• 13.144 nieuwsartikelen
  • 169.899 films
  • 11.159 series
  • 31.929 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.434 gebruikers
  • 9.184.172 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bloody Sunday (2002)

Drama / Oorlog | 107 minuten
3,63 766 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 107 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Ierland

Geregisseerd door: Paul Greengrass

Met onder meer: James Nesbitt, Tim Pigott-Smith en Gerard Crossan

IMDb beoordeling: 7,6 (26.103)

Gesproken taal: Iers en Engels

Releasedatum: 30 januari 2003

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Bloody Sunday

Zondag 30 januari 1972, Derry, Noord-Ierland. Ivan Cooper is organisator van een geweldloze mars voor gelijke rechten tussen katholieken en protestanten. Hij is vast van plan alle geweld tussen de verschillende partijen uit te sluiten. Maar ondanks zijn overleg met de Unionistische autoriteiten en zijn pogingen om te onderhandelen met de Britse ordestrijdkrachten loopt de betoging uit de hand: dertien mensen worden door het leger doodgeschoten. Sinds die dag staat 30 januari bekend als "Bloody Sunday". Een datum die tegelijk ook het startschot betekende voor de burgeroorlog in Noord-Ierland.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ivan Cooper

Kevin McCorry

Eamonn McCann

Bernadette Devlin

Major General Ford

Brigadier Maclellan

Colonel Tugwell

Gerry Donaghy

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van %%%%%%

%%%%%%

  • 2542 berichten
  • 1206 stemmen

Bloody Sunday

De film begint gelijk zeer boeiend en intens,helaas blijkt het algauw dat het midden in het verhaal te zijn waardoor de film zich de tijd niet gunt om wat beter de personages te leren kennen of tewel wat diepgang in de personages te krijgen. Ondanks die beperking is er genoeg kwalietijd aanwezig, onder aanvoer van Greengrass ( Die zeer sterk is ).Om een sterke middenmoter af te leveren.( Ruikt aan de subtop) De keuze van Greengrass om een handycam te gebruiken pakt uitstekend uit en brengt alles uiterst intens over. Wat hun voelen voel jij ook !.De handycam die Greengrass begeleid zorgt er ook voor dat alles heel naturel oogt van de personages tot setting. Alles oogt sober en realisties,wat soms intens mooie emoties aan de dag brengt. Of de chaos waar je je als kijker inbevind is niets anders als intens, als je honderden mensen door die smalle sobere straatjes ziet lopen is indrukkewekkend,maar voorkomt niet dat het af en toe wat rommelig word. Maargoed het positieve overheert tochwel.

Zeer jammer dat Paul het als geheele af liet weten bij de kant van de soldaten. Want aan de kant van de soldaten word het behoorlijk zwart-wit gebracht en kom je informatief helemaal niks te weten en komen ze als meedogenloze moordenaars of iets anders slechts.( dat gevoel overheerst toch) Wat waarschijnlijk niet het geval is geweest ze moeten toch ook zo hun redenen hebben. Hier ontbreekt zowel informatief het een en andere en komt het technies ook karig over.

Het is zeker een zeer sfeervolle en emotioneele film,maar je krijgt het in mijn ogen niet geheel objectief te zien

Paul Greengrass !


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12585 berichten
  • 5625 stemmen

Bij vlagen indrukwekkende film, hoewel de aanloop naar het incident me wat te lang duurde. De docu-achtige stijl werkt hier als een trein, hoewel het bij United 93 nog beter is. Het camerawerk is heel knap en effectief. Twijfel tussen 3,5 en 4 sterren.


avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

trouwens, de laatste zin van deze mm beschrijving klopt ook niet

".......Sinds die dag staat 30 januari bekend als "Bloody Sunday". Een datum die tegelijk ook het startschot betekende voor de burgeroorlog in Noord-Ierland"

Er waren al meer dan 200 politie agenten en Britse soldaten vermoord door de IRA voor zondag 30 januari 1972, dus hoe kan dit de startschot zijn geweest?

En een beetje trivia maar in het echt was dit incident eigenlijk niet de eerste bloody sunday in ierland, want ze hadden 2 of 3 verschillende bloody sundays in de jaren 20. Kennelijk doet de Ierse bevolking graag aan protest op een zondag

Bloody Sunday (1920) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Bloody Sunday (1921) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Bloody Sunday (1887) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Vakkundig gemaakt docudrama over een diepzwarte pagina in de Britse geschiedenis.

