ad

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: La dentellière

Releasedatum: 25 mei 1977

Over La Dentellière

La Dentellière vertelt het verhaal van Pomme, een zwijgzaam meisje dat werkt in een kapperszaak in Parijs. Met haar collega en vriendin Marylène, die altijd achter de mannen aanzit, gaat ze op vakantie aan zee. Daar ontmoet ze een jonge student met wie ze de tijd van haar leven heeft, maar de verschillen tussen hem en haar zijn groot.

avatar van hugohei

hugohei

Er was een korte periode dat de Zwitserse Film in de belangstelling stond (Goretta, Tanner en nog een paar talenten), maar dat heeft niet echt doorgezet, voor zover ik weet. Goretta heeft Het Verdriet Van België verfilmd, als serie (ik vond er niet veel aan).

La Dentellière draait helemaal om Isabelle Huppert, die met deze rol doorbrak. Een zwijgzaam meisje dat met zich laat doen, maar op zeker moment voor zichzelf kiest. Heeft wel iets van Rosetta, qua type.

La Dentellière betekent Het Kantwerkstertje, en slaat op een bekend schilderij van Vermeer. Het beeld van dat (nederige, bescheiden, hardwerkende) Vermeer-meisje zit ergens in de film.

Opvallend in deze film is het eindshot

waarin de camera op Pomme inzoomt en ze ons met een lege blik aanstaart.

Geen meesterwerk, maar zeker een mooie film, volgens mij.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Dit is echt een topper! Hiermee is mijn belangstelling voor de 'oudere' Europese (mn de Franse/Franstalige) toen aangewakkerd. Zag m zo'n 15 jaar geleden, toen ik echt veel films ging kijken en erover ging lezen.

Maar niet getreurd: deze film is samen met een behoorlijke hoeveelheid anderen in een Isablle Huppert hommage te zien in het Filmmsueum binnenkort. Een aantal van de films, waaronder deze, zijn ook in andere steden te zien. Ik zou zeggen: mis deze vooral niet!

avatar van FisherKing

FisherKing

Heeft deze film veel Eric Rohmer kenmerken? (plot doet mij dat vermoeden)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik weet niet precies wat jij onder Eric Rohmer kenmerken verstaat. Ik vind Rohmer films over het algemeen te "praterig" en dat is dit niet (maar het is al lang geleden). Deze film, heeft zoals andere Goretta films die ik zag een aangename 'niet nadrukkelijkheid', als je begrijpt wat ik bedoel te zeggen.

Ik heb zelf een beetje een knipperlicht relatie met Eric Rohmer. Zijn oudere films vind ik stukken beter dan degene die hij vanaf halverwege de jaren 80 is gaan maken. Maar evengoed zou je kunnen zeggen dat die oude films van Rohmer (bijv. Le Genou de Clair) ook die fijne sfeer hebben. Neemt niet weg dat bij Rohmer toch wel de oren van je hoofd worden geouwehoerd.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Naar de roman van Pascal Lainé, verwezenlijkte kineast Claude Goretta met "La Dentellière" een prachtig stukje intimistische film, een visueel rijk portret van een kinderlijk-fris, schuchter en zwijgzaam meisje. Ik heb de prent ondertussen al meerdere keren gezien en ben hem steeds meer gaan waarderen.

Warm aanbevolen.

avatar van Mug

Mug

Bedankt voor de warme aanbeveling en bedankt tv5 die sinds een aantal maanden eindelijk ook de klassieke Franstalige films Nederlands ondertitelt.

Isabelle Huppert imponeert (niet alleen omdat ze naakt te zien is), de rest van de cast ook overigens. En dat is ook wel nodig door de gemakkelijke thematiek en de traagheid en her en der zwijgzaamheid (ondersteund door rustige klassieke muziek) die de film typeert.

Het einde is prachtig, alhoewel het effectieve eind-shot trucje al te bewonderen was in een handjevol andere Europese films.

