Hasta la Vista! (2011)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Geoffrey Enthoven
met Tom Audenaert, Gilles De Schrijver en Robrecht Vanden Thoren

Drie jonge gasten houden van wijn en vrouwen. Het eerste proeven ze met plezier, maar het tweede hebben ze nog nooit mogen smaken. Onder het mom van een wijntour reizen de drie naar Spanje om eindelijk van de grond te gaan. Niets zal hen tegenhouden. Zeker niet het feit dat de eerste blind is, de tweede in een rolstoel zit en de derde volledig verlamd is.

avatar van scumfrog
Aanrijding in Moscou, De helaasheid der dingen, Loft en nu deze weer, damn wat zijn de Belgen goed. Mogen we alstublieft nog een keer met jullie samenwerken en nog een Rundskop maken?
Maar houd alstublieft op met de Hollanders diknekken te noemen, jullie doen jezelf te kort.

avatar van scumfrog
Nu lees ik hierboven ook nog dat we een remake gaan maken en daarmee wordt het echt gênant. Nog zo'n draak als de NL Loft? Is het nu echt zo vervelend dat je af en toe even moet bij lezen in de ondertiteling? Als ik dan ook nog bedenk dat de meeste films in NL (van mijn belastingcenten) gesubsidieerd worden, dan zakt mijn broek nog verder af als die van Jozef aan de beek.

Laat deze parel a.u.b. schitteren met zijn originele glans!

avatar van feenah
ik noem jullie geen dikkenekken. Waarschijnlijk zitten veel Belgen met een minderwaardigheids-complex en daarom willen ze zich altijd meten met sommige buren en het liefst degene die dezelfde taal spreken. Nuja, bijna dezelfde taal: "Ik wil poepen!", betekent bij jullie waarschijnlijk iets anders

hele goeie sterke film, met leuke droge humor. Zeker 1 van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb, echt een hele sterke belgische film. Goed acteerwerk, leuk verhaal. Echt een topper gewoon.
4*!

_Casper_ schreef:
4*!

Helemaal mee eens. Wat een film! Weinig films die zo sterk in mekaar zitten als deze!

feenah schreef:

Dat is idd niet met elkaar te vergelijken...

Prachtige Belgische tragiekomedie/Roadmovie met geweldig spel van de hele cast , op tijd een lach en de nodige dramatiek maken van deze film een waar pareltje kortom een echte aanrader!

avatar van Karentje77
heb hem nog niet gezien, ben het v plan dus tnx voor alle reacties weer en ben een Belgische maar Nederlanders, love them (offtopic naar scumfrog toe)

fantastiche film, grappig en ontroerend.
Met veel plezier gekeken.

avatar van witboek
Vlamingen zijn Bourgondiërs die teveel saus en overdadige scènes gebruiken in hun films . Nu dat het populisme in Vlaanderen terug aan het komen is maken ze hun sauzen nog vettigere in hun films.

avatar van Elineloves
Je werd doodgegooid met de trailer van Hasta la Vista in de Euroscoop, soms zelfs wel twéé keer per avond. Maar toch, de trailer heeft me nooit kunnen overtuigen dat deze film een bioscoopbezoekje waard was. Was het sowieso wel een kijkbeurt waard? Ik kon er maar niet over uit. De trailer zelf was nogal flauw en zoutloos. Het enige wat wél meteen opviel, was het camerawerk.

Enfin, toch maar besloten de film een kans te geven. En zoals verwacht moest ik me even door het begin heenworstelen. De kennismaking met de heren verliep niet geheel soepel. Het acteerwerk was zwaar er over, dat was even wennen. Met name Robrecht Vanden Thoren (Philip) was een irritatiefactor, totaal geen sympathieke vent. Gelukkig was Gilles De Schrijver (Lars) wel erg prettig om naar te kijken en erg lief, dat maakte het een beetje goed. De wisselwerking tussen hem en zijn zusje Yoni was aandoenlijk, klein krengetje maar stiekem ook een schatje. Sowieso petje af als je dit soort rollen kunt spelen, is toch niet het gemakkelijkste.

