Hasta la Vista! (2011)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Geoffrey Enthoven
met Tom Audenaert, Gilles De Schrijver en Robrecht Vanden Thoren

Drie jonge gasten houden van wijn en vrouwen. Het eerste proeven ze met plezier, maar het tweede hebben ze nog nooit mogen smaken. Onder het mom van een wijntour reizen de drie naar Spanje om eindelijk van de grond te gaan. Niets zal hen tegenhouden. Zeker niet het feit dat de eerste blind is, de tweede in een rolstoel zit en de derde volledig verlamd is.

avatar van Fisico
Destijds één van de sterkere tot beste Vlaamse producties, ongetwijfeld. Terecht bekroond ook op diverse festivals en ook wat de doorbraak van enkele acteurs bij het grote publiek in Vlaanderen. Bijna alles voelt ook goed aan. Het plot alleen al is eenvoudig, maar ijzersterk. Ook hier wordt het perfecte evenwicht gevonden tussen een lach en een traan. Grappig als het kan, serieus als het moet.

Het is altijd wel fijn om in filmverband mensen met elk met een andere beperking te moeten volgen wanneer ieder op elkaar beroep moet doen. In het verleden al een paar keer herhaald, maar je krijgt nu eenmaal misverstanden en bijzondere situaties voorgeschoteld als bvb een doof iemand een blinde moet bijstaan en omgekeerd. Hasta la vista! voegt daar een extra pigment aan toe namens (betaalde) seks voor andersvaliden en gaat eigenlijk nog verder omdat er toch nog wat nuances zijn tussen sekswerkers en "pure" prostituees/callgirls. Het is een maatschappelijk taboe waarvoor destijds een lans werd gebroken. Verder werd er ook aandacht geschonken aan de ouderlijke verantwoordelijkheden. Hoe ver gaan die? Of tot welke leeftijden?

Hasta la vista! is een erg fijne roadmovie geworden die nooit verveelt. Mede doordat de acteerprestaties op niveau waren. Geregeld lachen geblazen, misschien wat voorspelbaar, maar zeker teder en oprecht. Ook het einde was knap. Mooi!

avatar van james_cameron
Leuke belgische tragikomedie, met personages en gebeurtenissen die net geloofwaardig en sympathiek genoeg zijn om de boel op de rails te houden. De drie hoofdpersonen zijn in ieder geval bijzonder goed gecast en overtuigen volledig. De plot ontvouwt zich rustig en vrij subtiel, zonder te vervallen in flauwe of platte toestanden. De film is soms wat vlakjes, vooral op visueel vlak, en het einde vond ik enigszins onbevredigend, maar verder is dit een prettige film, met een lach en een traan op de juiste momenten.

avatar van ILDIB
Nogmaals gezien een het blijft een ijzersterke film.

Mooi, triest en plezant alles in één film, toffe film