Met mijn dikke 4 sterren beveel ik deze film ook warm aan.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

is deze verkrijgbaar op dvd?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19389 berichten

Mug schreef:

Heb ik helemaal gemist (en dat terwijl ik ze er vroeger nog weleens over gemaild heb, nooit antwoord gekregen trouwens). Goed om te weten.

avatar van Gish

Gish

Een van de mooiste Franse films ever.

Huppert is gewoon geniaal in haar rol.

Het eind is ontroerend. Beetje triest.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Een monument in de cinematografie, deze film gezien toe hij uitkwam en nu dan op TV. Woorden schieten te kort en ik denk dat de kijker waarbij deze film aankomt het met me eens is.

avatar van christophel

christophel

perfecte film, zeker voor een Franse editie.

avatar van Movsin

Movsin

Het baat niet iemand uit zijn eenzaamheid en bedeesdheid te helpen als ge achteraf, na de vrolijkere momenten, niet de ziel van die persoon kunt doorgronden en er een aanpassing voor over hebt.

Zowat het begrip van deze film met een werkelijk eblouissante Isabele Huppert.

Lijkt de film even op een klassiek thema van "relaties en wat er van komt" uit te draaien, het einde is werkelijk verbluffend mooi.

Van Claude Goretta zag ik onlangs het heel intiem menselijke "L'Invitation". Deze "La Dentellière" sluit er kwalitief perfect op aan.

avatar van Robi

Robi

Ik heb het al vaker geschreven over films uit de jaren zeventig of tachtig. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. Dit is ook weer zo'n voorbeeld. Een hele pure film, puur gebaseerd op schoonheid en totaal niet commercieel. Al moet ik wel toegeven dat ik de schoonheid van deze film pas helemaal tegen het einde begon in te zien. En hij verdient dus waarschijnlijk meer dan de drie sterren die ik hem geef. Ik ga hem t.z.t. zeker nog eens bekijken, zodat ik hem een hogere waardering kan geven.

avatar van brief encounter

brief encounter

Een van de mooiste films die ik ken. Huppert is buitengewoon goed gecast. Mooie motieven ook: verschil in sociale klasse en de invloed van de eerste grote liefde. De eindscene verplettert de kijker. Mooi ingeleid door de non verbale communicatie, de dialogen en de eindscene. Klassieker!

avatar van Fransman

Fransman

Dik anderhalf uur kijken naar een nog jonge Isabelle Huppert met haar rode haar en haar sproetjes. Het leven is goed.

Eens met de reacties hier: een van de mooiste Franse films ooit gemaakt. De rust, de zeggingskracht, de prestatie van Huppert, maar toch ook van haar tegenspeler Yves Beneyton, het houdt je op het puntje van je stoel. Zo mooi, en ook zo verdrietig. Had hem ooit, lang geleden, natuurlijk, al eens gezien, maar ben na veertig jaar nog net zo onder de indruk. Deze film is een kunstwerk dat de tand des tijd glansrijk heeft doorstaan. Van welke film van dit moment zeggen we dat over veertig jaar?

avatar van 93.9

93.9

1 woord: juweel.

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

rerelease op 11 juli 2019 ihkv Isabelle Huppert-retrospectief.

avatar van Noud

Noud

Trage film. Mooi geacteerd. Verrassend einde.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Waar kan ik deze film kopen ?

Erg slecht verkrijgbaar, alleen 2e hands via Amazon.fr wat ik zo gauw zie:

Erg slecht verkrijgbaar, alleen 2e hands via Amazon.fr wat ik zo gauw zie:

La dentellière: Amazon.fr - € 34,90

huur bij Picl voor € 8,50

Thanx.

Maar ik ben totaal onbekend met picl.

Ik zag al de link hier boven.

Je kan hem dus online huren?.

Dat probeerde ik maar dan moet je een bioscoop uitkiezen??

En dan? Lijkt me raar systeem.

john mcclane 2 schreef:

Thanx.

Maar ik ben totaal onbekend met picl.

Ik zag al de link hier boven.

Je kan hem dus online huren?.

Dat probeerde ik maar dan moet je een bioscoop uitkiezen??

