Ne Le Dis à Personne (2006)

Alternatieve titel: Tell No One

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Guillaume Canet
met François Cluzet, Marie-Josée Croze en André Dussollier

De vrouw van Alex wordt vermoord door een seriemoordenaar waarna hij verward achterblijft. Acht jaar later ontvangt Alex raadselachtige e-mails in zijn mailbox van een onbekende afzender. Tegelijk blijkt dat de politie het onderzoek naar de dood van zijn vrouw heeft hervat. Wat volgt is een gevaarlijke zoektocht naar de waarheid.

avatar van wendyvortex
pindakaas2 schreef:

Simon Werner A Disparu…

Uitstekende film waarin een man een vreemde e-mail krijgt, 8 jaar na de moord op zijn vrouw. Een boeiend en tevens ingewikkeld plot dat wel goed in elkaar zit. Onderhoudend over de gehele lengte en de personages zijn geloofwaardig neergezet. Verder ziet de film er gewoon goed uit en bevat ook een spannende achtervolgingsscene.

avatar van flaphead
intelligente mystery-thriller met een vleug drama. de film heeft vanaf het begin een gezonde spanningsboog die de hele tijd -in meer of mindere mate- aanwezig blijft. met stapjes wordt het mysterieuze eraan toegevoegd, terwijl er altijd goede houvast is. het verhaal steekt goed in elkaar en kent een paar aardige twists. het is zeker opletten geblazen en de puzzelstukjes bijhouden. de editing is erg goed in orde en ook het acteerwerk is prima (hoewel de commendant soms een beetje suffig aanvoelde).
een emotioneel drama ligt op de loer, maar er wordt goed gekozen om -hoewel de liefde voor zijn vrouw feitelijk leidend is in het verhaal- de thrillerkant de nadruk te laten geven. een plus vind ik. daardoor wellicht is het eindshot ook gewoon erg sterk en overtuigend (of eigenlijk het één-na-eindshot, want de kids erachteraan had van mij helemaal niet gehoeven en voegt niks toe).
wel heb ik de hele film lang het idee gehad naar een Dustin Hoffman stand-in gekeken te hebben, dat leidde me soms een beetje af

ipman-99
"8 Years Ago, Alex's Wife Was Murdered. Today ... She - E-Mailed Him." ... " !!!

Fantastische Franse Thriller !!! Meesterlijke spannende Franse Thriller die een heerlijk
mysterieus verhaal kent met heerlijke wendingen !
De aspecten drama en thriller werden mooi en spannend in elkaar geweven !
Heerlijke spannende verfilming gebaseerd op het boek !
De muziek in deze film was opvallend net zoals de puike acteer prestaties !
Franse spannende Thriller .... !

avatar van Breur
wendyvortex schreef:

Simon Werner A Disparu…

Van dit rijtje had ik enkel un prophète op mijn "to do" lijst staan. Thanks voor de uitbreiding daarvan!

avatar van Smugmarty
wendyvortex schreef:

Simon Werner A Disparu…

In dit genre? Lijkt me vooral Frans, niet persee zelfde genre toch?
Un Prophet is een topper maar anders/ niet vergelijkbaar met deze thriller

avatar van Smugmarty
Tell no One:

Sterke drama/ thriller die het niet zozeer van de aktie of spanning moet hebben maar vooral van de sfeer en sterk acteerwerk. Verhaal ontwikkelt zich gelijkmatig en steeds intrigerend, de sterke plot draagt de film voor een belangrijk deel.
Spanning had intenser gekund, sommige actiescenes realistischer maar de film beoogd vooral een sfeer en verhaal neer te zetten.

avatar van Chelsea94
Redelijke film, duurde mij allemaal wat te lang.
Het eind waarbij het hele verhaal duidelijk wordt gemaakt had toch echt een stuk korter mogen zijn, hielp me bijna in slaap zo saai.

