Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van John Milton
Worden jullie blij van een chronologische cut?

De gedachte ervan bedoel ik? Je kunt pas weten nadat je het hebt gezien uiteraard. Ik weet niet of dat echt meerwaarde voor me heeft.

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.

avatar van remorz
John Milton schreef:
Worden jullie blij van een chronologische cut?

Ik zit er ook niet op te wachten. Geeft vast een extra inkijkje in de werking, maar voegt niks toe aan de impact.

avatar van Basto
John Milton schreef:
Worden jullie blij van een chronologische cut?

Maar als je het zo leest is het wel interessant voer voor filmanalyse.

Ik zit er juist wel op te wachten. Hik al
Jaren tegen herziening aan. Een van de obstakels is dat ik weet dat ik na de eerste 20 minuten het hoogtepunt wel heb gehad. Eigenlijk werkt die ‘gimmick’ maar een keer.

Memento vond ik (ook) erg vervelend.

avatar van Bottleneck
remorz schreef:
...maar voegt niks toe aan de impact.
Eens. Integendeel zelfs denk ik. De kracht van de huidige vertelling vind ik dat je richting het einde steeds meer met een knoop in je maag zit te kijken naar iets dat heel mooi is - een rare gewaarwording - doordat je weet hoe desastreus het afloopt.

Absoluut ja, de vergelijking met Memento gaat ook helemaal niet op vind ik. Daar is het effect puur narratief, hier volledig gevoelsmatig. Die chronologische cut vind ik vooral afbreuk doen aan de opzet van de film, maar allicht dat het wat Marvelvolk trekt

avatar van Don Homer
Laat ik beginnen te vermelden dat deze film (net als andere films van Noe) niet geschikt is voor kinderen en gevoelige mensen omdat hij expliciet geweld en sex in beeld brengt op een zeer heftige, realistische manier.

De film begint met een dolle camera die eerst even langs de slager uit Noe's Seule contre tous gaat (het is dus in zekere zin een sequel). De slager geeft het thema van de film aan: "Tijd verwoest alles". Daarna gaan we met dezelfde camera een homoclub binnen. Deze scène begreep ik zelf pas toen ik hem nadien nog een keer bekeek omdat de twee hoofdrolspelers voor mij onvoldoende worden geïntroduceerd. De scène kwam extra hard binnen nadat ik deze scène opnieuw zag wat ook de vraag naar de chronologie doet opwekken. Het hoofdstuk eindigt sterk: Pierre red zijn vriend Marcus van een verkrachting en vermoord op brute wijze de veronderstelde "lintworm", deze kijkt echter geamuseerd toe naar de taferelen (tijd maakt juist hem nog niet kapot). Mooi vond ik dat Pierre zijn vriend red terwijl eerder (later dus) zijn situatie wordt geschetst (verliest zijn vrouw aan zijn beste vriend, droomt alleen nog maar dat hij slaapt, heeft weinig levenslust maar blijft desondanks trouw aan zijn labiele vriend).

Wat later in de film volgt de (voor het gevoel) eeuwigdurende verkrachtingsscène die heel heftig en controversieel is en waar voor zowel de vrouw (Alex) als de kijker geen ontsnappen mogelijk is (tenzij je de bioscoop verlaat). Het verbaasde me dat Belucci daar mee ingestemd heeft, maar het past toch wel echt bij de film en bij Noe om dat zo expliciet in beeld te brengen.

Dan volgt de feestscene waarin ik echt kon genieten hoe Marcus als een levenslustige energiebom ritmisch aan het dansen, springen en flirten is op de muziek en het contrast met Pierre die juist nergens zin in heeft. Hij wil alleen maar kijken naar Alex, zijn dansende ex. Oftewel hij wil alleen naar het verleden kijken (besef ik me opeens).

Vervolgens zien we hoe Marcus en Alex samen gelukkig wakker worden. Alex verteld van haar droom over een rode tunnel die in tweeën breekt (symbolisch/voorspellende droom). Als Marcus even naar de winkel gaat, doet Alex een zwangerschapstest waarbij de kijker aan haar dolgelukkige reactie merkt dat ze zwanger is. Ook komt nadrukkelijke een poster van 2001: A Space oddysey in beeld (wordt ook genoemd in de credits). Ik heb het gevoel dat het thema van deze film raakt aan het thema van 2001. Beide zijn wat spiritueel en bij beide speelt tijd en de geboorte een rol. Het is in ieder geval een mooie ode aan de prachtige trip van Kubrick.

En ten slotte volgt het laatste hoofdstuk (een dag eerder). Terwijl we (in Kubrick stijl) een prachtige klassieke symphonie (7e, 2e deel) van Beethoven horen waarbij Alex in een idyllisch park heerlijk relaxt een boek leest: "An experience with time" opgenomen met een camera die begint te tollen. Ten slotte volgt een korte epileptische trip gevolgd door de tekst "tijd verwoest alles" (vertaald).

Conclusie: Een erg goede film van Noe. Het enige minpuntje vind ik de (gebrek aan) introductie van de hoofdrolspelers. Dat had op een subtiele manier net iets duidelijker gekund zodat iemand zoals ik, die mensen weleens door elkaar haalt, niet verward raakt. Door de cameravoering en de heftige beelden komt de film heel realistisch (maar ook erg heftig) binnen. Toch wordt het aan het einde bijna zoetsappig en spiritueel. Het zit vol contrasten. Hoewel het verhaal zeer naargeestig is wordt de film door de non chronologische vertelling langzaam steeds vrolijker. De kijker reist terug in de tijd. En dan volgt aan het einde nog die mooie associatie met a space oddysey, geweldige trip!