Vooral de uitgebreide scene in het ziekenhuis is zeer aangrijpend. Door de intensiteit van het verhaal is het mij ontgaan of er nou goed of slecht geacteerd werd. Het eerste denk ik, want ik heb van de eerste tot de laatste minuut geboeid zitten kijken. Prima gedaan dus.


avatar van benni

benni

  • 239 berichten
  • 1329 stemmen

Wat een gelul van mensen die zeggen dat er maar 1 zijde belicht is! "De soldaten zullen toch wel een reden gehad hebben", en meer van dit soort teksten. Zou het niet zo kunnen zijn, dat het zo gegaan is, zoals deze film?? Natuurlijk niet in de ogen van de schijnheiligen. Lees op Wikepedia:

[/quote]Rapport van magistraat Mark Saville: excuus van de regering

De Britse premier David Cameron heeft op dinsdag 15 juni 2010 namens de regering in het Britse Lagerhuis zijn excuses aangeboden voor de dood van veertien ongewapende betogers tijdens Bloody Sunday in 1972. De premier deed dit tijdens een presentatie van een langverwacht rapport van de magistraat Mark Saville. Het lijvige rapport verscheen na 12 jaar en de conclusies waren volgens Cameron "schokkend". Volgens Lord Saville was de dood van de veertien betogers "onrechtvaardig en onverdedigbaar". Het onderzoek is het duurste en langste in de Britse justitiële geschiedenis. De ex-militairen wacht mogelijk vervolging door de Britse justitie.

[quote]

Let vooral op laatste zin! Ik was er niet bij, maar ook nu merk ik nog, ook in Nederland , dat hier de ME of politie soms zo optreedt. En dan er altijd mensen die zeggen dat ze in hun recht staan.

Over de film, meer dan goed. Je leeft gewoon mee, alsof het jezelf aangaat. Je wilt zo zelf de wapens op het laatst oppakken.....


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Zo ervaarde ik het ook Benni. De film is juist pijnlijk objectief en doet je inzien hoezeer de ene kant fout zat en hiermee verzet in de hand werkte.

Een dieptepunt in de britse geschiedenis wat je op docu achtige wijze te zien krijgt. Ik denk ook als je deze film volledig neutraal ingaat, kom je er anti-Egeland, of pro IRA uit. Hier word echter niet op Hollywood wijze op ingespeeld, maar door sec de gebeurtenissen te laten zien van mensen die erbij waren.

De film wekt vrij veel woede en emotie op door de schofterige wijze waarop de Engelsen deze mensen behandelen. Van hun denigrerende houding, hun paranoia gedrag, en uiteindelijk het brute totaal onevenredige geweld wat ze gebruiken. Ongewapende mensen worden in hun rug geschoten en afgeslacht.

Het is ook niet voor niets de grootse ''overwinning'' voor de IRA ooit. Als je zoiets hebt zien gebeuren en je pakt de wapens níet op, dán is er iets mis. Dit staat ver buiten nationalisme of sectarisme, maar gaat puur over het vechten tegen onderdrukking, en tegen een staat die onlegitiem een deel van je land bezet.

Natuurlijk is enige nuance op zijn plaats. Zoals ieder conflict is ook het Noord-Ierse conflict erg complex. Echter na het zien van deze film is die nuance even helemaal weg, en blijft er simpelweg GOED en KWAAD over.

Zeer indrukwekkende film .


avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

@ Majoor Landzaat: eigenlijk praat je hier onzin. Dit is een speelfilm en geen docu. Zie mijn opmerking van 23 maart 2011, 21:53 uur

benni schreef:

Wat een gelul van mensen die zeggen dat er maar 1 zijde belicht is! .....

in jou opinie. Mijn opinie is totaal anders.

benni schreef:

.... Zou het niet zo kunnen zijn, dat het zo gegaan is, zoals deze film?? .....

nee


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Uzza_Sparta schreef:

@ Majoor Landzaat: eigenlijk praat je hier onzin. Dit is een speelfilm en geen docu. Zie mijn opmerking van 23 maart 2011, 21:53 uur

(quote)

in jou opinie. Mijn opinie is totaal anders.