Het was allemaal net niet.

avatar van Montorsi
Redelijk maar had beter gemoeten. Als zo langzamerhand de puzzelstukjes in elkaar vallen is het wat mij betreft een beetje een teleurstellend geheel geworden. Tamelijk vergezocht plan waar ik me eigenlijk niet zo goed bij kan voorstellen dat mensen deze keuzes maken.
Cluzet is wel een vrij aardige acteur, wat wel helpt, en opzich is het mysterie lang nog wel aardig om te volgen, maar tegen het einde kon het me allemaal een stuk minder boeien. 2.5*

avatar van Mochizuki Rokuro
Qua stijl en sfeer wel een aardige film, waarin tout acterend Frankrijk lijkt langs te komen, maar inhoudelijk kon ik er maar moeilijk in meegaan en is het in het tweede uur nogal potsierlijk. Cluzet houdt de film nog net overeind.

avatar van knusse stoel
Ik heb van kennissen begrepen dat in deze film niets is wat het lijkt, net zo iets als "The game" met Michaël Douglas. We zijn benieuwd........!

avatar van knusse stoel
En inderdaad zet de film je regelmatig op het verkeerde been, een geweldig goed geproportioneerde film die ik een ieder wil aanbevelen als de persoon van thrillers houdt!
De film brengt een spannend verhaal wat van het begin tot het einde jou wakker houdt.
Goed geacteerd en......een ontroerend einde.

avatar van Insignificance
Boekverfilming. Dat schiet dan te binnen bij het zien van de ietwat stoffige, doch sluwe inspecteur met zijn trekjes. In de film hangt het er een beetje bij, fans van Coben zullen het wel herkennen, gok ik. Het maakt verder niet uit, het scenario doet wat het moet doen. De kijker hier en daar wat (des)informatie voeren en, samen met de hoofdrol, achter de feiten aan laten hollen.

Cluzet staat zo ongeveer symbool voor de film. Solide zonder franje, adequaat en doelmatig, maar geen bijzondere uitstraling en niet iets dat zal bijblijven. Soms ook een tikkeltje té. Het is allang duidelijk hoe sterk de relatie tussen de twee was, daar heb je geen brandende oven voor nodig. Zelfs Lilac Wine kan dat niet pareren. Op het eind zit nog zo'n scène, die mij iets te gortig is.

De ontknoping zelf pakt ook een beetje knullig uit. Een vertelbeurt met flashbacks die nog een addertje onder het gras herbergt. En die ruis was al zo flauw. Dat werkt niet echt op film en ook wel vergezocht, maar soit. Opvallendste onderdeel is die vrouwelijke killer, ook hoe ze de film verlaat. Canet houdt z'n moordpuzzeltje grotendeels aan de praat en dat is al met al afdoende.

avatar van nadrin
Knappe onderhoudende film. Boeide van begin tot het einde. Krachtige verhaallijnen, schitterend geacteerd.

avatar van prometida
Sterke film!! Het verhaal sprak me aan dus ik begon te kijken..
Het verhaal werd goed opgebouwd en je moet er ook een beetje je eigen hersenen bij gebruiken.
Het is niet dat álles voor je wordt voorgekauwd.
Persoonlijk vind ik Cluzet een fijne acteur, ik vind ook in deze film weer dat hij zijn rol sterk en geloofwaardig neerzet, dus heel plezierig om naar te kijken.

Naar het einde toe zwakte de film ietwat af, mede doordat er toen wel heel wat voorgekauwd werd en ik vond zelf dat er hier en daar wat gaatjes zaten in het verhaal. Dit neemt niet weg dat er een goede spanning en een goed verhaal is neergezet.

een hele goede film,van het begin tot het eind...

avatar van ILDIB
gewoon een heel goede film. klein rommelig stukje in het begin maar daarna een pakkend en spannend verhaal. ontknoping is goed maar helaas al te snel te voorzien.

avatar van 93.9
Aardige Franse Hollywoodproductie. Gelukkig is er een goede wikipedia pagina die alles nog ff op een rijtje zet in de film

avatar van Hollywood-west36
Uitstekende film, Hitchock achtig verhaal.
Cluzet lijkt in de achtervolgingscene(s) wel te oefenen voor een nieuwe Bourne film of zo..:-)

avatar van adso

Tja en dat voor een 50 jarige dokter die de ene na de andere sigaret opsteekt

avatar van frolunda
Toch maar verhoogd naar 4,5,beviel me de tweede keer zelfs nog beter.Het scenario (zonder gaten),het acteerwerk(vooral Cluzet levert een topprestatie maar ook de rest van de cast is zonder uitzondering indrukwekkend),de regie en de muziek,het is allemaal van een erg hoog niveau.Erg sfeervolle en ingenieuze thriller/drama die je ruim twee uur op het puntje van je stoel houdt.

avatar van missl
Spannend en interessant verhaal waarbij ik me af bleef vragen hoe of wat er aan de hand was. Engels gezongen muziek vond ik hier helemaal niet bij passen, vooral toen de hoofdpersoon een ingeving kreeg toen een liedje afgespeeld werd. Maar goed dat neemt niet weg dat er voldoende spanning is.

