Hamlet (1996)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Kate Winslet en Julie Christie

Hamlet, Prins van Denemarken, keert terug naar zijn vaderland wanneer zijn vader, de koning, sterft. Zijn moeder Gertrude is al hertrouwd met zijn oom Claudius, de nieuwe koning. Ze dringen bij Hamlet aan om hem te laten trouwen met zijn geliefde Ophelia. Wanneer de geest van zijn vader echter verschijnt om Hamlet te vertellen dat hij door Claudius en Gertrude vermoord is, is Hamlet uit op wraak.

Prachtige en ook toegankelijke filmversie van William Shakespeare's Hamlet. Kenneth Branagh heeft de complete tekst intact gelaten, maar dit levert wel een film van maar liefst vier uur op.
Een uitstekende cast met louter bekende namen, en ook een aantal onverwachte keuzes waarbij vooral Billy Crystal positief verrast.

Verder ziet de film er werkelijk prachtig uit. Gefilmd in 70mm. Mooie decors en kostuums. Vooral het decor met de gespiegelde hal is een plaatje, en hier wordt ook goed gebruik van gemaakt.