• 8.353.971 stemmen

Met onder meer: Philippe Noiret, Isabelle Huppert en Stéphane Audran

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 7 april 1983

Plot Coup de Torchon

Senegal, 1938. Lucien Cordier is de enige politieman in een klein dorpje. Hij is een kleurloze, wat plompe man die door niemand ernstig wordt genomen en door iedereen uitgelachen en gemanipuleerd wordt. Lucien ondergaat onderdanig de dominantie van zijn vrouw, de bespotting van zijn zwager en de vernederende arrogantie van zijn collega's uit een naburig dorp. Ook zijn minnares Rose gebruikt hem alleen maar om haar eigen bezitsdrang en frivoliteit te verzadigen. En de corrupte kolonisten houden niet in het minst rekening met zijn zogenaamde autoriteit en gezag. Tot Lucien er op een dag schoon genoeg van krijgt. Hij wil van zijn imago van naïeve slappeling af.

imageimageimageimage

Merkwaardige film met nogal bizarre humor. Noiret speelt zijn personage wel erg grappig.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Inderdaad. Nogal apart. Een zwartkomische, cynische film met een flinke filosofische, bijna mythologische ondertoon. Best interessant, maar voor mij niet echt bevredigend.

De film blijft wel hangen overigens.

avatar van xenne

xenne

Canvas toont vanavond Coup de torchon, n.a.v het overlijden van Philippe Noiret (’Suzhou river’ valt weg)

avatar van Koos

Koos

Ik vond het een sterke film. Gelukkig maar, aangezien ik heel de week aan het wachten was op Suzhou river, maar dat feest ging helaas niet door.. Helaas was het allerlaatste shot van de film naar mijn idee erg zwak. Als geheel, vooral door erg goede acteerprestaties, maar ook mooi camerawerk 4*

Laterr

avatar van JJ_D

JJ_D

Beetje verbaasd over de genreaanduiding hier, want 'Coup de Torchon' is meer komedie dan drama. Dankzij de absurde elementen en Noiret's bijzonder goed acteerwerk blijft de film aan de suggestieve kant en neemt Bertrand Tavernier zichzelf volgens mij ook totaal niet serieus. Ondanks het uitstekende camerawerk, dat de kijker feilloos tussen de verscheidene personages loodst (deed me denken aan 'Full Metal Jacket' duidelijk geen referentiekader) dreig je naar het einde toe je aanvankelijk enthousiasme te verliezen, al wordt 'Coup de Torchon' nooit saai. Hij had iets korter gekund, en de tragische ondertoon had voor mij ook verwaarloosd mogen worden. Persoonlijk wist ik namelijk niet goed hoe het einde op te vangen, omdat je Cordier plots als een diepgaand karakter moet beschouwen.

Psychologisch niet helemaal snor dus, maar zeker wel aangenaam over de hele lijn.

avatar van Humphrey

Humphrey

Andermaal een koele Philippe Noiret en een ondeugende Isabelle Huppert in een ietwat leuke film die toch gekenmerkt wordt met de nodige dramatiek. 3,5*.

BBarbie

Nogal onduidelijke film, niet slecht maar zeker geen topper. De film heeft zijn (komische) momenten, maar het verhaal kon mij niet altijd boeien. Het acteerwerk is in orde (vooral van Philippe Noiret), maar ik heb de drie hoofdrolspelers wel eens betere rollen zien vertolken. Viel al met al niet echt mee.

avatar van Querelle

Querelle

Fantastische schrijver (Jim Thompson, voortaan onthouden), fantastische regisseur en fantastisch acteur. De rest is mooi mee genomen.

In de beginscene wordt je al helemaal voorbereid hoe ongrijpbaar de film gaat worden. Een volbloed komedie is het dan ook allerminst en de hoofdpersoon is perfect: Vanwege zijn gebrek aan assertiviteit, begint hij mensen maar uit te schakelen, zodat het gevaar meteen geweken is. Het plotselinge talent om vervolgens iedereen te manipuleren lijkt daar vanzelf bij te horen. Zo beseft hij dat hij in het wetteloze Senegal onaantastbaar is, en dat hij de beste keuze is voor die taak.

Het is duidelijk dat de geest van Joseph Conrad door deze film doolt. En dat is altijd een extra groot pluspunt.

avatar van Movsin

Movsin

Dit is niet het verhaal van Lucien, de laffe politieman, die zich liever laat bespotten en vernederen dan te moeten optreden, om dan plots met zijn belagers keihard korte te metten te maken. Neen dit is het verhaal van de onbenullige probleemlozen tov dat van de echte dramatische armoezaaiers in de wereld. Gedenk maar de openingsscène uit de film, film die trouwens vooral gestalte krijgt dank zij het weergaloos talent van de acteurs, Noiret op kop maar ook Huppert en Audrane en Marchand...

Eén van mijn absolute favoriete films. Schitterend scenario, cast, fotografie. Te bewaren en te koesteren.