Trouble in Paradise (1932)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Miriam Hopkins, Kay Francis en Herbert Marshall

Gaston (Herbert Marshall) en Lily (Miriam Hopkins) zijn twee dieven die samen de rijke weduwe, Madame Colet, oplichten. Hij laat zich aanwerven als haar secretaris, zij als haar meid. Maar de problemen beginnen als Gaston verliefd wordt op zijn charmante prooi en als een van haar vele aanbidders, (een vroeger slachtoffer van Gaston) Madame Colets nieuwe secretaris begint te herkennen.

avatar van xgogax
Mijn favoriete film van Ernst Lubitsch. Sterk staaltje old-school cinema! Misschien wel de beste. (Ik beschouw o.a. Marcel Carné, Fritz Lang, F.W. Murnau, Jean Renoir en Jean Vigo als old-school cineasten.) Meesterwerk!

***** / *****

avatar van xgogax
If Casanova suddenly turned out to be Romeo…
having supper with Juliet,
who might become Cleopatra…

avatar van BASWAS
Most any place can seem to be a paradise
While you embrace, just the one that you adore
There needn't be an apple tree with magic powers
You need no garden filled with flowers
To taste the thrill of sweet greed hours
Gentle perfume and cushions that are silk and soft
Two in the gloom that is silent but for sighs
That's paradise while arms entwine and lips are kissing
But if there's something missing, that signifies
Trouble in paradise

Na deze openingssong komt Trouble in Paradise een beetje traag opgaan. Later wordt het pas echt leuk om te zien, hoe list en bedrog, samen met de liefde gewiekst draaiend, een zwierig dansje aan het maken zijn.

rick@themovies
Pareltje van Lubitsch.

Het ziet er allemaal zo eenvoudig en simpel uit, en dat maakt het ook nogal lastig om aan te geven wat nou exact de kracht van deze film is. Ik kan hier wel een verhaal maken over uitstekende acteerprestaties, vlot scenario, heerlijke dialogen, en hele strakke regie, en dat is ook allemaal wel zo, maar het knappe van deze film is dat het allemaal zo onopvallend is.
Op de één of andere manier klopt het allemaal precies, is het geheel meer dan de som der delen.

Soms is een film 'gewoon' heel erg fijn. En dat is hier absoluut het geval.

avatar van Lucsz
"I came here to rob you, but unfortunately I fell in love"

Mooie film van Lubitsch, net na de invoering van geluid in films. Trouble in Paradise volgt een dief en een dievegge die een rijke weduwe proberen te bestelen. Zij wordt aangenomen als de huismeid en hij is secretaris van het huishouden en van het parfum-bedrijf van mevrouw Colet.

Er bestaat een goede match tussen de spelers, het spel is erg natuurlijk en daarom valt er weinig op aan te merken. Het is gewoon die leuk is, omdat hij nou eenmaal leuk is. Het verhaal is grappig, de grappen zijn leuk (vooral wanneer de twee criminelen elkaars spullen hebben gestolen) en het is voorbij voor je er erg in hebt.

avatar van xgogax
Deze film heeft de beste komische oneliners aller tijden!

avatar van Vinokourov
Prima film van Ernst Lubitsch, die ik best een redelijke regisseur vind . Hier heeft hij een leuke romcom met een misdaadverhaal gemixt. Er zitten een paar geslaagde grappen bij die zelfs nu nog erg leuk zijn. Meestal is de humor uit dit soort oude films erg gedateerd, maar hier dus niet. Ik had trouwens geen idee waar het einde naar toe zou gaan en was ook positief verbaasd over hoe dat in elkaar stak .

avatar van Spetie
Erg leuke charmante film van Lubitsch.

Herbert Marshall en Miriam Hopkins vormen als Gaston en Lily een heerlijk stel. Zelden zoveel chemie tussen twee acteurs gezien als hier. Erg leuk om te zien hoe ze elkaar constant de loef proberen af te steken in het beroven van elkaar.

Verder heeft de film een vlot verloop, waarbij de luchtige sfeer goed overkomt. De dialogen zijn behoorlijk scherp en ook best grappig. De film was uiteindelijk weer voorbij voor ik er erg in had.

Vlot vermaak, leuke humor van alle tijden, veel charisma en een film die heden ten dage nog altijd makkelijk mee kan. Een absolute aanrader dit.

Grandioze komedie van grootmeester Ernst Lubitsch. Volgens sommige kenners z’n beste, maar ik vind To Be or Not To Be (1942) toch nog net ietsje beter.

Naast de schitterende dialogen met veel puntige oneliners is het geweldig om te zien hoe Lubitsch met insinuaties en toespelingen indirect de romantische spanning opvoert. Dat was trouwens de reden dat de film na het van kracht worden van de Production Code in Hollywood in 1935 uit de roulatie werd genomen, net als Lubitsch’ volgende film Design for Living overigens.

Miriam Hopkins vertolkt opnieuw een heerlijke rol, maar Lubitsch toont ook z’n meesterschap door zelfs aan de fraaie modepop Kay Francis acceptabel acteerwerk te ontfutselen; een prestatie op zich. En dan is er ook nog Edward Everett Horton met zijn onnavolgbare mimiek; prachtig!

Een absolute must voor liefhebbers van Hollywood-klassiekers. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste films van Ernst Lubitsch, een van de grootste regisseurs aller tijden.

avatar van Woland
Erg vermakelijke, charmante komedie die ook tachtig jaar later vlot wegkijkt. Leuke dialogen, goed acteerwerk met een overtuigende chemie tussen Horton en zowel Francis als Hopkins, en een uitstekend stukje vermaak voor een brakke zaterdagmorgen.

Lekkere Ernst Lubitsch-comedy van voor de PCA-code, dus met louter slechte mensen, sexueel getinte dialogen en met een rap tempo.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooi voorbeeld van een film uit Hollywood voor ze in 1934 de Motion Picture Production Code toepasten en veel zaken gecensureerd werden. Dat werd later wel gecompenseerd met beter acteerwerk, filmtechnieken en topregisseurs. Maar het is wel gepolijst. Trouble in Paradise is nog ondeugend en speels. Het blijft een romantische komedie natuurlijk, maar wat ruwer dan de latere films in de jaren '30. Ironisch dat net Ernst Lubitsch enkele jaren eerder nogal kritisch was op de geluidsfilm. Hij vroeg zich af waarom je nog beelden zou filmen als je acteurs het verhaal kon horen vertellen.

Gelukkig bleef hij regisseren en mixt de nieuwe geluidsfilm met z'n visuele aanpak. Filmen via spiegel, werken met schaduwen, vanuit het raam, ... Het zijn kleine dingen, maar zorgen er wel voor dat het geen louter theaterverfilming is. Het versnelt ook het tempo en de dialogen zijn leuk om te volgen. Leuke cast trouwens. Edward Everett Horton in een bijrol is altijd een plezier om bezig te zien. En de hoofdrolspelers zijn mooi op elkaar afgestemd.

In dit genre ben ik vooral een liefhebber van Frank Capra, maar Ernst Lubitsch is zeker ook een sterke regisseur. Capra kon rekenen op nog betere acteurs en had meer pittige dialogen in z'n films. Lubitsch heeft z'n ervaring om er visueel een mooie film van te maken. En Trouble in paradise is één van die pareltjes.