United 93 (2006)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Paul Greengrass
met Christian Clemenson, Trish Gates en David Rasche

De film gaat over United Airlines vlucht 93 van 11 september 2001 die door terroristen werd overgenomen. De passagiers kwamen er door gesprekken op hun mobiele telefoons achter dat andere vliegtuigen al in de torens van het WTC waren gevlogen en dat hun vliegtuig op weg was naar Washington D.C. De film laat zien hoe de passagiers besloten in opstand te komen tegen de kapers in een wanhopige poging te voorkomen dat het vliegtuig zou neerstorten.

Door het sentiment rondom de verschrikkelijke aanslag is deze film zo goed ontvangen, lijkt me. Het zien van de beelden en het beseffen van het drama doet wellicht ook wel wat met je als kijker, maar dat komt niet zozeer door het schript, de karakters of anderzijds door deze film.

De insteek om, zeker in het eerste deel, het verhaal te vertellen vanuit de luchtverkeersleiding is niet verkeerd. Sentimenteel gedoe blijft je zodoende als kijker bespaard en de chaos en paniek wordt treffend neergezet op deze manier.
De scenes op het vliegveld en in het vliegtuig zijn echter zeker niet sterk. Je krijgt de karakters niet te kennen en de terroristen komen ook niet goed uit de verf. De rommelige regie met korte scenes en rondvliegende camera werkt in een Bourne film beter dan hier. Veel deed de film mij als kijker niet, behalve wanneer we de echte beelden zien van de crash in de toren.

avatar van The_Shadowless_Man
Een erg indrukwekkende en meeslepende film. Je weet al hoe het gaat aflopen, maar toch hoop je dat iedereen het overleefd (op de terroristen na dan). De mensen die terugvechten tegen de de terroristen zijn echte helden. Ze weten dat ze het waarschijnlijk niet zullen overleven, maar door terug te vechten zorgen ze ervoor dat het vliegtuig zijn doel niet kan bereiken.

Camera werkt was helaas wat minder. Toch is het wel de een van beste films die ik heb gezien die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

Dikke 4

TMP
Aardige film over 9/11. Dat de cast bestaat uit (voor mij) louter onbekende gezichten, is op zich wel een meerwaarde. Het legt de nadruk daardoor wat meer op de inhoud. De film geeft een aardige weergave van hetgeen zich op 11 september 2001 heeft afgespeeld. Heel erg meeslepend wordt het niet, maar de film is op zich wel de moeite waard.

avatar van Toontje G
Bizar eigenlijk wat mensen elkaar aan kunnen doen.

avatar van Shadowed
Geweldig.

Tot nu toe absoluut de beste Greengrass die ik heb gezien. Zelden zo in spanning gezet tijdens een film. Het helpt er ook niet echt bepaald bij dat vliegen nu mijn grootste angst is. Deze film speelt daar dus op in, dat het alleen maar intenser maakt.

TV achtig gefilmd inderdaad, met wat standaard karakters, maar gelukkig duurt het niet al te lang voordat ze in het vliegtuig zitten. Daarna is de film ongekend intens en erg spannend. Iedereen acteert wel goed, vooral die terroristen zijn vrij geloofwaardig.

Een einde waar je je adem bij inhoud, ondanks je al weet wat er gaat gebeuren. Dat maakt het allemaal niet minder spannend en hoop je toch echt wel dat ze het overleven. Uiteindelijk maakt Greengrass wel een goede keuze. Topfilm! Een van mijn favorieten.

avatar van Lovelyboy
Zo! Hier was ik toch wel even van onder de indruk. In die zin eigenlijk een beetje een tv achtige film, snel gemonteerd, veel dialoog zonder bijvoorbeeld expliciet de gebeurtenissen van 9/11 te tonen, beelden die we allemaal wel kennen en deze invalshoek is best wel goed bedacht. Laten we eerlijk zijn, de helft van de film zit je naar vluchtleiders te kijken die oeverloos in hun headset lullen en naar groene puntjes op een scherm zitten te kijken. Ik bedoel, hou dat maar eens spannend en daar slaagt Greengrass prima in. Al die mensen die aan het werk zijn en proberen te bevatten wat er aan de hand is, wat er gebeurt en waar die vliegtuigen blijven. De schier onmogelijke frustratie en onmacht. En toch bijzonder goed gemonteerd met spanningsboog, en dan die rokende torens op de achtergrond en dan heel langzaam dat doorsijpelende besef. Het zal toch niet..?
Het geharrewar overigens van de militairen die zich de haren uit de kop trekken want wie moet beslissen wie opdracht geeft die toestellen neer te schieten? De president? De vice-president? Overigens beide niet bereikbaar.

Vervolgens gaat de film over naar United 93 waar de situatie escaleert. Wat mij betreft eigenlijk heel bescheiden en geplaatst zonder overdreven toestanden in beeld gebracht. Dit laatste deel en afloop duurt minder lang, wat mij betreft logisch is want hoe lang hou je dat interessant voor je de melodramatisch wordt?

Ander dingetje wat mij dan bijzonder intrigeert, de film duurt net zolang als dat het toestel opsteeg en neerstort. Opnieuw ook een erg knap aspect van de film.