Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van Zwolle84
Waardoor komt de plotselinge activiteit hier? Draait hij opnieuw in de bios?

avatar van horizons
Zwolle84 schreef:
Waardoor komt de plotselinge activiteit hier? Draait hij opnieuw in de bios?

Tv, viceland

avatar van eRCee
Lang tegenaan gehikt, en ik weet eigenlijk nog steeds niet of ik hem had willen zien. In elk geval is Irréversible stilistisch sterk, vooral de opening is schitterend. Daarna blijven zowel cinematografie als geluid intrigerend, waarbij het overigens niet altijd even goed werkt; bijvoorbeeld de rondtollende camera waar het beeld de helft van de tijd zwart is kon me niet echt bekoren. Inhoudelijk vind ik het te expliciet en, hoewel zeer schokkend (tot wegkijken toe), nogal eendimensionaal in z'n impact. Dat Noe niet echt van de verfijning is mag ook wel blijken uit het slotbeeld (dat stroboscoopeffect en dan die quote, dat is artistiek gewoon slecht). Na het zien van Love en deze weet ik dat ik niet op zoek hoef naar meer van Noé. In de hoek van het extreem duistere vind ik met name Grandrieux beter, zowel naar vorm als naar inhoud. Maar ook daarvan is één film in de vijf jaar wel voldoende.

avatar van fappie
Nog eens herzien. Dit keer stoorde ik mij ook enigszins aan het buitensporige geweld. Ik snapte bijvoorbeeld niet goed waarom de verkrachter haar hoofd ook nog eens moest stukslaan. Om de drugs wellicht ja, maar dat vond ik nogal overdreven? Tja.. maar goed, om daar nou over te struikelen vind ik ook overdreven. Waarom ik de film nog steeds 4* geef is simpel. Ik vind het einde (en dus eigenlijk het begin) prachtig. De "wat had kunnen zijn boodschap" is wel erg sober, maar goed laten we eerlijk zijn. Zo is het leven ook. Een hoop narigheid.

avatar van Fortune
eRCee schreef:
(dat stroboscoopeffect en dan die quote, dat is artistiek gewoon slecht).

Hoezo?

avatar van eRCee
Je eigen film met een letterlijke zin van duiding voorzien, met een cheesy licht-effect, tsja, wat moet je daar nog over zeggen?

Dat het lekker in your face is.

avatar van eRCee
Dat komt inderdaad op zich wel overeen met wat ik ook zeg; niet echt van de verfijning. Als je er van houdt zal het vast lekker kunnen zijn, ik vond het een zwaktebod tot op het potsierlijke af.

Er is een tijd en moment voor beiden wat mij betreft. Soms mag het subtiel, soms mag het direct en in your face. Zolang het maar niet teveel middle of the road is vind ik het allemaal best.