

Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 131 minuten
Alternatieve titel: Christiane F.
Oorsprong:
West-Duitsland
Geregisseerd door: Uli Edel
Met onder meer: Natja Brunckhorst, Thomas Haustein en David Bowie
IMDb beoordeling:
7,5 (31.972)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 6 augustus 1981
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
"The image of a generation."
Schokkend portret van de Berlijnse drugsscene, eind jaren '70. De 14-jarige Christiane ontmoet in de hippe discotheek Sound de verslaafde Detlev, en raakt langzaam verslaafd aan heroïne. Naar de dagboek-bekentenissen van de echte Christiane F. Met muziek (en optreden) van Bowie.
Externe links
Acteurs en actrices
Christiane
Detlev
Axel
Leiche
David Bowie
Klaus
Bernd
Puppi
Christianes Mutter
Kessis Mutter
Reviews & comments

FlorisV
-
- 1741 berichten
- 732 stemmen
Ik heb 'm op YouTube gevonden. Helaas zonder ondertiteling, waardoor ik niet alles begreep,
Je kunt hem hier met Engelse ondertitels bekijken:

Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1678 stemmen
Bedankt. Het probleem is al opgelost. Ik heb de DVD gekocht.

Fisico (moderator films)
-
- 9909 berichten
- 5362 stemmen
Requiem for a Dream (2000), The Basketball Diaries (1995), Trainspotting (1996), Enter the Void (2009) ... om er maar enkele te noemen zijn stuk voor stuk erg sterke films over druggebruik en de gevolgen van verslaving en afkickverschijnselen die hiermee gepaard gaan. Ook deze uiterst krachtige confronterende Christiane F. past moeiteloos in dit rijtje thuis en overtreft misschien deze eerder genoemde films nog.
Christiane F. gebaseerd op het dagboek van geeft een indringende kijk in het drugmilieu van een aantal jongeren in de Berlijnse straten van de jaren 80. Specifiek werpt men een blik op een toch wel erg jong publiek dat omgevormd wordt van een talentvolle jongere naar een aftakelende junk. Daar waar het voor Christiane eerst start met pillen gaat het al snel helemaal mis wanneer ze overgaat naar spuiten. Ondanks het feit dat de film al 38 jaar oud is en de beelden niet altijd even scherp zijn, is het net een sterkte waardoor de troosteloosheid extra uit de verf komt. De sfeersetting is grauw en toekomstloos. Mooi camerawerk ook waarbij de shots op je netvlies worden gebrand.
De metamorfose van Christiane van mooi jong meisje van 13-14 jaar naar een doorleefde junk is onthutsend. Om aan extra cash te komen tippelt ze in navolging van haar vriendje. Fysisch en mentaal vervallen ze tot een hoopje ellende. Erg sterke en overtuigende acteerprestatie overigens van Natja Brunckhorst. Fijn ook dat David Bowie in de film optreedt tijdens een life-concert en dat doorheen de film zijn muziek te horen is.
Een toppertje!

AnyaH
-
- 416 berichten
- 340 stemmen
Heftige en indringende dramafilm gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de jonge Christiane die verslaafd raakt en hierdoor een heroïnehoer wordt. Cinematografie is donker vanwege veel scѐnes in de avond en nacht. Omgeving is de grauwheid van een grote stad als Berlijn, verder bekende plekken zoals het gebouw met Mercedes-teken en Bahnhof Zoo. Plot is triest, droevig, verdrietig, zwaar, heftig, mismoedig, deprimerend, schokkend, onthutsend, ontluisterend, realistisch, indrukwekkend..... De zeer jonge acteurs en actrices spelen erg realistisch. Muziek en het concert van David Bowie bepalen mede de sfeer van de film.
Schrijnend om te zien hoe deze jonge tieners zo gemakkelijk in aanraking kwamen met verkeerde vrienden en drugs. Zoals iedereen wel weet, kun je na een eerste shot niet stoppen, ze komen in een neerwaartse spiraal, er is geen weg terug, ontsnappen lijkt onmogelijk, een uitzichtloos bestaan....... Het verhaal hakt er behoorlijk in! Cold turkey afkicken was heftig, maar terugval bleef zich telkens herhalen. Film eindigt gitzwart met de onvermijdelijke ondergang, welke vele junks beschoren is, slechts een klein lichtje schijnt aan de horizon........
Als je op Internet zoekt naar het leven van Christiane Felscherinow, dan ontdek je dat het lichtje slechts kort opgeflakkerd is, het duister was toch overheersend.......
Waarschijnlijk komt deze film heftiger bij mij binnen omdat ik dochters heb die bijna deze leeftijd hebben. Dan denk je tijdens het kijken: het zal toch je eigen kind maar wezen, ik zou er kapot van zijn! Ik ken ouders die dit in realiteit meemaken en geloof me: het kost ze jaren van hun leven! Er zijn er die hun kinderen volledig hebben moeten loslaten/opgeven, omdat ze hun ouders bestalen en bedreigden om hun verslaving te financieren. Ik had maar één mogelijke oplossing geweten: verhuizen ver van de grote stad, maar daarmee is natuurlijk niet ieder risico uitgesloten......

