Sign 'o' the Times (1987)

Alternatieve titels: Prince - Sign “☮” the Times | Sign o' the Times

Verenigde Staten / Canada
Muziek / Documentaire

geregisseerd door Prince
met Prince, Sheila E. en Sheena Easton

Naar aanleiding van de release van het album Sign 'o' the Times maakt Prince een concerttour door Europa. Het optreden van Ahoy in Rotterdam, waar hij 11 nummers van het album speelt, wordt opgenomen met het idee de tegenvallende verkopen in Amerika een impuls te geven door het geheel als concertfilm uit brengen. De bestaande opnamen worden aangevuld met een optreden in zijn eigen Paisley Park Studio en doorsneden met een fictief drama verhaal over de moeizame relatie van Sheena Easton en Wally Safford, die een impuls krijgt als Prince zich als extra minaar aan het stel voorstelt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Echt wel een geweldig strak concert, ook al heeft Prince weinig van de opnamen uit Ahoy gebruikt naar het schijnt. Dit was qua concerten/tijd misschien wel het muzikale hoogtepunt (Sign o/t Times, Hot Thing en Housequake zijn echt top) al blijf ik Parade verreweg zijn beste album vinden.

Zoveel ervaring heb ik overigens niet, want ik zag Prince slechts een keer live, toevallig ook in Ahoy, op 6 juli 1992. Het extra toegevoegde dramatische verhaallijntje is overigens flauwekul, echt van het dramatische niveau van die andere Prince films als Purple Rain en Under the Cherry Moon/Parade. Maar de concert registratie, los van gespeelde muziek, is dan weer heel dynamisch.

Nu in z'n geheel te zien op de Canvas site!

EDIT: "Omwille van beperkte uitzendrechten is deze video alleen te bekijken binnen België en met Flash."

avatar van Rickyman
Fantastische muziekdocu, in deze periode vond ik Prince het best.
De filmpjes tussendoor maken het een mooi geheel, al zo vaak bekeken en verveelt nooit!

avatar van Aldo Raine
Meesterlijk.

avatar van badfans69
De digitaal gerestaureerde versie van de concertfilm:

21 november 2017 in de belgische bios:
Concert: Prince - Sign 'O' The Times | Kinepolis België

22 november 2017 in nederland:
Prince - Sign 'O' the Times - pathe.nl

avatar van doncorleone
Mochizuki Rokuro schreef:
Echt wel een geweldig strak concert.

Waarom dan maar een 6je?

Ik kom niet graag dwingend over, maar als er iets bestaat als "verplichte kost" voor muziek liefhebbers, dan is dit het.
Iedereen kent Prince, en gek genoeg lijkt de massa geen benul te hebben van zijn uitzonderlijk talent (als veelzijdig muzikant, entertainer van James Brown proporties, en zijn ongekende productie en reikwijdte in stijlen). Ik zou geen vergelijkbare artiest op kunnen noemen.

Over deze concertfilm:
Een mooi document van zijn beste album. Prince Songs in the key of life/ What's going on / Sgt. Peppers wat mij betreft (hoewel Around The world in a day en Lovesexy ook niet mis zijn, en Purple rain het ultieme pop album is). Knap en dynamisch gemonteerd voor die tijd.

Hoogte punten: Housequake, Hot thing, de gospel extase van Forever in my life en It's gonna be a beautiful night (Prince achter de drum.. so cool).