Maar dan toch, na een half uur zat ik helemaal in de film. Ik wilde niet meer stoppen met kijken, ookal moest ik verschrikkelijk plassen en had ik honger als een paard. Het werd gewoon steeds beter. De dialogen, de sfeer, de situaties waarin ze terecht kwamen.. Grepen me bij mijn strot. Goede balans tussen humor en drama, maar vooral dat laatste wist me erg aan te grijpen. Kon ook niet anders dan mijn traantjes laten stromen tegen het einde van de film.

Erg mooi. Zo zie je maar weer dat je niet alleen op die 'vervelende trailer'af moet gaan, maar dat er veel meer achter schuilt.

disneystore
Reinbo schreef:

Van een tv serie een film maken is nu niet erg creatief.

Was ook sarcastisch bedoelt hé

avatar van zjandannybob
Had veel meer verwacht van deze film, alleen het belgische accent en de enkele grappige stukken zijn niet genoeg voor een top film. De complete reis is niet hilarisch te noemen en wordt zelfs vaak saai.

Voor mij geen aanrader.

Ik vind dit zeker wel een aanrader!

Een film met een lach en een traan, waar voor mij alles in zit. Ik geef 4*, omdat de emotionele momenten vaak wat te makkelijk opgezocht worden.

Belachelijk trouwens dat hier een Nederlandse versie van komt.

gmx
Als komedie vond ik deze film mislukt aangezien het aantal keren dat ik moest lachen letterlijk op 1 hand te tellen waren. Misschien is ook niet helemaal mijn ding, vond het nogal puberaal allemaal. Het verhaal was naar mijn smaak ietwat te voorspelbaar en ook cinematografisch hoef je hier geen hoogstandjes te verwachten. Toch vond ik het geheel best charmerend en dat kwam denk ik doordat het acteerwerk van een prima niveau is en de onderlinge emoties voor mijn gevoel vrij realistisch overkwamen (misschien op de relatie tussen die blinde en de chauffeuse na dan)

Kleine 3 *

gmx schreef:

Aangezien mij ex met mindervalide werkte kan ik zeggen dat het redelijk realistisch is.. om de haverklap kreeg zij een trouw aanzoek. Hun band met andere mensen (buiten hun familie) is oppervlakkig en als ze dan iemand tegenkomen die aardig is, hen verzorgt en om hen geeft bezien ze die persoon als een zeer goed mens en worden ze snel verliefd of zien ze het als een soort van zekerheid om daar een relatie mee te beginnen. Uiteindelijk hebben ze ook verlangens en is dat zowat de enigste kans om die waar te maken.

gmx
Ja ik geloofde het ook wel van ZIJN kant, maar niet van haar kant

gmx schreef:
Ja ik geloofde het ook wel van ZIJN kant, maar niet van haar kant

Inderdaad minder realistisch maar ze had niet echt goede ervaringen met andere mannen en haar uiterlijk had ze ook al niet mee.

avatar van Barry83
Absoluut een topfilm!!! Er zit humor in, emotie, ontroering alles wat je maar kunt wensen. Ook een origineel concept, oke niet het roadmovie verhaal, maar wel invaliden mensen in de hoofdrol.

avatar van helleke
ExXxtreme schreef:

Ge moet nu ook niet veralgemenen hé
Ik zit zelf in een rolstoel door een auto-ongeval op mijn 22e.
En ik heb na een coma van 4 weken, 9 maanden doorgebracht in het revalidatiecentrum van het UZ in Gent.

Toen ik er lag, zaten er nog een tiental jonge gasten die ook para- of tetraplegieker waren.
Als jonge gasten kregen wij vaak een voorstel van verliefde verpleegster ipv omgekeerd.
En onze vriendenkring is zelfs nog uitgebreider geworden na ons ongeval.

Het is niet dat wij ons met gelijk wat moesten tevreden stellen, alleen omdat iemand hulp bood of aardig was.

Na mijn ongeval ging ik zelfs elk weekend zwaar uit in dancings.
En van die bende jonge gasten uit de revalidatie waren er veel die net als ik ook nog uitgingen.

Een lief opdoen toen ik uitging was dan ook geen probleem, zelfs in mijn rolstoel.
Ik vind het dan ook een beetje denigrerend dat ge het doet overkomen alsof alle mindervaliden hopeloze gevallen zijn.

