• 11.537 nieuwsartikelen
  • 9.044.694 stemmen

Breaking the Waves (1996)

Drama / Romantiek | 158 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Denemarken / Zweden / Frankrijk / Nederland / Noorwegen / IJsland / Spanje

Geregisseerd door: Lars von Trier

Met onder meer: Emily Watson, Stellan Skarsgård en Katrin Cartlidge

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 augustus 1996

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot Breaking the Waves

"Love is a mighty power."

Bess, een naïef, kinderlijk meisje dat gelooft dat ze in direct contact staat met God, is opgevoed in een streng religieus Schotse plattelandsgemeenschap aan het begin van de jaren '70. Wanneer zij verliefd wordt op Jan, een arbeider op een olieplatform en man van de wereld, trouwen zij tegen de wil van de dorpsgemeenschap toch met elkaar. Na de gelukkige wittebroodsdagen moet Jan terug naar het olieplatform. Sneller dan verwacht keert hij bij haar terug als hij betrokken raakt bij een ernstig ongeluk en volledig verlamd is. Met Jan gaat het steeds slechter, hij zweeft tussen leven en dood. Bess gaat steeds verder in haar streven om Jan te redden...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Indrukwekkende acteerprestatie van Emily Watson in de rol van de naïeve Bess!

Mooi uitgewerkt in de 7 hoofdstukken.

Enkel het laatste hoofdstuk kon me niet echt bekoren maar ala, toch een 3,5☆

avatar van frans123

frans123

"Niet God of Allah zijn vertegenwoordigers van het kwaad maar hun nare medewerkers"

Een film die tegen melo drama aanhikt ,maar overeind wordt gehouden door een fantastische Watson. Watson is Bess . Als er ooit een acteur/actrice gestalte heeft gegeven aan een geloofwaardig personage is zij het wel. Zij draagt in haar eentje de bijna drie uur durende film. Veel te lang natuurlijk, want het verhaal is mager en niet boeiend. Ik heb ook aardig door gezapt..Hulde voor Watson , ( die in deze film haar debuut maakt begrijp ik achteraf.)

avatar van adso

adso

frans123 schreef:

Door gezapt... En dan toch 3,5... Contradictio in terminis of wat?

avatar van notsub

notsub

Helaas vloog deze film aan het eind volledig uit de bocht. Breaking the Waves wordt halverwege al twijfelachtig als Bess haar gedrag op zijn minst opmerkelijk wordt. Zo was alleen het begin van de film boeiend. Ik zag niet lang geleden de serie Riget en het viel me op hoe herkenbaar het werk van Von Trier hier dan is, zowel qua vormgeving als inhoud. Ook daar laat hij zijn fantasie de vrije loop en hier gebeurt dat dus ook. Het leidde er wel toe dat ik aan het eind alleen nog kon lachen om de ongeloofwaardigheid van de film en dat kon natuurlijk niet de bedoeling zijn. De vertolking van Bess blijft zeker sterk.