• 12.684 nieuwsartikelen
  • 167.976 films
  • 10.905 series
  • 31.285 seizoenen
  • 626.375 acteurs
  • 195.682 gebruikers
  • 9.160.338 stemmen
Avatar
 
banner banner

L'Année Dernière à Marienbad (1961)

Drama / Mystery | 94 minuten
3,44 257 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Speelduur: 94 minuten

Alternatieve titel: Last Year at Marienbad

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Alain Resnais

Met onder meer: Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi en Sacha Pitoëff

IMDb beoordeling: 7,6 (25.561)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • MUBI Bekijk via MUBI
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot L'Année Dernière à Marienbad

"Extraordinary! Hypnotic! Beautiful! Masterful!"

In een luxe hotel probeert een vreemdeling een getrouwde vrouw te overtuigen dat zij vorig jaar in Marienbad een affaire hadden. Zij kan zich niets herinneren, maar hij blijft proberen haar over te halen met hem weg te gaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

A – the brunette woman

X – the man with the italian accent

M – the other man with the lean face, the husband

A character from the hotel

A character from the hotel

A character from the hotel

A character from the hotel

A character from the hotel

A character from the hotel

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kaketoe

kaketoe

  • 827 berichten
  • 1708 stemmen

Indrukwekkende film maar wat een tergende orgelgeluiden. De film werkte als een soort hypnose dankzij de herhaling van de ontmoetingen en voice-over, begeleid door prachtige beelden. Alleen het gejank van de orgel haalde mij er telkens uit, jammer.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30696 berichten
  • 5299 stemmen

Een nogal ontoegankelijke en onbegrijpelijke film, maar evengoed mooi om te zien. De maker heeft een film gemaakt waarin beeld, klank en verhaal door de blender zijn gehaald en nu één geheel vormen. Als een dromerige waas op een trip waar ik als kijker door gefascineerd ben, maar ook niets van begrijp. Moeilijk te beoordelen dus, omdat ik er niet helemaal van genoten heb, maar toch verwonderd was door de schoonheid van de film. Ik begrijp waarom dit zo wordt geprezen, maar ook waarom zoveel mensen er zich aan ergeren.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9534 berichten
  • 5188 stemmen

Ik kan de vele reacties hier alleen maar bijtreden dat het ook voor mij een moeilijk te doorgronden film is geworden. De film bevat wellicht de nodige symboliek, maar ik kon erg weinig van het plot maken of wist ook niet waar de film eigenlijk heen wilde. Behoudens dat de man zijn maîtresse van destijds wenst te overtuigen van hun passionele kortstondige relatie, maar zij zich daar weinig van herinnert, kom ik echter niet ... Op zich wel een fascinerend uitgangspunt waarbij mysterie en enig puzzelwerk aan te pas zou kunnen komen, maar ik kon het er jammer genoeg niet voor opbrengen. Zo kon ik bijvoorbeeld erg weinig met al die figuranten die haast als wassen beelden errrond stonden, maar intrigerend was het wel.

Mijn waardering van de film ligt echter elders. Visueel en technisch vond ik de film wel erg sterk. Haast subliem zelfs. Elk shot van de gangen, muren en plafonds leidden tot schilderachtige kunstwerkjes van pracht en praal. Ook de fijne camerahantering en trage beeldcomposities zorgden ervoor dat dit maximaal tot zijn recht kwam. Ook in de buitenlucht werd deze visuele lijn doorgetrokken. Auditief werd ik er niet wild van, toch niet wanneer de orgelmuziek na een tijdje eerder vervelend was dan versterkend.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9373 berichten
  • 4333 stemmen

Staat te boek als een mijlpaal van de experimentele film. Gelukkig was ik vooraf voorbereid, want L'Année dernière a Marienbad is meer een beleving dan een film die iets te vertellen heeft. Resnais en "nouveau roman" boegbeeld Robbe-Grillet, breken met de gangbare regels van het filmmaken, goochelen met abstracte begrippen (tijd en herinnering bvb) en pogen deze naar beeld te vertalen. Het onderdrukken van herinneringen en emoties. De realiteit vervangen door illusie. Het narratieve wordt tot het strikte minimum gereduceerd tot een plot waar een man een vrouw probeert te overtuigen dat ze elkaar nog gekend en liefgehad hebben.

