Dogman (2018)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Matteo Garrone
met Marcello Fonte, Edoardo Pesce en Gianluca Gobbi

Marcello baat een hondentrimsalon uit in een desolate buitenwijk van Napels. Hij is een discrete man die door iedereen wordt geapprecieerd. De rust wordt verstoord wanneer zijn vriend Simoncino, een ex-bokser verslaafd aan cocaïne, de buurt terroriseert. De goedgelovige Marcello laat zich buiten zijn wil om meeslepen in een spiraal van geweld. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van Baboesjka
Goed gemaakt, mooi beeld, sterk acteerwerk en de honden zijn erg fijn als je een hondenliefhebber bent, zoals ik. Helaas was ik moe, waardoor ik bijna in slaap viel en ik houd niet van zoveel geweld in films. Het verhaal is niet helemaal mijn ding. Voldoende. 3,5*

avatar van de grunt
xgogax schreef:
Staande ovatie voor Garrone : YouTube !!!

Prachtig.
Dat knuffeltje op het einde aan Marcello. Goud!

avatar van frolunda
Sterk,kleinschalig drama in een troosteloze setting wat mede daardoor behoorlijk hard aankomt.En ter gelijkertijd is Dogman daardoor een erg sfeervolle film geworden.
Wat echter nog meer indruk maakt is het uitgekiende script dat behoorlijk origineel is en bijna nergens voorspelbaar wordt.Mede daardoor kan Marcello Fonte ook schitteren in de hoofdrol en een fantastische acteerprestatie neerzetten.Zijn beslissingen in de film zijn vaak niet de goede maar wel begrijpbaar en dat alles maakt Dogman des te krachtiger.
Verder nog een pluim voor het magnifieke camera werk,al denk ik dat de plaatselijke vvv er niet al te blij mee zal zijn.
Een vrolijke film is Dogman niet maar wel een hele goede die nog dagen door je hoofd blijft spoken.
Voorwaar een indrukwekkende prestatie van regisseur Matteo Garrone en heel de cast en crew.

avatar van Snaaf
Prachtig, krachtig, en heel goed geacteerd

Bélon schreef:
Heerlijk als zo'n last van je schouders valt of toch niet (?)...

Fantastisch commentaar !!

avatar van Fisico
Bélon schreef:
Heerlijk als zo'n last van je schouders valt of toch niet (?)...

Straf dat zo'n uitgemergeld kereltje van 50 kg rondhuppelt met zo'n kolos van ruim 100 kg!

avatar van Snaaf
Fisico schreef:

Idd... Ikzelf beoordeel alleen films eigenlijk niet meer op realisme; dat is voor regisseurs/scenaristen die dit soort scenes maken denk ik ook niet het uitgangspunt.

avatar van revadebe
Aardige film, maar jammer dat de belangrijkste keuze van Marcè in de film zo slecht onderbouwd is. Dat ondermijnt het hele verhaal behoorlijk.

Verder wel een knap staaltje Italiaanse spierballerij.

avatar van John Milton
Erg sterk. Beter dan Gomorra, wat mij betreft.

avatar van de grunt
John Milton schreef:
Beter dan Gomorra, wat mij betreft.

Ja duh!

avatar van anne J
Heel mooi camerawerk, dat verdient sowieso een compliment. Vaak interessante keuzes van de regisseur en/of cinematograaf waar de camera zich bevind tijdens een scene.
Verder o.a. sterk acteerwerk van de hoofdpersoon. Zou anderen zeker aanraden deze film nog in de bios mee te pikken, is de moeite waard namelijk.

avatar van max cady
Dit zijn van die films met een erg hoog gemiddelde waar een hoop over te toen is hier en waarvan ik dan hoop dat dat ook mijn ding is. Terwijl ik eigenlijk wel weet dat het niet zo is. Super shit is dat! Wel erg mooi maar niet mijn film. Ik geef geen cijfer ..

avatar van stefan dias
Jeetje, wat een spoiler van een poster!!! Waar is de vorige met de honden? Doodzonde. Gelukkig had ik die nog niet gezien vóór de film.