pjmj
-
- 296 berichten
- 279 stemmen
Ongelooflijk triest en aangrijpend om te zien hoe zo'n kind door het gebruik van harddrugs compleet naar de verdoemenis gaat in een (heel goed weergegeven) deprimerende sfeer vol shit en ellende. Opnames uit een optreden van David Bowie waren geweldig om te zien en pasten heel goed in de film.

umbra
-
- 3923 berichten
- 3650 stemmen
Was alweer lang geleden dat ik deze gezien heb, 15j geleden als jonge knul, vond ik destijds zeer triest en grauw portret en zeer schoon kind, zo erg. Blijft ook nu ook nog steeds een zeer somber, heavy en aangrijpend verhaal en ook de wijze waarop het gebracht is, komt serieus binnen. Toen ze daar in het bed serieus afkickverschijnselen vertoonden en met die kots, echt heftige shit. Dit is eigenlijk meer horror dan vele "horrorfilms".

umbra
-
- 3923 berichten
- 3650 stemmen
Requiem for a Dream (2000), The Basketball Diaries (1995), Trainspotting (1996), Enter the Void (2009) ... om er maar enkele te noemen zijn stuk voor stuk erg sterke films over druggebruik
Climax (2018) niet vergeten

pvl63
-
- 245 berichten
- 231 stemmen
Sterke bijna documentaire achtige film. Ik zag deze film voor het eerst in 1981, toen heeft het echt een onuitwisbare indruk achter gelaten. Nu ik 'm zo opnieuw bekijk na al die jaren vind ik het nog steeds een schokkende en sterke film. Uiteraard is de film erg traag naar de huidige standaarden, zijn de beelden soms spuuglelijk, de gebouwen, de U-bahn, de mensen etc.. De rol van de moeder blijft erg onderbelicht, dat is een minpuntje, hoewel dat misschien in de jaren 70 ook wel veel gebeurde.

JaapKijker
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
In Film > Overige films > Christiane F:
Top film die ik graag met mijn kinderen wil kijken (kan ik ze ook stiekem even naar David Bowie laten luisteren).
Weet iemand waar ik een download kan kopen? Ik heb geen dvd speler, dus bol.com etc heb ik niets aan.
Alvast dank
Jaap

flaphead
-
- 790 berichten
- 940 stemmen
Rauw. Samen met het besef van een kindactrice die de hoofdrol speelt, is dat het sterkste van de film. Helaas is de film ook traag, voorspelbaar, matig geacteerd over het algemeen, ongeloofwaardig. Wat betreft dat laatste, begrijp ik nu dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Zo keek het niet weg. Want binnen een handvol bezoeken aan de disco lijkt ze de ins en outs al kennen, een moeder die niet ziet hoe haar kind eruit ziet, het nep-volwassen gedrag, junkies mét foto op de voorpagina van de krant, zo naar voren lopen bij een Bowie-concert en de bijbehorende menigte beelden/geluiden; het deed me soms op een verkeerde manier grinneken. Ik kwam niet in het verhaal, te los, te rechtlijnig, te logisch in dit thema. Dat is niks heb met coming-of-age, waar dit een soort variatie op is, helpt natuurlijk niet mee. Had alle karakters 10 jaar ouder gemaakt en het was beter gevallen denk ik.
Misschien zit ik meer in mijn hoofd met een 'coolere' visualisatie van drugsgebruik en neergang, zoals in Requiem For a Dream of Trainspotting, maar daar kom ik dan toch weer terug bij het eerste trefwoord: dat deze film alles zo rauw en puur in beeld brengt, inclusief quasi-tegengehouden kotssproeiers tegen het behang, spreekt juist heel erg voor. Het is gedurfd het zo in beeld te brengen, zonder poeha (de omlijstende muziek van Bowie is tenslotte na zijn -te lange niet ter zake doende- optreden ook verdwenen).

