Genre: Muziek
Speelduur: 88 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Jonathan Demme
Met onder meer: David Byrne, Chris Frantz en Tina Weymouth
IMDb beoordeling: 8,7 (21.513)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 april 1985
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Stop Making Sense
"Why stop making sense? Why a movie? Why a big suit? Where do the odd movements come from? What will the band do next?"
Film over het concert van de Talking Heads. David Byrne loopt op het toneel en doet een solo "Psycho Killer". Jerry Harrison, Tina Weymouth en Chris Frantz vallen hem bij met twee andere songs. Het technische team is druk bezig alles op te zetten. Dan vullen drie andere muzikanten en twee back-upzangers de band aan. Iedereen zingt, speelt, danst en rent. Er wordt van instrumenten en kleding veranderd. Byrne komt op in zijn beste kostuum. De achtergrond is vaak zwart, maar soms worden er woorden, foto's en kindertekeningen vertoond. De band gaat voor 18 songs. De tekst is duidelijk, 'the house rocks'. In deze concertfilm praten de Talking Heads nauwelijks, 'don't stop and always make sense'.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf - Vocals, Guitar
Zichzelf - Drums, Vocals
Zichzelf - Guitar, Keyboards, Vocals
Zichzelf - Bass, Percussion, Vocals
Zichzelf - Backing Vocals
Zichzelf - Backing Vocals
Zichzelf - Percussion
Zichzelf - Guitar, Vocals
Zichzelf - Keyboards
Reviews & comments
blondiefilmfreak
-
- 751 berichten
- 353 stemmen
Ja ik heb hier de dvd,maar om dit nou een new wave band te noemen,dan zie en hoor ik toch liever joy division,theatre of hate,gun club.het was allemaal net iets te populair bij een soort dans publiek met van die nep new wave kopjes.de meesten konden nog niet van 1 band hun naam noemen,het ging ze meer om dat domme gedans.zodoende heb ik niets met dit soort muziek.dan spring ik wel op the exploited of the 4 skins.
Axion
-
- 2 berichten
- 1625 stemmen
Ik heb het altijd een wat domme band gevonden.weet nog goed dat de vpro tv in de jaren 80 een clip liet zien van psycho killer in het programma gotterdammerung 2000.ja dat waren nog eens tijden.joy division,killing joke,the birthday party met nick cave.maar van talking heads was en ben ik nooit gecharmeerd geweest
Gelukkig staat het een ieder vrij om te schrijven wat hij/zij er van vindt Joy Division, the Cure en Simple Minds vind ik ook erg goed tot midden jaren 80.
blondiefilmfreak
-
- 751 berichten
- 353 stemmen
Gelukkig staat het een ieder vrij om te schrijven wat hij/zij er van vindt Joy Division, the Cure en Simple Minds vind ik ook erg goed tot midden jaren 80.
ja dat was een prachtige tijd voor de muziek.en ik luister er nog altijd naar,het is tijdloze muziek.
starbright boy (moderator films)
-
- 21634 berichten
- 4600 stemmen
In 1983 waren The Talking Heads misschien wel op de toppen van hun kunnen. Ze waren van een arty, door Roxy Music beïnvloedde new wave band doorgegroeid naar iets volstrekt unieks. Met een eigen gevoel voor stijl en humor. Invloeden uit funk, Afrikaanse muziek en zelfs vroege hip-hop en een band die op het podium steeds uitgebreider was geworden. Het album Speaking In Tongues bracht na het experimentelere Remain In Light het popgevoel weer wat meer op de voorgrond, Tijdens die tour vroegen de bandleden (en dat vooral David Byrne) de toen nog vrij onbekende Jonathan Demme (zoals zo vaak iemand die bij Corman was begonnen) om een concert van ze te verfilmen. De band liep in deze tijd over van de creativieteit. Zoveel dat Byrne er ook een solocarriere op nahield en de zeer sterke ritmesectie van Frantz en Weymouth er nog een bandje naast hadden (Tom Tom Club, vooral pretentielozer maar ook heel uniek) Voor beiden is ook aandacht hier.
