Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 187 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Altman
Met onder meer: Jennifer Jason Leigh, Tim Robbins en Robert Downey Jr.
IMDb beoordeling: 7,6 (47.976)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 april 1994
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Short Cuts
"Short Cuts raises the roof on America."
Een aantal gewone mensen in Los Angeles zouden wakker geschud moeten worden uit hun dagelijkse routine. Een moeder verdient bij met een telefoon-sekslijn waar haar zoontje bij zit. Een oudere zangeres heeft een drankprobleem. Een huisvrouw wil de verjaardag van haar zoontje niet verpesten. Drie mannen vinden een lijk en besluiten eerst een week te gaan vissen en daarna pas naar de politie te gaan. Iedereen is toe aan verandering.
Externe links
Acteurs en actrices
Ann Finnigan
Howard Finnigan
Paul Finnigan
Casey Finnigan
Marian Wyman
Dr. Ralph Wyman
Claire Kane
Stuart Kane
Lois Kaiser
Jerry Kaiser
Video's en trailers
Reviews & comments
royals
-
- 483 berichten
- 843 stemmen
Tragi-komisch beeld van de Amerikaanse samenleving. Een soort mix van Happiness en Magnolia. Je blijft gefascinerend kijken.
MH040
-
- 320 berichten
- 1013 stemmen
Prima film die makkelijk wegkeek, maar als ik kijk naar het stemgemiddelde hier en op imdb vind ik 'm toch wat overgewaardeerd.
Door de hoeveelheid aan verhaallijnen en het snelle schakelen hiertussen, kreeg ik als kijker niet echt een band met de personages.
Ook beïnvloedden de verhaallijnen elkaar onderling eigenlijk niet, of hooguit nauwelijks. De verhaallijnen schampten elkaar, maar waren totaal niet met elkaar verweven. Daarom had ik tijdens en na het kijken ook totaal niet het gevoel: zo, wat zit dit script knap in elkaar!
Uit de categorie "mozaïekfilm" heb ik echt betere gezien dan deze Short Cuts. Ik had hiervan meer verwacht.
3-3,5*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Die mozaïekfilms van Robert Altman gaan me steeds beter bevallen. Jaja, het is toch echt wel zijn genre. In het eerste half uur is het even zoeken met maar liefst 22 karakters. Maar dan worden de verhaallijnen uiteengezet en voor je het weet zit je in een lekkere film met maar liefst 3 uur lengte en het blijft continu boeiend. Tikkeltje soaperig en gekunsteld, dat wel, maar dat is eigen aan dit soort films.
de grunt
-
- 4313 berichten
- 1568 stemmen
Een soort Magnolia, maar dan beter. Dit is de meer intelligente en maatschappijkritische variant.
Verontrustend, aanstootgevend en bij vlagen morbide.
Anderson's brille is zeker voelbaar met groots drama, briljante acteursregie en subtiele verwevingen.
Maar Short Cuts is ongrijpbaarder. Er zit een vleugje Solondz bij.
Altman is toch een klasse apart.
jack_inthebox
-
- 29 berichten
- 66 stemmen
Fenomenale film. Altman laat zijn acteurs improviseren, 90% van zijn werk zit erop na de casting. Het resultaat is een soort natuurlijke cinema die ik zelden tegenkom. Alsof je naar dansende hippies op een goa-feest zit te kijken in plaats van de standaard choreografie op een eurovisiesongfestival.
de grunt
-
- 4313 berichten
- 1568 stemmen
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Een soort Magnolia, maar dan beter. Dit is de meer intelligente en maatschappijkritische variant.
Verontrustend, aanstootgevend en bij vlagen morbide.
Anderson's brille is zeker voelbaar met groots drama, briljante acteursregie en subtiele verwevingen.
Maar Short Cuts is ongrijpbaarder. Er zit een vleugje Solondz bij.
Altman is toch een klasse apart.
Inderdaad: deze film is genieten geblazen. Het is idd wel duidelijk waar regisseurs PTA en Solondz hun inspiratie vandaan hebben. Meteen mijn favoriete Altman samen met The Long Goodbye (1973)
Leukste scene was denk ik wel hoe een appartement compleet aan puin wordt gezaagd en geslagen en daarop volgend de enige keer ooit in de geschiedenis dat een deur-aan-deur verkoper van stofzuigers precies op het juiste moment kwam opdagen. Hij liet z'n kaartje nog achter ook. Verder ga je jouw visuitje natuurlijk niet laten verknallen door de vondst van een lijk: de politie kan later wel gebeld worden
Verder fijne cinematografie en kleuren: echt die jaren '90 pastel tinten zoals fleurige overhemden en ook fraaie neontinten (o.m. helikopters bij het openingsshot).
