• 8.349.702 stemmen

Breaking the Waves (1996)

Drama / Romantiek | 158 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Denemarken / Zweden / Frankrijk / Nederland / Noorwegen / IJsland / Spanje

Geregisseerd door: Lars von Trier

Met onder meer: Emily Watson, Stellan Skarsgård en Katrin Cartlidge

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 29 augustus 1996

Plot Breaking the Waves

"Love is a mighty power."

Bess, een naïef, kinderlijk meisje dat gelooft dat ze in direct contact staat met God, is opgevoed in een streng religieus Schotse plattelandsgemeenschap aan het begin van de jaren '70. Wanneer zij verliefd wordt op Jan, een arbeider op een olieplatform en man van de wereld, trouwen zij tegen de wil van de dorpsgemeenschap toch met elkaar. Na de gelukkige wittebroodsdagen moet Jan terug naar het olieplatform. Sneller dan verwacht keert hij bij haar terug als hij betrokken raakt bij een ernstig ongeluk en volledig verlamd is. Met Jan gaat het steeds slechter, hij zweeft tussen leven en dood. Bess gaat steeds verder in haar streven om Jan te redden...

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Dus verhoog ik mijn waardering voor Breaking the Waves naar twee sterren, maar meer zullen het er niet worden.

Over 15 jaar wellicht?

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2080 berichten

Een heel artistieke versie van het verhaal van Abraham en Isaac door de ogen van von Triers landgenoot Kierkegaard. Zonder de filosofische verwijzingen en lagen was dit voor mij gewoon een doodsaai drama geweest over een niet al te snugger meisje en haar onfortuinlijke vriend.

Raar dat ik nog niemand anders over Kierkegaard heb horen spreken hier op MM. De overduidelijke aanwezigheid van één van mijn favoriete filosofen is net wat deze film zo sterk maakt.

avatar van Lienos

Lienos

Schitterende aangrijpende film.

Absoluut geen film voor erg gevoelige mensen. Op deze mensen kan deze film een traumatische

uitwerking hebben.

Ik vond hem zo ontzettend goed "dat ik hem nooit weer wil zien" als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11993 berichten

Von Trier is een van de grootste vernieuwers van de huidige filmmakers. Hij zit zo boordevol visie en ideeën dat zijn films er soms een beetje last van hebben. Toch levert het vaak ook mooie momenten op. Ik ben absoluut positiever dan negatief over zijn werk, maar ik begrijp critici wel.

Bovenstaande geldt voor al zijn films, dus ook voor Breaking the Waves, zo bleek in elk geval. Het verhaal is zo gedramatiseerd dat het realisme er wat hinder van ondervindt. Ik geloof op een gegeven moment amper in de echtheid van de personages. De overtuiging dat zoiets al een keer gebeurd is of zou kunnen plaatsvinden, ontbreekt bij mij. Toch liet het me niet (geheel) onberoerd. Het zijn ook meer archetypen dan echte personages en gebeurtenissen. Dan lijkt het al gauw pretentieus. En eigenlijk is het dat ook wel, maar het wordt er niet minder (misschien juist wel meer) interessant op. Breaking the Waves is zo sterk gestileerd, zowel visueel als inhoudelijk, dat je moeilijk onbewogen kunt kijken. Of je het nu ruk of geweldig vindt, het doet wel wat met je. Het ergert, fascineert, jeukt, stimuleert. En dat gevoel kan ook tijdens het kijken nog wel omslaan. Hij stopt zijn film vol met dingen omdat ie de aandacht wil. Het dogma-achtige camerawerk, de hoofdstukindeling met computergeanimeerde landschappen met stemmige popmuziek, zo nu en dan even in de camera kijken. De kerkbellen. Vond deze voorbeelden trouwens allemaal wel werken. Dat geldt voor deze film voor mij persoonlijk trouwens toch wel.

Voor Von Trier is alleen karakterontwikkeling niet genoeg. Hij koppelt het lijden van zijn hoofdpersoon aan een religieuze zelfopoffering. Niet oninteressant, maar nogal naïef. Om dat dan toch weer te laten werken is ons hoofdpersonage nogal naïef (en misschien wel niet helemaal 100% in orde), maar dat geloofde ik dan weer niet helemaal. Vond het ietwat bedacht.