Bijzonder vermakelijke film met een glad verhaal dat soms met een korrel zout moet worden genomen, maar de spanning er wel goed in houdt. Richting het einde vliegt het verhaal wat uit de bocht, maar dat mag de pret niet drukken. Sterke hoofdrol van Cluzet, goede actiescènes en setting, al vond ik de muziek minder geslaagd. Iets te geforceerd hip.

avatar van Ben de Hoog
Wat een geweldige film! Soms raakte ik de draad een beetje kwijt met al die Franse namen, dus ga hem zeker nogmaals kijken. Hele sterke cast met "mooie" koppen, scherpe dialogen, prachtige en realistische aktie, bijzonder mooi camerawerk. Ik was onder de indruk....Heerlijk, zo'n Europese film. Dat is tenminste kwaliteit ten opzichte van de Hollywood-meuk waarin alles plastic aanvoelt.

avatar van SmackItUp
Zeer sterke en bijzondere thriller. Het enige nadeel is dat het einde net wat teveel wordt uitgelegd, hier hadden van mijn part nog wel wat vraagtekens over mogen bestaan. Cluzet was overigens fenomenaal, net als in Intouchables.

avatar van leatherhead
Weinig verheffend. Hoewel de hele film uiteraard vrij braaf is, was het eerste uur nog best oké. Behaaglijk tempo, een sterke cast met redelijk wat bekende kopjes, en een bij tijd en wijle aardig sfeertje. In het tweede uur doet zoals wel vaker bij dit soort films de potsierlijkheid intrede, en overtreffen de plotwendingen elkaar beurtelings in ongeloofwaardigheid. Tegen het einde aan was ik er goed klaar mee. Kleine 2*.

avatar van Left4Dead
Traag, heel vervelend traag op momenten.Daarnaast werkt de soundtrack soms in het geheel niet, terwijl het op andere momenten weer super sterk was.

Maar het verhaal was meer dan uitstekend te noemen, je blijft sterk geboeid kijken waar het verhaal je nu heen brengt. Dat is dan ook wel het sterkste punt van de film. Eerlijk gezegd was ik eerder al aan de prent begonnen maar was na een half uur gestopt. Dit keer ben achterover gaan leunen en dat werkt, vond het geen film om het puntje van mijn stoel te gaan zoeken.

Het acteerwerk was prima, beeld en geluid netjes het script prima.
Maar echt achterover geblazen ben ik niet, een prima prent maar ken ze beter uit Frankrijk. Vooral de keuze voor bepaalde muzieknummers deed mij fronzen.

Bien, deze deductie had best een half uurtje aftrek kunnen hebben. Daarom 3**, neigt naar 3.5**.

avatar van tbouwh
Frans misdaaddrama dat veelbelovend aanvangt, maar op den duur toch gaat slepen. Het verhaal is oerdegelijk doch wat (te) conventioneel. Hetzelfde geldt voor de overmatig brave uitwerking van het scenario. Bovendien raakte ik hier en daar afgeleid door de nodeloze zijpaadjes die ingeslagen werden. Liever had ik dan een wat vlottere film van anderhalf uur gezien. Tijdens het laatste halfuur maakt Canet met een dozijn achtereenvolgende flashbacks duidelijk hoe de vork in de steel zit, maar wie goed oplet, ziet de uitgebeelde verwikkelingen al wel aankomen. Het werd me daarnaast allemaal met teveel drama gebracht. In dit geval werkte dat voor mij niet zo, omdat de nodige feeling met het reilen en zeilen van de meeste characters volledig ontbrak. Enkel Francois Cluzet toonde zich een capabele hoofdrolspeler (het voelde trouwens wat surrealistisch aan 'em als een gek te zien rondrennen).

