Hysteria (2011)

Alternatieve titel: Oh My God!

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland / Zwitserland / Luxemburg
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Tanya Wexler
met Maggie Gyllenhaal, Hugh Dancy en Jonathan Pryce

Hysteria speelt zich af in het Victoriaanse Engeland, waar de twee dokters Joseph Mortimer Granville en Robert Dalrymple (Dancy en Pryce) vrouwen behandelen tegen hysterie. Deze aandoening werd destijds toegeschreven aan vrouwen met prikkelbaarheid, woedeaanvallen of onverklaarbare huilbuien. In hun zoektocht naar een geschikte behandeling en met de hulp van Edmund (Everett), een miljonair met een passie voor elektriciteit, experimenteren ze met met een nieuw elektrisch apparaat...

avatar van MatthijsGr00t
Vrij matige film met af en toe een leuk moment. Over het algemeen duurt de film te lang en weet het op den duur zelf niet meer waar het heen wil gaan. Ik had hier toch meer van verwacht, want het thema is een origineel thema en leuk genoeg om daar wat mee te doen. Dat doet Wexler onvoldoende. De eerste helft is de moeite waard maar het tweede deel blijft zichzelf maar herhalen en is zeer matig. Door het prima acteerwerk en het ‘handjevol’ leuke momenten beoordeel ik Hysteria met 2*.

avatar van Gastel
Best aardig. Simpel verhaal (het plot en de ontwikkeling daarvan zijn al vrij snel duidelijk) maar het wordt leuk gebracht. Bovendien ziet er de film er puik uit qua aankleding en setting.
Het andere grote pluspunt is natuurlijk Maggie Gyllenhaal, you gotta love her

Aardige film waarin een jonge dokter een hulpmiddel uitvindt tegen de 'vrouwenziekte' hysteria. Een luchtige, romantische kostuumfilm gesitueerd in Londen 1880. Aangezien de film toch echt over de uitvinding van de vibrator gaat, was een minder brave aanpak wellicht op zijn plaats. Desalniettemin redelijk vermakelijk en de aankleding van de film ziet er goed uit.

Leuk luchtig drama met hier en daar komische en romantische elementen. Het onderwerp waar het hier om draait "uitvinding van de vibrator voor vrouwen" is leuk en komisch verwerkt (wel braafjes en preuts) in het verhaal. Wat een joekel van een apparaat was het destijds, tegenwoordig toch wat compacter. Het verhaal zat aardig in elkaar en visueel mocht de film er ook best wezen. Grootste pluspunt in deze film is de cast in de vorm van Maggie Gyllenhaal en Hugh Dancy die zeer leuk en goed spelen, vooral de eerste. Ook de rol van Rupert Everett als rijkaard/uitvinder verzot op de laatste technologische hoogstandjes en uitvindingen was leuk. Het einde was overigens zeer mooi en het allerlaatste stukje met de koningin best geinig. Al met al een leuke ode aan de uitvinder van de "vibrator". Een eventueel vervolg zou kunnen gaan over de uitvinding van de "buttplug"

avatar van Keane1983
Een leuke film die in het begin een goede vaart kent, maar gedurende de speeltijd behoorlijk zijn vaart verliest.
Zonder banaal of ordinair te worden weet de film op een leuke manier de ontwikkeling van de vibrator tentoon te stellen.
Hurmor is subtiel verwerkt in de film en persoonlijk vond ik "the side-story" van het armenhuis niet echt iets toevoegen (onnodige drama).
Acteerwerk is prima en onderhouden. Score is goed en past perfect bij de film.
Al met al heb ik me prima vermaakt met deze film.

avatar van Aapje81
Onderhounde film over een controversieel thema dat prima wordt gebracht. Enig kritiekpunt is dat de personages wel erg stereotype en uiterst zijn waardoor de film af en toe doorslaat in het absurde maar al met al is dit prima te doen.