Er wordt duidelijk een link naar moderne kunst gelegd doordat de plaatsing van objecten en mensen in een ruimte betekenis krijgen. Ook hun verdwaalde blik en fysieke poses weerspiegelen een state of mind. Bewegingloosheid draagt de betekenis van de routine of de leegheid van het bestaan met zich mee. Er zit geen beweging in het leven. Alles is in mooi zwart-wit gefilmd.

Toch heb ik met dergelijke reactionaire cinema weinig... pretentieus mag het gerust ook genoemd worden hoor. Alles komt heel kunstmatig over en het doorgronden van de achterliggende betekenissen is zo subjectief dat eenieder de film anders zal kunnen interpreteren. The Shining en Inland Empire worden vaak genoemd als films die hierdoor beïnvloed zijn geweest. En inderdaad : je kunt je terecht afvragen of beiden zo goed zouden geweest zijn moest L'Annee dernière niet hebben bestaan. Voor mij persoonlijk een 2,5* : het is niet mijn ding, geen leuke film, maar het is wel cinema die de geesten verruimd heeft van filmmakers door nieuwe concepten uit te proberen.


avatar van Tommeh

Tommeh

  • 7306 berichten
  • 3218 stemmen

Een film die al een jaar of 15 op m'n to-see lijstje stond. Iedere keer als ik de gemengde recensies hier las stelde ik het weer uit.

Het is ook niet mijn film gebleken. Ik ben niet vies van een experimentele film op z'n tijd, maar Last Year at Marienbad is zo kil en afstandelijk dat ik er niks mee kan. Werkelijk elke scene en elk dialoog wordt lang uitgerekt en van het pretentieuze gestaar in de verte had ik ook snel genoeg. En dan komt ook nog constant die hemeltergende orgel eroverheen...

De film heeft me duidelijk gemaakt dat ik emoties zoek in een film en karakters waar ik me (al is het het maar een beetje) mee kan identificeren. Daar ben ik de heer Resnais dan wel weer dankbaar voor.


avatar van ibendb

ibendb

  • 4571 berichten
  • 2774 stemmen

Zoveel manieren om dit te interpreteren.

Een bevreemdende trip doorheen de lange gangen, lege kamers en imposante tuinen. Cryptische dialogen staan anderhalf uur op de voorgrond en nergens krijg je een bevredigend antwoord op je vragen. Dit is best frustrerend in de eerste helft. Na 50 minuten begint het narratief wat duidelijker te worden en is het wat makkelijker te volgen.

Het verhaal heeft weinig om handen maar het vreemde sfeertje maakt het boeiend genoeg. De muziek is af en toe prachtig maar vaker bloedirritant. De orgels zijn een aanval op uw hoorvermogen.

De film zou een onvoldoende krijgen moest het niet overladen zijn met prachtige beelden.

3*


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2023 berichten
  • 1925 stemmen

Mijn eerste kennismaking met werk van Alain Resnais. Nog iets heel anders dan de nouvelle vague die toen in zwang was maar op zijn manier absoluut experimenteel. Deze film bevindt zich voor de moderne kijker een beetje in David Lynch gebied. Het narratief is moeilijk te vatten en kan meerdere kanten uit. Illusie en realiteit lopen door mekaar.

Vooral esthetisch indrukwekkend. De prachtige locatie met het kasteel en de luxueuze interieurs zijn een genot om te zien. Er is aandacht voor mooie fotografie. De artistieke feel wordt nog verhoogd door de keuze voor b & w. Standbeelden spelen een belangrijke rol in de film als versteende toeschouwers van het geheel. En die positie wordt ook geprojecteerd op de acteurs in de film die zich echt wel statisch voortbewegen met een minimum aan expressie. Bijzonder.

Een film die je moet laten bezinken en die mij aanzet nog een keer opnieuw te kijken.


avatar van McKoenski

McKoenski

  • 87 berichten
  • 190 stemmen

ibendb schreef:

... De muziek is af en toe prachtig maar vaker bloedirritant. De orgels zijn een aanval op uw hoorvermogen ...

precies dat, wat 'n tergend terror orgeltje inderdaad

Verder kan ik me aansluiten bij eerdere commentaren, bijzonder, surrealistisch en op meerdere manieren te interpreteren, mooi.