Made in Dagenham (2010)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Nigel Cole
met Sally Hawkins, Daniel Mays en Jaime Winstone

Het is 1968. Rita woont in Dagenham en werkt net zoals veel lokale vrouwen bij de Ford fabriek. Wanneer zij ontdekken dat hun mannelijke collega’s meer betaald krijgen dan zij, komen ze in opstand. Met humor, goed verstand en moed nemen de vrouwen het op tegen de directie, hun echtgenotes, de mannelijke werknemers en uiteindelijk de overheid.

avatar van louisvf
Leuk onderwerp

avatar van Bélon
Degelijke Engelse film over een -toendertijd- maatschappelijk issue: gelijke beloning voor vrouwen op de arbeidsplaats. Op wat dramatische momenten na overheerst een luchtige sfeer (op 't eind bijna feel-good). Leuke bijrol voor Bob Hoskins als "man aan de zijde van de vrouwen". Nergens echt opzienbarend en wel een beetje een vrouwenfilm -maar goed dat is ook 't onderwerp- maar kijkt lekker weg, heb me niet verveeld. Ruime voldoende is op z'n plaats.

avatar van Leo1954
Een luchtige film die niet atijd even evenwichtig was. Best aardig, de vrouwelijke minister was weer erg goed, maar toch wat zwak als geheel. De affiche wekt een vrolijke vrouw op en laat je daar niet verwarren.

avatar van henkula
het thema is natuurlijk vaker verfilmd, dit keer met toffe muziek uit de jaren 60 geeft het wel extra charme. het is mi geen vrouwen film, mannen kunnen er ook iets uit leren.

Sfeervolle en plezierige film om naar te kijken.
Gebaseerd op ware feiten dus behalve de film entertaint krijg je als kijker een prima beeld van de arbeidsverhoudingen tussen man en vrouw rondom de jaren 60.
Luchtige film met serieus thema.
Prima.
3*/3.5*

jeeke21
Alle positieve opmerkingen zijn reeds vermeld hierboven !
Echt van genoten !

avatar van Donkerwoud
Sally Hawkins is een betoverende verschijning. Eigenlijk alleen daarom zou ik hem al gaan zien.

avatar van qwatje
Wij hebben ons kostelijk vermaakt bij deze verfilming van het waargebeurde verhaal. Goed geregiseerd, fantastisch geacteerd en dat in een heerlijke jaren 60 setting. Kleder en haardracht geven een fantastich mooi plaatje, dit wordt nog eens ondersteund door een geweldige soundtrack. Ben je in voor een sfeervol en humoristisch jaren 60 verhaal moet je deze film absoluut zien.
You can get it if you really want! 3,5*

Vond helaas de drama wat overheerzen, maar er zat wel wat humor in.
Wel zeer leuk jaren 60 sfeertje gecreeerd en het was zeker wel de moeite waard.

Wel meer vrouwenfilm dan mannenfilm, maar heb hem toch af kunnen kijken, en de vrouw vond hem zeker leuk.

avatar van vranque
de details alleen al waren om te smullen.

avatar van Verhoeven
Openluchtfilm in het Aambos (Heerlen) die letterlijk en figuurlijk in het water viel. Compleet met onweer, stroomuitval en een grasveld dat een modderpoel werd. Maar toen het afgelopen was (00.15) konden we wel droog alles afbreken / opruimen. Dat dan weer wel!

Uitmuntende film over een historische strijd eind jaren ’60 voor gelijke arbeidsvoorwaarden voor vrouwen, maar ook een film over solidariteit, een begrip dat in die tijd nogal opgang deed, maar anno 2011 van lieverlee uit ons woordenboek lijkt te verdwijnen.

Regisseur Cole creëert een authentiek tijdsbeeld, waarin de sociale strijd door hem vorm gegeven wordt door een schitterende mix van ontroerende en af en toe hilarische momenten.
Een prachtige hoofdrol van Sally Hawkins, maar ook de bijrollen van Rosamund Pike en een geweldige Miranda Richardson (als de minister) klinken als een klok. De scène, waarin de minister haar twee adviseurs stampvoetend de mantel uitveegt, is werkelijk fenomenaal.

Het verhaal, de acteurs, de sfeer en de heerlijke soundtrack met tophits uit de jaren ’60 maakt dit voor mij tot de beste film uit 2010. Jammer, dat ik niet meer dan 5* kan geven.

Een juweel, dat ik nog menigmaal zal bekijken.

Goeie film over de eerste vrouwelijke staking eind jaren '60 voor een gelijkwaardig loon. Het verhaal heeft een redelijk voorspelbaar verloop, maar is toch onderhoudend. Dit komt mede door het luchtige karakter van de film (ook al zijn er een aantal ontroerende momenten). Het personage van Rosamund Pike had wat meer uitgediept mogen worden. Verder leverd de cast uitstekend werk.

avatar van nightbreed
Standaard maar wel zeer vermakelijk. De tijdgeest wordt erg mooi weergegeven.

avatar van Epitaph
Prima Film, met toch ook weer een geweldige Sally Hawkins. Andrea Riseborough lijkt hierin wel erg op een afgeslankte Adele (Brenda).
Word hier wel eens gezegd dat 't meer een vrouwenfilm is maar dat gevoel had ik helemaal niet.. 4****

avatar van Decec
Prima dramafilm...
Perfect camera werk voor de oudewetse opname...
Oudewetse dingen en kleren...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Biopic en komedie is mijn smaak niet, maar toch
een prima verhaal...
Prima achtergrond muziek...

avatar van Fran
Ja, echt een fijne film om naar te kijken. Het tijdsbeeld van de jaren 60 onder de werkklasse komt hier echt goed naar voren. Heerlijk die muziek en kledij. Alles bij elkaar opgeteld krijg je de perfecte sfeer te pakken. En dan dat lekkere platte engelse accent erbij.

