ad

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Jesper W. Nielsen

Met onder meer: Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl en Harald Kaiser Hermann

Oorspronkelijke taal: Deens

Oorspronkelijke titel: Der kommer en dag

Releasedatum: 21 april 2016

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Der Kommer en Dag

"Some have power, others have bravery."

De bloeiende jaren 60. Twee jonge broers worden beroofd van hun vrije leven, wanneer ze in een jongensinternaat worden geplaatst waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Geweld en vernedering is er een onderdeel van het dagelijkse leven. Slechts gewapend met een levendige fantasie en een wispelturige hoop, gaan de jongens de angstaanjagende strijd aan met directeur Heck en zijn dodelijke tirannie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Volgens een Deense vriend staat Lars Mikkelsen, de oudere broer van Mads, in zijn thuisland bekend als de gelauwerde theateracteur die alle prijzen binnensleept. En 'Der Kommer en Dag' (2016) laat ook wel zien dat Lars een indringende schurkenrol kan spelen als het schoolhoofd die met harde hand regeert over jongensinternaat Godhavn. Het zijn de late jaren zestig waarin de impact van machtsmisbruik - zoals lijfstraffen of seksueel geweld - publieke aandacht krijgt door een anti-autoritaire wind, maar in de periferie heeft die harde pedagogische lijn nog steeds een plek. Door een combinatie van een log bureaucratisch systeem, een angst- en zwijgcultuur en een old boys' network, wordt er nog altijd niet geluisterd naar de jongeren zelf. Het is tegen deze context dat de dromerige Elmer (Harald Kaiser Hermann) en zijn broer Erik (Albert Rudbeck Lindhardt) in het internaat komen. Alwaar ze verbondjes met schoolgenoten moeten sluiten of de autoriteiten paaien om niet ten onder te gaan in deze gewelddadige omgeving. Ik hoopte na een bijzonder indringende scène dat 'Der Kommer en Dag' (2016) een soort 'Lord of the Flies' zou worden, waarin de jongeren met harde hand terugslaan om het leed dat hen is aangedaan. Maar zo'n film is het niet en het blijft uiteindelijk wat lafjes binnen de voorspelbare lijntjes van een sentimentele tearjerker.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik ben het ook wel eens met Ebenezer Scrooge dat sommige personages onlogisch handelen. Zoals de juffrouw die dan opeens eieren kiest voor haar geld, maar wel alles op alles zet wanneer één van de jongetjes terugkeert. Of de hoofdmeester die - tegen zijn karakter in - opeens hetzelfde jongetje naar Kopenhagen laat gaan, terwijl hij kan weten dat dit niet zo'n handig idee is. Een beetje ongeloofwaardig hoe alles leidt naar de ontsnapping.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Sterke film die een indruk op me achter liet. Goed geacteerd, goed script (van de schrijver Soren Sveistrup ("Oktober", een van de beste thrillers die ik ooit las)) en vlot gebracht. Innemende vertolkingen van de twee broertjes. Onbegrijpelijk dat dit gebaseerd is op werkelijke feiten, maar in deze wereld dan eigenlijk ook weer niet. Vier sterren. 4 *

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De één heeft macht, de ander heeft moed

Droevig en soms hartverscheurend verhaal over machtsmisbruik in een Deens weeshuis eind jaren 60, dat meer leek op een nazi werkkamp. Hoewel directeur Heck er anders over denkt, is er niks dat de mishandelingen rechtvaardigt die de kinderen moeten ondergaan in naam van een goede disciplinaire opvoeding. Nu vond ik sommige elementen zwak naar voren komen, daar het steeds Erik en Elmer zijn die het mikpunt worden van het geweld. De andere kinderen worden nauwelijks uitgewerkt; ze staan er meestal bij en kijken ernaar. Het tuchtpersoneel is ook vrij ééndimensionaal neergezet. Maar het is toch erg goed gespeeld en het gevoel van machteloosheid en onrecht grijpt naar de strot. In de marge wordt vaak naar Elmer's droom om astronaut te worden verwezen, een manier om de dagelijkse ellende door te komen en op betere tijden te hopen.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Zeer indrukwekkende film, vooral als je je bedenkt dat het er destijds echt zo aan toe ging. Fantastische acteerprestatie van de acteurs die Elmer en (in iets mindere mate) Erik neerzetten. Een film die lang zal bijblijven. 4,5 ☆

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vrijdag op CANVAS om 21.20h. Nog enkele stemmen en dan zit hij in de top 250

avatar van Kooiker

Kooiker

Wat een geweldige film en wat een fantastische acteurs. Vooral die twee jongens en vooral die Elmer. Zo jong (10 jaar bij de opnamen) en zo geloofwaardig is hij. Maar ook die vreselijke mannen zijn zo geloofwaardig, dat je ze haat. Wat een gruwelijke man zet die Lars Mickkelsen neer en dus is hij een geweldige acteur .

