De Rouille et d'Os (2012)

Alternatieve titel: Rust and Bone

Frankrijk / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jacques Audiard
met Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts en Bouli Lanners

Als Alain van Versch bijgenaamd Ali (Matthias Schoenaerts) uit nood met zijn zoontje van 5 onderdak zoekt bij zijn zus in Antibes in het zuiden van Frankrijk, ontmoet hij in een nachtclub de mooie Stéphanie (Marion Cotillard). Als orka-trainster heeft ze een bijzonder beroep. Hun levens hebben niets gemeen, tot het noodlot toeslaat en er een speciale relatie ontstaat, sensueel en met bijzondere spelregels. Dan krijgt hij het aanbod om deel te nemen aan clandestiene gevechten. Stéphanie werpt zich op als zijn manager.

avatar van ZenZin
Film die poogt een blik te werpen op mensen aan de zogenaamde onderkant van de samenleving.
De een is wat dommer dan de ander maar och wat zijn ze toch naïef en diep van binnen lief, hm.....
kan wat inzitten maar onwaarschijnlijk veel dramatische toevalligheden en het plotselinge happy end doen afbreuk aan de geloofwaardigheid.

Een mooie film met een mooi verhaal. Ik stoorde me gek genoeg bij deze film aan het trage tempo, terwijl ik hier lang niet altijd een probleem mee heb. Vandaar dat het geen topper voor mij is. Het begint rustig met als eerste aandachtstrekker de orka-ramp. Daarna kabbelt de film wat voort met nog een slot scene waarbij ik mijn adem inhield. Al met een dikke 7 of een 8 min. De acteer prestatie van Schoenaerts was erg goed. Vorige week Rundskop (ook met hem) ook gezien, dus deze man ga ik zeker in de gaten houden.

avatar van HarmJanStegenga
Paar dagen geleden Schoenaerts in actie gezien in 'Rundskop'. Aardig geïmponeerd, vandaar dat deze 'De Rouille et d'Os' niet lang op zich heeft laten wachten. Prima film, fijn samenspel met Cotillard. Bij vlagen best indrukwekkend deze film; de Orka, Cottilard haar benen en vooral ook de laatste scene met Schoenaerts z'n zoontje onder het ijs. De film kent een paar erg sterke scenes. Als geheel deed deze prent me echter niet zoveel. Vond 't soms nogal een bedacht geheel. Niet echt overtuigend - dat geldt ook voor de interesse van Ali in Stéphanie. Hoe, wat, waarom? Ik geloofde het niet helemaal. Nergens storend, maar dit zorgt er wel voor dat ik helaas niet verder kom dan een solide voldoende. Prima prent verder.

avatar van leatherhead
Solide drama, waarin vooral Schoenaerts en Cotillard excelleren. Beide personages zijn op hun eigen manier erg beperkt en dat wordt sterk vertolkt. De amicale verhouding die zich tussen de twee ontplooit voelt oprecht aan, nergens te sentimenteel of te zoet. Eenzelfde gevoel van oprechtheid uit zich via de cinematografie. Sec, maar wel met scherp oog voor belichting en sfeer.

Echter niet geheel zonder kanttekeningen, want uiteindelijk voelt de film wat gerekt aan en zijn de beslommeringen met Ali's zoontje overbodig en weinig interessant. Had natuurlijk ook wel wat meer durf in de film mogen zitten, vooral tijdens de eindscene maakt Audiard het zich er wel erg makkelijk vanaf. Wel een ruime 3,0*.

Erg toffe film. Vooral de personage Ali bleef me erg boeien. Zou hij nou echt niet inzien dat hij met zijn gedrag het leventje van zijn zoontje aan het verkloten is. Daarnaast had ik het nog beter gevonden als Ali aan het eind van de film iedereen en ook zijn zoontje achterliet. Ik vond dat wel bij zijn karakter passen

Uiteindelijk nog erg geboeid gekeken, vooral het achterhalen wat in de hoofdjes omging van de personages vond ik erg interessant. Sterk geacteerd.

