ad
  • 139.646 films
  • 6.598 series
  • 19.965 seizoenen
  • 431.596 acteurs
  • 280.216 gebruikers
  • 8.081.824 stemmen
Avatar
 
banner banner

Irréversible (2002)

Drama / Thriller | 97 minuten
3,64 2.020 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 97 minuten

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Gaspar Noé

Met onder meer: Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

IMDb beoordeling: 7,4 (122.193)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 22 mei 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Irréversible

"Time destroys everything."

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

imageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 14936 berichten
  • 7664 stemmen

Worden jullie blij van een chronologische cut?

De gedachte ervan bedoel ik? Je kunt pas weten nadat je het hebt gezien uiteraard. Ik weet niet of dat echt meerwaarde voor me heeft.

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.


avatar van remorz

remorz

  • 1788 berichten
  • 2188 stemmen

John Milton schreef:

Worden jullie blij van een chronologische cut?

Ik zit er ook niet op te wachten. Geeft vast een extra inkijkje in de werking, maar voegt niks toe aan de impact.


avatar van Basto

Basto

  • 6937 berichten
  • 5981 stemmen

John Milton schreef:

Worden jullie blij van een chronologische cut?

De gedachte ervan bedoel ik? Je kunt pas weten nadat je het hebt gezien uiteraard. Ik weet niet of dat echt meerwaarde voor me heeft.

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.

Ik zit er juist wel op te wachten. Hik al

Jaren tegen herziening aan. Een van de obstakels is dat ik weet dat ik na de eerste 20 minuten het hoogtepunt wel heb gehad. Eigenlijk werkt die ‘gimmick’ maar een keer.

Memento vond ik (ook) erg vervelend.


avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8072 berichten
  • 2017 stemmen

remorz schreef:

(quote)
...maar voegt niks toe aan de impact.
Eens. Integendeel zelfs denk ik. De kracht van de huidige vertelling vind ik dat je richting het einde steeds meer met een knoop in je maag zit te kijken naar iets dat heel mooi is - een rare gewaarwording - doordat je weet hoe desastreus het afloopt.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 85364 berichten
  • 9870 stemmen

Absoluut ja, de vergelijking met Memento gaat ook helemaal niet op vind ik. Daar is het effect puur narratief, hier volledig gevoelsmatig. Die chronologische cut vind ik vooral afbreuk doen aan de opzet van de film, maar allicht dat het wat Marvelvolk trekt


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 387 berichten
  • 1019 stemmen

Laat ik beginnen te vermelden dat deze film (net als andere films van Noe) niet geschikt is voor kinderen en gevoelige mensen omdat hij expliciet geweld en sex in beeld brengt op een zeer heftige, realistische manier.

De film begint met een dolle camera die eerst even langs de slager uit Noe's Seule contre tous gaat (het is dus in zekere zin een sequel). De slager geeft het thema van de film aan: "Tijd verwoest alles". Daarna gaan we met dezelfde camera een homoclub binnen. Deze scène begreep ik zelf pas toen ik hem nadien nog een keer bekeek omdat de twee hoofdrolspelers voor mij onvoldoende worden geïntroduceerd. De scène kwam extra hard binnen nadat ik deze scène opnieuw zag wat ook de vraag naar de chronologie doet opwekken. Het hoofdstuk eindigt sterk: Pierre red zijn vriend Marcus van een verkrachting en vermoord op brute wijze de veronderstelde "lintworm", deze kijkt echter geamuseerd toe naar de taferelen (tijd maakt juist hem nog niet kapot). Mooi vond ik dat Pierre zijn vriend red terwijl eerder (later dus) zijn situatie wordt geschetst (verliest zijn vrouw aan zijn beste vriend, droomt alleen nog maar dat hij slaapt, heeft weinig levenslust maar blijft desondanks trouw aan zijn labiele vriend).

Wat later in de film volgt de (voor het gevoel) eeuwigdurende verkrachtingsscène die heel heftig en controversieel is en waar voor zowel de vrouw (Alex) als de kijker geen ontsnappen mogelijk is (tenzij je de bioscoop verlaat). Het verbaasde me dat Belucci daar mee ingestemd heeft, maar het past toch wel echt bij de film en bij Noe om dat zo expliciet in beeld te brengen.