De rol van Bob Hoskins vond ik ook erg verfrissend in het geheel. Hij keek het gehele gebeuren met veel leedvermaak en bewondering aan. Grappig hoe hij heel de tijd in verlegenheid werd gebracht met al die vrouwen in hun BH's. Dat kon je in die tijd blijkbaar nog gewoon doen.

Kortom, dit is echt een leuke sfeervolle film waar je je echt geen buil aan zal vallen.

avatar van b00ts
Leuke film met sixties beelden en muziek.

avatar van Jawaddedadde
Charmant filmpje.

De jaren '60 sfeer zit goed en de acteurs en actrices zitten allen uitstekend in hun rol.

Rita lijkt aanvankelijk een wat grijze muis maar gaandeweg ontpopt ze zich als voorvechtster van gelijkheid voor vrouwen. Best een heikel thema maar het wordt hier met de nodige luchtigheid behandeld zodat het nergens flauw of geforceerd wordt. Naast de luchtigheid en humor zit er ook het nodige drama in de film. Perfect in balans wat mij betreft.

Prima.

avatar van Barry83
Leuke film! Vooral de sfeer en personages vond ik erg goed uitgewerkt. Ja en Rosamund Pike natuurlijk, jammer dat ze zo weinig in beeld kwam, maar wat een vrouw

Kon me "Happy go Lucky" Sally Hawkins niet voorstellen op de barricades voor sociale gelijkheid, maar Sally doet dat goed van "met de mond vol tanden"-naaistertje (de scène met de onderwijzer) tot innemende maar gedecideerde leidster.
Film met een historisch onderwerp, die vlot wegkijkt en niet de grimmigheid heeft andere sociale-conflicten-films ("Daens" bijvoorbeeld), integendeel in de roes van de overwinning voelt iedereen zich uiteindelijk goed.
Interessant is ook wat de film brengt inzake de relaties tussen werkgever en syndikaat en tussen de overheid en de industrie.

Prima film, die waar gebeurd is maar bovendien ook leuk is.
Een wat serieus verhaal in een komedie, het kan dus, en de rollen zijn ook perfect ingevuld.
Ondanks het gewichtige onderwerp een leuke film dus.

avatar van benni
Echt genoten, mooi op de luie zondagmorgen, nouja, middag! En het doet je even nadenken over een aantal zaken die in je eigen leven voorkomen.

avatar van kelama3
Leuke film zeg! Prachtig om die oude beelden van vroeger terug te zien! (Vooral aan het eind) Het was een beetje een humoristische Engelse mix van North Country en Erin Brockovich haha! Twee ijzersterke aanraders als je van " girlpower films " houdt lollll

Meneer Bungel
Prima gefilmd formulewerk met een aantal uitstekende acteurs, een aardige tot mooie aankleding, maar met een wel erg sentimentele eindspurt (lees: zondagse wandeling). Kan het best op waarheid berusten, wat men ermee doet is nog een tweede. Hawkins stak er met kop en schouder bovenuit en verder wist ik natuurlijk wel een beetje wat ik kon verwachten op prime time bbc2 zaterdagavond; mildheid geboden:

2,5*.

avatar van 93.9
ULeuk geprobeerd, maar die hele film komt totaal niet over!
Wat een verschrikkelijke aansteller is die stakingsdame, zeg en het overbrengen van de sixties is mijnsinzien ook volstrekt mislukt.
Het kan allemaal zo veel beter.....

93.9 schreef:
ULeuk geprobeerd, maar die hele film komt totaal niet over!
Het kan allemaal zo veel beter.....

Ik heb zo het idee dat jij de '60s niet bewust beleefd hebt...

wat een geweldige film,echt genoten top!

locomotion
Als ik niet had geweten waar 'ie over ging, dan had ik hem vanwege de affiche laten liggen.

TOP FILM, al was het alleen maar vanwege het onderwerp. Waargebeurd en bijna 50 jaar later worden vrouwen nog steeds veel minder betaald dan mannen.

avatar van Dievegge
Met kostuums en kapsels uit de jaren '60 lijkt het even een komedie te worden, maar algauw neemt het ernstige onderwerp het over. Het is gebaseerd op ware feiten: de staking bij Ford door vrouwelijke werknemers die gelijk betaald wilden worden. Ze naaiden de bekleding voor de autozetels op hun Singer naaimasjien.

Sally Hawkins speelt het fictieve hoofdpersonage: een werkneemster die zich ontpopt tot woordvoerster van de rebellen. Het gekibbel met haar echtgenoot verloopt in het sociolect van de Londense arbeidersklasse. Mooie nevenrollen zijn er voor Bob Hoskins, Rosamund Pike, Jaime Winstone en vooral Miranda Richardson. Zij speelt het historische personage Barbara Castle. Als staatssecretaris onder Harold Wilson wilde zij de invloed van de vakbonden beperken, maar ze steunde wel het principe van gelijk loon.

Tijdens de aftiteling zingt Sandie Shaw het originele titelnummer, haar eerste opname in meer dan twintig jaar. Zij werkte zelf in de Fordfabriek voordat ze doorbrak als zangeres. Tussen de fictieve beelden zitten enkele archiefbeelden en interviews met betrokkenen verwerkt, zodat het beeld van de realiteit versterkt wordt.