• 8.348.690 stemmen

L'Ennemi Public N° 1 (2008)

Misdaad / Thriller | 133 minuten
3,73 1.124 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Alternatieve titels: Public Enemy Number One (Part 2) / Mesrine: L'Ennemi Public N° 1

Oorsprong: Frankrijk / Canada

Geregisseerd door: Jean-François Richet

Met onder meer: Vincent Cassel, Ludivine Sagnier en Mathieu Amalric

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 19 februari 2009

Plot L'Ennemi Public N° 1

Het verhaal over Jacques Mesrine, in de jaren 70 volksvijand nummer 1 in Frankrijk. Hij stond bekend om zijn spitsvondige vermommingen en als vrouwenverslinder, maar in de eerste plaats om de gedurfde bankovervallen, lucratieve ontvoeringen en gevangenisuitbraken. Twintig jaar lang was hij een kwelgeest voor de Franse politie, ondanks dat ze hem steeds dichter op de huid zaten. Deze film is het vervolg van l'Instinct de Mort.

imageimageimageimage

Lawyer of Jacques Mesrine

Interview reporter

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Eerlijk wezen, in tijden niet zo'n goede misdaadfilm gezien en dan spreken we over de twee tezamen. Vreemd dat dit juweeltje ons niet eerder is opgevallen!

Deel 1 was dusdanig gemaakt dat we deel 2 beslist erachteraan wilden zien en dat lukte ook (de aanschaf) binnen twee dagen. Deel 2 is meer van de actie terwijl je in deel 1 meer kennis maakt met de nogal puberale en gewelddadige streken van Jacques Mesrine die er langzamerhand achter komt dat de wereld meer te bieden heeft aan hem dan een baan als maquettes in elkaar zetten, geld rolt sneller zijn kant op als hij het zelf ophaalt. En ophalen kan alleen bij banken, bij een negatief banksaldo doe je dat met behulp van een pistool of een daarop gelijkend wapen.

In dit 2e deel zien we Jacques Mesrine met aanhang in Canada, Groot Brittannië en warempel ook in Frankrijk.

Ook voor dit deel van de film geven we als waardering een 8.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Vincent Cassel heeft de uitstraling om de perfecte hoofdrol in deze misdaad neer te zetten. Beklijvende film, waarin alle ingrediënten voor een misdaadfilm vervat zitten. Benieuwd naar het vervolg, want de tweede film zet de avonturen van Jacques Mesrine (Vincent Cassel) verder...

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Het misdadig optreden van Jacques Mesrine loopt vlotjes verder; er is geen enkel moment verveling en

Mesrine speelt het prima ! Leuk om ondertussen ook de sfeer van de jaren 70 nog eens op te snuiven en de auto's van toen te aanschouwen. Soms is het camerawerk wat te beweeglijk en beetje jammer dat op het einde geen bijkomende informatie of foto's van de ware gangster worden getoond.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Eerder vandaag het eerste deel gezien en net het vervolg uitgekeken. Van beide delen hadden ze het best 1 film kunnen maken, dan was het beter te kijken geweest denk ik. Het is te veel uitgesponnen Het komische en lacherig gedeelte doet afbreuk aan het verhaal. Ook de herhaalfactor van het opnieuw arresteren, de gevangenis weer in en opnieuw uitbreken vond ik niet boeiend. De klopjacht was dan wel weer grootser opgezet. Ook weer voldoende actie, maar hoogvliegers zijn de beide films niet, maar wel amusant. Maar Mesrine kan bij lange na niet tippen aan volwassen gangsterfilms als Scarface, Good Fellas en Once Upon a Time in America om maar even een paar te noemen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Jacques Mesrine part 2 stond nog altijd op het to do lijstje, de vraag was alleen wanneer de mogelijkheid zich voor zou doen en dat gebeurde vanmiddag plotseling dankzij de kringloop.

Een verschil, en voor mijn gevoel beter, is dat de voorgeschiedenis allemaal geweest is in deel 1. Ditmaal geen fragmentarisch gehup door de jaren heen om jeugd, dienstplicht en eerdere vrouw en kind in beeld te brengen maar een direct beeld van wat er de laatste jaren gebeurde. En dat is bij tijd en wijlen het best te omschrijven als radicalisering, grof geweld en heel veel brutaliteit. Fascinerende man in die zin met zijn bluf en lef en hoe hij om gaat met het boerengezin, of het ontvangst van de commissaris in zijn hotelkamer met een dikke sigaar en champagne. Daar tegenover staat dan weer uitbarstingen van nietsontziend geweld en lijkt er toch echt een steekje los te zitten. Bijzonder vind ik dan weer de contradictie die Mesrine uitspreekt over Sylvia dat ze een aandachtsgeile slet is. Joh...! Wat zou ze anders met jouw moeten denk je?

Iets beter is deel 2 wel vanwege zijn directere verhaal en vlotte geweld, maar echt boeien doet het me andermaal niet. Het tijdsbeeld en oog voor detail is dan nog wel fraai, het idee hoe één iemand zo een land in de greep hield is misschien een beetje een onderschat fenomeen en had beter uitgewerkt kunnen worden en Cassel speelt de rol van blufkikker overtuigend en wordt er mooi opgebouwd naar de eindscene. Maar verder heb ik er weinig mee. Gezien en klaar, iets beter dan de eerste, maar een beter cijfer ga ik niet geven.