Dan volgt de feestscene waarin ik echt kon genieten hoe Marcus als een levenslustige energiebom ritmisch aan het dansen, springen en flirten is op de muziek en het contrast met Pierre die juist nergens zin in heeft. Hij wil alleen maar kijken naar Alex, zijn dansende ex. Oftewel hij wil alleen naar het verleden kijken (besef ik me opeens).

Vervolgens zien we hoe Marcus en Alex samen gelukkig wakker worden. Alex verteld van haar droom over een rode tunnel die in tweeën breekt (symbolisch/voorspellende droom). Als Marcus even naar de winkel gaat, doet Alex een zwangerschapstest waarbij de kijker aan haar dolgelukkige reactie merkt dat ze zwanger is. Ook komt nadrukkelijke een poster van 2001: A Space oddysey in beeld (wordt ook genoemd in de credits). Ik heb het gevoel dat het thema van deze film raakt aan het thema van 2001. Beide zijn wat spiritueel en bij beide speelt tijd en de geboorte een rol. Het is in ieder geval een mooie ode aan de prachtige trip van Kubrick.

En ten slotte volgt het laatste hoofdstuk (een dag eerder). Terwijl we (in Kubrick stijl) een prachtige klassieke symphonie (7e, 2e deel) van Beethoven horen waarbij Alex in een idyllisch park heerlijk relaxt een boek leest: "An experience with time" opgenomen met een camera die begint te tollen. Ten slotte volgt een korte epileptische trip gevolgd door de tekst "tijd verwoest alles" (vertaald).

Conclusie: Een erg goede film van Noe. Het enige minpuntje vind ik de (gebrek aan) introductie van de hoofdrolspelers. Dat had op een subtiele manier net iets duidelijker gekund zodat iemand zoals ik, die mensen weleens door elkaar haalt, niet verward raakt. Door de cameravoering en de heftige beelden komt de film heel realistisch (maar ook erg heftig) binnen. Toch wordt het aan het einde bijna zoetsappig en spiritueel. Het zit vol contrasten. Hoewel het verhaal zeer naargeestig is wordt de film door de non chronologische vertelling langzaam steeds vrolijker. De kijker reist terug in de tijd. En dan volgt aan het einde nog die mooie associatie met a space oddysey, geweldige trip!


avatar van DwarreI

DwarreI

  • 1149 berichten
  • 1253 stemmen

Don Homer schreef:

deze film raakt aan het thema van 2001. Beide zijn wat spiritueel en bij beide speelt tijd en de geboorte een rol.

2001 geeft de ontwikkeling van aap tot (über)mens(sch) weer, Irréversible gooit ons een jaar na 2001 juist weer terug naar de steentijd en laat zien dat we in de kern nog steeds primitieve beesten zijn.

Tenminste, zo zie ik het.


avatar van bugels

bugels

  • 107 berichten
  • 545 stemmen

John Milton schreef:

Worden jullie blij van een chronologische cut?

Nee dat niet. Maar als op zich zelf staand werk ben ik er zeker benieuwd naar.


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 387 berichten
  • 1019 stemmen

DwarreI schreef:

(quote)
2001 geeft de ontwikkeling van aap tot (über)mens(sch) weer, Irréversible gooit ons een jaar na 2001 juist weer terug naar de steentijd en laat zien dat we in de kern nog steeds primitieve beesten zijn.

Tenminste, zo zie ik het.

Ja, dat is mooi bedacht. Toch denk ik dat beide films een bredere boodschap hebben. 2001 gaat ook over wedergeboorte (spiritueel). Ik heb het gevoel dat Noe met de verwijzing naar 2001 impliciet ook een positieve boodschap heeft. Misschien de wedergeboorte in de vorm van de ongeboren baby?


avatar van DwarreI

DwarreI

  • 1149 berichten
  • 1253 stemmen

Don Homer schreef:

Ik heb het gevoel dat Noe met de verwijzing naar 2001 impliciet ook een positieve boodschap heeft. Misschien de wedergeboorte in de vorm van de ongeboren baby?

Irréversible heeft volgens mij ook zeker een positieve boodschap, maar die zit denk ik niet in het feit dat een foetus samen met de moeder overlijdt na verkrachting en doodslag..


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 387 berichten
  • 1019 stemmen

DwarreI schreef:

(quote)
Irréversible heeft volgens mij ook zeker een positieve boodschap, maar die zit denk ik niet in het feit dat een foetus samen met de moeder overlijdt na verkrachting en doodslag..