Aanvankelijk begint het eigenlijk met een kritische blik op de striktheid van religie. In dit geval hoe mensen een verkeerde invulling kunnen geven aan geloof door door te slaan in gebruiken en regels waarvan ik me niet kan voorstellen dat God het zo zou willen, mocht ie al bestaan (en anders is het een lul). In het vervolg van de film gaat von Trier verder door te laten zien wat het hoofdpersonage aan schade ondervindt door de bekrompen opvoeding en het misplaatste van religieuze boetedoening. Daar was dus wel enige naïviteit voor nodig en dat geloofde ik dus niet helemaal.

Von Trier zei ooit eens; "in hoeverre is het acteren als je iemand vraagt iets echt te doen?" Hij vraagt veel van Watson en je ziet in een aantal scenes het ongemak er van alle kanten aan af. Wel erg sterk geacteerd trouwens, zoals eigenlijk altijd door de vrouwen in een von Trier.

Jammer dat ik zijn oeuvre door elkaar heen heb gezien / aan het zien ben. Hij is continu zo duidelijk in beweging en is zijn methoden wat mij betreft aan het verfijnen (vind Melancholia en vooral Anti Christ het best). Zoals vaker ben ik een beetje in tweestrijd, maar opnieuw geven de pluspunten absoluut de doorslag en ditmaal zelfs ruimschoots. Voor deze film een nipte 4 sterren.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

@ mister blonde,

ben benieuwd wat je dan van het sterk gestileerde The element of crime vindt. Deze en Breaking the waves vind ik echt Von Trier op zijn best.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11993 berichten

Die ligt klaar op dvd, dus die zal snel volgen

BBarbie

Het indrukwekkende debuut van Emily Watson en de journalistieke regie van Lars von Trier. Naast de gesprekken van Bess met God en de harde climax, zijn dat de zaken, die mij het meeste zullen bijblijven van deze emotionele film over de onvoorwaardelijke liefde van een zwakbegaafde, diep religieuze jonge vrouw voor haar sarcastische echtgenoot. Een aangrijpend verhaal, die evenwel lijdt aan een gebrek aan geloofwaardigheid.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

De negatieve gevoelens die ik al had over Von Trier worden alleen maar versterkt: voor mij was dit een barslechte film, waaraan ik me om tal van redenen vreselijk heb geërgerd. Ik sluit me dus aan bij FisherKing, Wibro e.a.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Heb wellicht de laatste tijd iets teveel films van Lars von Trier gezien, want dit deed me helemaal niks, terwijl zijn films wel het van het indringende moeten hebben. Emily Watson en Stellan Skarsgard zijn net getrouwd in een zeer christelijk dorpje. Hij krijgt een ernstig ongeluk op een boorplatform en Watson die toch mentaal niet helemaal top was, verandert in een labiel wrak. Ze hoereert zichzelf en ondertussen wordt de ene huilbui afgewisseld door de andere. Mjah, vond het met 2,5 uur speelduur niet al te boeiend.

avatar van Movsin

Movsin

Von Trier verheft een melodramatisch gegeven ver boven de klassieke status van het genre en pompt er terzelfdertijd een pak, traditiegetrouw choquerende ideeën en beelden in : het contact van het hoofdpersonage met God, de besluiten en daden die daaruit voortvloeien en de onwaarschijnlijke slaafse liefde voor haar man, de dramatische slotscènes en de striemende kritiek op de kerkgemeenschap.

Schitterend camerawerk, originele vondsten in de opbouw van de verschillende delen, meeslepende muziek en vooral een Emily Watson die met drie belangrijke nominaties nog werd tekort gedaan.

Lars von Trier een cineast die iets te vertellen en te tonen heeft.

avatar van SturyNijmegen

SturyNijmegen

Prachtige film, het drama ligt er heel dik bovenop, evenals de geloofwaardigheid maar wat zou het. De film sleept je mee door alle ellende en de daarbij behorende mooie beelden en muziek. Een van de beste van Lars von Trier.

avatar van John Milton

John Milton

Smaakt gelijk naar meer, direct zin in een inhaalslag met de andere von Triers die ik nog nooit gezien heb. Ik leefde zo mee met Watson.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prima film waar we veel plezier (positieve zin) mee hebben gehad!

avatar van pjutter

pjutter

Eigenlijk wilde ik 3,5 ster geven, maar die beelden tussen in met de muziek + 0,5.

