The Ice Storm (1997)

Alternatieve titel: Ice Storm

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Ang Lee
met Kevin Kline, Joan Allen en Tobey Maguire

Het is het weekend na Thanksgiving, 1973. Benjamin Hood zoekt de oplossing voor zijn problemen op de zaak in drank. Zijn vrouw, Elena, leest zelfhulp-boeken en begint de leugens van haar man zat te worden. Hun zoon Paul, die thuis is voor de vakantie, vlucht naar de stad om een rijk meisje van zijn school te achtervolgen. De jonge nymphomane Wendy Hood zoekt in de spullen van haar ouders naar drank, lingerie en andere spullen. Dan steekt er een ijsstorm op, die alles zal veranderen...

Je kan deze film pas begrijpen ,wanneer je die epoque kent, of hebt meegemaakt. Alles kon,alles mocht.....dacht men. Ouders die hun kinderen vertellen wat wel mag en vooral niet mag/moet en er zelf een potje van maken en falen door ze te onthouden van werkelijke aandacht,omdat ze zoveel met zichzelf bezig zijn...

Toen binnen, de eerste 5 minuten het woord existentie en existentieel vielen,hield ik mijn hart vast....En ja hoor alles kwam aan bod : seks,vrije sex, experimentele seks,partnerruil,vietnam,columbo,muziek (van Free -Mr.Big)slaapmiddelen. relatietherapie ,idealen,waterpijp ,Vietnam,Nixon.Watergate wat eigenlijk niet.. Een soort La Dolce Vita maar dan tien jaar later, en ingetogener. "Het leven is spel.en het spel is leven..."..Ik was niet onder de indruk van de acteurs. Met name Kevin Kleine zette een belabberde Ben neer. Waarom Weaver de hele film chagrijnig is,was mij ook niet duidelijk. De ijsstorm maakt een einde aan ieders lol (iemand hierboven schreef,dat hij niet begreep waar de titel op sloeg...hihihi) en zette de goegemeente op een heftige manier weer in de werkelijkheid. Ach het verhaal is niet bizonder interessant. Het gaat ook niet om het verhaal ,maar de weergave van ëen tijd". Als je de film als dertiger ziet ,zal je je afvragen "wat moet ik ermee"? Mijn antwoord: Zet wat woorden op papier die slaan op deze tijd....dus,werkeloosheid,xtc,, globalisering, islam dreiging,ghb,dance,trance,hiphop,obama, twin towers,opwarming van de aarde,ach je weet zelf wel meer,Verzin wat personages,maak een verhaallijn (of 3) ,zoek wat goedkope acteurs,maar laat de "tijd" prevaleren,en je hebt een document van de vroege jaren 2000....de film scoort goed,je bent rijk en je gaat vervolgens een echte film maken...

avatar van de grunt
Voor mij zonder twijfel Ang Lee's beste.

Fantastische film.

lJSBEER
Er zijn van die films die in mij direct het feestdagen-sfeertje opwekken. Dit is er zo'n eentje.
Maar het roept ook mindergewilde spoken op: namelijk zwemen van de sfeer van "Happiness" (1998), "Magnolia" (1999) etc. etc., dat soort depressieve films waarin men zwelgt in ongenoegen gemengd met Daniel Steele's RTL4 waargebeurde verhalen en Uber-existentialisme van verdriet.

Nee dank u. Ik wil gewoon een leuke film kijken zonder mijn-polsen-juist-niet-over-dwars-te-snijden-maar-in-de-lengte-momenten

avatar van Vinokourov
Ice Storm gaat over dysfunctionele families, waarvan de leden lichtelijk maf zijn. Ze maken er eigenlijk allemaal maar een zootje van en dat maakt het interessant voor de kijker. Geen absolute topper zoals American Beauty dat niet, maar het sfeertje is wel okee en een hele rits bekende acteurs en actrices krijg je te zien.