Dit is misschien meer een discussie voor het spoiler topic. Dat de moeder met foetus overlijdt is jouw (donkere) interpretatie denk ik? Ik denk daar mede dankzij het mooie einde van de film anders over. En waar zie jij dan nog een positieve boodschap in?


avatar van DwarreI

DwarreI

  • 1149 berichten
  • 1253 stemmen

Don Homer schreef:

Dat de moeder met foetus overlijdt is jouw (donkere) interpretatie denk ik? Ik denk daar mede dankzij het mooie einde van de film anders over. En waar zie jij dan nog een positieve boodschap in?

Chronologisch gezien wordt de film in etappes van achter naar voren afgespeeld, het ‘mooie einde’ is dus het begin van het verhaal. Het ‘einde’ is daarom dus juist helemaal niet mooi omdat je nu met voorkennis van de vreselijke gebeurtenissen die nog plaats moeten gaan vinden zit te kijken naar lieflijke beelden uit het verleden. En ja, ik denk dat het de meest realistische voorspelling is dat Alex de meedogenloze aanval niet zal overleven.

Ik zie de film persoonlijk o.a. als een urgente oproep om te proberen intens en zorgeloos van het alledaagse leven te genieten omdat je nooit kan weten welk onheil er boven je hoofd hangt.

Een mooie boodschap is denk ik ook dat de ‘gewone’ dingen in ons leven eigenlijk van hemelse vrede en schoonheid zijn zonder dat we het beseffen (zo worden ze in de film ook overduidelijk geprojecteerd, met heel veel warmte). En dat de hemel zomaar ineens een hel kan worden zet weer extra urgentie achter de noodzaak van het besef hiervan.


avatar van Brabants

Brabants

  • 1836 berichten
  • 1474 stemmen

Irréversible is een zeer bijzondere film op alle fronten. Chronologisch niet wat we gewend zijn en een uitblinker als het hebben over films die niet voor tere zieltjes zijn. Het verhaal onthult met enige aanknopingspunten enkele boodschappen die prachtig zijn. Gewelddadigheid is een gegeven en dat maakt deze film eens te meer waar.


avatar van De wind

De wind

  • 138 berichten
  • 156 stemmen

Al jaren stond deze film op het lijstje, vandaag eindelijk gezien.

Irreversible is, vooral in het begin, één grote intense trip. Het omgekeerd vertellen van het verhaal werkt. De vergelijkingen met memento slaan mijn inziens nergens op en deze hele discussie lijkt me ook totaal onnodig.

Irreversible is vooral bekend door de 2 heftige scenes, jammer aan de ene kant. De film is namelijk veel meer dan dit, of beter gezegd: had veel meer kunnen zijn. Het waren juist die intense scenes die mij er altijd toe weerhouden hebben om deze film te kijken, maar die 'angst' bleek totaal overbodig. Overal een mooie film maar op de een of andere manier komt de film niet helemaal 'binnen'. Wellicht omdat het dan toch teveel leunt op die twee, veel besproken, scènes.

Bijzondere vermelding voor Vincent Cassel en zijn prachtige tegenspeelster Monica Bellucci.


avatar van notsub

notsub

  • 1106 berichten
  • 1098 stemmen

Vanmorgen kwam deze titel boven drijven in een Facebook thread met "most disturbing movies ". Daarin kwamen ook titels voorbij die ik in mijn Top10 heb staan, dus kan ik "disturbing " ook best waarderen. Laat ik nu gisterenavond Irréversible hebben zitten kijken. Ik wist niet wie de regisseur was, maar mijn gedachten gingen al wel snel naar Climax (2018). En ja, de link was direct duidelijk. Opvallend creatief camerawerk, indringend kleurgebruik en erg expliciet gewelddadig. Ik werd direct diep de film in gegooid, het is zeker bij aanvang een extreem heftige film. De bijdrage van het geluid is daarbij ook een significante factor. Toen ik eenmaal door had hoe er met de tijd werd gespeeld, nam mijn aandacht wel steeds verder af. Dat werkte toch ook averechts. Artistiek gezien is Irréversible zeker een knap staaltje. De "disturbing" momenten waren wel echt zo extreem dat ik er een vraagteken bij durf te plaatsen. Om de boodschap over te brengen zou ik ook zonder kunnen en de film waarschijnlijk meer waarderen.