Wat een schilderijen waren dat zeg

avatar van Blablaland

Blablaland

Na het zien van deze dilm spontaan een week depri geweest. Waarom maken mensen zo'n film, verzinnen ze zo'n verhaal alsof we onvoldoende echte ellende in de wereld is. Nu jaren later voel ik de vieze smaak en het rottende gevoel dat deze film gaf nog in mijn Lijf. Ja dat is een hele prestatie. Voor sommige misschien vijf sterren, maar omdat de moraal van het verhaal mij ontgaat een ster. Prima om me misselijk te voelen na een film over de holocaust, oorlog maar niet hiervoor.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Hij doet het toch weer Von Trier, mij in een mum van tijd hélemaal meekrijgen in "zijn" wereld, dit alles zonder veel special effects, muziek, ontploffingen, ... . Maar wel met acteurs en actrices die de ziel uit hun lijf acteren. Met een verhaal doorspekt met allerlei emoties die écht lijken. Wat een casting ook weer, Emily Watson = Bess. Oprecht kippenvel het laatste kwartier, iets dat me niet zo gek vaak overkomt. Misschien nét niet het niveau van zijn meesterwerken als Dogville en Melancholia maar het komt verdomd dicht in de buurt.

Voor mensen die een vrolijke zomerfilm verwachten, overslaan, maar voor al de rest, aanrader!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Breaking the waves is een vrij toegankelijke film van Lars von Trier waarbij het dramagehalte hoog opspeelt, maar nergens het randje opzoekt of erover gaat. De film greep me mee van in het begin waardoor het geen moment verveelde en ik me betrokken voelde bij het duo Bess en Jan. De debuterende Emily Watson presenteert een geloofwaardig diepreligieus personage waarbij haar onschuld, liefde en naïviteit centraal staat. Haar intimiteit met Jan is innemend en zeer sterk.

Hoewel de film over religie gaat, wordt religie niet zomaar afgebroken door von Trier. Dit is geen atheïstische film, wel wordt de waanzin van het geloofsfanatisme aan de kaak gesteld zoals dat nog wel meer gebeurde in onder meer het jaren 60-70 in de Angelsaksische landen. Ook the Magdalene Sisters is daar een goed voorbeeld van.

Op filmisch vlak doet de film nogal oubollig aan met verouderde beelden, sobere technieken waardoor de principes van dogma naar boven komen. Het draagt bij tot de troosteloze antipathieke sfeer in de film. Alleen de liefdesrelatie tussen Bess en Jan zorgen voor een lichtpunt in het conservatieve Schotland van destijds. Vrouwen werden ook als minderwaardig beschouwd omdat ze niet mochten spreken in de kerk of aanwezig mochten zijn bij uitvaarten. Degoutant waren dan ook de wederkerende woorden bij een begrafenis waarbij een overleden ongelukkige werd toegesproken als: “Je was een zondaar, en je verdient je plekje in de hel."

De metamorfose van Bess is aangrijpend en haar motieven zijn niet geheel duidelijk. Uiteraard is haar krachtbron de liefde voor Jan, maar ook haar zwakzinnigheid en psychoses maken deel uit van haar acties. Ze bloeit dan ook helemaal open bij Jan waarbij ze de grenzen van haar seksuele driften en identiteit ontdekt. Dit wordt haar niet in dank afgenomen Religie is een middel om mensen te onderwerpen. Wie niet leeft volgens de regels van de (kerk)gemeenschap wordt zonder pardon een paria en wordt uitgestoten. Breaking the waves is een meeslepend drama van von Trier waarbij hij net als in zijn andere films een duidelijke boodschap of maatschappijkritiek naar voren schuift. Een aanrader!

