Purple Rain (1984)

Alternatieve titel: Prince, de Nieuwe King van de Rock-Scene

Muziek / Drama

geregisseerd door Albert Magnoli
met Prince, Apollonia Kotero en Morris Day

Een jong muzikaal talent, The Kid, begint een succesvolle carrière. Hij ontmoet de mooie zangeres Apollonia, maar beseft dat talent alleen niet voldoet. Hij kan niet overweg met zijn vader, hij verliest Apollonia aan zijn grote concurrent en binnen zijn eigen band verlopen de zaken ook niet soepel.

avatar van mcdaktari
Ook al vind je de muziek van Prince niet mooi, dat wil dan niet zeggen dat het geen super goeie muzikant was. Hij speelde vrijwel alle instrumenten en kon goed zingen en ook nog een voortreffelijke danser. De film Purple Rain vind ik nou ook niet bepaald een oscar winnaar, maar de muziek kan ik wel waarderen. Hij laat in ieder geval een hele verzameling muziek na. Niet allemaal even goed vind ik maar zijn meeste muziek is toch best wel van hoge klasse. Voor de muziekwereld een groot gemis.

avatar van Mochizuki Rokuro
Rickyman schreef:
Sign 'o' the Times is helemaal fantastisch, 4,5*.
Waarom staat die eigenlijk niet op deze site, dat is toch ook een muziekfilm van live opnames aan elkaar.
Net toegevoegd (bleek toevoegbaar): Sign 'o' the Times (1987)

avatar van Rickyman
Mochizuki Rokuro, dank je wel! En ik maar zoeken gisteren..

Purple Rain stelt qua verhaallijn en dialoog misschien niet veel voor, en was Prince hierin ook maar een aanstellerig raar mannetje. En toch ziet alles er nog steeds gelikt uit en de muziek klinkt fantastisch.
Hij was een veelzijdig muzikant en een perfectionist, een rasartiest waarvan er al zo weinig zijn..
Heb hem de afgelopen jaren eigenlijk niet meer zo gevolgd.
Véél te vroeg gestorven helaas..

Rickyman schreef:
Heb hem de afgelopen jaren eigenlijk niet meer zo gevolgd.

Dat geldt ook voor mij, want ik kon hem halverwege de jaren 80 samen met zijn band "Prince and The Revolution" zeker waarderen en ook zijn muziek (inclusief videoclip) vond ik goed en leuk (ook de muziek die hij voor andere artiesten schreef zoals de mooie Sheila E. en Apollonia 6, de laatste wel eigenlijk maar een eendagsvlieg). Ik heb destijds van hem zelfs de langspeelplaat "Around the World in a Day" gekocht die toen in de aanbieding (ook een stukje uit de hoes geknipt) was bij V&D voor iets van 5 gulden.

Maar omdat ik eindjaren 80 een andere koers ben gaan varen qua muziek (naar pure rock en uiteindelijk keiharde metal) en hij ook steeds van naam en muziekstijl veranderde, heb ik hem eigenlijk ook niet meer gevolgd. Hij heeft zijn grootste successen ook gehad in de jaren 80, waar zijn muziek mede een combinatie was van rock (geweldige gitaarsolo op het einde in het nummer "Let's Go Crazy", wat ik destijds op mijn air gitaar, te weten een radiatorrooster, meespeelde ) waar ik naderhand ben naar overgestapt. Misschien heeft hij me wel mede daardoor geïnspireerd.

Hij is helaas (en ook voor de muziekwereld) veel te vroeg gestorven, maar hij is daarop geen uitzondering. Sowieso gaat het best hard dit jaar, met het aantal bekende muziek artiesten die hun stempel op de muziek hebben gedrukt.

een dun verhaaltje? zijn vader doet een zelfmoordpoging, dat noem ik geen dun verhaaltje.
Wetend dat zijn vader zijn moeder af en toe sloeg en hij uit huis gezet was en in een kelder ging wonen, is het geen luchtig verhaaltje, absoluut niet. Appolonia doet het erg goed en neemt bijna de aandacht weg van Prince. Zeker vermakelijk en sommige films vergeef je zijn fouten, dit is er zo eentje....

Prince is een talentvolle artiest, dat hoor je me niet ontkennen.
Maar een fan ben ikzelf nooit geweest, ook niet van deze film.
De muziek is redelijk, maar verder vond ik het een saaie boel.

avatar van blurp194
Nobody digs your music but yourself!

Maar ik herinner het me nog, dat ze in m'n armen lag. Zonder twijfel het mooiste meisje van het feest, en dat ze in m'n oor fluisterde dat ze nooit gedacht had dat ik die woorden wist. De woorden van Prince, wie anders. Eventjes dansen dachten we misschien allebei, maar ik weet het nog, en zij ook - geen twijfel over mogelijk, en elke keer dat ik haar weer zie, al is het ondertussen twintig jaar later, het is nog in haar ogen.