(quote)

nee

Misschien praat jij juist wel onzin. Ik heb namelijk nooit beweerd dat de IRA niet bestond voor dat moment. Alleen word in de film duidelijk waarom ze bestonden. Dat katholieken niet allemaal goed zijn en al dat soort zaken, heb ik duidelijk aangegeven in de de zin over nuance en complexiteit die ik schreef. Dat het geen docu is maar een speel film wist ik ook al. Je doet net alsof je de wijsheid in pacht hebt, je praat onzin zie mijn stukje, wat denk je wel niet. JIJ praat onzin zie MIJN stukje.


avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

waar heb jij het in godsnaam over?

alleen dit stukje vertelt mij al genoeg

Majoor Landzaat schreef:

..... Dit staat ver buiten nationalisme of sectarisme, maar gaat puur over het vechten tegen onderdrukking, en tegen een staat die onlegitiem een deel van je land bezet. ....

en geeft aan dat je geen flauw idee hebt hoe het verliep in Noord Ierland.

Waarom kwamen Britse soldaten in NI terecht in 1969?

Weet je wel de achtergrond van de IRA, en hoe ze begin 1970 gingen splitsen in de Provos en de Official IRA?

Weet je van de rellen in de zomer van 1969 voordat er Britse soldaten waren in NI?

Weet je wat de UVF is?

Weet je de reden waarom de Britse leger was gestuurd naar NI in de zomer van 1969?

Als ik jou opmerkingen lees is het net of je deze film heb gezien en gelijk weet je alles over de oorzaak? Onzin dus.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Hoe weet jij nou weer dat ik er niets vanaf weet. Die zin die je aanhaalt is alleen maar om aan te geven dat je dat soort dingen kan meenemen in je mening, maar dat het uiteindelijk neerkomt op een buitenlandse legermacht die je land bezet, punt. Daarbij geef ik door de woord sectarisme aan dat ik weet dat dat de oorzaak is, dat praat echter niks goed wat er toen is gebeurt. Maar ik ben vrij duidelijk geweest dus als je het niet begrijpt is dat jou fout.

De Ulster Volunteer Force, zijn Engelsgezinde verraders die in NI wonen, en werden gesteund in hun terreurkampagne door het Engels leger.

Als ik jou opmerkingen lees is het net alsof je eerst deze film hebt gezien, toen een keer op wikipedia hebt gekeken en nu denkt dat je alles weet. Zelf mensen die zich er al jaren in verdiepen gaan beschuldigen dat ze er niets vanaf weten, alleen omdat ze er anders tegenaan kijken, en weigeren om de onderdrukker gelijk te geven.


avatar van Majoor Landzaat

Majoor Landzaat

  • 112 berichten
  • 22 stemmen

Oh ja er was een voorgeschiedenis, eigenlijk niet zo gek dat een zwaarbewapende elite-eenheid op ongewapende burgers is gaan schieten.


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3215 berichten
  • 3297 stemmen

Realistisch gefilmt, eerste 50 minuten kon ik mijn aandacht niet altijd erbij houden, laatste 50 minuten waren aangrijpender en hielden mijn aandacht wel vast.

Ben zelf in 1998 in Noord Ierland geweest net na die aanslag in Omagh, pure waanzin, ook Derry is vanaf de weg net een vesting met prikkeldraad, zeer bizarre situatie zo dicht bij huis.


avatar van Lv92

Lv92

  • 278 berichten
  • 0 stemmen

Laat deze film de komende jaren maar in de kast staan. Gisteravond na lange tijd weer eens opgezet en was wederom weer compleet aangeslagen de rest van de avond. Hetzelfde effect als bij eerdere kijkbeurt(en). Heftige emoties die verder gaan dan de film zelf. Desalniettemin zeer indrukwekkend. Dus een hoge score is vanzelfsprekend.


avatar van Illum Sphere

Illum Sphere

  • 538 berichten
  • 863 stemmen

Ondanks het heftige thema, vind ik dit maar een teleurstellende film die de situatie niet echt weet te presenteren op een objectieve en respectvolle manier. Vooral die fade-out die herhaaldelijk tevoorschijn komt en het gebrek aan een degelijke achtergrond van sommige personages zorgt er voor dat ik er geen touw aan kan knopen. Het moment waarop de schoten vielen nam me wel bij de lurven, maar daar bleef het helaas bij.


avatar van Decec

Decec

  • 6680 berichten
  • 8436 stemmen

Een redelijk drama/historie/oorlogsfilm...

Redelijk verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Te snel camerabeweging...

Redelijk kwaliteit breedbeeld

(geen HD aanwezig)...

Redelijk geluid

(geen Dolby Digital)...


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Markante en betreurenswaardige historische gebeurtenis gebracht in reportagestijl, eerder aanvankelijk koel de feiten schetsend maar naar het einde toe toch met heel wat emotie.

