L'Ennemi Public N° 1 (2008)

Alternatieve titels: Public Enemy Number One (Part 2) | Mesrine: L'Ennemi Public N° 1

Frankrijk / Canada
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jean-François Richet
met Vincent Cassel, Ludivine Sagnier en Mathieu Amalric

Het verhaal over Jacques Mesrine, in de jaren 70 volksvijand nummer 1 in Frankrijk. Hij stond bekend om zijn spitsvondige vermommingen en als vrouwenverslinder, maar in de eerste plaats om de gedurfde bankovervallen, lucratieve ontvoeringen en gevangenisuitbraken. Twintig jaar lang was hij een kwelgeest voor de Franse politie, ondanks dat ze hem steeds dichter op de huid zaten. Deze film is het vervolg van l'Instinct de Mort.

avatar van panax
prima film ,hoort gewoon bij deel 1,veel aktie
gewoon goeie film ,ik heb beide delen gezien op een avond,lange zit maar de moeite waard!!!
vincent cassel is gewoon een goeie acteur!!!

avatar van ILDIB
Deel 2 is beter, mooiere scenes is met veel meer suspense.

avatar van 93.9
Als je deel 1 gezien hebt is deel 2 weinig verrassend.
Beter hadden ze Mesrine als persoon meer achtergrond en diepgang gegeven.
Nu was het meer van ff doorschieten tot het einde.
Toch 3,5 ster.

avatar van richiedoom
nog beter dan deel 1, met wederom een fenomenale Vincent Cassel. Het tempo in deze film is moordend, ik heb me werkelijk geen seconde verveeld. En ook al weet je waar het verhaal heen gaat, de slotscene was ontzettend spannend.

Ik heb me ontzettend vermaakt, en dat is toch het belangrijkste in een film.

HALVE TAMME.
Part 1 goed,dus zometeen part 2 bezichtigen(ik ben benieuwd).

panax schreef:
Vincent cassel is gewoon een goeie acteur!!!

Alhoewel ik weinig heb met gangsterfilms zijn L'Instinct de Mort / L'Ennemi Public N° 1 prima, met in beide delen een zeer goede rol van Cassel. Het verhaal van Mesrine wordt waarheidsgetrouw, ook al klinkt het onwaarschijnlijk dat iemand zo vaak kan ontsnappen, verteld en de vaart zit er goed in. 4*

HALVE TAMME.
(De dood is niets voor wie volop heeft geleefd).

Zoals ik al bij part 1 vemeld heb:Jacques Mesrine een elegante gewetenloze man met veel uitstraling en charisma.Een echte pernose waar je wel respect voor moet hebben.

Ook in part 2 zet Vincent Cassel een fantastische rol neer .Alle 2 de delen zijn goeie
misdaadfilms die mij geen minuut verveeld hebben en die ik een ieder aan kan raden
als ze van dit genre houden.

Bij alle twee de delen zijn de minuten goed besteed.Public Enemy Number One(Part 1&2),zijn voor mij misdaadfilms geworden die ik niet snel zal vergeten en nog regelmatig in de toekomst zal bekijken.

Chapeau .

avatar van Metalfist
Dehors ou mort - deuxième partie

De eerste film over het leven van Mesrine was een erg vermakelijke film die alleen maar vanwege het gevoel dat de film nogal fragmentarisch overkwam een minpunt kreeg. Cassel speelde de rol van zijn leven en de film kreeg een dikke 4*. Van dit vervolg verwachtte ik dan op zijn minst even veel maar jammer genoeg is dit slotstuk toch duidelijk van een lager niveau dan zijn voorganger.

Het fragmentarische aspect is er nog altijd, zal wel eigen zijn aan de twee films, maar het komt deze keer echter een stuk minder boeiend op me over. Mesrine doet nog altijd hetgeen waar hij zich in de vorige film ook mee bezig hield, banken overvallen, maar er zit maar weinig verschil tussen de verschillende scènes. Een bankoverval hier, een bankoverval daar en voor je het weet zit je aan de climax van de film. Een climax die de film eigenhandig weet te redden van een onvoldoende want die wordt wel erg sterk in beeld gebracht. Je weet dat het slecht zal aflopen met Mesrine maar toch voel je langzaamaan de spanning opbouwen wanneer hij in de auto zit en wordt afgesneden door het undercover politie busje. Voor de rest zitten er nog een paar leuke scènes in, vooral de confrontatie tussen Mesrine en Broussard met Mesrine die zich als Duitser voordoet ten gevolge is erg geslaagd.

Cassel was al enorm overtuigend als Jacques Mesrine en doet dat kunstje hier nog eens lichtjes over. Het is pas in de tweede film dat we een overtuigend beeld krijgen van de man met de 100 gezichten en dat is voornamelijk te wijten aan de kunde van Cassel. Erg sterke acteur in ieder geval maar jammer genoeg is het qua cast voor de rest niet veel bijzonders. Goed dat Ludivine Sagnier haar rol terug opneemt van Sylvia Jeanjacquot, blijft toch nog altijd even indrukwekkend als toen in Swimming Pool, maar haar rol wordt een stuk groter dan in het eerste deel en ze weet zich niet altijd even goed staande te houden naast Cassel, dan was Cécile De France een betere keus in de voorganger. Ook Mathieu Amalric, die de rol van François Besse speelt, moet het in het algemeen afleggen tegenover zijn medegangster maar weet er af en toe nog iets van te maken maar de film schiet qua bijrollen er vaak naast. Olivier Gourmet komt als Broussard alleen maar echt tot zijn recht in de hierboven genoemde confrontatiescène in het appartement met Mesrine en de rest loopt maar weinig indrukwekkend doorheen de film.