Serpicos
-
- 1119 berichten
- 3868 stemmen
Dat optreden van David Bowie, magisch. Een heel goede rol ook van Natja Brunckhorst, verder vrij standaard.

Shadowed
-
- 10134 berichten
- 6061 stemmen
Best sterk.
Verdrietige en deprimerende film die het moet hebben van enkele confronterende beeldscheppingen. Christiane F. stond al langer op mijn radar en had zelfs in 2020 al gezien moeten worden, maar toen bleek dat ik al een afspraak had staan op de avond dat deze film in KINO werd gedraaid moest de film later worden bekeken. Recentelijk brak die tijd aan.
Deze film grijpt je eigenlijk direct en trekt je al vanaf de eerste minuten mee in de wereld die hier wordt laten zien. Een wereld die echt heeft bestaan, en misschien zelfs nog steeds bestaat. Edel laat regelmatig op een indringende wijze zien hoe drugs vroeger zo'n probleem waren, en die pogingen resulteren in meerdere relatief angstaanjagende beelden van een omgeving waar ik nooit dichtbij ben geweest.
Het acteerwerk van de jonge cast is erg sterk, maar Brunckhorst vond ik de enige die ook daadwerkelijk een interessant personage speelde. Dat moet ook aangezien de film enkel en alleen de focus op haar personage in de wereld van Berlijn legt, maar de andere personages willen nu nooit echt helemaal los komen. Dat ligt niet aan het acteerwerk, gewoon aan beperkte screentime die ze krijgen. Ze zijn genoeg in beeld om diens namen te onthouden, maar ik mis toch een gevoel van betrokkenheid.
Het camerawerk is verzorgd en doet een prima poging om een sfeertje te creëren. De tracking shots zijn intrigerend en de droevige uitstraling van de film werkt goed. Niet elke omgeving is interessant te noemen, de scenes die zich in huizen afspelen zijn bijvoorbeeld wat minder interessant, maar de beelden waarin je echt dichtbij de drugswereld komt op straat maken indruk.
Het tempo is misschien net wat te traag om de volledige speelduur te blijven intrigeren, wat ook lastig is gezien de film 130+ minuten duurt. Ondanks dat het er allemaal droevig uitziet en de beelden van naalden op een nare manier in beeld worden gebracht krijg ik toch het gevoel dat de film echt schokkende beelden nog uit de weg gaat. Misschien om controverse te voorkomen, of omdat de film het al genoeg duidelijk had gemaakt, maar ik kreeg toch een gevoel alsof ze enkele stukjes nog te veilig wilde spelen.
Dat neemt niet weg dat de film een sterk stukje cinema is. Verdrietig, deprimerend en boeiend. Echt geschokt of bedroefd kwam ik er niet vanaf, maar het maakte wel indruk qua beeldschepping. Knap acteerwerk van de jonge lead, dappere rol ook. De allersterkste scenes zijn wat mij betreft de scenes waarop de drugs daadwerkelijk worden toegediend, maar ook een hoop andere beelden maken indruk. Aanrader voor diegene die van droevige en belangrijke cinema houden.

Robi
-
- 2431 berichten
- 2479 stemmen
Deze film is een jeugddocument voor me. Het paste ook bij de tijdsgeest van toen. In 1977, het jaar dat de film zich afspeelde, was ik zelf ook 14. En rond 1981, het jaar van de film zelf, draaide perron 0 in Rotterdam nog volle toeren. Tot lang daarna zelfs. Ik kon me er dus wel wat bij voorstellen hoe het was om junk te zijn. Ik heb het boek ook gelezen destijds, terwijl ik niet eens zo'n boekenlezer ben. En ook de film heb ik lang geleden wel eens gezien. Het was me dus allemaal wel bekend. Ik vond het dus zeker wel wat hebben om de film weer eens te zien en de tijd van toen terug te beleven. Hoewel ik zelf gelukkig nooit verslaafd ben geweest. Net als het boek, bouwt de film mooi op. Hoewel het verhaal uiteraard wel voorspelbaar is. En dat past ook bij het onderwerp. Ruim twee uur is misschien wel wat lang want zo rond de helft van de film geloof je het wel een beetje. Het kan alleen maar slechter. Maar toch vond ik het dus wel leuk om de film weer eens te zien. En nu kan hij ook weer voor vele jaren de kast in.

