Hamlet (1996)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Kate Winslet en Julie Christie

Hamlet, Prins van Denemarken, keert terug naar zijn vaderland wanneer zijn vader, de koning, sterft. Zijn moeder Gertrude is al hertrouwd met zijn oom Claudius, de nieuwe koning. Ze dringen bij Hamlet aan om hem te laten trouwen met zijn geliefde Ophelia. Wanneer de geest van zijn vader echter verschijnt om Hamlet te vertellen dat hij door Claudius en Gertrude vermoord is, is Hamlet uit op wraak.

gimli f
Prachtige film, alle films van Branagh over Shakespeare zijn wel goed. Hij is een echt liefhebber, dat zie je meteen. Hopelijk gaat hij ook eens een film over het leven van William Blake maken, die andere Engelse dichter-William.

gimli f
Echt prachtig gedaan, deze film. Een wonderschoon epos, wat mij betreft. Alles is mooi aan deze film. Het plot, de kostuums, de sfeer en natuurlijk het acteerwerk.
De acteerprestaties van the likes of Branagh, Richard Attenborough, Derek Jacobi, John Gielgud en Rufus Sewell spatten werkelijk van het scherm!
Verder doen onder andere Judi Dench, Kate Winslet, Gerard Depardieu, Charlton Heston, Jack Lemmon en Robin Williams mee.

Kijken dus!

O jeempie hoe moet ik deze opnemen?

lindastuurman
Alleen de laatste 15 minuten is voldoende Kees
De rest is toch niet interessant.

lindastuurman schreef:

Alleen de laatste 15 minuten is voldoende Kees
De rest is toch niet interessant.

Laat me raden....

ik zou deze porberen te kijken.

Hobbes schreef:

ik zou deze porberen te kijken.

Die heb ik al gezien!

lindastuurman
Kees, wist je dat vorige week deel 1 op TV is geweest en dat vandaag deel 2 begint?
Past dus makkelijk op een videoband, maar als je deel 1 niet hebt gezien....
Wil niet zeggen dat je de laatste 15 minuten niet moet opnemen

lindastuurman schreef:

Past dus makkelijk op een videoband, maar als je deel 1 niet hebt gezien....
Wil niet zeggen dat je de laatste 15 minuten niet moet opnemen

waaaaaaaabooooooo

avatar van Daantje
Dit is zo'n mooie film,die ook nog eens bewijst dat Shakespeare tijdloos is (altijd goed die William!). Branagh is perfect als Hamlet en ook Winslet is goed!

Echt héél mooi deze film. Branagh is lekker over the top
4 sterren

avatar van Tribe
Wist me to-taal niet te boeien.

avatar van Verhoeven
Shakespeare meesterwerk Hamlet is misschien wel iets te vaak verfilmd en eigenlijk nooit echt tot zijn recht gekomen waardoor dat vooral kwam zijn de verkorte versies waarin ze steeds in verschenen. Kenneth Branagh is en zal altijd een grote liefhebber zijn van Shakespeare dat merk je ook in dit meesterstuk. Meer dan vier uren duurde deze uitgave waar de complete gesproken tekst tijdloos erin werd verwerkt. Branagh zag in zichzelf Hamlet die hij met heelveel respect tot leven wekt en echt alle lof verdient in deze film. Alle andere rollen tot in de kleinste toe zijn tot in de puntjes prachtig gebracht op het scherm. De complete setting van de kostuums tot aan de sfeer is wonderschoon te noemen. Het plot daarentegen is traag en behoorlijk saai. Maar als je de vier uur duren filmrit volhoudt wordt je in het laatste uur getrakteerd op een keiharde confrontaties, een drastische plotwending en acteerwerk dat van het scherm af blaast. Je moet er wel voor openstaan om vier uur naar een stuk te kijken dat je kijk op het leven veranderd.

(verwijderd)
Als ik deze versie vergelijk met Campbell Scott's uitvoering dan wint 'meer door minder' met een straatlengte. Branagh maakt het verhaal te groot, kleedt het te dik aan en speelt niet een Hamlet, waar ik veel empathie voor kan opwekken, en alles valt en staat met de 'geloofwaardigheid' van dit gekwelde personage. Zo werd het een hele lange zit.

Prachtige en ook toegankelijke filmversie van William Shakespeare's Hamlet. Kenneth Branagh heeft de complete tekst intact gelaten, maar dit levert wel een film van maar liefst vier uur op.
Een uitstekende cast met louter bekende namen, en ook een aantal onverwachte keuzes waarbij vooral Billy Crystal positief verrast.

Verder ziet de film er werkelijk prachtig uit. Gefilmd in 70mm. Mooie decors en kostuums. Vooral het decor met de gespiegelde hal is een plaatje, en hier wordt ook goed gebruik van gemaakt.

AddictedToMovies
Grootse productie van het beroemde, maar ook lastige en omvangrijke stuk van Shakespeare. Regisseur Kenneth Branagh, die ondanks zijn leeftijd ook de hoofdrol van de jonge Hamlet op zich neemt, heeft flinke ambities; een groots filmisch spektakel maken en de volledige tekst intact te laten, een toegankelijke en complete versie geven van Hamlet, trouw te blijven aan Shakespeare en tegelijkertijd een eigen interpretatie te geven. Met zoveel hooi op zijn vork is het onvermijdelijk dat hij de fout in gaat, maar het resultaat mag er wezen.