avatar van Gish

Gish

  • 1074 berichten
  • 5574 stemmen

Opnieuw herzien en toch wat afgewaardeerd. De gekozen vertelstijl en het verhaal blijven wel overeind, maar het is vooral jammer dat beide mannen in de hoofdrol uiterst vervelende types zijn, waardoor er geen sprake is van sympathie. Zo'n scene in de metro, of dat feestje, pijnlijk irritant. De beide geweldscenes blijven opmerkelijk en pijnlijk om naar te kijken. Bellucci speelt prachtig en kwetsbaar, vooral richting het einde van de film, en dat maakt het slot extra wrang.


avatar van Warp

Warp

  • 852 berichten
  • 2149 stemmen

Twitter - mobile.twitter.com

Jaja, de Blu-Ray steelbook komt eraan!


avatar van Basto

Basto

  • 6937 berichten
  • 5981 stemmen

Warp schreef:

Twitter - mobile.twitter.com

Jaja, de Blu-Ray steelbook komt eraan!

Hij was volgens mij ook aangekondigd op 4K UHD. Hopelijk komt die er ook.


avatar van Warp

Warp

  • 852 berichten
  • 2149 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Hij was volgens mij ook aangekondigd op 4K UHD. Hopelijk komt die er ook.

Mijn Frans is niet optimaal maar volgens mij een keer gelezen dat de film in 16mm en met allemaal trucages en effecten in HD is gemaakt waardoor 4K niet echt interesse erin had en het ingewikkeld daarvoor zou worden. Maar als ik het Google zie ik inderdaad wel dat StudioCanal het heeft aangekondigd, ondanks ze nu dan met een Blu-Ray komen..

Pre-orders zijn alweer uitverkocht, binnen een dag nog wel. Hopelijk komt er ook nog een normale Blu-Ray uitgave in plastic dan.

The Indicator/ Powerhouse in UK gaan ‘m ook uitbrengen. Hopelijk schieten die ook een beetje op dan.


avatar van Basto

Basto

  • 6937 berichten
  • 5981 stemmen

Warp schreef:

(quote)

Mijn Frans is niet optimaal maar volgens mij een keer gelezen dat de film in 16mm en met allemaal trucages en effecten in HD is gemaakt waardoor 4K niet echt interesse erin had en het ingewikkeld daarvoor zou worden. Maar als ik het Google zie ik inderdaad wel dat StudioCanal het heeft aangekondigd, ondanks ze nu dan met een Blu-Ray komen..

Pre-orders zijn alweer uitverkocht, binnen een dag nog wel. Hopelijk komt er ook nog een normale Blu-Ray uitgave in plastic dan.

The Indicator/ Powerhouse in UK gaan ‘m ook uitbrengen. Hopelijk schieten die ook een beetje op dan.

Zo’n tinnen verpakkingsdoosje kan me gestolen worden. Niet de hogere resolutie, maar vooral hdr is het grote pluspunt van 4k. Ik wacht nog wel even. Durf me toch nog niet aan herziening te wagen.


avatar van Warp

Warp

  • 852 berichten
  • 2149 stemmen

Blu-Ray release is 19 april, pre-order is al wel mogelijk (van de maar 5000 exemplaren).

IRREVERSIBLE - LE – Lime Wood Media Ltd - powerhousefilms.co.uk


avatar van de grunt

de grunt

  • 4155 berichten
  • 2028 stemmen

Eindelijk !!!


avatar van Warp

Warp

  • 852 berichten
  • 2149 stemmen

de grunt schreef:

Eindelijk !!!

En een prachtige uitgave zoals dit meesterwerk verdiend


avatar van de grunt

de grunt

  • 4155 berichten
  • 2028 stemmen

Precies. Ik kan niet wachten. Irreversible en oled wordt waarschijnlijk een gouden combinatie.


avatar van Basto

Basto

  • 6937 berichten
  • 5981 stemmen

Vrees dat die snel uitverkocht gaat raken. Maar wel een beetje tricky om m via powerhouse te bestellen nu. Voordat je het weet krijg je 21% plus invoerkosten eroverheen. Hopelijk heeft Amazon m snel, die administreren dat gewoon goed vooraf en brengen eerst de Britse btw in mindering. Dan blijf je hopelijk ook onder de 22 euro.


