Carlos (2010)

3,71

Frankrijk / Duitsland
Drama / Misdaad
330 minuten / 140 minuten (bioscoopversie) (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Olivier Assayas
met Édgar Ramírez, Alexander Beyer en Nora von Waldstätten

Dit is het verhaal van de Venezolaanse revolutionair Ilich Ramirez Sanchez, die een wereldwijde terroristische organisatie oprichtte en in 1975 het OPEC hoofdkwartier binnenviel, vooraleer hij in 1994 door de Franse politie werd gearresteerd. Twintig jaar lang was hij bekend onder een andere naam, de terrorist Carlos the Jackal.

48 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Semsoethot
geplaatst: 30 december 2010, 05:22 uur [permalink]
Goed gemaakt en onderhoudend verhaal van de terrorist Carlos. Bloedstollende scenes worden afgewisseld met schijnbare kalmte, maar vooral een sinistere kilte in de nietsonziende denkwereld van deze psychopaat.

geplaatst: 31 december 2010, 15:49 uur [permalink]
Gezien in de 550 minuten durende versie. Bezienswaardig, in het bijzonder het eerste deel, pakkend, boeiend, overtuigend en logostiek verteld (van planning tot werkelijke aanslag). Soms is het een psychologisch kamerspel. Edgar Ramirez is grandioos.

geplaatst: 7 januari 2011, 15:45 uur [permalink]
Ik heb alleen het tweede deel (1uur en 3kwartier) gezien, en zal er wel geen verstand van hebben als ik de voorgaande recensies lees.
Ik vond het een rommelige, ongeloofwaardige film waarbij Carlos wel heel makkelijk overal rondloopt , zonder zich druk te hoeven maken dat hij misschien wel wordt beschoten.
Zat totaal geen spanning in (zeker bij de gijzeling van OPEC kameraden)
Ik vond het zonde van de tijd
1,5 is mijn oordeel

avatar van helleke
geplaatst: 7 januari 2011, 17:27 uur [permalink]
handortil schreef:
Zat totaal geen spanning in (zeker bij de gijzeling van OPEC kameraden)
Ik vond het zonde van de tijd
1,5 is mijn oordeel

Als ge enkel het 2e deel hebt gezien zou je toch beter geen quotering geven.
Het is zoals ge een film 30 minuten hebt gezien vanaf bv.de 30e minuut.
Dan kunt ge toch ook geen duidelijk oordeel vellen?

magnifique
geplaatst: 8 januari 2011, 21:38 uur [permalink]
jammer van die mensen die maar een stukje kijken en daarna stemmen...
moet niet mogelijk zijn

avatar van mixmaster
geplaatst: 17 januari 2011, 18:04 uur [permalink]
fantastisch verfilmd verhaal over carlos , heel realistisch en tot in de perfectie verfilmd.

een hele lange zit , maar de 3 delen zijn zeker de moeite waard .

geplaatst: 1 februari 2011, 10:20 uur [permalink]
gauke schreef:
Gezien in de 550 minuten durende versie.

😕 ik hoop dat je je vergist.

Anyway: prachtig gemaakte, sfeervolle en meeslepende mini-serie over de bekende terrorist uit de jaren '70.

Alles ziet er geweldig uit en is met veel gevoel voor detail weergegeven. Het verhaal is natuurlijk niet zo eenvoudig, aangezien er nogal veel grijze gebieden zijn en je dus geen idee hebt wat nu fictie is en wat niet. Blijft toch lastig voor de kijker.

Maar hoe zij zich de marxistische ideologie aanhalen om als revolutionairen het imperialisme te bestrijden, de financiële en politieke steun van allerlei dubieuze landen en regimes, het opzetten van bases in diverse landen en uitvoeren van aanslagen en moorden: buitengewoon boeiend weergegeven.
De cast is ook erg goed, met name Edgar Ramirez als de hoofdpersoon. Had nog nooit van hem gehoord, maar hier zet hij toch even een glansrol neer. Ik zou niet weten of hij echt Carlos goed imiteert maar hij is in ieder geval een zeer overtuigend type.

En natuurlijk vliegen onze helden van Europa naar Irak naar Arabie naar Moskou etc, de ene na de andere grens over met diplomatieke paspoorten en immer getooid met een coole zonnebril en een sigaret binnen handbereik.
Sowieso kan de film prima wedijveren met een seizoentje Mad Men wat betreft het aantal opgestoken sigaretten!

p.s. Ik kan me toch niet voorstellen dat al die linkse terroristische brigades zo vol zaten met appetijtelijke dames, maar voor de film is dat wel prettig. 😉 .

avatar van Flipman

geplaatst: 19 augustus 2011, 09:42 uur [permalink]
't Grappige is dat Ramírez in The Bourne Ultimatum een tegenstander speelt van Jason Bourne. In de boeken waar de eerste drie films op gebaseerd zijn -The Bourne Ultimatum is de derde- is Carlos Bourne's aartsvijand, met uitzondering van The Bourne Supermacy.

geplaatst: 19 augustus 2011, 14:41 uur [permalink]
kos schreef:

😕 ik hoop dat je je vergist.