Dat kunnen die Scandinaviers goed. Vergelijk dat eens met Amerikanen.

En ja, er moet natuurlijk een happy end zijn.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Beklijvende film, die een realistisch beeld schetst over de Deense internaten in de jaren '60. Mishandeling en kindermisbruik, dat wordt toegedekt als noodzakelijke discipline. Onmacht van weerloze kinderen; uitzichtloosheid...

avatar van Don Homer

Don Homer

Kooiker schreef:

En ja, er moet natuurlijk een happy end zijn.[/]

Zet hier even een spoiler censor op aub...

avatar van The Brain

The Brain

Geboeid zitten kijken naar deze film. De Scandinaviërs lijken wel patent te hebben op dit soort indringende cinema. Een soort gelijk thema als in deze film had ik ook al gezien in de detectiveserie 'departement Q' ook een aanrader trouwens. Het treurige aan deze film is dat het gebaseerd is op feiten.

De acteer prestaties zijn top tot ook van de jeugdige acteurs, het verhaal indringend en de hele sfeer van de film is goed neergezet. Zonder dat er nadrukkelijk op het sentiment wordt gespeeld moet je toch wel een traantje laten, knap gedaan.

avatar van Martha21

Martha21

omdat het een waar gebeurd verhaal is vraag ik me af of er meer bekend is over hoe het de broers verder vergaan is ... zijn ze door de juf geadopteerd?

avatar van TMP

TMP

Stevig drama van Deense makelij over het leven in een Deens internaat in de jaren '60. De film kent diverse scènes die hard binnen komen en weet goed over te brengen dat het leven voor de kinderen in zo'n internaat bepaald geen pretje was. De cast kent met Lars Mikkelsen en Sofie Gråbøl enkele bekende gezichten, maar het zijn toch met name de twee jonge hoofdrolspelers die de beste rollen afleveren. Vond alleen de beweegredenen van enkele personages niet altijd even logisch. Dat de immer strikte directeur de jonge Elmer alleen naar Kopenhagen liet gaan was niet zo logisch en de houding van de juf, die na haar ontslag helemaal niets doet en later opeens wel ingrijpt, was dat ook niet.

avatar van vinejo

vinejo

Heel goede film, meeslepend verhaal en prachtige beelden (ik zag af en toe eens een shot dat me aan schilderijen deed denken -van Hopper bvb, scene van de juf die in de gang wacht). Sowieso een film die je doet stilstaan bij het feit dat vroeger toch niet “alles beter was”.

avatar van nadrin

nadrin

Wat een verschrikkelijk verhaal. Pijnlijk om te bekijken. Mijn vrouw huilde en ik heb altijd als kind op internaat gezeten. Dus dit reed ouwe pijn open.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2062 stemmen

Wat een ingrijpende film. Belachelijk goed acteren van de kinderen ook. Mooi en confronterend in beeld gebracht.

Arnie

Nee, dit is zo'n karikatuur dat het de hoge notering absoluut niet verdiend. Standaard jeugdinternaatellende met clichéfascisten aan het hoofd en over-de-top aandoenlijke jongetjes wier dromen maar geen werkelijkheid kunnen worden. Het enige lichtpuntje is het acteerwerk van Lars Mikkelsen, en als je er gevoelig voor bent de dromerij van Elmar over astronauten en de actualiteit van de eerste maanlanding.

Vrijwel iedere nuance ontbreekt, en ook de rol van de enige vrouwelijke docente is vreemd. Bovendien zitten er een paar ongeloofwaardige en vreemde plotwendingen in: bijvoorbeeld als Elmar zijn dagje naar de stad krijgt terwijl zijn broer op sterven ligt, en z'n oude juf opzoekt, waarom gaan ze niet gewoon naar politie of het ziekenhuis??.

Wel weer een top 250-film afgetikt, dat is natuurlijk winst.

avatar van paas

paas

So, indrukwekkend en puik acteerwerk!

avatar van Star Wars

Star Wars

Zeer slechte (linkse) flut film. Hij staat overigens in de verkeerde lijst, het moet zijn flop 250 dus dat mag wel aangepast worden naar mijn idee, deze hoort totaal niet thuis in de top 250.

scorsese

Goeie film over twee jonge broers die terecht komen op een jongensinternaat als hun moeder niet meer voor hun kan zorgen. Een aangrijpend verhaal dat hier een onderhoudende en solide film oplevert (ook al is het verloop en de meeste personages wat voorspelbaar). De film speelt zich af eind jaren '60 met het ruimteprogramma op de achtergrond (wat uiteindelijk een mooie finale oplevert). Met gemak 3.5 sterren.

Star Wars schreef:

Eens dat het geen goede film is. Maar wat heeft dit nu weer met 'links' te maken??

BBarbie

Star Wars schreef:

Zeer slechte (linkse) flut film.

Je hebt blijkbaar geen last van historisch besef.

avatar van John Milton

John Milton

Sla haar rassenopmerking op de voorpagina bij Bridgerton dan maar helemaal over... Al komt die vermoedelijk voort uit vermeend historisch besef. Schrijnend.