Lichtpuntjes lieten zich vinden in een select aantal scènes. De achtervolging vond ik bijvoorbeeld best aardig, en het nachtelijke schouwspel aan het begin (ik moest aan R.E.M.'s Nightswimming denken) wordt door de film heen niet meer geëvenaard. Aan het einde had ik het wel gehad met dit werkje, maar de belichting en cinematografie in de slotscène deden me toch met een positieve noot afsluiten.

avatar van Boenga
Bijna twee uur lang een hele sterke film - drama/thriller/actie/ misdaad/romantiek en zelfs (een beetje) humor.
Cluzet en Berléand acteren bijzonder sterk, en vooral Cluzet slaagt er in om nergens over the top te gaan, waardoor het verhaal nooit al te ongeloofwaardig wordt.

De achtervolging: heerlijk !

Maar waarom de vijf * die ik heel even in gedachten had er toch niet komen: de namen en gebeurtenissen worden verwarrend en soms complex gepresenteerd. De laatste tien minuten, waarin alles op een rijtje wordt gezet, waren enerzijds nodig, maar anderzijds zakken de spanning en het tempo op dat moment als een pudding in elkaar. Waar de eerste twee uren er van mij vier mochten zijn, had ik in die laatste minuten bijna de neiging om de dvd-speler af te zetten.

Met de epiloog doorheen het verhaal verwerkt, was dit voor mij misschien wel de beste film die ik dit jaar zag. Nu blijft het bij als 'gewoon een hele goeie thriller'.

avatar van sinterklaas
Zou je denken dat dit een bovennatuurlijke film is... In eerste instantie dan.

Had deze film al enkele jaren op het oog... Naar aanleiding als tip die ik kreeg op het "soortgelijke film-forum" en bij het ontdekken van Blood Ties... De Engelstalige film van de regisseur. Daarna was ik hem eventjes vergeten.... totdat ik de UK-uitgave in de aanbiedingenkelder van Concerto vond.

Tell no One lijkt wederom een film te zijn die van alle genres snoept... Echter had ik in eerste instantie wat tempo betreft daar wel ietsje meer van verwacht. Toch weet de film op de slow burn toer erg interessant te blijven en weet het de kijker steeds op het verkeerde pad te brengen. De film begint met een uitgebreid en zwoel stukje romantiek... tussen de zekere Alex en Margot... Een stel dat ogenschijnlijk niks te klagen heeft en inmiddels al sinds hun jeugd bij elkaar zijn. Op een zomerse dag gaan skinny dippen hoort daar bij... Het romantische uitje verloopt echter dramatisch wanneer Margot uit het zicht verdwijnt en vervolgens vermoord wordt...

Na 8 jaar blijven de vragen maar knagen aan Alex en probeert hij nog altijd zichzelf staande te houden. Voornamelijk die scene wanneer hij langs de café's loopt met zijn hond en zich bedenkt dat hij met zijn vrouw nog wel eens een terrasje had kunnen pakken zegt al genoeg. Op een dag krijgt hij een email... van zijn overleden vrouw. Daar klopt iets niet.

En zo slaat de film allerlei richtingen in. De hele Haneke-achtige mysterie rond die email met een link naar een cameraopname... om vervolgens te ontpoppen in een ontsnappingsthriller wanneer Alex wordt verdacht van de moord op zijn eigen vrouw, die achtervolgingscene was top... tot een Urban-film... Tot een uiteindelijke complete mindfuck project, waarin er toch wel meer addertjes onder het gras bleken te zitten... Waarbij het einde wel meer dan verrassend is.

En ondanks ik er wel iets meer van had verwacht is het met het budget wat de regisseur ervoor had, toch wel een zeer aangename creatieve film geworden... De montage past zich per moment en genre aan, de beelden van Parijs tijdens de achtervolging, de interessante flashbacks... de "With or Without you"-scene.... De film weet je toch wel op vele fronten te stimuleren... Voornamelijk die korte zomerse shots en het eindshot van de kindertijd van Alex en Margot zijn om in te lijsten zo mooi... Daar had wel iets meer mee gedaan mogen worden. Deze flashbacks weten je toch wel diep te raken als je je bedenkt dat er in de toekomst iets op ze staat te wachten...

Ja, dit was zeker weer een aangenaam Frans werkje.

avatar van sinterklaas
pindakaas2 schreef:
heeft iemand nog aanraders in dit franse thrillergenre?

Van de Deense kant heb ik: Just Another Love Story.