Pareltje, maar na het verbluffende 'Gomorra' helaas niet meer met dezelfde impact.
Nu ja, het blijft onthutsend rauw en realistisch, met sublieme vertolkingen (of is het sublieme casting?).
De schlemielige goedzak is natuurlijk geweldig, maar ook de losgeslagen psychopaat is gewoon schrikwekkend goed.
Gooi daar nog wat geweldige plaatjes met de honden bovenop en een mooie fotografie in een desolaat decor en je hebt alweer een topper. Niet zo goed als 'Gomorra' maar dan had hij zomaar mijn top 10 in gemoeten.

Op een lijn met Gomorra, prachtig ! Zouden er meer van moeten zijn.

avatar van limelight73
max cady schreef:

Haha.. ik moet lachen. Leuke recensie!

avatar van parcivalis
Leuke film? Nah.
Geloofwaardig verhaal? Nah.
Acteurs? Ok.
Waar gaat het over? Criminelen, manipulatie, mishandeling, ellende.
Spannend? Nah.
Iets van opgestoken? Nah.
Aanbevelen? Nah.

avatar van Filmkriebel
Een David en Goliath verhaal over een man, Marcello, die een hondenkapsalon uitbaat en het slaafje is van een onhandelbare lokale bully (een ex bokser en drugsverslaafde) die de hele buurt terroriseert . Fysiek is hij met zijn kleine tengere gestalte een gedroomd doelwit voor Simone en van inborst is hij te braaf (eigenlijk zelfs zielig) om er iets aan te kunnen doen. Machteloosheid leidt de man naar een ultieme oplossing voor zijn problemen. Wat als een sociaal drama begint eindigt onverwachts op een lugubere manier. Vond het een fijne film in ieder geval die bijzonder goed gespeeld is door de acteurs achter Marcello en Simone en heel wat facetten laat zien van het complexe personage Marcello.

avatar van mixmaster
Niet echt een film die ik zal onthouden.
Vrij simpel allemaal en ook nogal saai, snel vergeten dus.

Heel zuiver is Marcello niet want hij verdeelt drugs, helpt mee aan de ontsnapping van dieven, laat zich een deel van de buit welgevallen en maakt ze later te gelde maar hij houdt van honden, en trouw en vriendschap zijn voor hem het belangrijkste wat er is.
Een mooie schets van deze in de grond naïeve man wiens verdraagzaamheid sterk op de proef wordt gesteld wat de toon van de film sterk doet kantelen. Van de vertederende scène waarbij een hond van bevriezing wordt gered, tot deze waarbij hij zijn kwelgeest om het leven brengt is een hele stap
Schitterende slotscène waarbij de kijker de kans krijgt te gissen naar wat zich nu in Marcello afspeelt : besef, spijt, ontgoocheling vooral om wat hij zich als ideaal had voorgesteld...?
Opmerkelijke vertolking van Marcello Fonte.

avatar van david bohm
Fraai geschoten met rustige, lange shots en met een filter waardoor kleur vaak wat gedempt is. Gepraat wordt er weinig. De film is meeslepend en bevat een aantal prachtige scenes. Acteerwerk is erg goed.
Aanrader.

avatar van schumacher
Foute vriend(en) noemen ze dat.
En ja ze, irl heb je zo mensen die zo goedgelovig zijn en zich zo laten vangen.
De man zelf is ook niet zuiver op de graad maar alles gaat er goed tot wanneer dat krapuul verscheen. De goedgelovige man laat zich meeslepen met zware gevolgen.
De verdraagzaamheid dat die had was enorm groot maar iedereen heeft een grens en hem neemt wraak.

Een wat rare en bizarre en trage film die mij toch kon meeslepen en bekoren, niet iedereen zal dit goed vinden, ik vond het best oke en tja, die kerel is net zo'n grote honden/dieren liefhebber als mij.

