ad

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Robert De Niro, Nick Nolte en Jessica Lange

Releasedatum: 15 november 1991

Over Cape Fear

"There is nothing in the dark that isn't there in the light. Except fear."

Max Cady komt na 14 jaar voor mishandeling vrij en zoekt de advocaat op die toen bewijzen heeft achtergehouden die hem vrij hadden kunnen pleiten. Hij bedreigt de advocaat die met wettelijke middelen zijn vrouw en dochter van bijna 16 (dezelfde leeftijd als het slachtoffer) wil beschermen. De man heeft in de gevangenis leren lezen en heeft ook rechten gestudeerd.

imageimageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

Ik had deze film al ruim 20 jaar niet meer gezien, maar wat is die toch vreselijk goed. Scorsese gaat op de Hitchcock toer en doet dat op voortreffelijke wijze. Gesteund door zwaargewichten Saul Bass, Elmer Bernstein en Freddie Francis vertelt hij op zwaar aangezette theatrale wijze dit wraak verhaal. Maar door het fantastische acteerwerk blijft alles toch geloofwaardig. Het meest genoten heb ik van de cinematografie van Francis die ook veel met Lynch werkte. Diens surrealistische stijl zie je ook hier doorsijpelen in vervreemdend kleurgebruik en soms duizelingwekkende cameravoering.

Erg sterk, dikke 4,5*

avatar van umbra

umbra

• 2027 berichten

Wist niet zeker of ik deze al had gezien, kwam ook pas laat in de film terug, van zodra ze op die boot zaten. Vond deze toen waarschijnlijk nog beter, maar blijft toch goeie thriller, het begint nog allemaal vrij braafjes, maar meer en meer neemt de spanning toe, met een robbertje vechten op de boot. Een uitstekende De Niro, als Max Cady en niet vergeten, met de jongere Jessica Lange, die ik vooral op latere leeftijd Bert heb leren kennen in de AHS reeks. Alweer bijna 30j oud...time flies.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke thriller die lekker wegkijkt.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Twee decennia geleden eens gezien, de indruk die de film toen maakte zorgt dat bepaalde scènes en de titel nog altijd in het hoofd zitten. De kwaliteit van toen heeft de film niet meer, toch ondanks enkele gedateerde momenten maakt de film nog altijd een prima indruk.

Scorsese zoals we hem regelmatig kennen, een rustig opbouw met snelle montage, brengt het verhaal Cady versus Bowden. Iets dat kalm begint en steeds ergere vormen aanneemt. Subtiel is het gebrachte feit dat Cady in principe niets doet dat de wet overtreedt en Bowden zich steeds verder in het nauw gedreven voelt en juist met alle mogelijke middelen door wil pakken. Subtiel lijkt de voormalige raadsman er ingeluisd te worden om domme dingen te doen. Een cyclus die steeds dramatischere vormen aanneemt en steeds erger dingen inhoudt met een behoorlijke climax tot gevolg.

Herkenbaar is de genoemde stijle van Scorsese, iets dat in het begin wel wat pijn doet. Hij wil te vlot door de introductie heen, er wordt best wel matige gemonteerd en het spelen met omgekeerde kleuren of een scherm dat helemaal rood wordt is niet meer van deze tijd. Desondanks maakt de film eenmaal op gang nog altijd een uitstekende indruk en is De Niro toch geweldig op dreef als uitgenaste sadist. Daarnaast wordt er prima gespeeld met de spanning binnen het gezin en is de soundtrack even herkenbaar als memorabel.

Cape Fear is dan ook een must see als psychologische thriller die alweer op leeftijd is maar nog altijd hele sterke punten bezit. Wat ik betreft is CF nog altijd een prima film.

avatar van Hollywood-west36

Hollywood-west36

Nick Nolte speelt Mark Rutte in wellicht zijn beste rol, en De Niro in misschien wel (bijna) zijn beste rol.

De soundtrack is idd geweldig.