Interessant om de opvattingen van het gebeuren door beide partijen te aanhoren.

Nesbitt is goed in de rol van geëngageerde politicus, onthutst over de dramatische wending en gevolgen.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5314 stemmen

Goede film over een van de schokkendste gebeurtenissen in de geschiedenis van Noord Ierland.

Prima vertolkingen van zowat de ganse cast, waaronder velen die familie hadden onder de slachtoffers.

Het heeft langer dan 40 jaar geduurd eer de Britse regering zijn verontschuldigingen aanbood en de nabestaanden enige vorm van schadevergoeding kregen, deze film heeft er zelfs toe bijgedragen dat dit uiteindelijk gebeurde.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Het lijkt een onderzoeksverslag te zijn, dit documentair-achtige drama (dat er behoorlijk inhakt) dat 24 uur liet zien rond een demonstratie door katholieken in Noord-Ierland (30 januari 1972) die uitliep op buitensporig geweld door de Britse overheid. Hoewel ik niet zo gesteld ben op het gebruik van onvaste handcamera's, voegt dit hier iets toe: je hebt het idee dat je ooggetuige bent. Je ziet de voorbereiding van beide kanten, Paul Greengrass voegde de tragische stukken samen en werkte langzaam toe naar de climax. De film eindigt met het lied "Sunday Bloody Sunday" van U2.


avatar van DutchTakeshiro

DutchTakeshiro

  • 366 berichten
  • 2235 stemmen

Bloody Sunday is een degelijke docu film. De verschrikkelijke gebeurtenissen zijn realistisch weergegeven, zo nauwkeurig mogelijk gebaseerd op de feiten. Dit is meteen wat Bloody Sunday zo goed maakt. Je hebt het gevoel dat je daadwerkelijk in 1972 mee protesteert met de Ieren. De film heeft twee uitgangspunten: van de protesterende Ieren en de Britse soldaten (voornamelijke de paratroopers). Dit is fijn want het maakt de film transparant. Er wordt niet bij voorbaat een kant gekozen, maar het moge duidelijk zijn wie de schuldige partij is. het camerawerk is fijn. Het gebruik van handcamera's is niet irritant, het voegt een hoop toe. Geeft het gevoel dat je er echt bij bent. Paul Greengrass zet een fijne prestatie neer.

Het acteerwerk van alle betrokkenen is zeer overtuigend en emotioneel. Je zou kunnen zweren dat je naar de echte beelden kijkt. James Nesbitt speelt een hele goede rol als MP Ivan Cooper. Hij speelt de man met verve. Je kan goed van zijn gezicht aflezen dat hij het moeilijk heeft om de betrokken partijen te beteugelen. Hij kon uiteindelijk weinig doen tegen de agressie van zowel het Britse leger als de Ierse jongeren.Tim Pigott-Smith weet ook overtuigend te acteren. Hij speelt de uber Brit die heilig gelooft in het leger. Het doel heiligt de middelen, zo blijkt wel. Walgelijk om de opstelling van de Britten te zien, des te overtuigender is de film.

Het enige wat ik op te merken heb aan de film is dat het iets te lang duurde. De aanloop was vrij lang voordat er echt iets gebeurde. Met anderhalf uur was de film net iets beter geweest. Bloody Sunday is een film die je gezien moet hebben als je geinteresseerd bent in sociale kwesties. "The Troubles" is een lange periode geweest van zeer grote spanningen tussen Engelse protestanten en Ierse katholieken. Een donkere bladzijde in de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk. Het afsluitende nummer van U2 is zeer toepasselijk. Een aanrader.

3,5*


avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

  • 980 berichten
  • 0 stemmen

666 bloody stemmen...


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30768 berichten
  • 5337 stemmen

Ondertussen al enkele films gezien over het jarenlange conflict tussen de katholieken en de protestanten in Noord-Ierland. Bloody Sunday is - los van de gruwel zelf natuurlijk - een belangrijk moment geweest in dat conflict. Het doet toch een mens even stilstaan. Voordien had ik enigszins nog wel wat het beeld dat het deels een strijd was tussen het IRA en de Engelse overheid en dat door de geweldige aanpak van het IRA het mij niet verwonderde dat de Engelse militairen hier zelf op reageerden. Bloody Sunday laat een gespannen, maar nochtans vredelievende mars zien. Door het gebruik van de handcamera, voelde ik me mee in die mars. Deed me wat denken aan het protest in Antwerpen tegen de Oosterweelverbinding, dat duizenden mensen met zich meebracht. Gewoon met de beste bedoelingen, maar toch met de intentie dat de stem van de burger moet gehoord worden.

