Dogman (2018)

Italië / Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Matteo Garrone
met Marcello Fonte, Edoardo Pesce en Gianluca Gobbi

Marcello baat een hondentrimsalon uit in een desolate buitenwijk van Napels. Hij is een discrete man die door iedereen wordt geapprecieerd. De rust wordt verstoord wanneer zijn vriend Simoncino, een ex-bokser verslaafd aan cocaïne, de buurt terroriseert. De goedgelovige Marcello laat zich buiten zijn wil om meeslepen in een spiraal van geweld. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van remorz
Fijn filmpje, al wringt het hier en daar toch wat.

Zelf heb ik vaak wat moeite met 'de speelbal' als protagonist, met name wanneer hij zo overdreven aandoenlijk gepresenteerd wordt. Marcello wekt dan wel sympathie als oenige Leon-epigoon - sterk contrasterend met zijn losgeslagen tegenpool Simone; ondanks een goed hart en via verkeerde keuzes, die geleidelijk het gewelddadig onrecht dat hem door Simone aangedaan wordt opstapelen, word je wat doorzichtig bij de hand genomen en wordt de ontvouwing er zelfs wat voorspelbaar van. Je wacht gewoon tot zijn emmertje volraakt. Zijn wraakpogingen, als ze dan plaatsvinden, wekken in gelijke delen irritatie en bevrijding. Ook kan ik me nauwelijks identificeren met zijn beweegredenen (oké, zijn dochter houdt van duiken, maar zijn (expliciete) onderdanigheid naar zijn dorpsgenoten en de behoefte, nee noodzaak leuk gevonden te worden staat wel erg ver van mij af).

De mooifilmerij waar velen het over hebben, behelsde in feite niet veel meer dan een handvol tracking shots en kadreringen die voornamelijk het perspectief het werk lieten doen. Kleurloosheid die voor gritty realisme door moet gaan zonder dat er daadwerkelijk een stempel op gezet wordt. Lelijk is het niet, maar ik mis dan toch een handtekening. Voelde al met al wat vrijblijvend aan.

Het meest werd ik toch geboeid door Simone, die als enige factor de onvoorspelbaarheid met zich meedroeg. Als de dolle hond die hij is, is hij de enige die je op het puntje van je stoel weet te brengen. Hilarisch hoe hij een aanvankelijk ontroerend moment weet om te buigen in (achteraf typische) weerzinwekkendheid (als hij zijn moeder dwingend omhelst, maar uiteindelijk Marcello gebaart de verstoven coke bijeen te vegen).

Het klinkt allemaal wat negatief, maar dat komt vooral voort uit de verwachtingen die de vele - louter positieve - reacties teweeg gebracht hebben. Uiteindelijk was Dogman een boeiende, zij het ietwat droge kijkervaring, die duidelijk veel in zijn mars had maar zich door wat transparante keuzes en passieve stijlvoering niet volledig aan de middelmaat weet te onttrekken. 3*

avatar van Thomas83
Niet bepaald de meest subtiele film. Marcello dealt drugs op kleine schaal om de uitjes met zijn dochter te kunnen betalen en is de vriendelijkste man ter wereld, Simoncino wordt enkel gekarakteriseerd door zijn door een drugsverslaving gedreven egoïsme en doordat hij iedereen in elkaar slaat. Het is allemaal zo ergerniswekkend versimpeld dat ik wel even aan La Vita È Bella moest denken.

Ik las achteraf het verhaal waarop de film is gebaseerd, en de Marcello van het echte verhaal was zelf ook verslaafd. En de relatie tussen hem en de echte "Simoncino" lag vast ook wat gecompliceerd dan enkel een laffe man die niet voor zichzelf durft op te komen. Dat was vele malen interessanter geweest dan deze veel te keurig opgepoetste versie. Het is niet interessant om te bestuderen hoever je iemand kan pushen als de film geen nuance kent. Mijn 3.0* is vooral voor een uitstekende Fonte.

avatar van karilem
De scene met de chihuahua.. prachtig

avatar van Noud
Filmposter is een spoiler...Gelukkig dat ik deze niet gezien had voordat ik de film ging kijken.

Redelijke goede film. Soms ongeloofwaardig en stupide om de keuzes die de hoofdspeler maakt. Mooie shots en toffe locatie. Ik kon geen simpathie voor deze dwaas meer opbrengen. De scene met de chihuahua zag je natuurlijk wel aankomen. Maar niet wanneer Marcello de motor van Simon lichtjes beschadigd.
Was blij te zien dat het gevangenis leven eruit is gehaald.

