Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van Zwolle84
Waardoor komt de plotselinge activiteit hier? Draait hij opnieuw in de bios?

avatar van horizons
Zwolle84 schreef:
Waardoor komt de plotselinge activiteit hier? Draait hij opnieuw in de bios?

Tv, viceland

avatar van eRCee
Lang tegenaan gehikt, en ik weet eigenlijk nog steeds niet of ik hem had willen zien. In elk geval is Irréversible stilistisch sterk, vooral de opening is schitterend. Daarna blijven zowel cinematografie als geluid intrigerend, waarbij het overigens niet altijd even goed werkt; bijvoorbeeld de rondtollende camera waar het beeld de helft van de tijd zwart is kon me niet echt bekoren. Inhoudelijk vind ik het te expliciet en, hoewel zeer schokkend (tot wegkijken toe), nogal eendimensionaal in z'n impact. Dat Noe niet echt van de verfijning is mag ook wel blijken uit het slotbeeld (dat stroboscoopeffect en dan die quote, dat is artistiek gewoon slecht). Na het zien van Love en deze weet ik dat ik niet op zoek hoef naar meer van Noé. In de hoek van het extreem duistere vind ik met name Grandrieux beter, zowel naar vorm als naar inhoud. Maar ook daarvan is één film in de vijf jaar wel voldoende.

avatar van fappie
Nog eens herzien. Dit keer stoorde ik mij ook enigszins aan het buitensporige geweld. Ik snapte bijvoorbeeld niet goed waarom de verkrachter haar hoofd ook nog eens moest stukslaan. Om de drugs wellicht ja, maar dat vond ik nogal overdreven? Tja.. maar goed, om daar nou over te struikelen vind ik ook overdreven. Waarom ik de film nog steeds 4* geef is simpel. Ik vind het einde (en dus eigenlijk het begin) prachtig. De "wat had kunnen zijn boodschap" is wel erg sober, maar goed laten we eerlijk zijn. Zo is het leven ook. Een hoop narigheid.

avatar van Fortune
eRCee schreef:
(dat stroboscoopeffect en dan die quote, dat is artistiek gewoon slecht).

Hoezo?

avatar van eRCee
Je eigen film met een letterlijke zin van duiding voorzien, met een cheesy licht-effect, tsja, wat moet je daar nog over zeggen?

Dat het lekker in your face is.

avatar van eRCee
Dat komt inderdaad op zich wel overeen met wat ik ook zeg; niet echt van de verfijning. Als je er van houdt zal het vast lekker kunnen zijn, ik vond het een zwaktebod tot op het potsierlijke af.

Er is een tijd en moment voor beiden wat mij betreft. Soms mag het subtiel, soms mag het direct en in your face. Zolang het maar niet teveel middle of the road is vind ik het allemaal best.

avatar van de grunt
Onderhond schreef:
Irréversible rocks, go see it

avatar van DwarreI
nathaniel177 schreef:
dat camerawerk! Behoorlijk lelijk.
Dat camerawerk is niet minder dan fenomenaal. Briljante keuze ook om tijdens de verkrachtingsscène de camera opeens helemaal vast te zetten, waardoor de kijker extra ervaart dat er geen ontsnappen aan is. Onaangenaam is niet hetzelfde als slecht, kom je hopelijk nog wel een keer achter. Overigens heeft de regisseur van de nummer 1 in jouw top-10 -niet zonder reden- advies gevraagd aan Noé over hoe bepaalde scènes te filmen (denk aan de scène in de lift).

avatar van heldopsokken
Wat een slechte film, het acteerwerk van Monica bellucci is bizar slecht. De verhaallaan is ook om te spotten. Het leek wel of deze film met een Nokia 3310 is gefilmd. Wat een baggere film.

avatar van de grunt

Mooi affiche!
Maar beter wachten tot hij gerestaureerd is.
Die scan van Accent is het aanzien niet waard.

avatar van Metalfist
Le temps détruit tout

Aaaah Irréversible. Jaren geleden al eens met mijn broer aan begonnen en toen halverwege afgezet omdat we gevoel hadden dat dit niets voor ons was. Ik was echter een tijd geleden met een collega over de meest choquerende films bezig en dan kwam ik vooral uit bij Salò o Le 120 Giornate di Sodoma van Pier Paolo Pasolini. De collega had echter meer voor dit hersenspinsel van Gaspar Noé en ik wou nu toch eens eindelijk gaan zien wat de film inhoudt. Deze keer wel uitgekeken en tot dezelfde conclusie gekomen als jaren geleden.