Wat de film betreft, kan ik me echt wel gelijkenissen van die hoofdrolspelers voor de geest halen uit mijn periode in de revalidatie en mijn dagelijkse leven achteraf.

Er zaten daar ook wel van die gasten met een eerder grove manier van reageren zoals Philip.
Die werd dan ook vaak terecht gewezen als het te gortig werd.

Ook wij staken toeren uit en rebelleerden als het kon, gewoon om duidelijk te maken dat we niet moesten onderdoen voor valide personen.

Maar met zo'n sextrip heb ik wel geen ervaring.
Gewoon omdat ik (en al die andere jongeren) door het vele sociaal contact ook aan ons trekken kwamen.

Niettemin heb ik wel begrip voor hun keuze om naar zo'n oord te reizen.
Als het niet anders gaat, en ze willen dat persé, waarom niet?

Heel leuke en grappige film die voor mij 3,5 sterren verdient.

avatar van Leo1954
En weer flikken de Belgen het, ze kunnen echt goeie films maken. Maar eigenlijk helemaal geen verrassing, dat doen ze al jaren. Het wordt nergens hilarisch of platvloers, wat ik een groot pluspunt vind, maar wel erg leuk. Zoals Barry83 al beschreef, er zit alles in, humor, echte emotie, echte ontroering. Die ontroering en emotie zit in de kleine dingetjes en wordt nergens melodramatisch. Knap. De film had wat opener mogen eindigen, maar ala. Film is gewoon zeer aangenaam om te bekijken.

avatar van Mcgyver2503
Toppertje.

kvond et een beestig goeie film. Prachtig gespeeld door iedereen.
Van mij krijgt de film een welgemeende 4

avatar van barcam
Zeer sterke Vlaamse film. Verhaal zit zeer goed in elkaar en prachtige acteerprestaties.

avatar van aspers
Waarom kunnen ze in belgië wél goede films maken, en in Nederland niet?

Een prachtig mooie, eerlijke en ontroerende film. Zeker het kijken waard! 3,5*

avatar van djeebee
fantastisch !

helleke schreef:

Ge moet nu ook niet veralgemenen hé
Ik zit zelf in een rolstoel door een auto-ongeval op mijn 22e.

En onze vriendenkring is zelfs nog uitgebreider geworden na ons ongeval.

Na mijn ongeval ging ik zelfs elk weekend zwaar uit in dancings.

Die werd dan ook vaak terecht gewezen als het te gortig werd.

Maar met zo'n sextrip heb ik wel geen ervaring.

Niettemin heb ik wel begrip voor hun keuze om naar zo'n oord te reizen.
Als het niet anders gaat, en ze willen dat persé, waarom niet?

Heel leuke en grappige film die voor mij 3,5 sterren verdient.

You're right.. had even moeten vermelden dat mijn ex met zwaar mentaal mindervalide werkte en ik het dus ook eerder daarover had.. die zaten dus in een gesloten instelling en hadden niet veel contact meer met mensen daar buiten.

avatar van perceived
Cumplido!

Lange tijd geen film gezien waarbij ik de combi van drama en comedy zo geslaagd vond. Beide genres lopen naturel in elkaar over en wisten ook beide punten te scoren. Rake grappen en menselijkheid.

De confrontatie met die Nederlandse tokkies. Geniaal

Leuk geschoten, aardige soundtrack. Enig opvallende minpunt vond ik de romance tussen de chauffeuse en de blinde. Ongeloofwaardig en wat overdone.

Goed geacteerd. Oprecht en met lef gemaakt! 8/10*

avatar van perceived
Nederlandse remake lees ik? Compleet overbodig, eigenlijk ongeacht het resultaat. Net als Loft (waarvan ik beide varianten nog niet heb gezien). Klinkt als creatieve maar lucratieve armoe. Jammer...

avatar van Marvinleeaday
Wat is dit een goeie film zeg! 4 (hoofd)rollen geweldig neergezet, maar ook de bijrollen kwamen heel goed uit de verf. Claude heeft mijn hart veroverd.
Alstublieft geen remake maken, iets wat perfect is kan je niet verbeteren! (Zal wel op z'n Nederlands geprobeerd worden door veel bloot en gegodver)