Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van John Milton
Worden jullie blij van een chronologische cut?

De gedachte ervan bedoel ik? Je kunt pas weten nadat je het hebt gezien uiteraard. Ik weet niet of dat echt meerwaarde voor me heeft.

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.

avatar van remorz
John Milton schreef:
Worden jullie blij van een chronologische cut?

Ik zit er ook niet op te wachten. Geeft vast een extra inkijkje in de werking, maar voegt niks toe aan de impact.

avatar van Basto
John Milton schreef:
Worden jullie blij van een chronologische cut?

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.

Ik zit er juist wel op te wachten. Hik al
Jaren tegen herziening aan. Een van de obstakels is dat ik weet dat ik na de eerste 20 minuten het hoogtepunt wel heb gehad. Eigenlijk werkt die ‘gimmick’ maar een keer.

Memento vond ik (ook) erg vervelend.

avatar van Bottleneck
remorz schreef:
...maar voegt niks toe aan de impact.
Eens. Integendeel zelfs denk ik. De kracht van de huidige vertelling vind ik dat je richting het einde steeds meer met een knoop in je maag zit te kijken naar iets dat heel mooi is - een rare gewaarwording - doordat je weet hoe desastreus het afloopt.

Absoluut ja, de vergelijking met Memento gaat ook helemaal niet op vind ik. Daar is het effect puur narratief, hier volledig gevoelsmatig. Die chronologische cut vind ik vooral afbreuk doen aan de opzet van de film, maar allicht dat het wat Marvelvolk trekt