Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981)

Alternatieve titel: Christiane F.

3,74

West-Duitsland

geregisseerd door Uli Edel
met Natja Brunckhorst, Thomas Haustein en David Bowie

Schokkend portret van de Berlijnse drugsscene, eind jaren '70. De 14-jarige Christiane ontmoet in de hippe discotheek Sound de verslaafde Detlev, en raakt langzaam verslaafd aan heroïne. Naar de dagboek-bekentenissen van de echte Christiane F. Met muziek (en optreden) van Bowie.

501 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van mcdaktari

Dan mag ik me er nog wel aan ergere lijkt me Film Pegasus

Trouwens, dat is iets anders als paranoia
voor het geval je dat niet wist

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Paranoia was verkeerde woordkeuze. Ergeren is anderzijds ook geen ideale keuze.

avatar van Ajax&Litmanen1
mcdaktari schreef:
Als Bowie liefhebber kan ik me echt ergeren dat er nu opeens massaal films waar Bowie in voorkomt gekeken worden. 3 weken geleden waren die films net zo goed. Maar het schijnt zo te moeten als een bekendheid sterft.

Wat een flauwekul. Het is bij iemands dood een geschikt moment om nog eens wat van iemands levenswerk terug te kijken. Daar is niks misplaatst aan.

Moest overigens bij Bowie zijn dood ook meteen aan deze film denken.

Samen met m´n vriendin gekeken want we wilden eens een feel good film kijken op de zaterdagavond . Alle gekheid. Deze film kwam uit in een periode dat ik net te jong was voor deze wereldse problemen en kan me alleen alle ophef herinneren.

We hebben de film niet afgekeken want ik vond het verhaal te dun en de acteerprestaties te matig. De keuze voor Berlijn was absoluut een pluspunt. Vooral het moment op het Mercedes Benz gebouw vond ik een mooi contrast. Mercedes symbool voor succes, conservatief en daar tegenover jongeren die verder wegzakken in misère.

avatar van Teejey
pluis1111, 'het verhaal te dun', 'de keuze voor Berlijn', je weet dat het een waargebeurd verhaal is hé? Het verhaal lijkt mij juist breed en dergelijke keuzes zijn dus zeker niet gemaakt.

pluis1111 schreef:
De keuze voor Berlijn was absoluut een pluspunt.

De zinsnede "de keuze voor Berlijn" impliceert dat je denkt dat het verhaal alleen maar fictie is.
De film is gebaseerd op het autobiografische boek van Christiane Felscherinow, die daadwerkelijk als heroïnehoertje een deel van haar jeugd in de omgeving van het station Zoologische Garten heeft doorgebracht. Zoals gebruikelijk zijn de gebeurtenissen hier en daar gedramatiseerd, maar op hoofdlijnen is het verhaal non-fictie.

Dick2008
Dat maak ik anders niet uit zijn bericht op. Berlijn een wereldstad, een stad waar alles kan, de contrasten zijn dan ook groot van Mercedes tot en met jongeren die in de goot zijn beland.

avatar van stephan-0115
Herzien.

Zo'n 1.5 jaar geleden deze film (in delen, via school) bekeken en ik herinnerde me nog dat het behoorlijk indruk op me had gemaakt, zeker omdat het waargebeurd is. Destijds gaf ik er 3,5* voor. Gisteren dus nog een keer gekeken, en ik had verwacht dat er verhoging inzat. Helaas heeft de film niet aan mijn hoge verwachtingen kon doen. Het maakte indruk, maar niet zoveel als ik had verwacht. Daardoor blijft deze film op 3,5* staan.

avatar van woeler82

Ik heb de film al zeker 6 jaar, en nu pas gekeken, maar ik vind het een saaie film.
Ik heb zelf een soort gelijke verslaving gehad.
Meestal speelt verveling , geen aandacht krijgen en eenzaamheid een belangrijke rol.

