Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van Zwolle84
jopie87
Het is geen groot geheim, maar ik zou toch wat spoilerhaakjes plaatsen als ik jou was.

Wat betreft je beleving: in mijn geval ging het me totaal niet over het begrijpen van het trucje of een eventuele moraal van het verhaal. Het ging mij vooral over de bevreemdende impact van eindigen bij het geluk. Doordat je dan al weet welke ellende er allemaal op zal volgen, voelt dat geluk nog harder aan dan de ellende zelf. Echt een gevoelsfilm die vreemde dingen deed met m'n emoties.

avatar van Boneka
Zelden zo'n bagger gezien. Slechter dan slecht. Alles is compleet gestoord aan deze film. Goedkope doco rotzooi. 0 punten.

avatar van Shadowed
Boneka schreef:

Wat vond je dan precies zo slecht?

avatar van Basto
Shadowed schreef:

Wat vond je dan precies zo slecht? Zal ik graag willen weten, want een 0,5* voor Irreversible zie ik zelden.

Er zijn er toch een kleine honderd uitgedeeld.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

Er zijn er toch een kleine honderd uitgedeeld.

Goed opgemerkt. Ik pas mijn vraag even aan.

avatar van Boneka
Camera buitengewoon grof. Hoop geschreeuw. Taalgebruik buitensporig geweld. Iemand neerslaan met een brandblusser tot zijn Hoofd helemaal kapot is. Zo laag heb ik het zelden gezien. Wat bezielt je om zoiets te maken. Bah!

avatar van Basto
Boneka schreef:

Dat camerawerk is natuurlijk wel fenominaal. De mate van beweging staat gelijk aan de emotionele stemming van de hoofdpersoon. En de mens heeft zich wel tot ergere dingen verlaagd. De wereld is natuurlijk geen sprookje. De tijd maakt alles kapot is wat de maker wil zeggen, heb ik me laten vertellen.

Verder snap ik je wel, voelde me de eerste kijkbeurt ook wat geschoffeerd, maar moet m zelf hoog nodig herzien. Inmiddels zijn we toch alweer wat meer gewend qua grofheid. En filmtechnisch is het toch een knappe film.

avatar van de grunt
Basto schreef:
moet m zelf hoog nodig herzien.

avatar van ILDIB
sommige stukken zijn geweldig intrigerend maar het probleem zit m in de eerste passage. zo druk en irritant gefilmd dat mijn interesse al minder werd. later werd die weer gewekt om weer in te zakken.

Deze film heb ik in de bioscoop nog gezien. ik vond hem erg vermakelijk en heb erg gelachen .vooral toen die verkrachtingsscene in het tunneltje kwam weet ik nog dat er vrouwen gingen huilen en onmiddellijk opstapten en hun vriend meesleurden uit de bios terwijl hun vriend nog kijkend naar het scherm uit de zaal aan de hand naar buiten mee getrokken werd hahahaha, wat zullen die gasten gebaald hebben dat ze niet meer verder mochten kijken ,dit vergeet ik nooit meer. ja kom op t´is maar een film maar absoluut niks voor vrouwen dus. maar van mij 5 sterren voor deze film.

Boneka schreef:

Juist daarom vond ik het zo vermakelijk ,lekker over de top allemaal en zeker geen film om bij in slaap te vallen.