The Wind That Shakes the Barley (2006)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Italië / Spanje / Frankrijk / België / Zwitserland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ken Loach
met Cillian Murphy, Liam Cunningham en Gerard Kearney

Het verhaal speelt zich af tijdens de Brits-Ierse oorlog en de daaropvolgende burgeroorlog van 1919 tot begin jaren 20. Ierse guerrilla-groepen trokken door het land om de Britse 'Black and Tan-squads' te bevechten. In één van deze groepen bevinden zich de twee broers Damien en Teddy en we zien wat de oorlog zowel hun familie als hun land aanricht.

avatar van dvdfreak123
Toch wat tegengevallen deze. Film begint en eindigt sterk vind ik maar er tussen in vond ik de film te lang duren en wist ik niet constant mijn volledige aandacht bij te houden omdat ik het niet boeiend genoeg vond. Cast doed het wel zeer goed vooral Murphy was zeer goed, hij is ook de reden dat ik deze film wou zien. Goed voor 1 maal maar meer niet. 6/10

avatar van Fisico
The wind that shakes the barley vertelt het verhaal over de Ierse onafhankelijkheidsstrijd in de jaren 20. De film doet me in dat opzicht denken aan Jimmy’s hall dat pas enkele jaren geleden verscheen. Ietwat verrassend bekroond met de Gouden Palm in Cannes vóór Almodovars Volver en Babel van Inarritu. Jammer dat ik de film (lees: de gebeurtenissen/ het verhaal) naar mijn aanvoelen te weinig naar waarde kan schatten omdat ik de politieke geschiedenis van Ierland en bij uitbreiding Noord-Ierland onvoldoende ken.

Desalniettemin levert Loach een mooi ingrijpend portret van de ongelijke strijd tussen de Zuidelijke boeren en de Britse overheersers. De Britse macht excellereert in het begin van de film wanneer een jonge Ier wordt doodgeslagen na een uit de hand gelopen gemeen. Later wordt het nog gortiger bij de folterscène waarbij mijn vingers begonnen te jeuken uit ongemak.

Loach schetst een beeld zoals je dat mag verwachten van een harde bittere burgeroorlog. Ruw en negatief, haast niets ontziend, ieder overuigd van zijn eigen gelijk. Loach lijkt de kant te kiezen van de Ieren en de Britten worden eendimensionaal als slecht uitgebeeld. Maar hij laat wel niet na om de harde strijd vanuit Ierse zijde te belichten. Het is niet zómaar “de goeden tegen de slechten”. Een mooie rol overigens van Cillian Murphy die mooi gestalte geeft aan de idealist Damien.

avatar van Lovelyboy
The wind that shakes the barley schets het begin van Engels Ierse onafhankelijksoorlog en laat er geen gras over groeien. Vrij snel wordt de toon gezet qua haat, verachting en geweld richting elkaar. De film begint in die zin sfeervol en al snel struikel je van het ene geweldincident in de andere, een koers die op een gegeven moment te lang gehanteerd wordt zonder de diepte in te gaan met de karakters.

De film verzand daarna te veel in karakters die niet uitgediept worden en niet heel erg boeien, en de ene actie na de andere met een hoop hysterisch geschreeuw. Iets dat in de beginfase nog goed doet maar op een gegeven moment tegen staat. De omslag naar een meer politieke inslag en de problematiek rond de eigen mensen die meer controle uitoefen en zich niet anders gedragen dan de Engelsen, komen te laat om de film nog boeiend te maken en iets extra's te geven. Al met al niet boeiend genoeg op de lange termijn en niet wat ik er van gehoopt had.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Prima film ging ervandoor met de Gouden Palm wat destijds toch wel een verrassing mocht heten. The Wind That Shakes the Barley heeft naast een mooie titel ook een aansprekend verhaal: de onderdrukten die in opstand komen tegen de onderdrukker is iets van alle tijden. Het is dan ook niet moeilijk sympathie te voelen voor de Ierse opstandelingen, zeker omdat hun Britse vijanden worden geportretteerd als bloeddorstig en wreed. Murphy speelt de held tegen wil en dank en dat doet hij wel aardig, al zal ik wel nooit een fan worden. Loach laat zijn acteurs graag hun gang gaan: als ze even niet uit hun woorden komen draait hij gewoon door- de een zal het amateuristisch noemen, de ander authentiek, ik vond het hier in elk geval geloofwaardig, met name als er politiek wordt besproken. De gevechtsscenes vond ik ook niet slecht gedaan.

Waar ik een beetje moeite mee had was Paddy's ommezwaai- al wordt het wel uitgelegd, het ging me na de opbouw iets te snel, zeker dat hij uiteindelijk zelf zijn broer laat executeren. Dat laatste ging er ook iets te ver over voor mij, het had niet de impact die gezocht werd. Maar dat heeft misschien ook te maken met mijn gebrekkige kennis over de Ierse Burgeroorlog.

Zowel qua thema als stijl trouwens erg lijkend op Land and Freedom, mijn favoriete Loach-film.

Prima film, speelt zich net 100 jaar geleden af.....in een voor ons laaglandbewoners wat minder bekende geschiedenis.
Zoals alle oorlogen en nog meer in guerrilla oorlogen of burgeroorlogen, best wel wreed.
Ken Loach als Brit, verdoezelt absoluut niet de wreedheden door zijn landgenoten begaan. Was hij Ier geweest, je zou hem verdacht hebben teveel met de Ieren te sympathiseren. Maar goed het einde van de film toont de wreedheid van de mens aan in z'n geheel. Brit of Ier speelt geen rol.
Er is wel een zeker mededogen waarneembaar, wat het toch draagbaar maakt. De realiteit was blijkbaar nog wreder. Ik heb er nu een aantal gezien van Loach; Ladybird Ladybird, deze film en Hidden Agenda....dat vraagt zeker naar meer. I Daniel Blake moet ook goed zijn, maar is nog niet in mijn bezit.