Ne Le Dis à Personne (2006)

Alternatieve titel: Tell No One

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Guillaume Canet
met François Cluzet, Marie-Josée Croze en André Dussollier

De vrouw van Alex wordt vermoord door een seriemoordenaar waarna hij verward achterblijft. Acht jaar later ontvangt Alex raadselachtige e-mails in zijn mailbox van een onbekende afzender. Tegelijk blijkt dat de politie het onderzoek naar de dood van zijn vrouw heeft hervat. Wat volgt is een gevaarlijke zoektocht naar de waarheid.

avatar van sinterklaas
Zou je denken dat dit een bovennatuurlijke film is... In eerste instantie dan.

Had deze film al enkele jaren op het oog... Naar aanleiding als tip die ik kreeg op het "soortgelijke film-forum" en bij het ontdekken van Blood Ties... De Engelstalige film van de regisseur. Daarna was ik hem eventjes vergeten.... totdat ik de UK-uitgave in de aanbiedingenkelder van Concerto vond.

Tell no One lijkt wederom een film te zijn die van alle genres snoept... Echter had ik in eerste instantie wat tempo betreft daar wel ietsje meer van verwacht. Toch weet de film op de slow burn toer erg interessant te blijven en weet het de kijker steeds op het verkeerde pad te brengen. De film begint met een uitgebreid en zwoel stukje romantiek... tussen de zekere Alex en Margot... Een stel dat ogenschijnlijk niks te klagen heeft en inmiddels al sinds hun jeugd bij elkaar zijn. Op een zomerse dag gaan skinny dippen hoort daar bij... Het romantische uitje verloopt echter dramatisch wanneer Margot uit het zicht verdwijnt en vervolgens vermoord wordt...

Na 8 jaar blijven de vragen maar knagen aan Alex en probeert hij nog altijd zichzelf staande te houden. Voornamelijk die scene wanneer hij langs de café's loopt met zijn hond en zich bedenkt dat hij met zijn vrouw nog wel eens een terrasje had kunnen pakken zegt al genoeg. Op een dag krijgt hij een email... van zijn overleden vrouw. Daar klopt iets niet.

En zo slaat de film allerlei richtingen in. De hele Haneke-achtige mysterie rond die email met een link naar een cameraopname... om vervolgens te ontpoppen in een ontsnappingsthriller wanneer Alex wordt verdacht van de moord op zijn eigen vrouw, die achtervolgingscene was top... tot een Urban-film... Tot een uiteindelijke complete mindfuck project, waarin er toch wel meer addertjes onder het gras bleken te zitten... Waarbij het einde wel meer dan verrassend is.

En ondanks ik er wel iets meer van had verwacht is het met het budget wat de regisseur ervoor had, toch wel een zeer aangename creatieve film geworden... De montage past zich per moment en genre aan, de beelden van Parijs tijdens de achtervolging, de interessante flashbacks... de "With or Without you"-scene.... De film weet je toch wel op vele fronten te stimuleren... Voornamelijk die korte zomerse shots en het eindshot van de kindertijd van Alex en Margot zijn om in te lijsten zo mooi... Daar had wel iets meer mee gedaan mogen worden. Deze flashbacks weten je toch wel diep te raken als je je bedenkt dat er in de toekomst iets op ze staat te wachten...

Ja, dit was zeker weer een aangenaam Frans werkje.

avatar van sinterklaas
pindakaas2 schreef:
hele goede spannende thriller
heeft iemand nog aanraders in dit franse thrillergenre?

Van de Deense kant heb ik: Just Another Love Story.

avatar van BobbyShmurda
Goeie film alleen de gay muziek is wel jammer.

avatar van Rodger
Mooie film.. met diverse plot wijzigingen..
4.0 ****