En ja daar kan ik dan verder nog een verhaal over de muziek en de film aan toevoegen, maar dat gaat natuurlijk nooit meer objectief kunnen zijn. Hoe knullig de film hier en daar ook is, en hoe puberaal het verhaal ook is, het is op de een of andere manier ook mijn verhaal, ons verhaal, het verhaal van de wereld. Misschien daarom vooral dat Prince zo'n held is geworden - van zijn muziek heb ik tenminste nooit veel begrepen. Al weet ik nog steeds de woorden.

blurp194 schreef:
Nobody digs your music but yourself!

Wat begrijp je dan niet in zijn muziek? Ik kan je wel uitleg geven...

mcdaktari schreef:

Ik ben groot Prince-fan en bezit ruim 3500 CD's van de man, maar jij verwoord precies wat ik altijd bedoel: Je hoeft zijn muziek niet goed te vinden, maar je moet toch echt toegeven dat hij een groot muzikant was. Zijn oeuvre is gigantisch; van ballet tot metal rock! Ben erg blij met wat je hebt geschreven.

avatar van blurp194
Pff AmazingPP 3500 cd's van Prince, respect. Ik heb nog niet eens een kwart van dat aantal in totaal

je vraag wat ik niet begrijp, er zijn nummers die ik echt geniaal vind - Let's go Crazy, When Doves Cry, I would die for You, Purple Rain, Little Red Corvette, Raspberry Beret, om even wat te noemen. Maar de rest, ik kan er weinig mee, en ik snap niet zo goed wat het verschil is - waarom het met het ene nummer wel klikt en met het andere niet. Dat bedoelde ik.

avatar van mcdaktari
blurp194 waarom het met het ene nummer wel klikt en met het andere niet???
Ja maar dat is toch vrij normaal in de muziek, dat je één nummer goed vind maar een ander weer niet.
Of heb ik iets gemist en begrijp ik niet wat je zegt? Dat zou natuurlijk ook kunnen.

AmazingPP Serieus 3500 cd's van Prince alleen? Als je 350 zou zeggen dan zou ik dat al heel veel vinden. Maar 3500 zijn er nog al wat. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik betwijfel of hij wel zoveel cd's uitgebracht heeft? Naar mijn weten zijn er maar 34 studio albums en dan nog een stel live albums en internet albums maar dan kom ik bij lange na niet aan de 3500.

blurp194 schreef:

Ik vind ook heus niet al zijn nummers goed, maar het is en blijft interessant werk. Vooral als je dan de demo's en outtakes kent en je hoort dan later wat hij ervan heeft gemaakt.... Live was Prince geniaal op z'n zachts gezegd. Nooit een concert hetzelfde. Het is een groot gemis.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb wel een waardering voor Prince als artiest. Een groot talent, alhoewel ik met zijn muziek niet altijd veel moet. Het album Purple Rain is best wel de moeite met leuke funky danshits. Dus toch maar eens de bijhorende film opgezet. Daar is toch wel duidelijk dat Prince een genie is in de muziek, maar knullig overkomt in film. Het is niet zo slecht, maar doet soms denken aan de Elvis-films. Van Prince zou je trouwens ook meer creativiteit verwachten. Mooi is de film niet en zowel qua verhaal als acteerwerk is het soms ver zoeken.

De nummers maken gelukkig veel goed en je kan de artiest aan het werk zien op het podium. Fans zullen hier dan ook wild van zijn. Maar als film is dit zeker geen topper.

avatar van mikey
herzien: J80 productie van het lelijkste soort, het gaat een jonge zanger die elke avond een liedje zingt in een club over de gebeurtenince van die dag. (mijn liefje is een slet, mijn liefje moet een keuze maken, papa slaat mama) Bevolkt met future barbarians. Verder wat rommelige scenes over het thuisfront waar hij zijn ouders confronteert met een paarse motor en piratenkledij. Op Apollonia na bizar slecht geacteerd, met name door the Kid (prince).

Briljante muziek.

Hi, ik lees vaker mee, maar reageer nooit. Mijn naam is Rosita en ik ben prince fan zolang als ik mij kan herinneren. Mijn moeder en ik schelen maar 16jr (dus we waren allebei nog kids in the '80) en zij was een groot fan. Wat je bij deze film niet moet vergeten dat ie uit 1984 komt dikke 34 jaar geleden dus. Als je dat vandaag de dag kijkt is het misschien ook best logisch dat het af en toe knullig lijkt??? Misschien krijg ik een hoop boze gezichten, maar als je naar Scarface kijkt, dan is de montage ook zwaar klote, het geluid schel, en om over sommig acteer werk maar niet te spreken. Ik vind het juist heerlijk als films zo zijn, geeft mij echt dat nostalgische gevoel uit mijn jeugd. En bewijst dat we vandaag de dag gewoon niet eens meer naar de bioscoop willen zonder dat het in 3D en of Imax is. Voor mij hebben die oude slechte films juist charme. De films van nu worden voor een groen doek, of met mocap gemaakt. Ook niet verkeerd. Maar om een lang verhaal kort te maken, (niet gelukt ) als je kritiek hebt op klassiekers, besef dan dat de standaard destijds niet te vergelijken is met die van nu.