Dan volgt de camera als getuige verschillende personages met elk hun visie op die mars. En je voelt de spanning langs beide kanten opbouwen. Langs Ierse kant heb je de politieker die de zeer grote mars probeert in hand te houden en enkele opgefokte jongeren die als tieners zweven tussen het IRA met hun 'geen woorden maar daden' en de vredesmars waarvan ze vinden dat die haar vuist steviger moet maken. Langs Engelse kant zien we de generaal die probeert de boel in handen te houden, omdat het een verboden mars was en het protest van de Ieren meteen associeert met het IRA. En ook de Engelse militaire ter plaatsen die al langer werden ingezet tegen het IRA, waar geweld al langer werd gebruikt. Ze staan scherp en hebben niet veel nodig, ook al zijn het merendeel van de protesterende burgers gewoon mensen met goeie bedoelingen.

Dan krijg je het fenomeen uit de stripverhalen van een hoop gewapende kerels die op elkaar beginnen schieten als er één verschiet na het klappen van een ballon. Geen risico's nemen, maar schieten. ZIJ vallen immers aan en ZIJ zijn evengoed gewapend, want ik heb een schot gehoord. Probleem is wel dat langs Ierse kant dat schieten zeer beperkt is door enkele aanwezige IRA-militanten die zelfs dan nog weinig uitsteken. En vooral van de Engelse soldaten die niet meer onder controle gehouden worden en op iedereen beginnen te schieten.

Door de aanpak van Paul Greengrass zit je middenin het incident en krijg je het verhaal van twee kanten horen. Het verklaart veel van de gedachtegang langs twee kanten, al kan je er niet langs denk ik van de fouten die de Engelsen hier hebben gemaakt. Niet moeilijk dat hierna het toen nog relatieve kleine IRA zo groot is geworden met alle gevolgen van dien de komende jaren.

Sterk van sfeer met amper muziek, zodat elk geluid en elke scène extra aankomt. Een zwarte bladzijde in de Britse geschiedenis...


avatar van Sophomore

Sophomore

  • 15 berichten
  • 14 stemmen

Vannacht 'Bloody Sunday' (2002) bekeken. Angstaanjagend realistisch door de documentaire-achtige filmstijl. Deze slachtpartij werd gepresenteerd vanuit drie invalshoeken/personages.

De eerste is Ivan Cooper, parlementslid en mede oprichter van de SDLP, die een geweldloze mars organiseert in het kader van civil rights voor iedereen in N.Ierland. De tweede is een jongeman, begin twintig, die in het verleden wat klusjes voor de IRA heeft gedaan (daarvoor vastgezeten heeft) maar nu zijn leven gebeterd heeft en meeloopt in de mars om wat te rellen. De derde invalshoek is die van het Britse leger, van de commandant tot de para's.

Dit werkt driekwart van de film uitstekend, alleen bij de climax (het doodschieten van veertien onbewapende burgers) verloopt wat onoverzichtelijk doordat er om de twintig seconde van perspectief verwisseld wordt. Het beeld flasht dan een halve seconde zwart en opeens bekijk je het vanuit het andere perspectief. Deze chaos wordt waarschijnlijk bewust gecreëerd om het beter over te laten komen, maar je raakt het overzicht af en toe wel kwijt.

Ook worden de personage's (ofjah de echte namen worden gebruikt, eigenlijk dus een soort van reconstructie) nauwelijks uitgewerkt en kom je nauwelijks wat over ze te weten. Dit draagt wel bij aan de documentaire sfeer, maar voor een film is het wel wat minder. Over die jongeman weet je bv. enkel alleen de naam, dattie bij zijn zus woont en een vriendin heeft.

Nu klink ik heel negatief, maar dit zijn echter de enige minpunten die ik heb kunnen vinden in deze film. Van het begin tot het einde zit je aan je scherm gekluisterd, ook al weet je wat gaat gebeuren. De walgelijkheid van het gedrag van sommige soldaten komt goed naar voren. Het einde van de film is erg emotioneel met het oplezen van de veertien doden, dus de echte namen van de mensen die op 30 januari 1972 zijn vermoord. Daar komt ook nog eens bij dat deze film een relatief klein budget had (2 miljoen pond) en diverse prijzen heeft gewonnen (maar oké, welke film heeft dat tegenwoordig niet). De aftiteling dient eigenlijk een soort van update te krijgen sinds het verschijnen van het rapport in 2010 waaruit blijkt dat er wel degelijke grote fouten zijn gemaakt door het Britse leger en dat er ook mensen vervolgd gaan worden.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Sterk.