Lovelyboy
-
- 3532 berichten
- 2615 stemmen
Ik wou weten wat je voelt...
Titel die ik voorbij zag komen in de comments van Victoria en in die zijn bleef hangen. Nu moest ik alleen de kans nog krijgen en dit is nu zo'n mooi voorbeeld in discussie met mensen die ik ken die hun dvd/blu-ray weg gedaan hebben en volledig opgaan in hun abonnementjes en niet begrijpen hoe beperkt dat eigenlijk maar is. Dat er een complete categorie films is die compleet aan ze voorbij gaat, goed het is ook weer zo dat ze niets kunnen met dit soort films, dus wellicht dat ze ook wel op hun plek zijn.
Christiane F - Wir kinderen von Bahnhof Zoo, een film waar ik verder weinig achtergrond van kende, dus was het een kwestie van zitten en laten verrassen, althans dat hoopte ik want vergelijkbare titels als Victoria, Trainspotting en Trainspotting 2 waren niet echt aan mij besteedt. De vraag was dan weer hoe deze zou vallen, maar WKVBZ blijkt toch wel iets heel anders en vooral indrukwekkend wat mij betreft hoewel het geheel wel een beetje ontwikkeling nodig heeft. Men begint met de jonge Christiane, mid jaren '70, een grauwe en saaie omgeving en de puberhormonen die ongetwijfeld om wat spanning en beleving schreeuwen. Tot dan niet iets dat mij veel zegt, net als het uitgaansleven, de zucht in zo'n stampvolle discotheek rond te hangen. Maar het draait om wat er nog komen gaat en wat er maatschappelijk onderhuids speelt en daar is wellicht de quote over het ' voelen' de sleutel in.
In een omgeving die één en al treurigheid uitademt, en grijs van saaiheid en vergetelheid kleurt, ergens doet de film op dat vlak wel aan Das Leben Der Anderen denken, lijkt de jeugd vooral uit op een avontuurtje en de nodige jeugdige baldadigheid, maar het kan snel gaan. Nieuwsgierig wordt avontuurlijk. Van ondeugend naar vandalisme. Van diefstal tot prostitutie en van een pilletje tot harddrugs. Het is niet pluis in Berlijn en met name op de Bahnhof Zoo die met reden genoemd wordt en bekend staat als 'hooker-central' en oplossingen biedt voor iedere andere fetisj of hersenkronkel. Maar zover zijn we nog lang niet temidden van het naargeestig Berlijn dat opgeleukt wordt door een optreden van Bowie en het vooral zaak is smoesjes te verzinnen om naar The Sound te kunnen. Vraag voor mij blijft toch altijd wat mensen in die duistere en schimmige wereld zoeken met trommelvliezen die praktisch je kop uit stuiteren en alle vormen van drugsgebruik in iedere hoek.
Ontstellend is vervolgens de aftakeling die volgt. De vicieuze cirkel van vrienden, gebruik, ontwijkend gedrag, aftakeling, ontkenning en wanneer je niet dieper denkt te kunnen zinken toch nog verder in de rabbit hole te verdwijnen. Ronduit bizar maar waarschijnlijk ontzettend treffend is de cold turkey ontwenning, om vervolgens er toch weer in te stinken en voorgoed zo lijkt in het konijnenhol te verdwijnen. De laatste drie kwartier neem ik ook eigenlijk in ontsteltenis tot mij, weerzinwekkend, misselijk makend. Wat doet drugs met de mens...? Eén van de scènes waar Christiane door een metrostation dwaalt op zoek naar een shot begeleid door wel erg onheilspellende muziekale tonen met in iedere hoek dezelfde ongezonde afgeleefde koppen met holle ogen lijkt toch wel een kijkje in het voorportaal van de hel.
Regisseur Klick werd twee weken voor de aanvankelijke draaidatums aan de kant gezet waarop Edel het project kreeg toegewezen en daarbij geassisteerd werd door Bowie. De opnames van Bowies optreden zijn echte beelden van het optreden dat hij in die tijd in Berlijn gaf. En uiteraard zijn de beelden van de rennende jeugd begeleid door Bowies muziek bijna iconisch. Toch raakt de film mij onverwacht hard na de opmerking 'ik wou weten wat je voelt...'. Betreft het een gebrek aan inlevingsvermogen? Zien we een botsing tussen de nieuwe en oude cultuur? De ouderwetse stugheid van vroeger waar je vooral normaal moet doen versus de nieuwe generatie die uit het oude stramien wil breken en verder wil in de nieuwe vrije wereld met hun gedachtengoed. Of is het optie drie, degene die ik het meest opteer, dat alles wat we zien, en de reactie van de jeugd, een weerslag is van '40/'45 en het nationale schuldgevoel bij de gemiddelde Duitser die de oorlog overleefde of meemaakte als kind. De schande van wat de Duitsers als volk Europa hadden aangedaan, voorzichtig leven, aan de regels houden, niet uit de band springen, braaf en degelijk zijn...met als resultaat kinderen die niets mee krijgen, niets weten of voelen en ouders hebben die geen feedback kunnen geven over het leven behalve te overleven in alle grijsheid en stilte...
Afijn, deze Christiane F - wir kinder vom Bahnhof Zoo maakt toch wel een verpletterende indruk het laatste uur en heeft me nog wel even bezig gehouden omtrent wat er allemaal onder de oppervlakte speelt. Tenslotte zou ik bijna willen pleiten deze film als verplicht lesmateriaal op school te gebruiken, eens kijken hoeveel interesse er dan nog is...oh wacht. ' Ik heb mezelf onder controle...' Dat zeg je dan immers als beginnend drugsgebruiker. Hoe diep kan eens mens zinken? Heel diep als het dat zelf wil.