John Milton schreef:

Welke rassenopmerking precies? Staat me zo even niet meer voor de geest. En bedoel je te zeggen dat benoemen van historische feiten over het maken van rassenonderscheid (in het verleden of nu) links is? Of het tonen van een eventueel 'linkse' krantenkop? Dan is 'schrijnend' een bizar woord om te gebruiken hier, en eerder van toepassing op je eigen (en maatschappelijk inmiddels gebruikelijke) methode waarin historische feiten onmiddellijk politiek worden geïnterpreteerd.

En zelfs al zou het een geldig voorbeeld zijn, dan is het een mager voorbeeld om een hele film als 'links' te bestempelen en ben ik benieuwd naar een overtuigender argumentatie. Maar misschien, en dat hoop ik, begrijp ik je niet zo goed.

avatar van John Milton

John Milton

Arnie schreef:

Citeer je nu niet de verkeerde persoon, Arnie? Ik noem niets links, dat deed Star Wars; ik heb deze hele film nog niet gezien en vind het juist een bijzonder vreemde opmerking van haar aangezien die suggereert dat de film slecht zou zijn omdat hij een links gedachtengoed zou hebben. Zo lees ik haar zin althans, die trekt slecht en links gelijk. Kan natuurlijk gewoon ongelukkig geformuleerd zijn, maar zo lijkt het inmiddels niet meer.

En vervolgens opperde ik in repliek op Bbarbie dat haar rassenopmerkingen in ieder geval niet van veel historisch besef getuigden. Ik geloof dat ik in zesduizend films nog nooit eentje als links heb bestempeld. Dat is geen onderscheid of kwalificatie waar ik erg mee bezig ben, doorgaans

Dus ik denk dat je me inderdaad verkeerd begreep.

Arnie

Aha inderdaad, dan begreep ik je verkeerd, misverstand opgelost

avatar van Pitagora

Pitagora

Wat een indrukwekkende film. Een historisch document over het leven in een internaat in Denemarken.

avatar van james_cameron

james_cameron

Een beetje voorspelbaar en manipulatief, maar afgezien daarvan een indrukwekkende en behoorlijk emotionele kijkervaring. Het verhaal over twee broers die in het Denemarken van de jaren '60 in een jongensinternaat worden geplaatst is bijzonder meeslepend in beeld gebracht, oneindig geholpen door het sterke spel van de jonge hoofdrolspelers. Vooral de jongste broer, gespeeld door Harald Kaiser Hermann, is onvergetelijk. De rest van de cast is ook voortreffelijk, met Lars Mikkelsen subliem als de monsterlijke maar o zo menselijke directeur van het internaat.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Brrr, vreselijke film over de terreur in een jongensinternaat in het Denemarken van de jaren '60. Zeer indrukwekkend en een bijzonder emotionele film. De hele cast van dit afschuwelijke drama speelt voortreffelijk.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

We hebben vanavond Der Kommer en Dag gezien en wat is deze film een indrukwekkend en aangrijpend relaas van 2 broers die uit noodzaak naar een internaat moeten, waar het blijkt dat het daar helemaal niet pluis is en wanbeleid in al zijn vormen aan de orde zijn. Het verhaal is biografisch en boeiend. De rollen worden uitstekend vertolkt, met name door de 2 broers, waarbii Harald Kaiser Hermann die rol van Elmer speelt met vlag en wimpel eruit springt. Dit is drama pur sang zonder ook maar 1 vrolijke noot. Een goede film.

Een beetje de Shawshank Redemption onder de weeshuis films. Stijlvol geschoten en knap verteld.

Het is een zeer aangrijpend verhaal, over een pijnlijke geschiedenis. De twee broers spelen dit erg goed.

Lars Mikkelsen (de oudere broer van Mads) zet hier een angstaanjagende en duivelse directeur neer.

Een film zoals Lasse Hallström ze vroeger maakte, voor hij overging tot het zoetsappige genre.

avatar van deridder

deridder

Het is allemaal wel erg duister. Toen - je weet wel wat - gebeurde, moest ik hem toch even afzetten om de volgende dag het af te kijken. Ik had op een iets vrolijkere noot gehoopt: misschien een zomertrip naar het meer of iets dergelijks. Het enige moment dat je op adem kon komen was met de maanlanding, maar dat was ook van erg korte duur. Enfin, al met al is het een briljante film met buitengewoon sterke acteurs.

Gelukkig had de film een happy end. De broertjes rijden weg met hun nieuwe moeder (de film is niet ziek van klassieke gender-rollen). Op weg naar een nieuwe toekomst, ver weg van het verharde klimaat van machtsmisbruik. Veel 'filmliefhebbers' houden daar niet van, want dat is niet realistisch. Maar wie zegt dat een happy end niet realistisch is? Misschien is het goede wel simpelweg sterker dan het kwaad