Ik heb de film halverwege afgezet en geef ook geen punt ervoor.
Zo'n soort verslaving komt helaas vaker voor als men denkt en het komt daardoor dat de mensen
tegenwoordig onverschillig zijn en alleen aandacht hebben voor zichzelf , zijn sneller argressief
enzv...........

avatar van BlueJudaskiss
Na het lezen van het boek toch een halve punt er af. Ik mis zo ontzettend veel... Het voelt voor mij een beetje als sensatiezucht om alleen maar te focussen op het drugsgebruik rond het station en de Sound, en het tippelen. Waar is de school, waar is de moeder en diens vriend, waar zijn de wanhopige pogingen om elke keer weer opnieuw af te kunnen kicken? Erg dun.

avatar van TornadoEF5
Het blijft een mooie film, alleen vond ik het een beetje lang, wellicht door het gebrek aan beelden vanuit de school en thuissituatie. Verder een erg goed portret die ook een goed beeld heeft van begin jaren '80. Vrij puur gebracht en uit deze tijdsperiode zie ik dat niet vaak. Ik vond het ook zeer realistisch overkomen. Het is ook uiteindelijk echt gebeurd. Dit is de film zoals ik ze graag heb. Heel erg mooie beelden van West-Berlijn en zeer goede muziek van Bowie en zeer goede sound effects. Er werd ook erg goed geacteerd door de veeleer onervaren acteurs/actrices.

avatar van baspls
Christiane F. verteld het verhaal van een jong meisje die in de Berlijnse drugscene terechtkomt. De realistische vertolkingen en het feit dat Christiane (en actrice Natja Brunckhorst) pas 14 jaar oud was maken de film tot een schokkend portret.

De acteurs waren allemaal vrij onervaren en voor figuranten zijn echte drugsverslaafden van straat geplukt. Toch is het acteerwerk zeker niet slecht. Natja Brunckhorst speelde zelfs erg goed voor haar leeftijd.

De opnames zijn niet van bijzonder hoge kwaliteit. Vaak out-of-focus en de film maakt een geïmproviseerde indruk (wat het realisme dan wel weer ten goede doet). Wel bezitten de beelden een heerlijke jaren '80 sfeer, met name het kleurgebruik in het nachtelijke Berlijn was schitterend. De muziek van David Bowie (die vooral in het begin van de film wordt gebruikt) en het concert voegde ook een leuk sfeertje toe aan het tijdsbeeld.

De film was vrij langdradig en ik vroeg me ook regelmatig af of die kinderen nooit naar school moesten. Daarnaast leek moederlief zich totaal niet met haar dochter te bemoeien (wat meer scènes tussen Christiane en haar moeder zouden fijn zijn geweest). Desalniettemin wist de film zeker te boeien en maakt vandaag de dag ook nog steeds indruk.

DVD-T schreef:
Mooi geschreven Kraay, fijn dat de film je is bevallen.Toch wil ik nog even ingaan op het volgende.

Een "trip" scene als bijv. in Trainspotting of een Fear and Loathing in LV zou ík ongepast vinden in deze film.Zoals je al op het laatst schrijft ligt de nadruk meer op de slechte kant van drugs.Het is misschien niet echt een "trip" maar je ziet ze in een aantal scènes echt helemaal "wegdraaien" als ze een shot nemen.Ik voelde hierin gewoon een soort van leegte, wat ik juist er goed gedaan vond, want er is immers niets anders dan heroïne voor hun in het leven.En als ze dan weer bij hun positieven komen is er dan nog steeds niets.

Ja, daar heb je gelijk in. In Requiem For A Dream komt dat bijvoorbeeld al verkeerd over. Dit is meer rechttoe, rechtaan en een portret en in die zin ook realistischer (hoewel ik wel weet dat dat niet de bedoeling is bij voorgaande, maar een film als dit ligt me ook gewoon meer). Meermaals waande ik me in Berlijn. Ik vond de setting ook echt fantastisch. Dit zijn zo één van die weinige films die me echt het gevoel geven dat ik in een andere tijd mijn jeugd wou doorbrengen.