Johnny-Limbo
-
- 6 berichten
- 17 stemmen
Prachtig realistische film.
Ben van mening dat de leeftijdsgrens van 16 jaar naar 12 jaar zou moeten en deze oude klassieker op de scholen aan de jeugd vanaf 12 jaar moeten laten zien in plaats van kinderen met dat woke gedoe te indoctrineren.

james_cameron
-
- 6522 berichten
- 9450 stemmen
Herzien. De film maakte nu meer indruk op me dan pakweg 40 jaar geleden, waarbij vooral de grimmige sfeertekening en de schrijnende aftakeling van de verslaafde hoofdpersonen in positieve zin opvielen. Voor zover er iets positiefs te melden valt over deze nihilistische afdaling in de hel die verslaving heet natuurlijk. In de meer emotionele momenten schiet de overwegend jonge cast tekort, maar verder is hun spel overtuigend naturel. Gelukkig is de film niet helemaal zonder hoop- de muziek en het live-optreden van David Bowie worden op meesterlijke wijze gebruikt en het (helaas nogal afgeraffelde) einde biedt een glimpje zonlicht.

Filmreiziger
-
- 469 berichten
- 407 stemmen
Wat mij betreft is deze film overgewaardeerd. De film heeft te veel herhaling die weinig toevoegen en belangrijke aspecten zijn onderbelicht gebleven zoals de rol van de moeder. Het is een traag verhaal dat ze beter in 1,5 uur hadden kunnen vertellen of ze hadden meer aspecten moeten belichten (wat mijn voorkeur zou hebben). Er zitten een aantal momenten in die ik maar moeilijk kan bevatten zoals de scene nadat ze door haar moeder is gevonden in de badkamer. Hoe kan het dat beide junks samen in een kamertje lopen af te kicken zonder enige hulp of zorg? Het is op waarheid gebaseerd, dus het zal best zo gegaan zijn, maar had in de film dan wat meer duidelijk gemaakt hoe het gegaan is. Soms worden er tijdsprongetjes gemaakt waarmee er gaten ontstaan die niet worden uitgelegd. Beeld kwaliteit van de film is nog best aardig, maar de geluidskwaliteit is uitermate belabberd, maar dat zal ik de film niet aanrekenen. Acteerprestaties zijn goed en afgezien van sommige scenes heeft een hoog realiteit gehalte. Soms bijna documentair. Het is een vrij platte recht-toe-recht-aan vertelling. Jammer dat het einde niet is meegenomen in het verhaal. Al met al een uiterst schokkende film over een zeer treurig thema. Verwacht niet in opgewekte stemming naar bed te gaan na het zien van deze film. Ondanks mijn kritiek weet ik er nog net 3 sterren uit te persen, maar dat heeft meer met het thema te maken dan de pure kwaliteit van de film.