Deze film slaagt erin om op hetzelfde moment zowel bizar als realistisch over te komen: zoals de realiteit vaak vreemder kan zijn dan fictie en je dan zegt "dat verzin je niet" verzint Altman het wel. Als ik deze film een tagline zou moeten geven dan zou het deze zijn:
People? They are winging it (Mensen? Die doen maar wat)
4,5*
J. Clouseau
-
- 965 berichten
- 1018 stemmen
Dit is zo'n film waarvan ik me afvraag waarom ik hem nog niet eerder had gezien.
Robert Altman en co-scenarist Frank Barhydt hebben een huzarenstukje afgeleverd door negen kortverhalen en een prozagedicht van Raymond Carver te verweven tot één geheel. De verhaallijnen kruisen elkaar: hoofdpersonages in de ene worden nevenpersonages in de andere.
Van Carver heb ik heel wat gelezen. Hij heeft prachtige dingen gepend (zijn aller-, aller-, allermooiste kortverhaal, Gazebo, zit jammer genoeg niet in deze film), maar als je te veel van zijn verhalen na elkaar leest, wordt het eentonig. Iedereen is ongelukkig getrouwd en heeft een drankprobleem, zo leek Carvers wereldbeeld wel in elkaar te zitten. Die eentonigheid sluipt gelukkig niet in Short Cuts: het is allerminst een spoiler om te zeggen dat in de meeste relaties in deze film de klad zit, en ook de drank vloeit rijkelijk. Maar de personages hebben meer om handen dan enkel ongelukkig zijn en drinken. Allerlei tragische en komische dingen kruisen hun pad terwijl het leven verdergaat.
Met zoveel kleine en grote tragedies loop je natuurlijk het risico om in een soap te belanden. Dat gevaar omzeilt Altman hier door het zorgvuldig geschreven scenario, maar natuurlijk ook door de droomcast. Tom Waits is verrassend heerlijk als dronkaard, Julianne Moore als assertieve kunstenares, Jack Lemmon als verloren vader, Tim Robbins als walgelijke flik, Annie Ross als moegetergde variétézangeres, Robert Downey Jr. als viezerik, Chris Penn als arme stakker, Jennifer Jason Leigh als sekslijnmedewerker annex toegewijde moeder... Het houdt niet op, het houdt niet op.
Waarom dan net niet de volle pot? Op het einde gebeurt er iets wat ik niet helemaal kan plaatsen. Net wanneer je denkt dat alle losse eindjes min of meer afgewerkt zijn, doet Chris Penn plots dat. Euh, wat? Waarom? Zoiets past totaal niet bij zijn personage en komt dus plompverloren over. Of heb ik onderweg iets gemist? Met een bevredigender einde was dit top 10-materiaal geweest.
missl
-
- 3866 berichten
- 5463 stemmen
Ik ben wat minder enthousiast dan het (hoge) gemiddelde hier, de verhaaltjes waren wel leuk maar worden niet of nauwelijks verweven en dat vind ik juist zo mooi bij dergelijke films. De teksten waren wel goed en bij vlagen grappig.
IH88
-
- 9234 berichten
- 3121 stemmen
“I hate L.A. All they do is snort coke and talk.”
Prima film van Robert Altman. Short Cuts heeft een lange speelduur en op bepaalde momenten wreekt zich dat wel, maar de problemen en alledaagse beslommeringen van een aantal personages blijft interessant om te volgen. De beelden van zomers Los Angels zijn ook mooi, en de regie van Altman zorgt voor een bijna hypnotiserende werking. Niet alle personages zijn even interessant (Tim Robbins, Madeleine Stowe en Julianne Moore zijn duidelijk het sterkst op dreef), en hoe het allemaal samenkomt hangt van de toevalligheden aan elkaar. Dat weet je van te voren bij dit soort films, en het stoorde dan ook niet echt.
