Breaking the Waves (1996)

Denemarken / Zweden / Frankrijk / Nederland / Noorwegen / IJsland / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Lars von Trier
met Emily Watson, Stellan Skarsgård en Katrin Cartlidge

Bess, een naïef, kinderlijk meisje dat gelooft dat ze in direct contact staat met God, is opgevoed in een streng religieus Schotse plattelandsgemeenschap aan het begin van de jaren '70. Wanneer zij verliefd wordt op Jan, een arbeider op een olieplatform en man van de wereld, trouwen zij tegen de wil van de dorpsgemeenschap toch met elkaar. Na de gelukkige wittebroodsdagen moet Jan terug naar het olieplatform. Sneller dan verwacht keert hij bij haar terug als hij betrokken raakt bij een ernstig ongeluk en volledig verlamd is. Met Jan gaat het steeds slechter, hij zweeft tussen leven en dood. Bess gaat steeds verder in haar streven om Jan te redden...

yorgos.dalman
Dus verhoog ik mijn waardering voor Breaking the Waves naar twee sterren, maar meer zullen het er niet worden.

Over 15 jaar wellicht?

avatar van Corcicus
Een heel artistieke versie van het verhaal van Abraham en Isaac door de ogen van von Triers landgenoot Kierkegaard. Zonder de filosofische verwijzingen en lagen was dit voor mij gewoon een doodsaai drama geweest over een niet al te snugger meisje en haar onfortuinlijke vriend.

Raar dat ik nog niemand anders over Kierkegaard heb horen spreken hier op MM. De overduidelijke aanwezigheid van één van mijn favoriete filosofen is net wat deze film zo sterk maakt.

Schitterende aangrijpende film.
Absoluut geen film voor erg gevoelige mensen. Op deze mensen kan deze film een traumatische
uitwerking hebben.
Ik vond hem zo ontzettend goed "dat ik hem nooit weer wil zien" als je begrijpt wat ik bedoel.

Von Trier is een van de grootste vernieuwers van de huidige filmmakers. Hij zit zo boordevol visie en ideeën dat zijn films er soms een beetje last van hebben. Toch levert het vaak ook mooie momenten op. Ik ben absoluut positiever dan negatief over zijn werk, maar ik begrijp critici wel.

Bovenstaande geldt voor al zijn films, dus ook voor Breaking the Waves, zo bleek in elk geval. Het verhaal is zo gedramatiseerd dat het realisme er wat hinder van ondervindt. Ik geloof op een gegeven moment amper in de echtheid van de personages. De overtuiging dat zoiets al een keer gebeurd is of zou kunnen plaatsvinden, ontbreekt bij mij. Toch liet het me niet (geheel) onberoerd. Het zijn ook meer archetypen dan echte personages en gebeurtenissen. Dan lijkt het al gauw pretentieus. En eigenlijk is het dat ook wel, maar het wordt er niet minder (misschien juist wel meer) interessant op. Breaking the Waves is zo sterk gestileerd, zowel visueel als inhoudelijk, dat je moeilijk onbewogen kunt kijken. Of je het nu ruk of geweldig vindt, het doet wel wat met je. Het ergert, fascineert, jeukt, stimuleert. En dat gevoel kan ook tijdens het kijken nog wel omslaan. Hij stopt zijn film vol met dingen omdat ie de aandacht wil. Het dogma-achtige camerawerk, de hoofdstukindeling met computergeanimeerde landschappen met stemmige popmuziek, zo nu en dan even in de camera kijken. De kerkbellen. Vond deze voorbeelden trouwens allemaal wel werken. Dat geldt voor deze film voor mij persoonlijk trouwens toch wel.

Voor Von Trier is alleen karakterontwikkeling niet genoeg. Hij koppelt het lijden van zijn hoofdpersoon aan een religieuze zelfopoffering. Niet oninteressant, maar nogal naïef. Om dat dan toch weer te laten werken is ons hoofdpersonage nogal naïef (en misschien wel niet helemaal 100% in orde), maar dat geloofde ik dan weer niet helemaal. Vond het ietwat bedacht.
Aanvankelijk begint het eigenlijk met een kritische blik op de striktheid van religie. In dit geval hoe mensen een verkeerde invulling kunnen geven aan geloof door door te slaan in gebruiken en regels waarvan ik me niet kan voorstellen dat God het zo zou willen, mocht ie al bestaan (en anders is het een lul). In het vervolg van de film gaat von Trier verder door te laten zien wat het hoofdpersonage aan schade ondervindt door de bekrompen opvoeding en het misplaatste van religieuze boetedoening. Daar was dus wel enige naïviteit voor nodig en dat geloofde ik dus niet helemaal.