Ik hou van Talking Heads dus dat zit al goed, maar deze film is om meerdere redenen heel goed. Allereerst is er een visueel gevoel. Door eenvoudige dingen als de band in de eerste nummers steeds uitgebreider maken. In het eerste nummer speelt David Byrne Psycho KIller met een tapeloop en akoestische gitaar in zijn eentje. Na een paar nummers staat het hele podium vol. Ook dat podium verandert van een soort leeg magazijn of industriële hal naar iets sfeervollers door lichtgebruik, achtergrondprojecties en props en elk nummer krijgt zijn eigen sfeer. Dan zijn er de theatrale bewegingen van Byrne. Het zichtbare plezier van Frantz en Wymouth en de wat meer op de achtergrond blijvende Harrisson. De toffe achtergrondzangeressen en een aantal hele fijne tourmusici. De impact van de film was enorm. De band zette de laatste stap naar een doorbraak en scoorde in Nederland zelfs een grote hit met de filmversie van Slippery People. Daarna volgende er nog een succesvol album met Little Creatures en een film plus soundtrack (True Stories, niet gezien) en een laatste album waarbij je aanvoelde dat de koek op was. Maar hier zie je een band op zijn absolute top. Ook voor Demme was het een belangrijk project en hij groeide door naar grotere films. En zou een aantal jaren hierna zeer succesvol worden met Philadelphia en The Silence of the Lambs. Nu 40 jaar na het concert is de film in de heel wereld opnieuw te zien in de bios en met veel succes.
Lovelyboy
-
- 3332 berichten
- 2447 stemmen
Als derde film op filmmarathonzondag kwam ik uit op Stop making sense en daarmee een Top 250er die ik bij toeval ontdekte op Pathe en daarmee een kans die ik niet kon laten liggen. En bij voorbaat vroeg ik me al af wat er nu eigenlijk zo bijzonder aan een concertregistratie moet zijn dat deze bij de 250 beste films ooit hoort. Kanttekening is overigens wel dat een optreden vastleggen een vak apart is.
Toch geeft de eerste fase mij vooral het gevoel van geldverspilling waar excentriekeling Byrne met een gitaar en vreemde spastische dansjes de tijd vult waarop langzaam de rest van het podium en de band wordt opgebouwd. Uiteraard ziet een blinde dat het artestiek, excentriek en kunstzinnig is, of moet zijn, maar vooralsnog heb ik vooral nog nooit iets met het zeurderige en rare Psychokiller gehad waar ik overigens Once in a Lifetime wel een mooi nummer vind. Maar het moet gezegd, als het podium vol staat met de rest van de band is er zeker een bepaalde dynamiek gaande die swingt, danst, springt en beweegt, een soort van symbiose.
En bliksem, even herken ik zowaar meer nummers dat ik verbaasd constateer dat dit dus van The Talking Heads is en begin ik het toch allemaal een beetje meer te waarderen, vooral voorbij de aanvankelijke gedachten van geldverspilling waar dynamiek en chemie op momenten overheerste. Maar deze momenten worden daarna weer teniet gedaan door het rennen van rondjes of het vreemde gedoe met een schemerlamp waarvan ik denk... oké dan...en zo komt het er op neer dat Stop Making Sense een wikken en wegen is van aardige nummers, met heel veel lol tussen de muziekanten, tot regelrecht wazig gedoe waarvan ik me afvraag wat het toe moet voegen.
De constatering dat Stop Making Sense een vakkundig gemaakt registratie van een optreden is staat buiten kijf. Of dit komt omdat het door een regisseur van naam is gemaakt is de vraag. Een andere vraag voor mij blijft waarom dit nu zo goed beoordeeld wordt dat het in deze lijst staat, over smaak valt niet te twisten en de algemene consensus is duidelijk, toch zegt het mij verder allemaal niet zo veel en is het weer een Top 250er van het lijstje afstrepen en meer ook niet.
Gerelateerd nieuws
Legendarische concertfilm 'Stop Making Sense' wordt geremasterd en opnieuw uitgebracht
Bekijk ook
The Last Waltz
Documentaire / Muziek, 1978
64 reacties
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Documentaire, 1991
86 reacties
Gimme Shelter
Documentaire, 1970
57 reacties
Sign 'o' the Times
Muziek / Documentaire, 1987
6 reacties
Five Easy Pieces
Drama, 1970
119 reacties
The Red Pill
Documentaire, 2016
27 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.