Flavio
-
- 4630 berichten
- 4915 stemmen
Altman heeft zo'n typische stijl waarbij de camera een twintigtal personages volgt, wiens paden elkaar kort kruisen, soms vluchtig, soms met enorme gevolgen. Natuurlijk zijn niet alle verhaallijnen even boeiend uitgewerkt (de verhaallijn met de zangeres en haar depressieve dochter), maar het is toch erg knap dat hij zoveel weet te stoppen in drie uur. Grappig dat ook iedereen weer andere acteurs tot de besten vindt horen. Zo vond ik Robbins juist een van de minsten, een beetje een karikatuur. Wel was de verhaallijn van hem grappig, van het gedoe met de hond tot de leugens tegenover zijn vrouw waarvan dit toch wel de mooiste was:
"Claire Kane, a.k.a. " The Clown " is a bunco artist wanted in three states. Now I've compromised your safety and the safety of our kids."
Sowieso viel er geregeld wat te lachen tussen het drama door. Mooi einde ook, waar iedereen verschillend op reageert. Wel vreemd dat wordt gesuggereerd dat het enige dodelijke slachtoffer van de beving het meisje betrof die was doodgeslagen door Chris Penn, iets waar toch getuigen van waren waaronder haar vriendin.
Walter S.
-
- 1558 berichten
- 1227 stemmen
Herkeken nadat ik de boeken van Raymond Carver gel zen heb, uiteraard een prima film, maar één ding is wel jammer: het beeld van de personages wat je in de boeken komt noet overeen met de over het algemeen mooie filmsterren. In de boeken zijn de mannen vaak afgetobde zuiplappen die doorlopend roken en de vrouwen zijn ook niet mooi. Maar dat mocht de pret niet drukken, meesterlijke verfilming al blijven de verhalen uit het boek (nog) beter.
Collins
-
- 6583 berichten
- 3928 stemmen
De film vertelt van het leven van alledag en doet dat door het leven van 22 personages in Los Angeles door te lichten. Een episodenfilm. Een film over liefde, dood en de strijd om te overleven. Veel personages. Veel verhalen. Over relatieproblemen. Over een autoongeluk. Over de treurnis van telefoonseks. Over een overspelige politieagent. Over een lijk in het water. Over van alles. Al die verhaallijnen zijn losjes met elkaar verbonden in een complex vlechtwerk van personages en gebeurtenissen.
Veel personages in een film. Dat is wel iets dat typisch is voor Robert Altman. Multi Character Form noemt hij het. Short Cuts heeft talloze verhaallijntjes die parallel lopen of elkaar soms kruisen. Het vergt soms enige inspanning om het zicht op al die draadjes niet te verliezen, maar het lukte. De film geeft een inkijk in een doorsnee leven van doorsnee personages. Het levert een hoop verhalen op, die tragisch, wonderbaarlijk of melancholisch zijn maar ook altijd een realiteitszin bezitten. De personages met al hun idiote neurosen en problemen, worden zo vertrouwd ingekleurd dat ik mij onvermijdelijk af ging vragen wat er bij mijn buren wel niet te zien zou zijn als je er een camera op zou zetten.
Een beetje deprimerend is de film wel met al die personages die gevangen zitten in hun doorsnee leven zonder veel hoop om te ontsnappen. Het zijn echte mensen die te kampen krijgen met een gigantische tegenslag, een teleurstelling moeten verwerken of hun dromen zien vervliegen. Short Cuts toont het leven. Vol paradoxen. Gemakkelijk om naar te kijken maar moeilijk om te ondergaan. Short Cuts is een geslaagde verhandeling over het moderne stadse leven zonder te romantiseren. Heerlijk. De drie uren die de film daarvoor reserveerde, vlogen om.
De gestoorde filmfanaat
-
- 553 berichten
- 287 stemmen
Ik zag dat deze vandaag in Lab111 draaide en wou er graag heen. Blijkt het een fout te zijn van MM, want deze film heeft überhaupt niet in Lab111 gedraaid. Ze vertonen nu een reeks short films. NiEt ShOrT CuTs!!1!
Bekijk ook
Festen
Drama, 1998
815 reacties
The Straight Story
Biografie / Roadmovie, 1999
579 reacties
The Last Waltz
Documentaire / Muziek, 1978
64 reacties
Happiness
Drama / Komedie, 1998
638 reacties
Breaking the Waves
Drama / Romantiek, 1996
184 reacties
Secrets & Lies
Drama, 1996
118 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.