Der Kommer en Dag (2016)

Alternatieve titel: The Day Will Come

Denemarken

geregisseerd door Jesper W. Nielsen
met Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl en Harald Kaiser Hermann

De bloeiende jaren 60. Twee jonge broers worden beroofd van hun vrije leven, wanneer ze in een jongensinternaat worden geplaatst waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Geweld en vernedering is er een onderdeel van het dagelijkse leven. Slechts gewapend met een levendige fantasie en een wispelturige hoop, gaan de jongens de angstaanjagende strijd aan met directeur Heck en zijn dodelijke tirannie.

avatar van Donkerwoud
Volgens een Deense vriend staat Lars Mikkelsen, de oudere broer van Mads, in zijn thuisland bekend als de gelauwerde theateracteur die alle prijzen binnensleept. En 'Der Kommer en Dag' (2016) laat ook wel zien dat Lars een indringende schurkenrol kan spelen als het schoolhoofd die met harde hand regeert over jongensinternaat Godhavn. Het zijn de late jaren zestig waarin de impact van machtsmisbruik - zoals lijfstraffen of seksueel geweld - publieke aandacht krijgt door een anti-autoritaire wind, maar in de periferie heeft die harde pedagogische lijn nog steeds een plek. Door een combinatie van een log bureaucratisch systeem, een angst- en zwijgcultuur en een old boys' network, wordt er nog altijd niet geluisterd naar de jongeren zelf. Het is tegen deze context dat de dromerige Elmer (Harald Kaiser Hermann) en zijn broer Erik (Albert Rudbeck Lindhardt) in het internaat komen. Alwaar ze verbondjes met schoolgenoten moeten sluiten of de autoriteiten paaien om niet ten onder te gaan in deze gewelddadige omgeving. Ik hoopte na een bijzonder indringende scène dat 'Der Kommer en Dag' (2016) een soort 'Lord of the Flies' zou worden, waarin de jongeren met harde hand terugslaan om het leed dat hen is aangedaan. Maar zo'n film is het niet en het blijft uiteindelijk wat lafjes binnen de voorspelbare lijntjes van een sentimentele tearjerker.

avatar van Donkerwoud
Ik ben het ook wel eens met Ebenezer Scrooge dat sommige personages onlogisch handelen. Zoals de juffrouw die dan opeens eieren kiest voor haar geld, maar wel alles op alles zet wanneer één van de jongetjes terugkeert. Of de hoofdmeester die - tegen zijn karakter in - opeens hetzelfde jongetje naar Kopenhagen laat gaan, terwijl hij kan weten dat dit niet zo'n handig idee is. Een beetje ongeloofwaardig hoe alles leidt naar de ontsnapping.

avatar van AmazingPP
Sterke film die een indruk op me achter liet. Goed geacteerd, goed script (van de schrijver Soren Sveistrup ("Oktober", een van de beste thrillers die ik ooit las)) en vlot gebracht. Innemende vertolkingen van de twee broertjes. Onbegrijpelijk dat dit gebaseerd is op werkelijke feiten, maar in deze wereld dan eigenlijk ook weer niet. Vier sterren. 4 *

avatar van Filmkriebel
De één heeft macht, de ander heeft moed

Droevig en soms hartverscheurend verhaal over machtsmisbruik in een Deens weeshuis eind jaren 60, dat meer leek op een nazi werkkamp. Hoewel directeur Heck er anders over denkt, is er niks dat de mishandelingen rechtvaardigt die de kinderen moeten ondergaan in naam van een goede disciplinaire opvoeding. Nu vond ik sommige elementen zwak naar voren komen, daar het steeds Erik en Elmer zijn die het mikpunt worden van het geweld. De andere kinderen worden nauwelijks uitgewerkt; ze staan er meestal bij en kijken ernaar. Het tuchtpersoneel is ook vrij ééndimensionaal neergezet. Maar het is toch erg goed gespeeld en het gevoel van machteloosheid en onrecht grijpt naar de strot. In de marge wordt vaak naar Elmer's droom om astronaut te worden verwezen, een manier om de dagelijkse ellende door te komen en op betere tijden te hopen.

Zeer indrukwekkende film, vooral als je je bedenkt dat het er destijds echt zo aan toe ging. Fantastische acteerprestatie van de acteurs die Elmer en (in iets mindere mate) Erik neerzetten. Een film die lang zal bijblijven. 4,5 ☆