Amerikanen zijn dol op twee soorten films: films over seriemoordenaars/verkrachters en over disfunctionele families. Dat is al zo sinds 'All in the family'. Ook gelauwerd filmmaker Ang Lee moest er aan geloven. Al is dat al weer twintig jaar geleden. Hij toont zelfs twee van dat soort families in The Ice Storm, en het zijn nog buren ook.

Ik hou niet van films over Amerikaanse families. Ze gaan meestal nergens over. Zo ook in dit geval. Ouders van opgroeiende pubers die geen kaas hebben gegeten van opvoeding en zich mateloos aanstellen. Leuk? Ouders met mislukte huwelijken die op een ongeïnteresseerde manier overspel plegen. Sexy? Kinderen op seksuele ontdekkingsreis, die weirde spelletjes spelen. Interessant? Ouders die naar foute feestjes gaan waar ze al even foute mensen tegenkomen, die allemaal met elkaar naar bed schijnen te willen. Spannend? De film speelt in de jaren zeventig. Alsof er toen door iedereen maar wat aangekloot werd.

Het is winter in Ang Lee's film. Er trekt een front van ijzel over de staat. Geen storm. Lekker binnenblijven, denk je dan. Nee hoor, iedereen stapt in de auto. Dat loopt natuurlijk verkeerd af. Dat zie je op een kilometer afstand aankomen. Verder loopt er geen normaal mens in deze film rond. Niemand met enig gezond verstand. Maar wat erger is: de film is saai, sleept zich voort in het zelfde tempo en er gebeurt niks verrassends. Geen belangrijke gebeurtenissen, geen interessante personages, geen enkel gesprek met enige diepgang. Repressentatief voor Amerika? Waarschijnlijk wel. Dat is dan wel weer de verdienste van Ang Lee.

Het enige mooie van deze film zijn de beelden van beijzelde wegen en bomen.

avatar van Boenga
Een film van het type 'een periode uit het leven van'.

Lee slaagt er in je (in elk geval 'me') als kijker mee te trekken in de tijd, de sfeer, en de personages. Altijd belangrijk, maar net omdat het niet om een verhaal met een duidelijke plot gaat, is dat essentieel.
Anderzijds gaat de regisseur met de dood van Mikey een stap te ver. Hoe mooi dat ook in beeld wordt gebracht, het voelt aan als over-dramatiseren. Jammer.

Perfecte casting, met Christina Ricci die er nog net iets bovenuit steekt, en met Weaver die imho vaak aan overacting doet, maar hier in de rol van haar leven zit.

Alle begrip voor de 1* en 2* die ik hier en daar zie, ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier kan in opgaan. Maar voor wie van dit genre houdt, voor wie nog eens in de 70's wil gedropt worden, is het zeker een aanrader.

avatar van IH88
“A person's body is his temple.”

Schitterende film. Ik heb The Ice Storm jaren geleden een keer gezien, en ik weet nog wel dat ik het een ontzettend indrukwekkende film vond. Bij herziening vallen er ook nog allemaal nieuwe dingen op die de film nog beter maken. Natuurlijk is het acteerwerk sterk en is de regie van Ang Lee vlijmscherp, maar ook de mooie cinematografie en vooral de sfeervolle muziek vallen nu nog meer op.

We volgen twee families die begin jaren 70 op het eerste gezicht vriendschappelijk met elkaar omgaan, maar daaronder gaat een explosieve wereld schuil vol met affaires, huwelijksproblemen, nieuwsgierigheid van de tieners naar seks, en veel drank en drugs. Van de acteurs maakt Christina Ricci de meeste indruk, maar ook Kline, Allen, Weaver, Sheridan en Maguire zijn uitstekend. Er is geen weak link in een cast vol bekende koppen. Het zijn allemaal personages die worstelen met zichzelf, en het levert een film op vol tragiek, herkenbare problemen en zelfs wat zwarte humor. En ik kan de cinematografie en de muziek niet genoeg prijzen. Een pareltje van Ang Lee.