg ruimte voor sommigen om in de film een militante atheïst met een Belangrijke Boodschap over de Ongelooflijke Slechtheid van het Opperwezen te zien.

avatar van Baboesjka
Een mooie, ontroerende film. Goed geacteerd en gezongen, en wat mij betreft een sterk verhaal. Het enige minpunt vind ik dat het soms lastig te volgen is, doordat de film niet in chronologische volgorde is. Dat kan verwarrend zijn, maar ik vind dit niet zo nadelig dat het echt storend wordt. 4,5*

avatar van Roger Thornhill
Een powerhouse van emoties, voorbeeldig gebracht en met een stevige uitsmijter. Het dooreenhusselen van de chronologie van scènes is een truc die ik wel vaker heb gezien (Betrayal, Memento, Irréversible) maar nog niet vaak genoeg om te vervelen, en met de wetenschap van later worden de eerdere scènes in deze film op een heel effectieve manier extra pijnlijk, dus voor mij werkt die kunstgreep hier uitstekend. Ik las ooit dat één op de drie huwelijken waarin een kind sterft binnen een paar jaar klapt; mocht iemand zich afvragen waarom, dan zie je het hier voor je ogen gebeuren. Ik kan het me ook goed voorstellen: het onvermogen om elkaar te troosten, je opsluiten in je eigen verdriet, er eigenlijk niet meer bij zijn, de bitterheid van de eerste keer dat je daarna met elkaar met elkaar naar bed gaat – hier allemaal heel navoelbaar uitgebeeld.

avatar van IH88
“Bye bye, birdie.”

Hartverscheurende film die verdriet en rouw combineert met schitterende countrymuziek en soms wat ongemakkelijke humor. Kan dit allemaal samen? In The Broken Circle Breakdown wel, en het resultaat is een film waar ik bij de eindcredits echt even stil voor me uit zat te staren.

De film is zeker niet perfect, en door de niet-chronologische vertelwijze voelde ik me soms wat gemanipuleerd. Dramatische momenten worden snel afgekapt door weer een muzieknummer of een romantische scène, waardoor ik soms wat moeite had om echt meegesleept te worden in het verhaal. Maar Heldenbergh en Baetens zijn fantastisch samen, de countrymuziek is weergaloos, en de film is eigenlijk de definitie van een verhaal met een lach en een traan. De laatste scene staat eigenlijk symbool voor de gehele film.