avatar van Ben de Hoog
Wat is de regie toch ontzettend knap gedaan, wat een scherp oog voor detail. De beelden, de geluiden....de muziek, de emoties, de sfeer. Alles precies op z'n plek op het juiste moment. Voor mij de climax in de film is vanaf 1:15. De geluiden dimmen, de muziek neemt over. Zij stapt uit de auto en dan die blik in zijn ogen. In tranen gekeken. En natuurlijk dat nummer van Bruce Springsteen, kan niet beter gekozen zijn. Het is een rauwe, pure, film. Zonder franje. Als je dit soort films waardeert. Kijk dan ook À l'Origine (2009) Ne Le Dis à Personne (2006) Pour Elle (2008)

Audiard wordt binnenkort 64 jaar. Voor mijn gevoel is hij pas een paar films geleden echt (internationaal) doorgebroken. Ik beschouw hem dan ook als talent, maar hij is toch al een stuk langer bezig dan ik dacht. Deze film voelt verder wat mij betreft ook echt aan als het werk van een jonge beginnende filmmaker. Iemand met veel ideeën lef & ambitie en die van alles wil. Iemand die zich op visueel gebied graag wil laten zien, maar inhoudelijk alle kanten op springt. Un Prophet is duidelijk een stap voorwaarts. Een film gemaakt door een regisseur die zich ontwikkelt heeft en overall een vastere hand heeft gekregen. Voor mijn verhaal is het wel wat jammer dat hij die film drie jaar eerder maakte.

Want Rust and Bone zit vol ideeën en het verhaal gaat alle kanten op. Het is een film over een vader-zoon relatie waarin de vader op de meeste momenten weinig capabel blijkt. Het is een verhaal over de ontluikende liefde tussen twee onwaarschijnlijk partners. Daarmee samenhangend (maar het gaat uiteindelijk echt om een apart thema) gaat het over hoe iemand die verminkend is omgaat met seks. En voor ze zover is hoe ze omgaat met het verlies van haar benen. In het script was nog plaats voor een vertelling over een opkomende bokser die zich als straatvechter ontwikkelt en uiteindelijk doorbreekt. Er zit een subplot in over bedrijfsbeveiliging. En ga zo maar door. En omdat de makers ook op visueel gebied zichzelf willen laten zien, heb je constant het idee dat men wel erg veel hooi op de vork neemt.

Dat de film toch werkt heeft met een aantal zaken te maken. Het tempo is eigenlijk precies goed. Dat zit hem met name in de som der delen van alle subplotjes en zelfs individuele scenes. Alles werkt op zijn eigen manier. Ook had ik bij het drama constant wel een gevoel van oprechtheid. Want hoewel Audiard zich continu dreigt te vergalopperen, doet ie dat uiteindelijk nooit echt. Alles werkt wel op zijn eigen manier. Dat komt ook omdat de hoofrolspelers erg goed zijn en hun rol goed aanvoelen.

Misschien een topic waard. Debuutfilms die geen debuutfilms zijn. Een heel kleine 4 sterren verdient dit wel. Audiard wilde met deze film de aandacht en dat heeft hij bij mij zeker wel voor elkaar gekregen.

In deze film maakte ik kennis met Matthias Schoenaerts, echt een top acteur! Zeer mooie film met een bijzonder verhaal.Gewoon zien!

avatar van pampelonne
er zijn van die films die onder je huid kruipen, dit is er zo eentje.
het is erg realistisch drama.
ontzettend knap gespeeld door de acteurs.
het drama van Stephanie is invoelbaar door kleine details, die desalniettemin keihard aankomen.

avatar van JoeCabot
Op het eerste gezicht hangt het plot als los zand aan elkaar: orka-training, een straatvechtende Schoenaerts, en dan natuurlijk het 'noodlot' ... Er lijkt niet meteen een lijn in te zitten.

Maar dat maakt De Rouille et d'Os net fijn. Deze film schotelt geen rechttoe-rechtaan-verhaaltje voor, maar drijft grotendeels op sfeer. Op dat vlak brengt Audiard (mijn eerste kennismaking met deze regisseur) het er aardig van af. Hij laat vaak de stilte spreken (heel erg on-Frans eigenlijk ). Waar collega-regisseurs conflicten op de spits drijven, weet Audiard rust te creëren.