avatar van Warp

Warp

  • 852 berichten
  • 2149 stemmen

Wellicht heb je gelijk Basto, maar voor zo’n beperkte uitgave moet ik maar een keer dat risico nemen. Wacht er al te lang op.


avatar van Basto

Basto

  • 6937 berichten
  • 5981 stemmen

Warp schreef:

Wellicht heb je gelijk Basto, maar voor zo’n beperkte uitgave moet ik maar een keer dat risico nemen. Wacht er al te lang op.

er komt sowieso ook nog een standaard editie achteraan. Maar goed, wil ook graag deze hebben.


avatar van Paalhaas

Paalhaas

  • 1523 berichten
  • 2051 stemmen

Nu ook in de preorder bij zavvi.nl, daar zijn de invoerkosten ook al verdisconteerd volgens mij. Indicator levert trouwens altijd prachtige uitgaves, die een paar euro extra zeker waard zijn.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 8122 berichten
  • 2010 stemmen

“Time destroys everything.”

Prachtige film die op zijn tijd nog best heftig kon worden. Wederom een film die voor kwam uit een zogeheten ‘Discord’ lijst waarin een door community geselecteerde films staan die als meest obscuur beschouwd worden, en dat opgebouwd in lagen. Sommige films hadden we al gezien, en we zijn natuurlijk van onderaan begonnen, waar deze op de één na laatste regel te vinden was. Toch wist ik nog niet zo heel zeker of deze film wel iets voor mij zou zijn, een zeer bijzondere film op de eerste oogopslag dus ik was erg benieuwd.

Eigenlijk laat de film het overal al merken. De film wordt achterstevoren afgespeeld. Ofwel beter: het verhaal speelt zich achterstevoren af, dit is iets waar ik toch enigszins erg aan moest wennen en zeker in het begin niet helemaal door had wat er nou precies gebeurde. Dit kwam ook wel omdat ‘Noé’ zeker de beginscène (en later in de film nog wel wat meer scenes) best raar filmt door bijvoorbeeld veel trillend beeld, of de heletijd beeld wat ronddraait. Daar moet je even doorheen merkte ik al snel, want na een vliegend beeld en een vreemde start wordt de film gelijk heftig, als Marcus naar binnen rent in een tent genaamd ‘the Rectum’ om daar de ‘lintworm’ te zoeken. Dit blijkt een gaybar te zijn en vervolgens zien we iemand gezicht ingeslagen worden met een brandblusser. Kan iemand mij vertellen die dit wellicht toevallig leest wiens gezicht nou door wie wordt ingeslagen? Wij dachten namelijk eerst dat Marcus kapot werd geslagen door de verkrachter, daarna hadden we een gevoel dat de verkrachter weer door Pierre werd neergeslagen, dat is ons helemaal ontgaan.

Dan voor mijn kameraad toch wel de heftigste scene in de hele film. Ik vond het niet zo heftig als hem maar, het is zeker niet smakelijk om naar te kijken in ieder geval. En dat is toch wel de uitgebreide verkrachtingsscène waar ‘Noé’ duidelijk veel tijd aan wou besteden. Een vreselijk naar beeld wetend dat dit ook gewoon in de echte wereld dagelijks gebeurd is absurd en ranzig. De scene is toch eigenlijk wel het gene waar de film omdraait en word echt gruwelijk in beeld gebracht, gelukkig geen closeups wat sommige hier in de commentsectie zelfs nog wouden zien maar, de angst voelde je goed binnenkomen.

De cast is erg goed. Monica Bellucci als ‘Alex’ was geweldig gespeeld en ook ‘Vincent Cassel’ als ‘Marcus’ deed het erg goed hoor. De cast was ijzersterk en ik vond het allemaal erg fijn om te volgen.

Wellicht dat het omdraaien van het verhaal mij niet geheel is bevallen want ik vond dat de film hierdoor best spattend begon maar, erg langzaam en wellicht iets saai eindigt. Toch wat je normaal gesproken een rustige opbouw hebt met echt een keihard eind is dit uiteraard andersom. Mij lag dat allemaal niet helemaal, en daar kon ik niet altijd even goed aan wennen. Desalniettemin is dit een uitstekende en keiharde film die echt wel behoorlijk goor kon zijn, fantastische zit met walgelijke beelden maar ook met blijdschap, dit voornamelijk op het einde.

4.0*