La Dentellière (1977)

Frankrijk / Zwitserland / West-Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Claude Goretta
met Isabelle Huppert, Yves Beneyton en Florence Giorgetti

La Dentellière vertelt het verhaal van Pomme, een zwijgzaam meisje dat opgegroeid is in een armoedig arbeidersdorp in Noord-Frankrijk. Pomme werkt in een kapperszaak. Met haar collega en vriendin Marylène, die altijd achter de mannen aanzit, gaat ze op vakantie aan zee. Daar ontmoet ze een jonge student met wie ze de tijd van haar leven heeft. Hij probeert het arbeidersmeisje een culturele opvoeding te geven en haar te kneden naar zijn wensen, maar zonder veel succes. Met het verstrijken van de tijd komt hij erachter dat Pomme niet kan voldoen aan het beeld waarop hij verliefd is geworden. Hij vindt dat ze elkaar niets meer te zeggen hebben. Hij gaat zich steeds meer ergeren aan haar bedrijvigheid, haar goed bedoelde zorgen en haar neiging zich voor hem weg te cijferen. Uiteindelijk beëindigt hij hun relatie.

Er was een korte periode dat de Zwitserse Film in de belangstelling stond (Goretta, Tanner en nog een paar talenten), maar dat heeft niet echt doorgezet, voor zover ik weet. Goretta heeft Het Verdriet Van België verfilmd, als serie (ik vond er niet veel aan).

La Dentellière draait helemaal om Isabelle Huppert, die met deze rol doorbrak. Een zwijgzaam meisje dat met zich laat doen, maar op zeker moment voor zichzelf kiest. Heeft wel iets van Rosetta, qua type.

La Dentellière betekent Het Kantwerkstertje, en slaat op een bekend schilderij van Vermeer. Het beeld van dat (nederige, bescheiden, hardwerkende) Vermeer-meisje zit ergens in de film.

Opvallend in deze film is het eindshot

waarin de camera op Pomme inzoomt en ze ons met een lege blik aanstaart.

Geen meesterwerk, maar zeker een mooie film, volgens mij.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dit is echt een topper! Hiermee is mijn belangstelling voor de 'oudere' Europese (mn de Franse/Franstalige) toen aangewakkerd. Zag m zo'n 15 jaar geleden, toen ik echt veel films ging kijken en erover ging lezen.

Maar niet getreurd: deze film is samen met een behoorlijke hoeveelheid anderen in een Isablle Huppert hommage te zien in het Filmmsueum binnenkort. Een aantal van de films, waaronder deze, zijn ook in andere steden te zien. Ik zou zeggen: mis deze vooral niet!

FisherKing
Heeft deze film veel Eric Rohmer kenmerken? (plot doet mij dat vermoeden)

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik weet niet precies wat jij onder Eric Rohmer kenmerken verstaat. Ik vind Rohmer films over het algemeen te "praterig" en dat is dit niet (maar het is al lang geleden). Deze film, heeft zoals andere Goretta films die ik zag een aangename 'niet nadrukkelijkheid', als je begrijpt wat ik bedoel te zeggen.

Ik heb zelf een beetje een knipperlicht relatie met Eric Rohmer. Zijn oudere films vind ik stukken beter dan degene die hij vanaf halverwege de jaren 80 is gaan maken. Maar evengoed zou je kunnen zeggen dat die oude films van Rohmer (bijv. Le Genou de Clair) ook die fijne sfeer hebben. Neemt niet weg dat bij Rohmer toch wel de oren van je hoofd worden geouwehoerd.

avatar van Mac Hammer Fan
Naar de roman van Pascal Lainé, verwezenlijkte kineast Claude Goretta met "La Dentellière" een prachtig stukje intimistische film, een visueel rijk portret van een kinderlijk-fris, schuchter en zwijgzaam meisje. Ik heb de prent ondertussen al meerdere keren gezien en ben hem steeds meer gaan waarderen.
Warm aanbevolen.

avatar van Mug
Mug
Bedankt voor de warme aanbeveling en bedankt tv5 die sinds een aantal maanden eindelijk ook de klassieke Franstalige films Nederlands ondertitelt.

Isabelle Huppert imponeert (niet alleen omdat ze naakt te zien is), de rest van de cast ook overigens. En dat is ook wel nodig door de gemakkelijke thematiek en de traagheid en her en der zwijgzaamheid (ondersteund door rustige klassieke muziek) die de film typeert.

Het einde is prachtig, alhoewel het effectieve eind-shot trucje al te bewonderen was in een handjevol andere Europese films.

Met mijn dikke 4 sterren beveel ik deze film ook warm aan.

avatar van brucecampbell
is deze verkrijgbaar op dvd?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mug schreef:

Heb ik helemaal gemist (en dat terwijl ik ze er vroeger nog weleens over gemaild heb, nooit antwoord gekregen trouwens). Goed om te weten.

avatar van Gish
Een van de mooiste Franse films ever.
Huppert is gewoon geniaal in haar rol.
Het eind is ontroerend. Beetje triest.

avatar van Leo1954
Een monument in de cinematografie, deze film gezien toe hij uitkwam en nu dan op TV. Woorden schieten te kort en ik denk dat de kijker waarbij deze film aankomt het met me eens is.

perfecte film, zeker voor een Franse editie.

Het baat niet iemand uit zijn eenzaamheid en bedeesdheid te helpen als ge achteraf, na de vrolijkere momenten, niet de ziel van die persoon kunt doorgronden en er een aanpassing voor over hebt.
Zowat het begrip van deze film met een werkelijk eblouissante Isabele Huppert.
Lijkt de film even op een klassiek thema van "relaties en wat er van komt" uit te draaien, het einde is werkelijk verbluffend mooi.
Van Claude Goretta zag ik onlangs het heel intiem menselijke "L'Invitation". Deze "La Dentellière" sluit er kwalitief perfect op aan.

Ik heb het al vaker geschreven over films uit de jaren zeventig of tachtig. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer. Dit is ook weer zo'n voorbeeld. Een hele pure film, puur gebaseerd op schoonheid en totaal niet commercieel. Al moet ik wel toegeven dat ik de schoonheid van deze film pas helemaal tegen het einde begon in te zien. En hij verdient dus waarschijnlijk meer dan de drie sterren die ik hem geef. Ik ga hem t.z.t. zeker nog eens bekijken, zodat ik hem een hogere waardering kan geven.

avatar van brief encounter
Een van de mooiste films die ik ken. Huppert is buitengewoon goed gecast. Mooie motieven ook: verschil in sociale klasse en de invloed van de eerste grote liefde. De eindscene verplettert de kijker. Mooi ingeleid door de non verbale communicatie, de dialogen en de eindscene. Klassieker!

Dik anderhalf uur kijken naar een nog jonge Isabelle Huppert met haar rode haar en haar sproetjes. Het leven is goed.

Eens met de reacties hier: een van de mooiste Franse films ooit gemaakt. De rust, de zeggingskracht, de prestatie van Huppert, maar toch ook van haar tegenspeler Yves Beneyton, het houdt je op het puntje van je stoel. Zo mooi, en ook zo verdrietig. Had hem ooit, lang geleden, natuurlijk, al eens gezien, maar ben na veertig jaar nog net zo onder de indruk. Deze film is een kunstwerk dat de tand des tijd glansrijk heeft doorstaan. Van welke film van dit moment zeggen we dat over veertig jaar?

avatar van 93.9
1 woord: juweel.