Na verloop van tijd ontstaat wel een rode draad: gehandicaptenseks. De film snijdt zonder schroom een gevoelig thema aan, al wordt het nergens echt taboedoorbrekend. Daarvoor is het personage van Schoenaerts (geweldige rol trouwens!) gewoon teveel een beest. Hij lijkt alles te bespringen wat beweegt. Benen of geen benen, het maakt hem allemaal niet uit. Zo blijft de relatie natuurlijk nogal oppervlakkig.

De film mocht verder wel een halfuurtje ingekort worden. Vooral naar het einde toe kabbelt het allemaal wat voort. Om dan in de slotscène volledig uit de bocht te vliegen. Audiard zet zijn zen-knop even af en zoekt de makkelijke sensatie op.

Jammer van het einde dus, maar voorst een prima sfeerportret. 3.5*

avatar van stefan dias
Deze film rook soms wat naar de Dardennes, daar zorgde het door en door trieste begin wel voor. Gelukkig scheen de zon hier wat meer, zijn Schoenaerts en Cotillard een bekoorlijk en sterk acterend koppel, maar uiteindelijk werd het me allemaal toch wat te veel.
Als Ali plots (out of the blue) in een soort professioneel luxe-trainingsoord belandt, moet er nog even een extra blik drama opengetrokken worden en zakt de film voor mij letterlijk en figuurlijk door het ijs.
Dat onwaarschijnlijke einde kan me tegen dan, dan ook al lang geen bal meer schelen.

Ik ben echt verbaasd dat deze film zo'n hoge waardering krijgt. Dat wist ik niet toen ik deze film ging kijken. Een film over een vrouw zonder benen en een man die z'n geld verdient met straatvechten. In het begin komt de film nog wel veelbelovend over. Maar alle verhaaltjes lopen eigenlijk min of meer dood en de film kakt na drie kwartier echt in en eigenlijk wil hij maar gewoon niet van de grond komen. Het grootste manco aan de film is het gebrek aan emotie. Ondanks alle verschrikkelijke dingen die gebeuren in de film blijft het allemaal erg afstandelijk en kil. Je hoeft geen traan te laten om deze film. En ik zal hem ook vast weer snel vergeten. Daarnaast was hij ook nog eens veel te lang. Bij anderen lees ik ook over de vergelijking met de Dardennes. Ook dat is geen moment in me opgekomen. Voor de Dardennes films heb ik wel bewondering. Maar dat is dan ook van een heel ander niveau.

avatar van de grunt
Robi schreef:
Het grootste manco aan de film is het gebrek aan emotie.

Er bestaat ook zoiets als onderhuidse emotie, hier uitmondend in een apotheose van woede door Schoenaerts en iets wat meer op berusting lijkt bij Cotillard. Een zeer gelaagde en complexe rol, misschien wel her finest hour

avatar van nadrin
Knappe prent sterk geacteerd

avatar van Capablanca
Sterk. De zoveelste Belgische topproductie. Soms net iets te gekunsteld, het hele verhaal met de camera's kwam wat geforceerd over. Maar verder interessant, boeiend en bij vlagen ontroerend.

avatar van TornadoEF5
Aan deze film zie je toch wel dat mijn smaak evolueert. Waar ik dit drie jaar geleden niets vond (toen we het met school zagen), vind ik het nu wel een mooie film. Ik herinnerde me niet veel van de vorige kijkbeurt, maar bepaalde scènes herkende ik wel terug. De acteerprestaties en het schijnrealisme vind ik erg goed. Alleen vind ik dat de montage wat te haastig door de scènes ging en de essentie minimaliseerde in speelduur, waar ik doorgaans geen fan van ben. Neem je tijd wanneer je een verhaal vertelt, al was het hier een bewuste stijlkeuze. Ook vond ik het kleurenpalet bij momenten wat te grijs en waren die bewust sober. Dat kwam niet altijd goed uit de verf, zeker wanneer het scènes donkerder maakt die al donker waren. Het verhaal is zeer goed, hoewel de personages niet altijd de meest voor de hand liggende keuze nemen, en dat is een understatement. Bon, als dat niet het geval was, dan werd het script ook nooit verfilmd zeker.