avatar van korenbloem02

korenbloem02

Zeer sterke en vooral technische film, die niet altijd even goed weet te raken. Het nadeel van dit soort minimalistische nihilisme, is dat het ook geen duidelijk emotief moraal aan stipt, behalve het nutteloos lijden (bestaan) en hier zingeving aan te geven. En toch zit er iets liefs en genade, hoop- en begripvol in de film. Sterke film zoals ik al stelde

avatar van missl

missl

Een labiele vrouw die gaat trouwen met een man, vervolgens vliegt alles zo uit de bocht dat dit mij niet kon bekoren.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Dit is erg mijn ding. Ik moet zeggen dat ik het aan het begin moeilijk vond om erin te komen. Ik was er misschien niet helemaal voor in de stemming en ik moest het verhaal en de personages nog leren kennen. Ik heb de film de volgende dag verder gekeken en ineens had het mij helemaal in zijn greep. Emily Watson, Stellan Skarsgard en de andere acteurs spelen ontzettend goed. Ze kruipen helemaal in hun rol, en qua beeld wordt het ook zo rauw en realistisch gebracht. Bess is een personage dat mij erg trekt. Intrigerend door haar doen en laten, niet alledaags. Het verhaal zit vol emoties, die overtuigend tot uiting komen. Toen ik het eenmaal écht boeiend vond, werd het alleen maar boeiender, aangrijpender, en ik ben er enorm door geraakt. Ik vind het intens verdrietig. Dit is zo’n film die mij nog lang bezig zal houden. Heel sterk! 4,5*

avatar van clubsport

clubsport

dit wist mij toch wat meer te boeien dan ik aanvangkelijk had verwacht maar het is en blijft een zwaar drama waarin bitter weinig te lachen valt .

Toch vind ik het personage van Watson lastig om te kunnen doorgronden , aanvangkelijk lijkt ze een verwend narcistisch kind gevangen in een volwassen lichaam , gaandeweg word ze toch steeds sympathieker neergezet maar de verandering is zodanig dat het moeilijk is om het serieus te kunnen nemen .

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De Criterion editie gezien, dat betekent "Life on Mars" in de epiloog.
Zwaar en intens melodrama van Von Trier (nochtans geen regisseur waar ik anders veel lof voor over heb), met een glansrol van Emily Watson. Ik zie nonkel Lars al dit mooie verhaal vertellen aan zijn beste vrienden rond de open haard om de avond op te fleuren. Hij wil denk ik vertellen dat godsdienst niet altijd iets goeds is en zelfs onrechtvaardig kan zijn wanneer ze teveel macht heeft in de gemeenschap, want de liefde tussen Bess en Jan is een liefde van mythische proporties die wreed op de proef gesteld wordt.

Liefde is "zich opofferen voor" en dat doet Bess uiteindelijk ook , waardoor ze uiteindelijk meer devotie heeft getoond dan wie dan ook in haar gemeenschap. Je kan er alleen om wenen dat ze op het einde naar de hel verwezen wordt . Godzijdank heeft de regisseur ons bespaard van wat er zich in dat schip heeft afgespeeld.

Nu vond ik het wel wat jammer dat Bess een psychiatrische voorgeschiedenis meekreeg en eigenlijk mentaal niet helemaal oké was (er wordt bvb over een eerdere internering gesproken). Niet dat het een probleem vormt, maar dan stel je je toch wel de vraag of die liefde niet eerder een ziekelijk trekje is. De Schotse landschappen versterken de droefheid van dit verhaal en wat ik wel mooi vond waren die hoofdstuk intro's ondersteund door bekende nummertjes. Mooi gedaan zeg. Dit is de eerste van Von Trier die me ook wist te raken.

avatar van Serpicos

Serpicos

In de nasleep van Dogville gekeken, die een diepe indruk op me achterliet.

Wat mij betreft na de acht films die ik zag van hem von Triers minste, op Direktøren for Det Hele na. Daarbij moet gezegd worden dat de film wederom een mooie structuur en uitmuntende acteerprestaties heeft en het gewoon ook een interessante film is. Setting en stemming zijn geweldig neergezet, maar het verloop van het verhaal stond me tegen. Hierdoor werd ik minder meegevoerd in het verhaal. De achterliggende boodschap had hierdoor ook niet het gewenste effect op mij, alhoewel ik nuchter gezien het grotendeels eens ben met von Triers visie over het onderwerp (religie).