Shakespeare zelf nam vaak oude verhalen als bron voor zijn toneelstukken en bewerkte ze, en waarschijnlijk is het gewoonte om bij elke interpretatie de nodige aanpassingen door te voeren. In dat opzicht is het idee van ‘trouw blijven aan het stuk’ misschien enigszins misplaatst, maar het is van grote waarde voor degene die Shakespeare´s stuk willen begrijpen. Het wollige taalgebruik is even wennen, zeker in een beginscène waar heel veel tekst er heel snel doorheen wordt gejaagd. Dat is wel een nadeel: door de enorme omvang is er weinig tijd voor bezinking of rust, wat in enkele scènes wel storend is. Na het pittige en onrustige begin weet het verhaal steeds meer te pakken. De conflicten, overpeinzingen, gebeurtenissen en onderlinge relaties zijn glashelder op het scherm te volgen. Branagh weet Shakepseare goed helder te krijgen, ook met zijn eigen keuzes. Het transformeren van het verhaal naar de 19e eeuw is vooral een visuele keuze geweest, maar dat geeft ook ruimte voor zijn interpretatie van Ophelia, die hij wanneer ze doordraait in een dwangbuis wordt geplaatst. Of dit soort keuzes volledig op zijn plaats zijn valt te betwijfelen, maar Branagh onthoudt waar hij mee bezig is, en dat is Shakespeare verfilmen, niet zijn eigen creatie.

Waar Branagh Much Ado About Nothing feilloos in film wist te gieten, leek het hier toch wat moeilijker te gaan. Af en toe forceert hij filmische middelen om het een spannende en moderne film te maken, en niet slechts een lange versie van het toneelstuk. Er wordt wat overmatig gebruik gemaakt van flashbacks en andere beelden die niet in de scène thuishoren, en ook wat technische slordigheidjes vallen op. De grootse en kille sfeer die wordt opgeroepen met het gebruik van 70mm en grote, voornamelijk witte settings, is soms indrukwekkend maar ook kaal. De make-up en kostuums konden wat levendiger, zeker bij Hamlet zelf. De witte haren met de snor en sik vormen nou niet echt een jonge en vitale Hamlet. Dat is sowieso een groot struikelblok bij Kenneth Branagh als Hamlet: de leeftijd. Hij speelt met passie, brengt zijn tekst met theatrale overtuiging, maar door het leeftijdverschil van Branagh en Hamlet gaat er toch echt iets verloren: Hamlet die als jongeman, op de leeftijd waar het bloed het hardst door zijn aderen pompt en zijn gedachten het heftigst zijn, erachter komt dat hij in een wereld van verraad leeft. Alle grote conflicten worden versterkt doordat Hamlet op zo’n jonge leeftijd is; zijn liefde en zijn haat, de vragen van het leven, en het bedrog om hem heen, leiden de jongeman uiteindelijk tot waanzin. Deze dimensie verliest Branagh helaas door de hoofdrol voor eigen rekening te nemen.

De rest van de cast is voortreffelijk, waar veel bijrolletjes worden vertolkt door grote sterren. Robin Williams weet aan het eind heel even nog wat humor toe te voegen, we kunnen even zwaaien naar oude rot Jack Lemmon en Gérard Depardieu en Judi Dench zijn verdwenen voor je het weet. De belangrijkere rollen, zoals Derek Jacobi als Claudius, Julie Christie als Gertrude, Nicholas Farrel als Horatio, doen het prima. Leuk was vooral de rol vande jonge Kate Winslett als Ophelia, die toch in behoorlijk korte tijd een heel groots personage moet neerzetten.
Een paar scènes springen er duidelijk uit in deze vier-uur-durende film, waar woord, beeld en spel perfect in harmonie zijn. De beroemde ‘To be or not to be’ speech en vervolgens confrontatie met Ophelia in de spiegelzaal was sterk, net zoals de machtige monoloog aan het eind van het eerste deel (vlak voor de pauze). Machtig staaltje acteerwerk van Branagh met veel visuele bombast, schitterend. De scène op de kerkhof was misschien wel de mooiste. Billy Cristal speelt een verrassende en geweldige rol als de grafdelver. De setting is schitterend, en Hamlet heeft hier een paar van zijn mooiste teksten.

Er valt genoeg aan te merken op dit ambitieuze werk van Kenneth Branagh, maar hij slaagt toch in zijn initiële opzet om Hamlet heel duidelijk en compleet weer te geven. Hij maakt het lastige toneelstuk een stuk toegankelijker en begrijpelijker. Ook is het duidelijk als je je concentreert op de tekst dat je werkelijk enorm veel kanten uit kan met het toneelstuk, maar deze film weet de essentie toch wel degelijk te raken. Door het duidelijk maken van het toneelstuk is de film sowieso van grote waarde.

avatar van aspro
Gekocht bij de Media Markt vandaag voor 4,99Euro en op blu-Ray.
ga vanavond kijken.

avatar van 93.9
Mooi jaren 70achtig gefilmd. Tja...beste Hamlet verfilming tot nu toe..