avatar van Fisico
De film is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Vooral het verhaal vind ik vrij bizar. Wat een vreemde combinatie: een half dakloze straatvechter die bevriend raakt met een gehandicapte orka-instructrice. Wat me vooral stoorde aan de film was het gebrek aan uitdieping van de personages. Ali heeft een kind uit een spaak gelopen relatie en doolt rond in Frankrijk. Geen achtergrond, geen info, amper tot niets. Hij kan terecht bij zijn zus, maar de ontmoeting is alles behalve hartelijk. Waarom?
Vervolgens werkt hij als uitsmijter in een dansclub en komt hij na een incident in contact met Stéphanie. De reden waarom ze daar is, haar achtergrond, extra info. Je krijgt er erg weinig van te zien. Ze blijkt samen te wonen, maar na haar ongeval woont ze terug alleen. Voorts wordt het leven als mindervalide naar voor gebracht in de film: de moeilijkheden, de schaamte om niet buiten te durven komen, seksuele behoeften, enz ... Toch wordt ook dit te weinig uitgediept en blijft de film op de vlakte. Idem met de seksuele relatie tussen beiden: haar motieven zijn gekend, maar de zijne? Waarom? Uit compassie? Uit liefde (onwaarschijnlijk)? Weinig emotie, weinig inleving ... de kijker dient het vanop een afstand te aanschouwen.

Begrijp me niet verkeerd. De film is best ok, maar is safe en braaf. Ook hier en daar wat plotgaten en filmrealisme in plaats van reële werkelijkheid. Ali neemt naar het einde toe opnieuw de benen, maar na het ongeval van zijn zoontje neemt hij terug contact op met Stéphanie. Dat het einde dan schijnbaar een happy end oplevert, tja, sta me toe dit niet serieus te nemen. Die ijsscène was trouwens wel ijzingwekkend.

Op de acteerprestaties is weinig af te dingen. Schoenaerts bewijst nog maar eens waarom hij één van de beste (internationale) acteurs is die we hebben. En ook Cotillard deed het zeer goed. De sfeer, rustmomenten en muziek zaten goed. De verhaallijn zelf kon iets beter.

avatar van nijkerkbert
Wat een fantastische soundtrack!

Tarkus schreef:
Ben verrast door deze film, veel verwachtte ik er niet van, maar het blijkt een uitstekende film te zijn.
IK was wel benieuwd naar deze prent, niet zozeer omdat Matthias Schoenaerts hierin meedoet (ik vind hem een beetje overroepen als acteur), maar meer nog omdat Marion Cotillard een hoofdrol heeft, iemand die al bewezen heeft veel talent te hebben.
En ze doet het hier prima, alweer, maar ook (toegegeven) Matthias Schoenaerts speelt de pannen van het dak, het is de eerste maal dat ik over hem zo positief kan zijn, hopelijk zet hij die trend door in de nieuwe internationale producties die hij heeft gedaan.
Het verhaal in deze film is bijzonder tragisch, wat dan zo tragisch is ga ik niet verklappen, ik kan alleen de film zeer warm aanbevelen, het loont echt de moeite !!

Opnieuw bekeken, en heb nog steeds dezelfde mening over deze film.
Hij is meer dan de moeite waard om te bekijken, hoewel tragisch verhaal, heb ik opnieuw van deze film kunnen genieten.

avatar van Baboesjka
Wat een sterke film! Heel goed geacteerd, het kleine jongetje speelt heel natuurlijk, een boeiend verhaal en zeer realistische special effects (de geamputeerde benen). Er gebeurt veel in deze film, maar ik heb me daar niet aan gestoord en ik vind het niet over sentimenteel worden. Ook vind ik het geen voorspelbare film. Ik vind het ontroerend mooi. 5*!

avatar van IH88
De Rouille et d'Os

Mooi. De Rouille et d'Os is een realistische en oprechte film over twee personen aan de onderkant van de samenleving, die beide moeite hebben om een connectie te maken met andere mensen. Maar zodra Alain en Stéphanie elkaar ontmoeten voel je de band, en Cotillard en Schoenaerts zijn geweldig. Alain kan elk moment ontploffen, maar in de buurt van Stéphanie zie je ook zijn menselijke en liefdevolle kant. Stéphanie heeft een voorkeur voor gevaar en een neiging tot zelfdestructie, en waarom ze voor Alain valt is daarom wel te begrijpen. Het laatste gedeelte had twee kanten op kunnen gaan, maar het feel good einde vond ik wel passend.