Zonder al teveel voorkennis de film ingegaan, maar het was gelukkig nog redelijk goed te volgen allemaal. De film deed me wel een beetje denken aan Elephant. Op een soort observerende manier krijg je de gebeurtenis en de aanloop ernaartoe voorgeschoteld, je voelt al aankomen dat het vreselijk mis zal gaan, en toch blijft het boeiend. Het camerawerk is regelmatig hectisch, maar erg functioneel, en het continu van perspectief wisselen (zwart scherm) werkte erg goed voor de film.

Puur visueel is het niet zo veel waard, al is het waarschijnlijk bewust met zo min mogelijk opsmuk in beeld gebracht, wat ook wel te begrijpen is. Denk ook dat de film krachtiger was geweest als ie wat ingekort was, en ontdaan zou zijn van wat onnodige filler. De film verliest zo heel af en toe even de vaart daardoor.

Voorlopig krijgt de film een ruime 3,5*. Paar minpuntjes, maar niettemin een aangename verassing. Één van de betere oorlogsfilms.


avatar van K. V.

K. V.

  • 4220 berichten
  • 3665 stemmen

'k vond de film ook beter dan verwacht. 'k vreesde een beetje een historische film die nogal langdradig ging zijn, maar het was eigenlijk toch wel een boeiende film.

'k vond het een meeslepende film en mede door het camerawerk zat je echt wel in de actie.

Er werd ook overtuigend geacteerd, het kwam realistisch over.

Toch wel aangenaam verrast door de film en vond hem zeker eens het bekijken waard.


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5021 berichten
  • 2265 stemmen

In 2014 maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van U2. Als je je een beetje gaat verdiepen in hun oeuvre, ontkom je uiteraard niet aan hun hit uit 1983: Sunday Bloody Sunday. Ik was destijds benieuwd geraakt naar waar dat nummer nou precies over ging. Wat research op internet leidde ertoe dat ik wist wat de gebeurtenis inhield, maar nog niet dat ik me een voorstelling kon maken van de situatie. Nadat ik op mijn opleiding enkele lessen kreeg over The Troubles, raakte ik toch wel behoorlijk geïnteresseerd. Met die interesse ben ik deze film, geregisseerd door Paul Greengrass (die ook het zinderende Captain Phillips maakte), gaan kijken.

De film neemt de tijd om op gang te komen. Even lijkt dit een heel trage film te gaan worden, maar toen besefte ik me dat deze dag, 30 januari 1972, natuurlijk heel rustig begon. Er was wel wat spanning voelbaar voor de demonstratie, maar verder is het gewoon een normale dag die op gang komt. Wanneer het dan daadwerkelijk fout gaat, komt dit dan ook extra hard binnen. Opeens is er chaos, paniek, geweld, moord... Geboeid heb ik zitten kijken naar hoe vakkundig de situatie in beeld gebracht werd. Ik heb vaak een beetje mijn twijfels bij deze hand-held cameratechnieken, maar ik heb het nog nooit eerder zo effectief uitgevoerd gezien als hier. Het voelde daadwerkelijk alsof je bij deze afschuwelijke gebeurtenis aanwezig bent.

De sfeer van de film is behoorlijk grauw en triest. Ook de naslag, en dan met name de hierboven reeds genoemde ziekenhuis-scène, maakt indruk. Het acteerwerk is tevens erg overtuigend. Ik had überhaupt niet het idee dat ik naar acteurs zat te kijken, want er werd heel natuurlijk gespeeld. Of alles volledig objectief verfilmd is, kan ik niet beoordelen, maar kleine details neem ik voor lief. Ik twijfel er niet aan dat het hier getoonde totaalplaatje sterk met de realiteit overeenkomt. De film is, door de afwezigheid van een soundtrack, akelig stil. Dit lijkt de sfeer echter alleen maar te ondersteunen en de echtheid te versterken. Het enige nummer dat tijdens de aftiteling speelt, dekt de lading volledig.

And mothers, children, brothers, sisters torn apart...

4*


avatar van shrink

shrink

  • 2080 berichten
  • 2331 stemmen

Gave film. Normaal houd ik niet zo van die docu-stijl, maar in deze film past het perfect.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3498 berichten
  • 2585 stemmen

Marching is not gonna solve this thing.