En dan? Lijkt me raar systeem.

Het is op zich een sympathiek systeem. Het is een VOD-dienst opgezet vanuit de filmhuizen.

Films die net in première zijn gegaan in de filmhuizen (deze film dus in re-release), kunnen ook al thuis via VOD bekeken worden via Picl. De bioscoop in kwestie krijgt dan ook een deel van de vergoeding, zodat het niet ten koste gaat van hun inkomsten. Anders had je nog wat maanden (/jaren) extra moeten wachten tot een film op MUBI of Cinetree / Cinemember komt. Of helemaal niet beschikbaar komt...

Picl forumtopic op MM

Nieuwe films op Picl

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

Hij komt later dit jaar met nl subs ook op dvd

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een erg mooie, sfeervolle en ontroerende film. Ontzettend goed gespeeld. Isabelle Huppert is aandoenlijk in haar rol en, evenals de andere acteurs, uitstekend gecast. Ik voelde met haar mee. Haar personage, Pomme, is iemand waarin ik mij goed kon plaatsen. Deze film wist regelrecht de juiste snaar bij mij te raken, zowel qua uitvoering als qua verhaal. Ijzersterk! Een 10. 5*

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

Het is altijd maar de vraag hoe het weerzien zal zijn met een jeugdliefde, na zoveel jaren. Is het echt iets uit een voltooid verleden tijd, of laait het vuur weer op?

Dat laatste dus, in dit geval.

Het aanschouwen van La Dentellière was destijds één van mijn eerste serieuze bioscoopervaringen, en sindsdien moet ik, zodra Isabelle Huppert ergens in beeld komt, steeds weer aan deze film denken.

Met haar vertolking van de introverte en wat naïeve Pomme zette zij, al vroeg in haar carrière, één van haar meest memorabele filmpersonages neer.

Huppert, jong als ze toen was, máákt deze film, zou je haast zeggen, maar het is natuurlijk Goretta die hier de camera richt. Waarop? Op een onzichtbaar personage eigenlijk, een film lang. Of nou ja, een oester, die even opengaat, en zich daarna weer sluit. Een vogel, die even aarzelend begint te zingen, om daarna weer in stilte te vervallen. Die camera en Hupperts performance maken dit zo ongelooflijk doeltreffend. De eenvoud en ingetogenheid van regie en uitgebeeld karakter gaan hier gelijk op.

Het enige wat je Goretta kan verwijten, is dat hij uiteindelijk die 'onzichtbaarheid': dat, waar mensen altijd aan voorbij zullen lopen, dat, wat de kern van het karakter uitmaakt, lijkt te willen opheffen. Het is toch wel een serieus smetje in mijn ogen, dat François door zijn vrienden zo expliciet de mantel wordt uitgeveegd. Het geeft de film iets belerends, en dat verzwakt het drama ietwat.

Maar hier staat zo veel moois tegenover, dat dit hoe dan ook een kleinood blijft. Zie de gespannen openheid van Pommes gezicht, als François voorleest uit De Maupassant:

'Net boven hun hoofd, in een van de bomen die hun schaduw gaven, zat de vogel te zingen.

Ze zwegen, zodat ze hem niet zouden wegjagen.'

François kan uiteindelijk zijn mond niet houden, zogezegd. Het is niet anders.

avatar van Boenga

Boenga

• 1997 berichten

Meeslepend en uiteindelijk beklijvend drama, met een fantastische Huppert, die toont wat de gevolgen kunnen zijn voor iemand die schuchter en introvert op deze planeet komt.

Ik had het einde ook helemaal niet zien aankomen: het in zichzelf gekeerd zijn kwam soms over als een apathie voor wat er met haar leven gebeurde.

Een minpuntje - maar bij een goeie film ga je daar dan misschien wel net iets teveel op focussen: de periode tussen de eerste kus en het gaan samenwonen wordt helemaal overgeslagen. Terwijl ik me dan afvroeg over hoeveel tijd het ging, en of ze elkaar op dat moment niet beter leerden kennen.

Sterk