Het verhaal wordt er jammer genoeg niet interessanter op en het is alleen maar het laatste kwartier dat echt de moeite is. Cassel blijft nog altijd even sterk als Mesrine maar staat op een zodanig eenzame hoogte dat de rest er serieus voor moet onder doen. Ik blijf erbij dat dit interessanter had kunnen zijn dan wat we nu hebben gekregen.

Nipte 3.5*

avatar van Montorsi
Zelfde laken een pak als deel 1. Ik kan dit moeilijk los van elkaar zien. Vermakelijk maar gewoontjes.

Wel extra puntjes voor de vermommingen van Mesrine, en die pens van hem, en Cassel doet het wederom prima. Ook echter wel wat rare dingen. Ik weet niet hoe het in het echt is gegaan, maar dat die advocaat twee vuurwapens de gevangenis in kan smokkelen, en er iemand een pistool in de stortbak van een WC kan leggen is toch te bizar voor woorden als het gaat om 's lands gevaarlijkste crimineel. Kan ook de tijd zijn, misschien dat politie en justitie tegenwoordig veel professioneler is, maar in de film kwam het wel een beetje belachelijk over.

Ook wel jammer dat de afloop al helemaal uit de doeken was gedaan in deel 1, het eidne had een stuk spannender gekund denk ik.

Verder wel leuk om zo'n biopic een keertje te zien, maar veel heeft het niet om het lijf. Weinig ontwikkeling, erg fragmentarisch, en nogal standaard. 3*

Tarkus schreef:

Zoals ik in mijn eerste bericht schreef, was ik van plan de film aan te kopen, en uiteraard heb ik samen met het eerste deel ook Part 2 aangeschaft en dus opnieuw bekeken.
Veel aan mijn eerste commentaar hoef ik niet toe te voegen, alleen dat ik ook hier mijn score verhoog van 4,5 naar 5.
Samen met La Môme, niet toevallig ook een biografie, behoren deze beide filmen over Mesrine tot mijn favoriete Franse filmen, en ik denk niet dat daar snel verandering in zal komen.

Na het bekijken van het eerste deel op blu-ray volgt uiteraard het tweede.
Er valt weinig meer te vertellen dan wat ik al had gezegd.
Deze filmen, gebaseerd op ware feiten zijn een aanrader van formaat !!
Waar gebeurd, en het sterke is nog dat ook Mesrine's kinderen aan deze productie hebben meegewerkt, wat de geloofwaardigheid van deze prenten zeker verhoogd.

HALVE TAMME.
Herzien,en L'Ennemi Public N° 1 (2008) blijft voor mij op die dikke 5 staan.

avatar van Banjo
is dit dat deel waar hij zijn vriendin in elkaar slaat?

of begint deze film in een gevangenis?

AFX
Even een vraagje voor wie beide delen gezien heeft: staan beide films op zichzelf of moet je de eerste gezien hebben om mee te zijn met de tweede?

AFX schreef:

Mijn persoonlijke mening is om eerst aan het eerste deel te beginnen,doe je dat niet dan mis je toch aardig wat dingen over de persoon Jacques Mesrine in zijn jongere jaren.

Veel kijkplezier toegewenst.

AFX
Bedankt!

Goeie film, vond het 2de deel net iets beter dan het 1e. De film is lekker snel en kijkt gemakkelijk weg. Echt 1 van de beste misdaad films die ik in een lange tijd heb gezien.

Ook de soundtrack op het einde van beide delen doen mijn haren overeind zetten, hoe grimmig jacques mesrines hier wordt neergezet vond ik gewoon fenomenaal.

Ik raad aan om eerst deel 1 te zien

avatar van de grunt
Wat is die Cassel toch een heerlijk acteur.

avatar van Donkerwoud
De vrolijke boevenstreken uit het vorige deel krijgen hier een naargeestig staartje als het nog de meer destructieve kant van Mesrine toont. Meer van hetzelfde, maar óók een extra laag die dit zeer onderhoudende tweeluik krachtig afsluit.

Het grootste bewijs dat de Europese cinema 88x beter is als al die troep uit Hollywood.

Maar omdat Hollywood net als iedere andere Amerikaans product gewoon een sterke strategische positie heeft, rinkelt bij hen de kassa vaker en meer.

Schandalig dat deze film in de VS nog minder vertoond wordt als American Pie of Scary Movie.

Ik begrijp niet waarvoor deze film zo hoog wordt gewaardeerd. Zal aan mij liggen. Kreeg het idee naar Flikken Maastricht te kijken.

avatar van Norman Mailer
Polignac schreef:

Ja. Ligt inderdaad aan jou.

avatar van nadrin
Ik ben het eens met Polignac

avatar van dvdcrusher
Schitterend vervolg op deel 1 die mij op geen enkel moment heeft verveeld. Natuurlijk ook 5 sterren,

avatar van des1
Vannacht weer op de BBC, met ondertiteling. Mooi, af en toe bijna documentair aandoend, redelijk hard realistisch relaas over gangster Mesrine, deel 2. Alleen al de moeite waar omdat zijn liefje, gespeeld door Ludivine Sagnier zo'n stuk is. Overigens (misschien raar genoeg) als brunette mooier dan als blondine (wat ze van nature is). Wat kunnen Franse actrices toch eindeloos "je ne sais quoi" sexy zijn op een manier die Amerikaanse actrices nooit zullen kunnen benaderen.

avatar van Shaky
Na eergisteren deel 1 gezien te hebben, was nu deel 2 aan de beurt. Opnieuw een heerlijke film die nergens begint te vervelen. Ik heb genoten van dit tweeluik!

Dit was behoorlijk saai.