Irréversible (2002)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Monica Bellucci, Vincent Cassel en Albert Dupontel

Twee vrienden, Marcus en Pierre, zijn in Club Rectum op zoek naar een persoon met als bijnaam 'de lintworm'. Marcus is blind van woede en Pierre onderneemt vruchteloze pogingen om de wraaklust van Marcus te temperen door op hem in te praten. Waarom Marcus zo obsessief op wraak uit is blijft vooralsnog onduidelijk.

avatar van narva77
Geen stem Ichi? Mooi plaatje, nieuw?

Verhip, vergeten....4.5. Nou wachten tot ie op video uitkomt, dan kan ik em alleen kijken. Hoofdtelefoon op...

Een ster alleen voor Monica wat de film betreft (Mijn mening) bedroevend slecht geen moraal en de scene van de verkrachting waar iedereen het over heeft ,die is wel erg maar niet dat ik over de nek ga. Als je film hebt uitgezeten (dat is al een hele kluif) blijf je zitten met een naar en rot gevoel.

Tweede film die ik van deze regisseur zie (de eerste was namelijk Seul Contre Tous). Viel me een heel klein beetje tegen. Leuke verhaallijn (hebben we al weer vaker gezien, maar toch blijft het wel leuk, omdat dit toch een heel ander soort film is) en een goeie cast met vooral Cassel. (Vond Cassel trouwens in het eerste half uur het einde van de film dus niet echt acteren. Was meer een beetje rondschreeuwen en mensen in elkaar slaan.) Verder het verhaal op zich was niet echt spectaculair, maar dus alleen wel de manier waarop het verteld werd. Ook is in deze film weer te zien, net als in Seul ContreTous, over welk tamelijk zieke geest deze reggisseur beschikt. In Seul Contre Tous liet hij al de slager zijn zwangere vrouw helemaal aan gort slaan en hier maakt hij het naar mijn idee nog een beetje erger. De verkrachtingscene (naar mijn idee een beetje te overdreven), de scene waarin de verkrachter helemaal aan gort wordt geslagen, dat als je het eindresultaat ziet toch wel even in de lach schiet (hoort misschien bij mijn humor ) Maar dus wel (weer) een indrukwekkende film. 3,5*

Goed kijken! Ze pakken de verkeerde man! De verkrachter zit er naast, dat is namelijk de man met die gekke neus (met litteken).
Ik heb opnieuw de verkrachtingsscene en dus die wraakscene bekeken en mijn vermoeden werd bevestigd.

avatar van pjotr
Daar kwam ik ook pas na de film achter...dat maakt het allemaal nog schrijnender...

Damn... Jammer dat ik dit nu pas hoor. Heb hem net weer terug gebracht. Had al wel mijn twijfels of hij nou de varkrachter was of niet, maar bedankt en dan zal ik hem binnenkort nog maar een moeten kijken.

avatar van Goodfella
Ik dacht al dat ze de verkeerde te pakken hadden ja! Het is ook tamelijk bizar te noemen dat het uiteindelijk Cassell's vriend is die afrekend met de vermoedelijke (verkeerde dus) verkrachter...

avatar van pjotr
Het is ook tamelijk bizar te noemen dat het uiteindelijk Cassell's vriend is die afrekend met de vermoedelijke verkrachter...

Valt wel mee toch?.....Cassell ligt met een gebroken elleboog op de grond...en de vriend van Cassell was de ex van Monica.En was bovendien nog steeds stapel op 'r...

avatar van Goodfella

Ik vond het vooral zo opvallend dat die vriend Cassell de hele tijd probeert te weerhouden van z'n wraakactie, maar als het moment daar is is HIJ juist degene die doorslaat...

avatar van Armin
Wat een belachelijk hoge beoordeling (3,79*) voor dit prul. De film gaat werkelijk nergens over en bovendien is de eerste 20 min. letterlijk niet om aan te zien vanwege de absurde camerabewegingen. Letterlijk en figuurlijk een film om misselijk van te worden. *

avatar van petey
ben het helemaal met Armin eens. Noem het ouderwets, maar ik waardeer het toch wel als de camera meer dan 1 seconde stilstaat.