Tjikkie24
-
- 45 berichten
- 480 stemmen
Heeft iemand enig idee of de bluray versie ook nog eens in Nederland uitkomt? Ik kom ze alleen tegen met Duitse subs of geen subs.

driekes9
-
- 89 berichten
- 147 stemmen
Triest,.......dat is wat verslaving is, helaas. Zo jammer, het leven kan zo mooi zijn.

blondiefilmfreak
-
- 748 berichten
- 353 stemmen
Kwaliteit uit de gouden jaren van new wave en punk.wat een fantastische film.nooit zullen ze zo nog gemaakt worden.dikke 4 en halve ster.

Jean Pete Von Bözekom
-
- 175 berichten
- 576 stemmen
Een film die een 4,5 krijgt maar een 5 had moeten zijn!
Ontzettend sterke, confronterende en pijnlijk realistische film. Het woord ''controversieel'' en de film ''Christiane F'' zijn in mijn ogen een synoniem van elkander.... wil je weten waarom? Lees de beschrijving van de film, vertaal dat voor jezelf naar beelden, verwacht het letterlijke want de film is echt zoals je denkt dat ie is.....!
Helaas worden bepaalde details volledig genegeerd (bijv; De genuttigde drugs slaat meteen aan terwijl het normaal gesproken een ''come up'' nodig heeft....).
Voor mijn gevoel worden de leeftijden van de jongeren om Christiane heen niet duidelijk genoeg weergegeven. (Letterlijk aan het einde van de film werd dit weergegeven.)
De film vind versterking in de sfeervolle muziek van David Bowie!
De film gaat van kwaad naar erger en eindigt leeg en verdrietig. (Wel een kleine update van een paar jaar na de tragische gebeurtenissen gelukkig!)
Een 4,5 en een ontzettend naar en leeg gevoel in mijn maag...

Basto
-
- 11061 berichten
- 7147 stemmen
Shocktober 16
In de openingsscene in de Duitse discotheek maakt Eidel zijn punt meteen duidelijk. Dit is een zombiefilm. De overeenkomst tussen Romero’s zombies in de shopping mall en de junkies in de stationshalken van Bahnhof Zoo vertonen een duidelijke overeenkomst. Langzaam zien we de nieuwsgierige tiener Christine veranderen in een lege schim opweg van de ene fix naar de volgende.
De film is rauw en grauw en heeft dankzij Bowie een gewekdige soundtrack, waarbij het nummer Warzaws perfect past bij de diepe hopeloosheid waarmee de dilm is doordrenkt.
De duitse 4k uhd is van topkwaliteit. Film ziet eruit alsof die gister is geschoten.
4,5
Het laatste nieuws

'La La Land' is morgenavond (24 maart) weer op de buis: 'Waanzinnige en meeslepende acteerprestaties'

Wacht niet te lang, want 'Superbad' gaat uit het aanbod van Netflix verdwijnen: 'De film staat als een huis en verveelt nergens'

Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?

'Grand Theft Hamlet' is de meest gestreamde film op MUBI: 'Een ontroerende ode aan het werk van Sheakespeare'
Bekijk ook

Trainspotting
Drama / Komedie, 1996
1.036 reacties

Napola - Elite für den Führer
Drama / Oorlog, 2004
62 reacties

Angst Essen Seele Auf
Drama / Romantiek, 1974
67 reacties

Cani Arrabbiati
Thriller / Drama, 1974
35 reacties

Ondskan
Drama, 2003
38 reacties

Girl, Interrupted
Drama, 1999
143 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandjunkieheroïneprostitutieillegale drugsdramaticcriticalintensecomplicatedinformative
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.