Namelijk dat dit niet echt iets voor mij is. Het concept achter de film spreekt me nochtans wel aan. Door de omgekeerde structuur worden er telkens kleine spanningsbogen gecreëerd om te zien hoe een bepaalde situatie zich ontvouwt terwijl de uitkomst al kent (de taxichauffeur die de vraag stelt of Marcus en Pierre door de hoeren worden achtervolgd of het feit dat Marcus opeens met de taxi rijdt terwijl de echte chauffeur in geen velden te bekennen is) maar het begin in de club is om te beginnen al gruwelijk saai. Naar het schijnt zouden de eerste 30 minuten achtergrondgeluid rond 28 Hz hebben, deze zouden ervoor zorgen dat mensen misselijk/draaierig/hoogtevrees zouden krijgen, maar ik zag niet meer dan een man die door een wirwar van pornokamertjes wat ligt te roepen waar 'de Lintworm' is. Oké, de climax van de scène met de brandblusser is nog een sterk staaltje visual effects en je krijgt halverwege de film de schok dat ze eigenlijk de verkeerde hebben te pakken, maar Noé irriteerde me vooral met zijn continue gedraai met de camera.

De film steunt voor een groot deel op zijn gimmick van achterstevoren, maar ik vraag me af of dit voor mij niet beter tot zijn recht had gekomen als rechtlijnige wraakfilm. Nu start Noé heel hevig in 'de hel' om nadien eigenlijk in 'het paradijs' te eindigen. Leuk idee, maar het valt me als spanningsboog allemaal maar wat tegen en hoewel hij er verbazingwekkend nog in slaagt om de gehele speelduur mijn aandacht vast te houden, voelde het op den duur toch wat als teveel vulling. Gelukkig is er nog die uitstekende driehoeksverhouding tussen Cassel/Bellucci/Dupontel om de gezamenlijke scènes nog naar een hoger niveau te tillen. Het eerste - letterlijke - deel van de film is vooral veel in your face van Noé, maar het tweede stuk blijft ietwat boeiend dankzij het bovenstaande trio. Zo'n scène op de metro waar ze wat gewoon liggen te dollen met elkaar is daar het perfecte voorbeeld van.

Veel interessante ideeën en het mag duidelijk zijn dat Irréversible een film is die je eens gezien moet hebben. Betekent dat echter dat dit een meesterwerk is? Daarvoor weet Noé niet genoeg mijn aandacht vast te houden, het realistische geweld ten spijt. Slimme zet wel om Cassel & Bellucci te casten als koppel, die moesten daar weinig voor acteren. Moet wel zeggen dat het een film is die blijft nazinderen. Ik vraag me af of er ooit nog is een herziening gaat komen.

avatar van Fisico
Ik ben niet zo bekend met de films van Gaspar Noé. Enkel Climax zag ik al en ook deze Irréversible ligt wat in dezelfde lijn. De scènes in het Rectum - what’s in a name - waren bevreemdend met onheilsspellende geluiden, oppompende muziek, chaos en dondere schaduwen. Neem daarbij de flitsende montage en de erg ongewone ronddraaiende cameratechnieken en je krijgt een enorm intrigerende openingsscène. Ik werd bijna letterlijk duizelig van al dat rondtollen.

En ook de vertelsstijl is ongewoon waarbij je in Memento-stijl het plot omgekeerd te zien krijgt. Als kijker wordt dan ook gevraagd je aandacht erbij te houden. Zeker geen complexe film, maar je start meteen met enkele vragen waarom men kost wat kost op zoek gaat naar de Lintworm. De spanning wordt zo opgedreven naar de zoektocht naar het waarom.

Monica Bellucci is een ravissante verschijning in deze Irréversible. Mooi acteerwerk en een eye-catcher, zowel visueel als inhoudelijk. Goed samenspel ook met Cassell en Dupontel. Geen film om met plezier naar te kijken, maar indrukwekkend is hij wel. De expliciete geweldscène met de brandblusser kan je misschien nog als “amusant” ervaren omdat het zo over the top ging, maar de beruchte verkrachtingsscène is van een andere orde en gaat door merg en been. Geen ronddraaiende beelden, wel camera op de grond, geen achtergrondgeluiden, negen minuten lang pure horror. Frappant ook hoe je ziet dat een persoon op de achtergrond het gebeuren even ziet en dan weer weggaat. Hij greep niet in en jij als kijker kán ook niet ingrijpen. Confronterende beelden met een zekere boodschap.

Een film die ik even moest laten bezinken en ook wellicht omdat de gruwel bewaard werd tot het eind. Hij blijft nazinderen. Het contrast met de vreedzame naakte Bellucci met haar partner is groot.