Potiche (2010)

Alternatieve titel: Trophy Wife

Frankrijk

geregisseerd door François Ozon
met Catherine Deneuve, Gérard Depardieu en Fabrice Luchini

1977, in het burgerlijk stadje Sainte-Gudule in het noorden van Frankrijk woont Suzanne Pujol. Zij is de toegewijde en huiselijke vrouw van de rijke industrieel Robert Pujol. Hij leidt zijn paraplufabriek met ijzeren hand. De norse baas tiranniseert zijn arbeiders en voert thuis hetzelfde schrikbewind. Wanneer de arbeiders in staking gaan voor betere werkomstandigheden, Robert een hartaanval krijgt en rust moet nemen breekt de hel los. Suzanne wordt gedwongen het werk van haar man over te nemen en krijgt hierbij hulp van haar voormalig liefje en huidig vakbondsleider Maurice (Gérard Depardieu). Tot ieders verbazing ontpopt Suzanne zich tot een bekwame zakenvrouw die van aanpakken weet. Maar wanneer Robert volledig uitgerust terugkomt van vakantie, worden de zaken gecompliceerd.

avatar van missl
Film over een huisvrouw die meer in haar mars heeft dan destijds van een vrouw gevraagd werd. De humor vind ik ver te zoeken en het is vooral saai en flauw.

avatar van Boenga
Retro-komedie die me nooit deed schaterlachen, maar wel van begin tot einde een onderhuidse glimlach bezorgde: de personages en de situaties (man >< vrouw, werkgever >< vakbond,...),
de kleuren, de oude Renaults, de talrijke buitenechtelijke relaties (een stap te ver voor Desperate Housewives of Grey's Anatomy), en Deneuve die haar job uitstekend doet als always-look-on-the-bright-side-of-life feministe.

Luchtige en aangename kost, met een iets te lange intro en een iets te snel einde.

avatar van knusse stoel
Prachtige film met een pracht van een vrouw en ook nog eens ontzettend burgerlijk.
Humor, heerlijke humor zoals in de meeste Franse komedies.
Uitstekend om krap aan 2 uur uw lachspieren te oefenen!!!

en 4* voor dit pareltje!

avatar van mikey
Beetje flauwe en karikaturale film over de jaren 70. Een simpele tijd vol klucht. Voor bet betere werk kan je beter eentje van wes anderson nemen.

avatar van stefan dias
Een onnozel vehikel om Deneuve te laten schitteren, nog eens ergerlijk onderstreept in het eindshot. Ik dacht eerst dat ze de moeder van Pujol was, maar haar casten als diens echtgenote was echt niet geloofwaardig. Ook pijnlijk om te zien dat de hoofdrol eigenlijk door haar chirurgisch aangebrachte eeuwige grijns werd opgeëist en het besef dat de ware Deneuve al lang vervlogen is.
Grappigste was eigenlijk nog de jonge god Depardieu die verworden is tot een vetzak met een werkelijk ridicuul kapsel. Ik hoop maar voor hem dat dit de bedoeling was.
Script, spanning, humor, plot zijn alle afwezig. Enige opgave was om Deneuve te aten schitteren. helaas, pindakaas.

avatar van Ted Kerkjes
Flauwe film. Tot nu toe de eerste Franse komedie die ik niet kan waarderen.

avatar van blurp194
De bevrijding van de huisvrouw en de opkomst van het nieuwe matriarchaat.

Maar ook een zouteloos flauwe komedie, een vehikel om Deneuve en Depardieu samen op het scherm te brengen. In plaats van de controversie en de maatschappelijke veranderingen van de jaren-70 wordt vooral de truttigheid en de braafheid benadrukt. Het geheel in een nogal traag tempo, zonder spanning of spanningsboog, en met vooral veel aandacht voor de aankleding en muzikale omlijsting in jaren-70 stijl.

Jammerlijk mislukt, wat mij betreft. Van Ozon zou je toch een iets meer beschouwende en kritische noot verwachten, maar die is volledig afwezig. Het idee zal wel geweest zijn om Deneuve en Depardieu te casten, en dat het publiek het dan vanzelf geweldig zou vinden. Helaas, die vlieger gaat voor mij niet op.

avatar van Waackx
Leuke luchtige film met zoals gebruikelijk bij Franse films in het algemeen; een origineel plot en een goede cast.

Met deze olijke komedie toont François Ozon andermaal zijn veelzijdigheid. Op beslissende momenten weet hij de spanning erin te houden door een paar verrassende knopen te leggen in het verhaal. Het helpt natuurlijk dat Ozon kan beschikken over een eersteklas cast met Catherine Deneuve en Karin Viard als uitblinkers. Luchtig en leuk.

Vrolijke Ozon.

Hij deed het al een keertje met 8 Femmes natuurlijk, dus geheel nieuw is het niet, maar dit werk gaat Ozon toch best goed af. Al moet ik zeggen dat deze Potiche wat mij betreft nog net iets dikker aangezet had mogen worden.

Visueel leuk, vette karikaturen en een geinig plotje. Het heeft soms iets teveel weg van een verfilms komisch toneelstuk, maar gelukkig is de film wel filmisch genoeg om daar niet aan onder door te gaan. Acteerwerk was degelijk, al moet ik zeggen dat niemand er echt uitsprong en dat daar nog wel wat te winnen viel.

Film met een vette knipoog. Stoffig en melig, maar bewust en daarom best wel grappig. Zo af en toe een Ozon is wel leuk moet ik zeggen. Al ben ik wel benieuwd of hij tegenwoordig toch iets is teruggevallen, of ik misschien z'n oudere werk wat te hoog gewaardeerd heb, want daar zit toch wel een opvallend verschil.

avatar van Roger Thornhill
Erg vermakelijk, vooral vanwege de uitbundige (maar nergens overdreven) jaren-70-vormgeving, de eveneens perfect gedateerde muziek en het moeiteloze acteren van de twee sterren. Hoewel dit natuurlijk een komedie is bevat de plot toch ook zoveel mogelijkheden voor morele frictie (de loyaliteit van de dochter, de burgemeester die opeens een zoon zou kunnen hebben, echtelieden die tegenover elkaar komen te staan, onechte kinderen etc.) dat Herman Heijermans hier een volwaardig en zeer serieus sociaal-realisties drama van had kunnen maken, maar Ozon houdt alles luchtig en vermakelijk, en zijn cast geeft hem waar voor zijn geld. Zeer onderhoudend. (Bij Judith Godrèche [dochter Joëlle] had ik trouwens de hele tijd het idee dat ik naar Sandrine Bonnaire zat te kijken, maar dat was verder geen straf.)

Eerder flauwe Franse komedie die in een pak onderwerpen (werkgelegenheid, managment, huwelijk, trouw, politiek...) poogt humoristisch interessant te zijn. Helaas, de kijker moet al te veel toegevingen doen om van dit product te genieten.
Deneuve en Depardieu bevolken het scherm maar overrtuigen niet. Maar ja, "waarom niet in de rapte nog een filmpje meepikken", zullen ze gedacht hebben.