Boven gemiddeld.

avatar van Zeriel
Altijd lachen met die 19e eeuwers. Goed verhaal natuurlijk. De film is onderhoudend, maar mist voldoende realisme.
Vooral op het eind worden de zaken wat al te makkelijk en lichtvoetig afgerond en blijken de acteurs toch gewoon tijdgenoten in 19e eeuwse pakjes te zijn.

orbit
Heel vermakelijke film eigenlijk, misschien weinig om het lijf, maar gewoon geestig en leuke acteurs.

avatar van f2sputnik
Leuke onderhoudende film over het onstaan van de vibrator.
Leuk geacteerd, met Edmund als miljonair om de zaak aan het rollen te brengen.

avatar van Yokidoki
wel leuk maar had meer grappige stukken in verwacht

"Based on a true story. Really" en het blijkt nog waar te zijn ook, maw, éénmaal van de verbazing bekomen is dit mede met de grappige toestanden, de doorheen het verhaal geweven romantiek en de zeer behoorlijke acteerprestaties - Maggie Gyllenhaal steelt wel een beetje de show al is ze beslist niet Victoriaans - krijgen we toch in zijn geheel een genietbare film, een "speelse" luchtigheid about a true story.

avatar van laurel
Leuke film. Niks meer, niks minder

avatar van Darbie
Hoofdzakelijk flauw & vervelend.

avatar van clubsport
beetje een romantische komedie verpakt in een waargebeurt verhaal , maar wel leuk verpakt
luchtig en vermakelijk .

avatar van Tup&Joep
Uiterst vermakelijke film met een heerlijke Maggie Gyllenhaal als hoogtepunt.

Leuke romcom over een jonge dokter, die eind 19e eeuw in het preutse Engeland “hysterische” vrouwen behandelt en ter verlichting van zijn werk de vibrator uitvindt. Een tweede verhaallijn besteedt enigszins aandacht aan het opkomend feminisme. Een erg aangename film met prima acteerwerk, waarbij Maggie Gyllenhaal die de show steelt.

avatar van Ste*
Sympathieke film die een leuk tijdsbeeld schept. Zou eigenlijk vaker films moeten kijken uit die tijd, want vind het wel een interessant tijdperk om te zien.
Het onderwerp van de hysterie en de behandeling is wel grappig, maar behelst duidelijk niet genoeg om er veel speelduur aan te kunnen besteden. Het plotje rondom Charlotte is dus een logische zet, al is het wat rommelig in het geheel verweven. Zeker tegen het einde wordt het allemaal een beetje chaotisch en verslapt de aandacht bijna. Gelukkig duurt de film net niet te lang, en verdient het toch nog wel een kleine 3,5*.

Aardige feel good movie met een happy end, waarbij je alles al op een kilometer afstand ziet aankomen. Maar oké, in handen van de Britten is het leuk vermaak. Moet er niet aan denken wat dit geworden zou zijn als Hollywood zich er aan had gewaagd. Alleen dat heen en weer gezwalk tussen comedy en serieuze vertelling, waarbij Maggie Gyllenhaal en Hugh Dancy meer op karikaturale stripfiguren lijken dan mensen waar je je mee kunt identificeren, vond ik nogal ongeloofwaardig. Grappig? Nauwelijks. Maar goed gemaakt, prima geacteerd en het kijkt lekker weg.

Gisteren gekeken, had het eerder opgenomen van tv. Luchtige film, kijkt makkelijk weg.

De film heeft echter een serieuze ondertoon, het is op de realiteit gebaseerd en na wat googlen klopt alles gewoon.

xx

avatar van Ted Kerkjes
Zinema schreef:
Droge orgasmes.
Haha

Ik vond het een leuke film, maar het zit wel op het randje van een niemendalletje. De Britse humor weet de film nog net te redden. Verder goed acteerwerk en vooral mooie muziek. Er had wellicht wat meer in het verhaal gezeten.
Heel leuk voor een keertje.

avatar van Flat Eric
Sympathiek kostuum filmpje gebaseerd op ware feiten.
Komisch, speels, historie, beetje stout maar vooral erg vermakelijk. Nergens werd het plat of vulgair. Leuk.

avatar van Decec
Een goede komedie/romantiek film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Hugh Dancy en ook een bekende
actrice Maggie Gyllenhaal ...
Mooi HD (niet scherp) kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van martijn011
Dramatische film die het haast onmogelijk maakt om niet wat anders te gaan doen tijdens het kijken. Het enige wat het nog een beetje het aanzien waard maakt is de reacties van de vrouwen tijdens hun 'behandeling'. Maar ook dat verveelt snel zodat deze film een ware martelgang is.

De cast is niet eens zo heel slecht, maar ook zij kunnen weinig met zo'n slaapverwekkend script. Heel af en toe kon er een klein glimlachje vanaf, maar ik heb me grotendeels verveeld en geërgerd.
Absoluut geen aanrader, zwaar onvoldoende.