Kun je van heroïne eigenlijk trippen? Hoe dan ook vind ik dat een trip in een film verre van een trip echt kan nabootsen of in de buurt komt. Wat wel in de buurt komt zijn dromen, al vind ik dromen in het algemeen nog heftiger en vaak ook uitputtender. Iedere droom is een gratis trip. Ook een bijna-doodervaring schijnt zo te zijn, en ik heb dat ook gedroomd (of wie weet?). Het kwam zo echt over dat ik toen dacht dat het echt was, maar nu denk ik dat het een droom was. Ik heb vaak het gevoel dat niets opgaat tegen je eigen fantasy, en dat fantasy dat door een ander door je strot geduwd wordt om die reden niet werkt. Je hebt je eigen verbeelding nodig.

DVD-T schreef:
Door deze film heb ik eigenlijk nooit in aanraking met drugs willen komen en heb ik een gruwelijke hekel aan die troep gekregen,en misschien was dat ook de opzet van mij ouders.

Wat valt voor jou daaronder? Ik vind dat altijd zo een vaag begrip, drugs, en veelal te onpas door de grote verschillen per drug en veel dingen niet gezien worden als drug (koffie, cafeine, alcohol, ...)

baspls schreef:

Niet iedereen heeft "goede" ouders, daarbij is onderdeel van het zijn van een ouder het durven loslaten en een kind leren om te gaan met verantwoordelijkheid en vrijheid. Ik ken veel mensen met schrijnende familiesituaties, inclusief mezelf. Eigenlijk blijkt een goede en stabiele familie meer de uitzondering op de regel te zijn, en in die tijd was dat wellicht nog meer het geval.

avatar van DVD-T
TornadoEF5 schreef:

Jeetje, dit heb ik bijna 10 jaar geleden geschreven . Ik ben zelf meer van de reality approach van een drugs film. Dat het echt lijkt komt op mij het best over. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan in welke context het gebruikt wordt. Of je van Heroine echt kan trippen? Ik ken iemand die verslaafd is geweest en die geeft aan dat het wel kan. Je eigen "state of mind" helpt daarin wel mee. Zoals je zelf al aangeeft, is er niets sterkers dan je eigen fantasie. Of het dicht bij de realiteit komt in de film? Ik denk een beetje half/half. Ze hadden natuurlijk het boek als uitgangspunt. Daarnaast denk ik wel dat het net als in andere films ook deels gedramatiseerd is.

Wat valt voor jou daaronder? Ik vind dat altijd zo een vaag begrip.

Toch wel echt de harddrugs. Ik drink gewoon koffie en zo nu en dan ook een biertje natuurlijk

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:

Ja, maar een 14-jarige dochter alleen naar concerten laten gaan en dergelijke is toch wel vroeg. Daarbij zagen ze er helemaal niet arm of problematisch uit. Maargoed, mischien ben ik gewoon verwend met mijn burgerlijke opvoeding . Het was in iedergeval noemenswaardig dat moeder nauwelijks aandacht aan Christianes lot bestede in de film.

baspls schreef:

Nu ligt die leeftijd op 16 jaar en occassioneel een school-of chirofuif. Ik denk dat in die tijd dat wel wat normaler was, hoewel het niet de ideale opvoeding was. De één krijgt een te strenge opvoeding, de andere een te losse. Die appartementjes waren ook niet zo luxueus uit. Het zou indertijd wel lage middenklasse geweest zijn (en nu gewoon vrij arm), bovendien waren papa en mama gescheiden en ging de zus naar de papa (maar christiane wou niet - de redenen weet ik niet meer goed) en werken voor vrouwen in die tijd was ongebruikelijk. En vandaar de noodzaak voor die nieuwe vriend (als ik correct zit).