Voor mij een geslaagde film.

avatar van kevin_vp
schumacher schreef:

Voor mij een geslaagde film.

De Vlaamse leeuw is uw favoriete dier zeker?

avatar van libra666
Door de lovende commentaren heb ik me er toch aan gewaagd. Helaas kwam ik van een kale reis terug, aan het acteerwerk van Fonte lag het zeker niet, deze zet een mooi personage neer. Voor mij is het allemaal wat te traag en te oppervlakkig, aanvankelijk was ik nog mee, maar naar het einde toe verloor het toch mijn aandacht. Heel jammer vind ik de gruwel die totaal ontbreekt, wanneer men het echte verhaal leest waar deze film dan toch op gebaseerd is. De somberheid van de buitenwijk was mooi in beeld gebracht maar de andere personages vind ik zeer mager en vormen geen geheel met het verhaal, wat het dan weer een 2 persoonsfilm maakt. Dit doet afbreuk aan de hele opzet van hoe Marcello uiteindelijk transformeert naar het einde toe. De regisseur heeft me niet kunnen overtuigen, na dat hij dat al helemaal niet deed met zijn Gommora (2008) .

avatar van Noodless
Wisselend qua gevoel. Soms wat aan de saaie kant, dan weer echt interessant om te volgen. Het acteerwerk is goed, maar eigenlijk wordt de hele film gekenmerkt door maar twee personages, de andere dragen weinig tot niets toe in heel de film. Sombere film die op sommige momenten meeslepend kan zijn.
Naar het einde toe lekker bruut, maar het slot valt dan weer wat tegen. Of is daar een bepaalde interpretatie die je daarover kan hebben? 6/10

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik hou van de Italiaanse cinema, maar vrijwel alle favorieten dateren van minstens 40 jaar geleden. Van de moderne Italiaanse filmmakers is Garrone wel iemand om te blijven volgen, want na Gomorra is deze Dogman weer een voltreffer. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de perfecte casting. Hoofdpersonage Marcello natuurlijk, en Simone, maar ook de morsige gokbaas en andere dubieuze types uit het armzalige buurtje zijn goed getroffen. Wat ook goed werkt is de desolate treurigheid, van het sombere strand tot het morsdode koraal, van de Italiaanse charme is hier niets te bekennen. De alomtegenwoordige lelijkheid wordt overigens wel prachtig getoond, de cinematografie mag er zeker wezen.

Leuk gevonden natuurlijk, de honden en hun menselijke evenknie, waarbij Marcello de allemansvriend is en Simone de valse pitbull. Was dat tot in het absurde doorgevoerd zou dat niet werken, het zou van de figuren karikaturen maken, Garrone houdt het gelukkig subtiel genoeg zodat het geloofwaardig blijft. Zijn andere films zijn op het oog wat minder aansprekend, maar toch maar naar uitkijken.

parcivalis schreef:
Leuke film? Nah.
Geloofwaardig verhaal? Nah.
Acteurs? Ok.
Waar gaat het over? Criminelen, manipulatie, mishandeling, ellende.
Spannend? Nah.
Iets van opgestoken? Nah.
Aanbevelen? Nah.

Je zegt het echt goed kortom een oersaaie film.

Koekebakker schreef:
Man, wat is dat eerste uur goed.

Exact,

Helaas is het daarna toch wel wat minder. Op de één of andere manier geloofde ik het allemaal niet zo meer, ondanks de geweldige cast en setting.

Dantenious schreef:

Je zegt het echt goed kortom een oersaaie film.
was het erg anders dan je verwacht had?

