United 93 (2006)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Paul Greengrass
met Christian Clemenson, Trish Gates en David Rasche

De film gaat over United Airlines vlucht 93 van 11 september 2001 die door terroristen werd overgenomen. De passagiers kwamen er door gesprekken op hun mobiele telefoons achter dat andere vliegtuigen al in de torens van het WTC waren gevlogen en dat hun vliegtuig op weg was naar Washington D.C. De film laat zien hoe de passagiers besloten in opstand te komen tegen de kapers in een wanhopige poging te voorkomen dat het vliegtuig zou neerstorten.

Door het sentiment rondom de verschrikkelijke aanslag is deze film zo goed ontvangen, lijkt me. Het zien van de beelden en het beseffen van het drama doet wellicht ook wel wat met je als kijker, maar dat komt niet zozeer door het schript, de karakters of anderzijds door deze film.

De insteek om, zeker in het eerste deel, het verhaal te vertellen vanuit de luchtverkeersleiding is niet verkeerd. Sentimenteel gedoe blijft je zodoende als kijker bespaard en de chaos en paniek wordt treffend neergezet op deze manier.
De scenes op het vliegveld en in het vliegtuig zijn echter zeker niet sterk. Je krijgt de karakters niet te kennen en de terroristen komen ook niet goed uit de verf. De rommelige regie met korte scenes en rondvliegende camera werkt in een Bourne film beter dan hier. Veel deed de film mij als kijker niet, behalve wanneer we de echte beelden zien van de crash in de toren.

avatar van The_Shadowless_Man
Een erg indrukwekkende en meeslepende film. Je weet al hoe het gaat aflopen, maar toch hoop je dat iedereen het overleefd (op de terroristen na dan). De mensen die terugvechten tegen de de terroristen zijn echte helden. Ze weten dat ze het waarschijnlijk niet zullen overleven, maar door terug te vechten zorgen ze ervoor dat het vliegtuig zijn doel niet kan bereiken.

Camera werkt was helaas wat minder. Toch is het wel de een van beste films die ik heb gezien die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

Dikke 4

TMP
Aardige film over 9/11. Dat de cast bestaat uit (voor mij) louter onbekende gezichten, is op zich wel een meerwaarde. Het legt de nadruk daardoor wat meer op de inhoud. De film geeft een aardige weergave van hetgeen zich op 11 september 2001 heeft afgespeeld. Heel erg meeslepend wordt het niet, maar de film is op zich wel de moeite waard.

avatar van Toontje G
Bizar eigenlijk wat mensen elkaar aan kunnen doen.