Ik volg je echter wel, maar het blijft wel realistisch, maar aan school en thuissituatie had wel nog meer aandacht kunnen besteed worden. Ik ken wel vrij veel mensen waarbij het echt (nog steeds) zo zit, zoals in de film of erger. De gezinssituatie van mijn beste maat doet nog het meest denken uit de film (die zei dat nooit wanneer die wegging, of als die ergens bleef slapen - oa bij mij en ook op die leeftijd (of ja vanaf 15/16)).

avatar van wibro
Geen film om vrolijk van te worden. Integendeel. Tja, wat beweegt die tieners om die rotzooi te gebruiken. Als je naar een concert van Bowie gaat lijkt mij dat toch wel helemaal overbodig zou ik zeggen. Maar ja, mee doen met de rest hè. Je wilt er nu eenmaal bij horen. Getuigt wel van een zeer zwak karakter. Maar ... ik kan er verder niet over oordelen natuurlijk. Ik heb zelf nooit in zo'n situatie verkeerd.
Wel lang over gedaan trouwens om deze film af te kijken, die bij mij in de top 10 staat van meest depri films aller tijden. Heeft de film dan nog iets positiefs. Ja, dat concert van Bowie was erg vet.

avatar van Teejey
Nu ik dit opnieuw zie, vind ik het best gewaagd van m'n oude middelbare school dit te laten kijken door 16/17 jarigen, want het maakt veel indruk. Inderdaad een hele depressieve indruk, maar dat is direct een bewijs van hoe goed de film eigenlijk is.

Onschuldige jeugd die nauwelijks of niet kunnen ontsnappen aan de confrontatie met drugs en prostitutie, dat is het hele donkere script van deze film. Dat het nog completer had gemogen ben ik het redelijk mee eens, juist Christiane op school zou denk een bijzondere toevoeging geweest zijn. Ook de thuissituatie lijkt ietwat uit de lucht gegrepen. Aan de andere kant zien we ook de meest gedetailleerde gebeurtenissen op straat en het beruchte station, wat het weer 'goed maakt'.

De sfeer van deze film komt zo realistisch overeen met het het werkelijke verhaal gok ik, echt heel knap gedaan. Het tijdsbeeld, de beelden van Berlijn, de muziek van Bowie, de kleding. Alles lijkt te kloppen, helaas mag je wel zeggen. Je zal er maar opgegroeid zijn.

Één van m'n favoriete Europese films, zeker weten. Als film met zo'n unieke achtergrond vind ik het wel moeilijk om te vergelijken met andere films als het aankomt op de beoordeling. De 4 die er al stond lijkt goed te staan, al verdient die misschien wel hoger.

avatar van Zandadder
Teejey schreef:

Ik zag deze film ook toen ik 14-15 was, met Duits. Ik hoor vaker dat dit bij anderen ook verplichte kost was bij het vak.

Teejey schreef:
Ook de thuissituatie lijkt ietwat uit de lucht gegrepen.

In haar biografie komt naar voren dat haar moeder nauwelijks naar haar omkeek. Dit komt wel redelijk overeen.

Teejey schreef:
Één van m'n favoriete Europese films

Idem hier

avatar van Teejey
Zou inderdaad best eens verplichte kost kunnen zijn. Vond het zelf heel bijzonder destijds, maar weet nog wel dat het best schokkend was. Iedereen zit natuurlijk ook anders in elkaar.

avatar van Zandadder
De film kent zeker heftige scenes. Expliciet met naalden vooral. De afkick-scene is me destijds het best bijgebleven. Anno 2017 zal het op jeugd denk ik minder indruk maken, maar destijds zeker.
Het is wel een goede waarschuwing tegen drugs.

In het afgelopen jaar heb ik de film nog twee keer gezien. De muziek, sfeer, neerwaartse spiraal, knap acteerwerk en memorabele scénes maken de film uniek.

De echte Christiane F is later, toen ze ouder was nog teruggevallen op heroine. Ik wil dat boek ook nog graag lezen, al schijnt deze tegen te vallen.