Broken Lullaby (1932)

Alternatieve titel: The Man I Killed

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Lionel Barrymore, Nancy Carroll en Phillips Holmes

Paul Renard, een jonge Franse soldaat, voelt zich schuldig omdat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog een Duitser, Walter Holderlin, heeft gedood. Na afloop van een herdenkingsdienst in 1919 benadert hij een priester om zijn schuld te bekennen. Renard ontvangt van de priester vergiffenis en absolutie. Maar dat is niet genoeg voor hem. Hij besluit tot een dramatische stap: Hij wil de familie van Walter gaan bezoeken in Duitsland, om hen te vragen om vergeving. Aanvankelijk wordt hij door de vader van Walter afgewezen. Maar Elsa, de verloofde van Walter, heeft gezien dat Renard bloemen op zijn graf legde. Uiteindelijk wordt Renard door de familie hartelijk verwelkomt. Hij vertelt hen dat hij een vriend van Walter was, hij durft hen niet de waarheid te vertellen.

avatar van Mac Hammer Fan
Als ik deze synopsis lees moet ik denken aan het schitterende "Frantz" van François Ozon.

oup
Het fantastische Frantz is dan ook een remake van deze film van Lubitsch. Vandaag maar eens gekeken. Fraai, maar wel erg traag en theatraal.