Een film die ik eigenlijk niet kende, en in die zin ook altijd aan me voorbij gegaan is. Desondanks werd mij wel verzekerd dat dit wel een kolfje naar mijn hand was...en poeh, dat is het zeker.

Vroeger altijd al weg van Sunday Bloody Sunday van U2. Zelfs als je niet geïnteresseerd bent in geschiedenis, of het nummer niet kent, ontkom je toch bijna niet aan de geschiedenis van dit fenomeen rond een door militairen neergeslagen demonstratie in Ierland, in het algemeen de term Sunday Bloody Sunday.

Wisselend is de aanpak van Greengrass in eerste instantie die voor een documentaire achtige aanpak gaat met een visueel passende stijl. Toch de in het begin gehanteerd snelle montage met hele korte scènes en constant fade in en fade out werkt niet heel erg voor mij. Eenmaal dichterbij bij de demonstratie verbetert dat gedeelte. De briefing van de militairen zegt veel, het feit dat Para 1 voor Derry al bij twee andere incidenten betrokken was met burgerdoden, iets dat verder nergens vermeld wordt, is een heel slecht voorteken.

Des te interessanter is de situatie rond Cooper die de betoging in goede banen probeert te leiden. Cooper heeft overduidelijk een stem, overwicht, er wordt naar hem geluisterd en is welbespraakt. Zoveel goede bedoelingen, maar vanaf het begin al houwen en keren, de frustratie voor een man als Cooper moet verschrikkelijk zijn. Ik als kijker voel een bepaald tragisch fatalisme, wetende wat een man als Cooper probeert en de wetenschap wat er komen gaat.

Even als de pleuris uitbreekt dreigt de film wat af te vlakken in alle chaos. Waarom kan ik overigens niet echt duiden, wellicht dat het allemaal iets te chaotisch is en aan me voorbij gaat. Toch volgt er daarna een omslag tot extreme geweld en daarna een oorverdovende stilte waarin de spanning en stress van de mensen dubbel zo hard aan komt. Het 'schoonlullen' daarna is ronduit weerzinwekkend, net als de misplaatste trots.

Bloody Sunday komt als een morkerslag aan met zijn documentaire aanpak, het uitstekende acteren van vrijwel iedereen en de aanklacht die de film vormt. Het heeft maarliefst tot 2010 geduurd voordat er een afdoende onderzoek achter de rug was en er excuses volgden vanuit de Britse regering. Om niet te vergeten dat Para 1, al een dubieuze naam had, met betrekking tot andere incidenten, desondanks geen enkele blaam trof. Het maakt het geheel nog méér stof tot nadenken. Uitermate boeiende film, absoluut.


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10061 berichten
  • 6013 stemmen

Greengrass.

Ik vind Bloody Sunday heel herkenbaar een film die door Greengrass is geregisseerd. Hij lijkt een soort passie te hebben voor waargebeurde films die op een zo rauw mogelijke manier in beeld worden gebracht. Zo ook deze film, die eigenlijk bijna een live registratie vormt van de gebeurtenissen die zich bijna 50 jaar geleden hebben voortgedaan.

Toch wijkt deze film af in een aantal elementen van een Greengrass, voornamelijk op het gebied van personages. Normaal is een man als Greengrass juist geïnteresseerd in de uitdieping van de personages, maar bij deze film is er maar halve interesse naar. Ieder personage staat er vooral bij en kijkt ernaar. Veel over ze komen we niet te weten, behalve dat ze totaal niet weten te boeien. De uitdieping die ze dan ook krijgen in het laatste halfuur kon me weinig bommen.

Het camerawerk is zonder twijfel het sterkste element van de film. Door middel van handheldbeelden versterkt Greengrass de intense sfeer die door de film heen hangt. Het mag dan wel een Tv-film zijn, de inrichting ervan is zeker geslaagd. Mooie, rauwe beelden van een somber Engeland. Het werkt erg goed, en zeker het middenstuk van de film is een intrigerende en onheilspellende sequentie.

Verder is Bloody Sunday geen film waar ik makkelijk echt in kon komen, omdat het aanvoelt als een film die in de herhalingsmodus staat. De beelden die je op straat te zien krijgt, die zijn mooi en knap gefilmd, maar elke scene ziet er wel steeds hetzelfde uit. De variatie mist in principe, waardoor de film enkel op bepaalde punten optimaal intrigerend is.

