Ônibus 174 (2002)

Brazilië
Documentaire

geregisseerd door Felipe Lacerda en José Padilha
met Yvonne Bezerra de Mello, Sandro do Nascimento en Rodrigo Pimentel

Op 12 juni 2000 gijzelde een jonge man in Rio de Janeiro een stadsbus vol passagiers. Wat begon als een incident werd een meer dan 4 uur durende tragedie met dodelijke afloop. De gebeurtenissen werden door tientallen camera's vastgelegd en live via de televisie uitgezonden. Met dat beeldmateriaal is deze documentaire gemaakt.

Meneer Bungel
Het komt een beetje langzaam op gang, maar zo krijg je wel een compleet beeld en het vliegt je uiteindelijk onverbiddelijk naar de strot.

avatar van wendyvortex
Brazilië 12 juni 2000...een buskaping valt live op de televisie te volgen mede doordat de politie vergeten was de crime-scene af te sluiten voor journalisten en publiek.
Docu vertelt het verhaal van de kaper...een straatkind dat maar ternauwernood ontsnapte aan een op straatkinderen aangericht bloedbad een paar jaar daarvoor en het Braziliaanse gevangeniswezen dat ook bepaald geen goede indruk geeft.
De gijzeling zelf, in eerste instantie is het moeilijk sympathie te krijgen voor deze kaper (eisen: vrije aftocht, een granaat en 300 dollar) maar als het ultimatum afloopt volgen er een aantal op z'n minst verrassende gebeurtenissen....Stockholm-syndroom (?) en vervolgens zo'n beetje de meest idiote politie-actie ooit voor camera te zien.
Straatkinderen, overvolle cellen, killer cops en volslagen incompetente SWAT-teams het gaat daar wel lekker....deze affaire kreeg dan ook nog wel een flink staartje in Brazilië.
Als docu ietwat lang en weinig eigens qua filmografie.
De gijzelingsbeelden zelf zijn uitermate beklemmend.

avatar van Banjo
Wat een slap vertoon van de politie!
Het lijkt wel een slechte B film!, 1 schot en het was gebeurd!
maar ja het is ook al 14 jaar geleden ik denk dat ze hier veel van geleerd hebben.
3 sterren voor de beelden

avatar van Jawaddedadde
Redelijk beklijvende docu.

Live-beelden van de gijzeling worden afgewisseld met interviews met mensen die Sandro kennen of die een gelijkaardige levensloop kennen. Er wordt meer dan voldoende achtergrond en duiding gegeven over het hoe en waarom van deze tragische zaak. En het blijkt natuurlijk geen alleenstaand geval te zijn. De levensomstandigheden waarin sommige van deze kinderen leven zijn ronduit schrijnend.

De gijzeling zelf is erg spannend (ik kende tot voor deze docu de afloop niet) en erg dramatisch. Het niveau van amateurisme bij de ordediensten is haast zo onwerkelijk dat je zou denken dat het in scène is gezet. Helaas is dit niet het geval. Zware kost maar opent wel je ogen.

avatar van ILDIB
Prima uitgangspunt voor mooie documentaire, maar helaas wordt veel van de sfeer verliest door de langdradigheid, het tempo had hoger gemoeten. Het einde werd dan vreemd genoeg wel afgeraffeld..

avatar van Cellulord
150 minuten??? Mijn versie was 118min? Voel niet dat ik 1/2 uur gemist heb, 2 uur was lang genoeg.

Tja die Braziliaanse Gevangenissen daar wil je zeker niet in verzeild geraken. Deed me aan Carandiru denken