Short Cuts (1993)

3,72

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Altman
met Jennifer Jason Leigh, Tim Robbins en Robert Downey Jr.

Een aantal gewone mensen in Los Angeles zouden wakker geschud moeten worden uit hun dagelijkse routine. Een moeder verdient bij met een telefoon-sekslijn waar haar zoontje bij zit. Een oude zangeres heeft een drankprobleem. Een huisvrouw wil de verjaardag van haar zoontje niet verpesten. Twee mannen vinden een lijk en besluiten eerst een week te gaan vissen en daarna pas naar de politie te gaan. Iedereen is toe aan verandering.

160 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van royals
geplaatst: 9 december 2014, 18:11 uur [permalink]
Tragi-komisch beeld van de Amerikaanse samenleving. Een soort mix van Happiness en Magnolia. Je blijft gefascinerend kijken.

avatar van MH040
geplaatst: 28 december 2014, 11:32 uur [permalink]
Prima film die makkelijk wegkeek, maar als ik kijk naar het stemgemiddelde hier en op imdb vind ik 'm toch wat overgewaardeerd.

Door de hoeveelheid aan verhaallijnen en het snelle schakelen hiertussen, kreeg ik als kijker niet echt een band met de personages.

Ook beïnvloedden de verhaallijnen elkaar onderling eigenlijk niet, of hooguit nauwelijks. De verhaallijnen schampten elkaar, maar waren totaal niet met elkaar verweven. Daarom had ik tijdens en na het kijken ook totaal niet het gevoel: zo, wat zit dit script knap in elkaar!

Uit de categorie "mozaïekfilm" heb ik echt betere gezien dan deze Short Cuts. Ik had hiervan meer verwacht.

3-3,5*

avatar van Vinokourov
geplaatst: 24 januari 2015, 22:51 uur [permalink]
Die mozaïekfilms van Robert Altman gaan me steeds beter bevallen. Jaja, het is toch echt wel zijn genre. In het eerste half uur is het even zoeken met maar liefst 22 karakters. Maar dan worden de verhaallijnen uiteengezet en voor je het weet zit je in een lekkere film met maar liefst 3 uur lengte en het blijft continu boeiend. Tikkeltje soaperig en gekunsteld, dat wel, maar dat is eigen aan dit soort films.

geplaatst: 17 maart 2015, 10:39 uur [permalink]
Een soort Magnolia, maar dan beter. Dit is de meer intelligente en maatschappijkritische variant.
Verontrustend, aanstootgevend en bij vlagen morbide.

Anderson's brille is zeker voelbaar met groots drama, briljante acteursregie en subtiele verwevingen.
Maar Short Cuts is ongrijpbaarder. Er zit een vleugje Solondz bij.

Altman is toch een klasse apart.

geplaatst: 27 juni 2016, 20:23 uur [permalink]
Fenomenale film. Altman laat zijn acteurs improviseren, 90% van zijn werk zit erop na de casting. Het resultaat is een soort natuurlijke cinema die ik zelden tegenkom. Alsof je naar dansende hippies op een goa-feest zit te kijken in plaats van de standaard choreografie op een eurovisiesongfestival.

geplaatst: 16 juli 2016, 02:04 uur [permalink]
Criterion!!!

geplaatst: 21 september 2016, 19:10 uur [permalink]

geplaatst: 19 oktober 2016, 00:23 uur [permalink]

avatar van Bélon
geplaatst: 13 november 2016, 21:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
de grunt schreef:
Verontrustend, aanstootgevend en bij vlagen morbide.

Maar Short Cuts is ongrijpbaarder. Er zit een vleugje Solondz bij.

Altman is toch een klasse apart.

Inderdaad: deze film is genieten geblazen. Het is idd wel duidelijk waar regisseurs PTA en Solondz hun inspiratie vandaan hebben. Meteen mijn favoriete Altman samen met The Long Goodbye (1973)

Leukste scene was denk ik wel hoe een appartement compleet aan puin wordt gezaagd en geslagen en daarop volgend de enige keer ooit in de geschiedenis dat een deur-aan-deur verkoper van stofzuigers precies op het juiste moment kwam opdagen. Hij liet z'n kaartje nog achter ook. Verder ga je jouw visuitje natuurlijk niet laten verknallen door de vondst van een lijk: de politie kan later wel gebeld worden 😄

Verder fijne cinematografie en kleuren: echt die jaren '90 pastel tinten zoals fleurige overhemden en ook fraaie neontinten (o.m. helikopters bij het openingsshot).

Deze film slaagt erin om op hetzelfde moment zowel bizar als realistisch over te komen: zoals de realiteit vaak vreemder kan zijn dan fictie en je dan zegt "dat verzin je niet" verzint Altman het wel. Als ik deze film een tagline zou moeten geven dan zou het deze zijn:

People? They are winging it (Mensen? Die doen maar wat)

geplaatst: 13 november 2016, 23:54 uur [permalink]
Bélon ik zeg 👍 meer kan ik niet zeggen