Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

2227 BERICHTEN 109 MENINGEN
avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Time destroys all things

Lastig. De eerste 50 minuten van Irréversible ontpoppen zich als een ware nachtmerrie, waarin twee zaken mij echt te ver gingen. In de eerste plaats het taalgebruik (met name de gedeelten die arno74 aanhaalt). Wat mij betreft was dit nogal functieloos, en in combinatie met de beelden werd ik er nogal onpasselijk van. Dan de verkrachtingsscène. Weerzinwekkend stukje cinema. Deze sequentie mocht dan wél een functie hebben binnen het verhaal, het is mij een waar raadsel waarom Bellucci heeft toegestemd dit te filmen. Ze lijkt oprecht volledig oncomfortabel, en geef haar eens ongelijk.

Nu goed, ergens halverwege die nachtmerrie kwam ik erachter dat de film bij het einde was begonnen en langzaam naar het begin toe werkte. Dat was een fijne ontdekking, want zo kon ik de vertelstructuur en de later blijkende tegenstelling tussen hemel en hel een stuk beter waarderen. Het is alleen jammer dat als de gruwelen achter de rug zijn, de film verzandt in weinig interessante scènes en dialogen tussen (met name) Bellucci en Cassel. Bellucci is echt een prachtige vrouw, maar Cassel vond ik erg vervelend. Vooral een bom testosteron die verder niet al te veel toevoegt.

Wat Irrevérsible desondanks wel sterk maakt, is het filmtechnische geheel. Waanzinnige belichting, sterk camerawerk, fenomenaal sound design en een cinematografie die beklemmend inwerkt, en je anderhalf uur lang gevangen houdt. De epileptietrip van het eerste kwartier was mij wel een stap te ver; het camerawerk viel vooral daar positief op, maar met die vage, flikkerende beelden kon ik verder niet veel.

Het is aan de vertelstructuur te danken dat het verder niet al te verheffende plot toch goed uit de verf komt. Toch, als je eenmaal bekend bent met het gegeven van het verhaal op haar kop, stelt het verder allemaal ook weer niet al te veel voor. Daarnaast gaat Noe op een paar momenten dusdanig over de schreef dat ik dit ook geen prettige film vond om naar te kijken. Camera, belichting en de muziek van Beethoven aan het einde (pardon, begin) maken iets goed.

avatar van MENEER L3GIOEN
tbouwh schreef:

De intensiteit van Cassel vind ik juist een van de allersterkste aspecten van de film. Zelfs bij de wat luchtigere scenes energiek en volledig in zijn element. Deze scene alleen al spreekt voor zichzelf.

Irreversible - Monica Belluci Dance Scene - YouTube

avatar van tbouwh
MENEER L3GIOEN schreef:

Irreversible - Monica Belluci Dance Scene - YouTube
Dat is dan een smaakkwestie denk ik. Ik vond hem hier niet per se slecht, maar hij had ook niet direct een toegevoegde waarde (m.i.). Ik zie Cassel veel liever ingetogen en een beetje mysterieus (Black Swan).

avatar van MENEER L3GIOEN
Zojuist mogen aanschouwen op 35mm film in mijn lokale filmhuis. Waanzinnige kijkervaring.

avatar van Alathir
Gisterenavond deze zware kost voor het eerst naar binnengewerkt en ik weet nog steeds niet of ik hem goed vind of juist erg slecht.

Het eerste kwartier is in ieder geval erg slecht. Het begint met wat rondtollen van de camera, even fixeren op een lamp voor een halve minuut en de gevel van een huis. Heel donker gefilmd dat ik vaak amper wat zag, als ik me goed herinner was dat in de Rectum. Een homobar (niks tegen homo's dat zeker niet, maar wel over hoe het er aan toe ging). Het taalgebruik was niet om aan te horen maar is al genoeg vermeld, ik denk er net hetzelfde over. Beetje te marginaal allemaal voor mij. Cassel speelt dan ook nog eens een agressieve, opgefokte marginale macho. Niet uit te staan die vent. Walgelijke eerste 53 minuten en daarna wordt het eigenlijk niet veel boeiender. Wat ik dan ook niet snap is dat er velen hier inderdaad op de klok kijken, maar toch 5 sterren uitdelen. Dat is toch duidelijk teken dat dit gewoon niet om aan te zien is.

Als je dit filmpje moet kijken voor de mooie Monica Bellucci kan je beter gewoon op zoek gaan naar de desbetreffende scènes waar ze naakt gaat. Verder wordt geweld hier allesbehalve vermakelijk in beeld gebracht (in tegenstelling tot de meeste films) maar word je er ongemakkelijk en misselijk van. Hoofdpijn kreeg ik ook van de epileptische beelden en rondtollende camera.

De omgekeerde chronologie had volgens mij niet echt gehoeven, hoewel je op deze manier wat betreurt wat er met Monica Bellucci (zogezegd in de toekomst) is gebeurd. Het was vast de intentie van Gaspar Noë om de kijker zo te verkrachten met misselijkmakende beelden en eigenlijk is ie er nog heel goed in gelukt ook. Dus daarom weet ik niet of ik dit goed moet vinden achteraf bekeken. Qua vermaak brengt deze film helemaal niks, het is zelfs een hel om uit te kijken naar mijn mening (ik wou al stoppen met kijken na 12 minuten, maar toen dat een mug mij lastig viel speelde de film gewoon verder en leek het camerawerk alleszins wat te verbeteren).

Dit is dus echt een heel moeilijke film om juist te waarderen. Ik ga het bij een 2.5* houden.

avatar van Fortune
Ik denk dat het camerawerk de belangrijkste personage is van de film. Het camerawerk probeert je gevoelsmatig mee te nemen in de nachtmerrie van Marcus. Het is wel een ultieme feel bad film dus als je zegt het is een hel om uit te kijken, nou het is de hel op aarde die je voorgeschoteld krijgt. Rondtollend camerawerk, donkere beelden en donkere pulserende muziek om een zo immersive mogelijk effect te creëren. Het is niet fijn om naar te kijken maar het heeft wel een doel en dat wordt goed uitgewerkt.

avatar van Duke Nukem
Behalve van de mooie Monica Belluci vond ik niet veel te genieten aan deze film. Alleen die naam al: Club Rectum!