Prachtige film over een man die een hondentrimsalon runt in een armzalige wijk. Twee sterk neergezette personages, vooral de intimiderende bullebak die werkelijk het bloed onder je nagels vandaan haalt. Meeslepend, schrijnend, indringend en rauw. Ook vond ik de film zeker in het begin aardig wat raakvlakken hebben met Ladri di Biciclette.

avatar van de grunt
scorsese schreef:

avatar van macrobody
Iedereen is uniek, dat zie je wel in deze film. Iedereen heeft wel een mening hoe hij/zij het zou hebben gedaan als zo'n bullebak de buurt terroriseert, maar uiteindelijk is het het sulletje die het oplost. Zo geen Hollywood deze film, dat maakt het al gelijk beter zonder de gemonteerde geluiden van klappen en schoten. De buitenwijken van Napels, wat een hopeloos plaatje. Rauw en realistisch. Wel beetje jammer van het abrupte einde. Daar hou ik persoonlijk dan niet zo van.

avatar van bl8
bl8
De avonturen van een simpleton en hersenloze vechtersbaas. De 2 karakters staan duidelijk centraal en bijrollen bijzaak (tja, de vechtlustige moet toch ergens zijn vuisten op kwijt ) Na 40min de zit toch opgegeven want kon me niet boeien. Maar wel een leuke scene gehad en begrijp wel dat er genoeg zijn die er wel iets aan vinden. Not my cup of tea.

avatar van assowise
Marcello is goed met honden. Gescheiden van zijn vrouw maar een goede band met zijn dochter weet hij zich door het leven te klooien. Hij heeft een honden trimsalon, hondenuitlaatservice en schnabbelt wat bij door in coke te handelen. Een goede vriend van hem is enorm, agressief en vooral met zijn eigen genot bezig. Simon houdt van coke en alles wat nodig is om meer coke te kopen. Daarbij sleept hij ons, hier is een clou, hondstrouwe mannetje mee.
De troosteloosheid van de kustplaats wordt prachtig gefilmd door de man die we ook kennen van de, op ware feiten gebaseerde, mafia film Gomorrah.

Hoe trouw blijft Marcello aan zijn kameraad, zijn dochter, zijn buurtgenoten? Hoe trouw blijft hij aan zichzelf? Mooie film, hier en daar wat humor, veel nerveuze spanning en uit medeleven geboren frustratie. Dat je zo meeleeft komt door die prachtige hoofdrolspeler Marcello Fonte.

Leuk detail: hoofdrol Marcello vertolkt door een echte Marcello, de twee acteurs die drugdealers Mirko en Marco spelen heten volgen de aftiteling ook Mirko en Marco.

avatar van james_cameron
Sfeervol klein filmpje, niet heel bijzonder qua plot maar goed uitgewerkt wat betreft de personages. De prachtige desolate locatie helpt ook flink. Had hier en daar wel wat vlotter gemonteerd mogen worden en de film is, hoewel onderhoudend, nergens echt geweldig, maar één en ander is net boeiend genoeg om de aandacht er bij te kunnen houden. En de markante kop van hoofdrolspeler Marcello Fonte is onvergetelijk.

Heerlijk, daar hou ik van.
Een ingetogen film over een in essentie triest leven.

avatar van Brabants
Dogman is een zeer realistische vertaling van een verhaal wat ergens op aarde heeft plaatsgevonden. Setting en acteerwerk maken dit verhaal levensecht. Prima film.

avatar van knusse stoel
Qua waardering zitten wij vaak wat hoger dan de meeste filmkijkers en dat zal ook hier waarschijnlijk weer aan de orde zijn. Een geweldige film met goed acterende acteurs/actrices die je zo de film inzuigen dat de kijker(s) vol verbazing kijken naar de relatie tussen de salonhouder en zijn buurtvriend, twee karakters die volledig tegenover elkaar staan.
Marcello die een goedaardig karakter heeft en iedere confrontatie het liefst zijn deur ziet passeren en dus een ideaal slachtoffer is van zijn maatje Simoncino, die zich totaal niet geneert om misbruik te maken van zijn vriend Marcello. De laatste offert desnoods alles op om vrienden te mogen blijven met de rauwdouwer, een personage die over lijken gaat.
Geweldige film en we belonen deze graag met een 8+!

avatar van John Milton
knusse stoel schreef:
nee hoor.

Klopt precies, die rating.

avatar van Aminam019
Film stond al een behoorlijke tijd om mijn lijstje en gister avond eindelijk gezien. Troosteloze rauwe film, al had het soms van mij net iets meer mogen ontsporen. Het is nu vooral de onderhuidse spanning en het sterke acteerwerk die de film dragen. Fonte speelt erg sterk naar mij mening, en zet een mooi aandoenlijk personage neer. Hij wekt veel sympathie op en je leeft snel met hem mee, althans dat had ik wel.

Ik lees hier boven wat reacties dat het allemaal wat zwart/wit neer is gezet.
De goedzak marcello en de kwade vechtersbaas simoncino. Ik vond persoonlijk dat het een stuk diepgaander was.
Helemaal richting de 2e helft van de film en het einde. Na de inbraak, waarvan de andere winkel eigenaren heus wel wisten dat simon dit had gedaan, wordt marcello uitgespuugd. Als marcello dan terugkeerd nadat hij de schuld opzich heeft genomen, is simon de enige waar hij op kan terug vallen maar deze vind dat hij marcello niks verschuldigd is. Ik vond dit in de laatste scene nog het beste naar voren komen. Als marcello daar zo in zijn eentje zit (nadat zijn wraakplan is uitgevoerd) en niemand verder nog naar hem omkijkt, komt hij erachter dan zijn grootste vijand eigenlijk ook zijn beste vriend was.