Ik irriteerde me zo aan die camerabeweging (ondersteboven, binnenstebuiten) dat ik geen moment in de film kon komen.

En aangezien ik dit ook meeneem in mijn waardering, kan ik niet meer dan 2* geven.

Dat was alleen even in het begin toch? Het onheilspellende begin, dus ik vond het er nog wel bij passen.

avatar van petey
in het begin is het zeer nadrukkelijk aanwezig. Pas bij de verkrachtingsscene blijft het beeld relatief lang stabiel, maar toen was ik al gek geworden en zaten mij ogen achterstevoren in mijn hoofd.

Menni
Heb een regel of tien ingetikt en weer verwijderd. Kan het niet met minder dan poëzie een beetje onder woorden brengen (en die houd ik liever privé). Voor hen die het wel kunnen en er niks mee konden (of juist wel, en dan het liefst in twee woorden): ik benijd jullie niet, maar ben oprecht blij voor je dat je je met niks anders hebt hoeven bezig houden dan ergeren (en wellicht te snel veroordelen). Als dat respect nou 's een keer wederzijds kon zijn, zou zo fijn zijn. Maar nee, voor zoiets pleiten is kennelijk kenmerk van psycho's.

avatar van Armin
Menni, ik begrijp niet goed wat je met wederzijds respect bedoelt, maar ik beoordeel de film gewoon vanuit mijn gevoel en heb er gewoon mijn twijfels over.

avatar van Yak
Yak
Sowieso: ik begrijp weinig van je reactie, Menni.

Da's niet erg..

avatar van Yak
Yak
Toch had ik graag dat je het uitlegde, want juist een film als 'Irréversible' raakt sterk aan mijn mening over hoever fictie, poëzie mag gaan.

Menni
Is er zelfs bij poëzie dan al een grens?

Menni schreef:

Da's niet erg..

Diepzinnig, zeg!

avatar van pjotr
Nee, niet voor tere zieltjes maar zeker wél een aanrader !.........:Y

Menni
You're right... I am troubled and I'm pretty confused... and I'm afraid, really, really afraid. Really afraid... But I think you're the fucking Antichrist.

avatar van Macmanus
Donnie Darko toch

Put a gun to my head and paint the wall with my brains.

avatar van jedymaster
m gister gezien vond m goed enne ff vraagje aan het moviemeter panel:
is in het begin van de film die camera zo op en neer aan het bewegen omdat de camera die ex man moet voorstellen?

avatar van Goodfella
Ik weet zo gauw even niet wat je met 'ex man' bedoeld, maar m.i. maakt de camera in het eerste deel van de film zulke heftige bewegingen omdat de personen waarom het op dat moment draait óók totaal opgefokt zijn en eigenlijk totaal niet meer weten wat ze doen. Met andere woorden.. de camera illustreert de gemoedstoestand van de personen voor de camera. Na (eigenlijk tijdens) die verkrachtig wordt het beeld immers ook veel rustiger.

avatar van jedymaster
goede verklaring zo d8 ik er ook al over

avatar van Jordy
goh ik heb deze film de hele tijd links laten liggen omdat ik dacht dat het een enorme lege film met alleen maar wat schok-effecten zou zijn.

Geniaal vond ik 'm zeker niet (vooral de camerabewegingen op sommige cruciale momenten vond ik niet echt bijdragen aan de impact) maar toch zeker de moeite waard. De structuur doet de film erg veel goed, de leuke/lieve scenes aan het eind krijgen zo'n bizarre lading aangezien je weet wat er gaat gebeuren.

Het meest verontrustende moment voor mij: het moment dat je, tijdens de verkrachting, even op de achtergrond iemand ziet komen lopen. Hij staat 3 seconde stil, en keert zich snel om.. brrr

3.5 sterren

avatar van pjotr
Nou, diegene is hoogstwaarschijnlijk één van de mannen die Cassel en zijn vriend aanspreekt om op zoek te gaan naar de dader...