Von Trier zei ooit eens; "in hoeverre is het acteren als je iemand vraagt iets echt te doen?" Hij vraagt veel van Watson en je ziet in een aantal scenes het ongemak er van alle kanten aan af. Wel erg sterk geacteerd trouwens, zoals eigenlijk altijd door de vrouwen in een von Trier.
Jammer dat ik zijn oeuvre door elkaar heen heb gezien / aan het zien ben. Hij is continu zo duidelijk in beweging en is zijn methoden wat mij betreft aan het verfijnen (vind Melancholia en vooral Anti Christ het best). Zoals vaker ben ik een beetje in tweestrijd, maar opnieuw geven de pluspunten absoluut de doorslag en ditmaal zelfs ruimschoots. Voor deze film een nipte 4 sterren.

yorgos.dalman
@ mister blonde,
ben benieuwd wat je dan van het sterk gestileerde The element of crime vindt. Deze en Breaking the waves vind ik echt Von Trier op zijn best.

Die ligt klaar op dvd, dus die zal snel volgen

Het indrukwekkende debuut van Emily Watson en de journalistieke regie van Lars von Trier. Naast de gesprekken van Bess met God en de harde climax, zijn dat de zaken, die mij het meeste zullen bijblijven van deze emotionele film over de onvoorwaardelijke liefde van een zwakbegaafde, diep religieuze jonge vrouw voor haar sarcastische echtgenoot. Een aangrijpend verhaal, die evenwel lijdt aan een gebrek aan geloofwaardigheid.

De negatieve gevoelens die ik al had over Von Trier worden alleen maar versterkt: voor mij was dit een barslechte film, waaraan ik me om tal van redenen vreselijk heb geërgerd. Ik sluit me dus aan bij FisherKing, Wibro e.a.

avatar van Vinokourov
Heb wellicht de laatste tijd iets teveel films van Lars von Trier gezien, want dit deed me helemaal niks, terwijl zijn films wel het van het indringende moeten hebben. Emily Watson en Stellan Skarsgard zijn net getrouwd in een zeer christelijk dorpje. Hij krijgt een ernstig ongeluk op een boorplatform en Watson die toch mentaal niet helemaal top was, verandert in een labiel wrak. Ze hoereert zichzelf en ondertussen wordt de ene huilbui afgewisseld door de andere. Mjah, vond het met 2,5 uur speelduur niet al te boeiend.

Von Trier verheft een melodramatisch gegeven ver boven de klassieke status van het genre en pompt er terzelfdertijd een pak, traditiegetrouw choquerende ideeën en beelden in : het contact van het hoofdpersonage met God, de besluiten en daden die daaruit voortvloeien en de onwaarschijnlijke slaafse liefde voor haar man, de dramatische slotscènes en de striemende kritiek op de kerkgemeenschap.
Schitterend camerawerk, originele vondsten in de opbouw van de verschillende delen, meeslepende muziek en vooral een Emily Watson die met drie belangrijke nominaties nog werd tekort gedaan.
Lars von Trier een cineast die iets te vertellen en te tonen heeft.

avatar van SturyNijmegen
Prachtige film, het drama ligt er heel dik bovenop, evenals de geloofwaardigheid maar wat zou het. De film sleept je mee door alle ellende en de daarbij behorende mooie beelden en muziek. Een van de beste van Lars von Trier.

avatar van John Milton
Smaakt gelijk naar meer, direct zin in een inhaalslag met de andere von Triers die ik nog nooit gezien heb. Ik leefde zo mee met Watson.

avatar van knusse stoel
Prima film waar we veel plezier (positieve zin) mee hebben gehad!

avatar van pjutter
Eigenlijk wilde ik 3,5 ster geven, maar die beelden tussen in met de muziek + 0,5.
Wat een schilderijen waren dat zeg

Na het zien van deze dilm spontaan een week depri geweest. Waarom maken mensen zo'n film, verzinnen ze zo'n verhaal alsof we onvoldoende echte ellende in de wereld is. Nu jaren later voel ik de vieze smaak en het rottende gevoel dat deze film gaf nog in mijn Lijf. Ja dat is een hele prestatie. Voor sommige misschien vijf sterren, maar omdat de moraal van het verhaal mij ontgaat een ster. Prima om me misselijk te voelen na een film over de holocaust, oorlog maar niet hiervoor.

avatar van GoodOldJack
Hij doet het toch weer Von Trier, mij in een mum van tijd hélemaal meekrijgen in "zijn" wereld, dit alles zonder veel special effects, muziek, ontploffingen, ... . Maar wel met acteurs en actrices die de ziel uit hun lijf acteren. Met een verhaal doorspekt met allerlei emoties die écht lijken. Wat een casting ook weer, Emily Watson = Bess. Oprecht kippenvel het laatste kwartier, iets dat me niet zo gek vaak overkomt. Misschien nét niet het niveau van zijn meesterwerken als Dogville en Melancholia maar het komt verdomd dicht in de buurt.

Voor mensen die een vrolijke zomerfilm verwachten, overslaan, maar voor al de rest, aanrader!