The Smiling Lieutenant (1931)

Komedie / Muziek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Maurice Chevalier, Claudette Colbert en Miriam Hopkins

Luitenant Nicholas "Niki" van de Australische wacht is smoorverliefd op Franzi. Elke keer als zij voorbijloopt knipoogt hij. Maar wanneer Koning Adolf en zijn dochter Anna voorbijrijden en Nicholas per ongeluk knipoogt naar Anna, terwijl hij eigenlijk naar Franzi wou knipogen, wordt Anna smoorverliefd op hem.

avatar van Poisonthewell
Sublieme Lubitsch, minstens even goed als de meer bekende klassiekers Trouble in Paradise en The Shop Around the Corner.

avatar van beavis
Maurice Chevalier doet mij op een hele slechte manier aan Harry Enfield denken... en die vind ik ook al tijden niet meer grappig. Wat overblijft is een matig verhaaltje, kluchtige personages en slecht gezongen liedjes die deze film, in tegenstelling tot sommige andere uit deze tijd, helaas hopeloos ouderwets (als in verouderd) aandoen voelen. Een onverwacht behoorlijke tegenvaller na de meesterlijke films van Lubitsch die ik eerder deze week zag!

oup
Helaas een mindere Lubitsch. Kent zijn grappige momentjes, maar haalt het in de verste verte niet bij toppers als The Shop Around the Corner en Trouble in Paradise. Met name de irritante stem van Chevalier werkt nogal op de zenuwen.

avatar van beavis
Heb toch eigenlijk wel een soft-spot voor Chevalier... Weet niet of ik deze pas na het zien van deze film ontwikkeld heb, maar gezien mijn commentaar eerder vermoed ik van wel... Misschien toch maar eens herzien.

De film kwam nu uit de zoekmachine rollen als een titel die ik zelf laag waardeer terwijl het gemiddelde juist hoog ligt en daar staan meer titels tussen die wel aan herwaardering toe zijn. Zoals Reservoir Dogs, Thelma and Louise en Platoon... Het is voor al deze films ondertussen echt jaren geleden dat ik ze zag (daarbij vergeleken heb ik deze nog heel recent gezien eigenlijk) en ik kijk ondertussen toch weer heel anders naar films denk ik.