Ondskan (2003)

Alternatieve titel: Evil

Zweden / Denemarken

geregisseerd door Mikael Håfström
met Andreas Wilson, Henrik Lundström en Gustaf Skarsgård

Het leven van Erik is getekend door geweld en conflicten. Wanneer hij van school wordt gestuurd, krijgt hij nog één kans op een internaat. Weet hij daar wel te slagen of valt hij weer terug op zijn oude gewoontes?

avatar van Jan met de pet
Top film, alleen vind ik had het einde iets uitgebreider mogen zijn, maar ja dat is mijn mening:4,0

avatar van adso
2013… dus op youtube te zien, jawel! En ook al begrijp ik maar weinig van de Zweedse taal, het nogal clichématige verhaal was goed te volgen / begrijpen. Na afloop ben ik het vooral eens met Onderhond; voor het hoofdpersonage ANDREAS WILSON en verder snel vergeten; wat een sadomasochistische ellende, bah!

avatar van karilem
Prachtige film

avatar van sinterklaas
Indrukwekkende Inrichting-drama. Gedateerd in de jaren 50...

In het begin heb je toch, aangezien je al weet dat het hier over een jongeman met losse handjes gaat, al meteen sympathie voor de zekere Erik Ponti. Zijn leven wordt getekend door agressie, dat voornamelijk wordt gevoed door zijn sadistische vader. En alles gaat toch wel even anders dan gedacht... In plaats van dat Erik onder dwang naar een instelling gaat, gaat hij vrijwillig. Je zou denken dat de ellende daar pas echt begint... Nou, niet helemaal.

Ik vond de andere kant van het thema wel erg boeiend. Erik lijkt in een sympathieke omgeving te komen; Sluit een goede vriendschap met zijn Zwitserse kamergenoot en raakt verliefd op het keukenmeisje. Echter krijgt hij ook te maken met een meedogenloze studentengroep van de hogere klasse, die de touwtjes van alle leerlingen in handen heeft. Het is verrassend om te zien dat Erik hier anders mee omgaat dan je zou denken.

En daarbij weet de film van het begin tot het eind de psychologische spanning bij je aan te wakkeren. De ontgroeningen en straffen gaan zodaning door merg en been, dat je je afvraagt waar een gevoelig mens beter van wordt. Maar nogmaals... de kracht van Erik blijft verbazingwekkend. Zeker hoe hij tegen het einde geweldloos (of verdedigend) afrekent met de kwelgeesten uit zijn hedendaagse leven.

Ja, ik vond dit een prima werkje van Hafstrom, de regisseur van de latere zeer geslaagde films 1408 en Shanghai. Ook de jaren 50 sfeer is prima neergezet en het kille rauwe sfeertje weet bij je binnen te dringen.

Goed.