Wat de film verder weghoudt van een 3,5* in mijn scoreboekje is de sequentie die na de gebeurtenis komt, waar niet doorheen te komen valt. Er wordt wel goed geacteerd, daar ligt het niet aan, maar na een film die volop intens is, dan is een rustig praatuurtje niet de beste keuze om daarachteraan te monteren. Bloody Sunday is bij vlagen een indringende registratie van een heftige gebeurtenis en goed geregisseerd, maar niet perfect. Jammer.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9784 berichten
  • 5316 stemmen

Los van het feit dat je weet dat de betoging erg slecht ging aflopen zag je in de film al snel in dat het voor parlementslid Ivan Cooper een onmogelijke opgave leek om de opgehitste gemoederen in goede banen te lijden. Het was vechten tegen de bierkaai. Interessant was het ook hoe opgefokt en zonder enig respijt de Britse militairen zich klaarmaakten om de betoging in de kiem te smoren. Het was deze cocktail die leidde tot Bloody Sunday ...

De film geeft een boeiende inkijk op die grimmige dag door vooral te focussen op wat voorafging op die 30e januari. Paul Greengrass heeft al meermaals bewezen perfect in staat te zijn dergelijke films prima te herkauwen voor het filmpubliek. De film doet bij momenten wat documentaire-achtig aan. De sfeer is explosief en beklemmend, dat kwam sowieso al naar voren, maar met die handheld camera was dit nog intenser.

Het blijft een complex gegeven dat religieuze politieke gedoe. Ik moet me dringend eens inlezen in die geschiedenis. Het feit dat Greengrass erin slaagt dat bij me aan te wakkeren, maakt het een geslaagde film voor mij.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9466 berichten
  • 4381 stemmen

Pakkende reconstructie van de noodlottige 30 januari 1972 in Derry, toen een vreedzame betoging voor gelijke burgerrechten ontaardde in een chaotische schietpartij waarbij 13 vooral jonge mensen om het leven kwamen door de kogels van de protestantse Unionisten. De rauwe docu-stijl, waaruit alle kleur weggezogen lijkt om een 70s beeldkwaliteit te geven, maakt dat de clash en de nasleep in het hospitaal erg aangrijpend overkwamen. Dit is één van die films waarbij ik soms even vergat dat het een film was.

De fout voor dit drama lag in het kamp van de Britten en dat wordt mooi getoond. Al van het begin heerste er een sfeer van ophitsing bij de soldaten met woorden als "we zullen er op losrammen". De gebeurtenis werd aangestoken door de afsplitsing van de betoging door een groep jonge heethoofden die de Britten gingen bestoken. Er werd overgegaan tot actie, waarbij de Britten vanuit een irrationele paniekreactie met scherp zijn beginnen schieten, overtuigd dat ze belaagd werden door IRA terroristen. Dat was onzin natuurlijk, maar in een context waarbij er de weken of maanden ervoor heel wat Britse ordehandhavers werden gedood was de situatie tussen beide gemeenschappen uiterst ontvlambaar. Ook het beeld van dat mooie Britse meisje, die in het donker tevergeefs wacht op haar Ierse vriendje met wie ze zou trouwen en die gedood werd, illustreert symbolisch de niet te dichten kloof tussen de gemeenschappen.

De eindbeschouwing dat de Britse militairen er zonder tuchtmaatregel vanaf kwamen (de officieren kregen zelfs medailles opgespeld voor hun aanpak! ) klopt niet helemaal. Soldier F, één van de para's, werd voor de dood van minstens drie slachtoffers vervolgd, al kan het wel zijn dat dit na 2002 was, toen de film uitkwam. Op de eindaftiteling klonk U2's hit nog nooit zo doordringend.


avatar van joolstein

joolstein

  • 9933 berichten
  • 8216 stemmen

De meesten kennen ‘Bloody Sunday’ als het nummer van de Ierse band U2. Bij het neerslaan van die demonstratie in Derry, Noord-Ierland op 30 januari 1972, vielen veertien doden aan de kant van de protesterende katholieken. Scenarist-regisseur Paul Greengrass toont in een soort een live reportage de gebeurtenissen van die dag. Niet meer en niets minder. Destijds kwam deze film niet overeen met het officiële standpunt van de Britse overheid maar in 2010 gaf de Britse regering toe dat het geweld op ‘Bloody Sunday’ excessief was. De film is vergelijkbaar met andere waargebeurde Paul Greengrass-films.