Overdrijven is soms een vak!!! Bedankt voor de tip. Natuurlijk moeten het 330 minuten zijn.

geplaatst: 19 augustus 2011, 14:53 uur [permalink]
haha.

p.s. nog steeds maar zo weinig gezien?? Wat zonde.
En dan te bedenken dat de meest standaard recente horrortjes en suffe filmpjes binnen no time op 400 stemmen staan.

avatar van Harco

geplaatst: 19 augustus 2011, 14:58 uur [permalink]
Komt vast geen Nederlandse dvd-release van. 🙁 Dat verklaart ook meteen het aantal stemmen.

avatar van Bacchero
geplaatst: 19 november 2011, 10:52 uur [permalink]
Deze sterke serie geeft een goed beeld van een tijdsperiode van 20 jaar waarin Carlos "werkzaam" was. Ramirez zet hier idd een sterke Carlos neer.
De film schetst ook een goed beeld van de koude oorlog en de gevoerde politiek door de verschillende landen, in de veronderstelling dat de serie probeert min of meer waarheidsgetrouw te zijn. In de serie blijkt ook dat idealisme snel kan overgaan naar opportunisme... en trouwe bondgenoten/vrienden door wijzigende politieke omstandigheden snel vijanden kunnen worden. De serie is goed te volgen, enkel in het derde en laatste deel gaat het met momenten wat snel. Drie afleveringen die weliswaar tussen de 1u45 en 2u00 duren blijken te kort te zijn om het volledige verhaal van Carlos te vertellen. De makers slagen er toch in om de kijker een beeld te geven van wie Carlos eigenlijk is/was. Wat ik ook leuk vond aan de serie was de zin voor detail. De gebruikte transportmiddelen komen overeen met de tijdsperiode. Als autoliefhebber is het leuk om de verschillende opeenvolgende modellen van de S-klasse in de serie te zien passeren. Ook het gebruik van de verschillende talen is origineel. Er worden ook authentieke beelden van de nieuwsberichten van die tijd in verwerkt. De serie kan dus zeker als kwalitatief worden bestempeld. De serie is zeker de moeite waard om te zien en een aanrader voor mensen die van "politieke" films houden want de serie gaat verder dan de persoon van Carlos alleen...

avatar van MH040

geplaatst: 6 september 2012, 13:28 uur [permalink]
Heeft iedereen hier de 3-delige miniserie gekeken, of zijn er ook mensen die een mening kunnen geven over de The Movie versie?

avatar van Norman Mailer
geplaatst: 6 september 2012, 13:44 uur [permalink]
MH040 schreef:

Uit diverse reviews begreep ik indertijd dat de miniserie de 3-uur durende bioscoop versie met gemak overklast.
Aldus heb ik de miniserie gezien – geen spijt van.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 18 januari 2013, 22:39 uur [permalink]
Carlos The Jackal The Movie is de film uit 2012 die we vandaag hebben gezien en qua kwaliteit vergelijkbaar met deze Carlos film.
Carlos the movie duurt ongeveer 2 uur en zit net als deze lange versie goed in elkaar.
Het verhaal is vergelijkend en de spanning in beiden dendert voort van begin tot einde.
Als je een lange zit aankunt zou ik kiezen voor bovenstaande vanwege de lengte, ben dol op goede en lange films.

Trouwens Movie Meter, waar is de pagina van de film uit 2012, ik kan deze niet vinden.

avatar van Basto
geplaatst: 29 maart 2015, 21:30 uur [permalink]
Fijne geschiedenisles voor op de druilerige zondagmiddag. Eerste twee uur zijn het best en op het eind, als Carlos's rol is uitgespeeld begint het wat te slepen. Maar al met al boeiend kijkje in de politieke situatie in de jaren 70 en 80.

Degelijke miniserie. 3,5

geplaatst: 3 juni 2015, 19:02 uur [permalink]
Uitstekende mini-serie over de terrorist de Jakhals die zich inzet voor de revolutie. Door de flinke lengte wordt er uitvoerig ingegaan op de acties en het persoonlijke leven van deze man. Realistisch in beeld gebracht allemaal. Onderhoudend en hier en daar redelijk spannend. Édgar Ramírez zet een geloofwaardige rol neer.

avatar van james_cameron
geplaatst: 26 juli 2015, 10:31 uur [permalink]
De lange versie gezien, die ruim drie (!) uur langer is dan de bioscoopversie. Met 5,5 uur is dit een flinke zit die niet overal even boeiend is, maar uiteindelijk is dit portret van de notoire terrorist Ilich Ramirez Sanchez wel de moeite waard. Hij wordt gevolgd van 1975 tot 1994 en aan de hand van zijn verhaal zien we flink wat geschiedenis aan ons voorbij trekken. Edgar Ramirez is degelijk in de hoofdrol en er wordt een overtuigend tijdsbeeld neergezet, waarbij het gebruik van de werkelijke locaties flink bijdraagt aan de geloofwaardigheid. Jammer alleen dat er weinig spanning wordt opgebouwd en dat de overdaad aan dialoogscenes de vaart er vaak uit haalt. Er werd overigens blijkbaar veel gerookt in die tijd, want gedurende vrijwel de hele speelduur zien we praktisch ieder personage continu met een peuk in de mond.