Ben wel benieuwd hoe je erbij kwam juist deze te gaan kijken, gezien je stemmen op je profiel.

avatar van Woland
Fraai gefilmd, sterk geacteerd, dat zeker, maar ik ben bang dat ik toch nergens echt heel geboeid raakte door het verhaal. Ik had weinig affiniteit met Marcello en nog veel minder met Simone (en de de bijkarakters), en het plot vond ik niet zo heel interessant en zeker in de tweede helft ook niet zo heel geloofwaardig meer. Gelukkig was er qua beeld nog genoeg te genieten en was ook de setting aan de onderkant van de Italiaanse samenleving goed neergezet, maar helaas bleef het daar bij. Ik twijfel nog een beetje, maar voorlopig rond ik 'm naar beneden af - misschien komt dat halfje er nog bij.

Zuunig hoor.

avatar van remorz
Fijn filmpje, al wringt het hier en daar toch wat.

Zelf heb ik vaak wat moeite met 'de speelbal' als protagonist, met name wanneer hij zo overdreven aandoenlijk gepresenteerd wordt. Marcello wekt dan wel sympathie als oenige Leon-epigoon - sterk contrasterend met zijn losgeslagen tegenpool Simone; ondanks een goed hart en via verkeerde keuzes, die geleidelijk het gewelddadig onrecht dat hem door Simone aangedaan wordt opstapelen, word je wat doorzichtig bij de hand genomen en wordt de ontvouwing er zelfs wat voorspelbaar van. Je wacht gewoon tot zijn emmertje volraakt. Zijn wraakpogingen, als ze dan plaatsvinden, wekken in gelijke delen irritatie en bevrijding. Ook kan ik me nauwelijks identificeren met zijn beweegredenen (oké, zijn dochter houdt van duiken, maar zijn (expliciete) onderdanigheid naar zijn dorpsgenoten en de behoefte, nee noodzaak leuk gevonden te worden staat wel erg ver van mij af).

De mooifilmerij waar velen het over hebben, behelsde in feite niet veel meer dan een handvol tracking shots en kadreringen die voornamelijk het perspectief het werk lieten doen. Kleurloosheid die voor gritty realisme door moet gaan zonder dat er daadwerkelijk een stempel op gezet wordt. Lelijk is het niet, maar ik mis dan toch een handtekening. Voelde al met al wat vrijblijvend aan.

Het meest werd ik toch geboeid door Simone, die als enige factor de onvoorspelbaarheid met zich meedroeg. Als de dolle hond die hij is, is hij de enige die je op het puntje van je stoel weet te brengen. Hilarisch hoe hij een aanvankelijk ontroerend moment weet om te buigen in (achteraf typische) weerzinwekkendheid (als hij zijn moeder dwingend omhelst, maar uiteindelijk Marcello gebaart de verstoven coke bijeen te vegen).

Het klinkt allemaal wat negatief, maar dat komt vooral voort uit de verwachtingen die de vele - louter positieve - reacties teweeg gebracht hebben. Uiteindelijk was Dogman een boeiende, zij het ietwat droge kijkervaring, die duidelijk veel in zijn mars had maar zich door wat transparante keuzes en passieve stijlvoering niet volledig aan de middelmaat weet te onttrekken. 3*

avatar van Thomas83
Niet bepaald de meest subtiele film. Marcello dealt drugs op kleine schaal om de uitjes met zijn dochter te kunnen betalen en is de vriendelijkste man ter wereld, Simoncino wordt enkel gekarakteriseerd door zijn door een drugsverslaving gedreven egoïsme en doordat hij iedereen in elkaar slaat. Het is allemaal zo ergerniswekkend versimpeld dat ik wel even aan La Vita È Bella moest denken.

Ik las achteraf het verhaal waarop de film is gebaseerd, en de Marcello van het echte verhaal was zelf ook verslaafd. En de relatie tussen hem en de echte "Simoncino" lag vast ook wat gecompliceerd dan enkel een laffe man die niet voor zichzelf durft op te komen. Dat was vele malen interessanter geweest dan deze veel te keurig opgepoetste versie. Het is niet interessant om te bestuderen hoever je iemand kan pushen als de film geen nuance kent. Mijn 3.0* is vooral voor een uitstekende Fonte.