• 10.491 nieuwsartikelen

Met onder meer: Marcello Fonte, Edoardo Pesce en Gianluca Gobbi

Gesproken taal: Italiaans

Releasedatum: 6 september 2018

Plot Dogman

Marcello baat een hondentrimsalon uit in een desolate buitenwijk van Napels. Hij is een discrete man die door iedereen wordt geapprecieerd. De rust wordt verstoord wanneer zijn vriend Simoncino, een ex-bokser verslaafd aan cocaïne, de buurt terroriseert. De goedgelovige Marcello laat zich buiten zijn wil om meeslepen in een spiraal van geweld. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Social Media

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Nu de tijd van Congé Payé is aangebroken, zitten we verschillende vakantiebestemmingen uit te kiezen en ten huizen Cinemanukerke verheugen mijn huisgenoten zich op een trip naar Italië maar daar denk ik wel anders over. Ik heb immers Dogman gezien. Een Italië van tristesse, wanhoop, desolate, geen toekomst, geen hoop, agressie, geweld en criminaliteit. Niet bepaald wat je leest in toeristische folders. Het hoofdpersonage probeert in die omstandigheden een leven met zijn dochter op te bouwen. Een uitstapje met haar met onderwaterduiken is zijn enige kleur in het leven (met blauw onderwater scenes die contrasteren met grauwe betonnen gebouwen en guur weer). Dit docu naturalistische portret van samenleving klopt een beetje op dezelfde nagel als Matteo Garrone's eerdere film Gomorra. Schoenmaker blijf bij je leest, moet hij gedacht hebben. Alhoewel deze keer een verhaal over een individu, een sul die opkomt voor zijn rechten. Dat hij in een vijandige omgeving leeft waar hij zich thuis voelt, wordt in die fantastische openingsscene metaforisch duidelijk gemaakt (hij verzorgt met liefde een zeer agressieve hond). Maar daarna blijft de film een beetje ter plaatse trappelen en mist voor mij de ontroering dat de film zoekt (het onrecht en noodlot dat we in het begin voelen wordt nu verteld) maar de laatste scene waarin hij het lijk sleept eerst naar zijn vrienden maar iedereen is weg en dan verder op een leeg plein en stilstaat, alsof hij nadenkt wat hij heeft gedaan, wat hij heeft bereikt, is wel een geniale scene.

avatar van joolstein

joolstein

Eind jaren ’80 werd Italië opgeschrikt door: de zaak ‘Er Canaro’ (de hondenman). Ene Pietro de Negri, eigenaar van een honden-trimsalon in een kleine kustplaats in Zuid-Italië had Giancarlo Ricci, een voormalig boxer uit een schimmig milieu, op brute wijze om het leven bracht. Volgens eigen zeggen na urenlange martelingen in werkelijkheid bleken het verzinsels door overmatig cocaïnegebruik.

In de film is het ene Marcello of voor zijn vrienden Marcè, die een hondenkapsalon uitbaat en in kleine beetjes cocaïne handelt. De problemen arriveren in de vorm van crimineel en voormalig bokser Simoncino. Hij terroriseert de hele buurt maar vooral Marcello met zijn opvliegende karakter. De film gaat over hoe een de kleine man door pesterijen en gruwel kan veranderen in een gevaarlijk mannetje. Het David tegen Goliath-verhaal. De afloop is dus bekent en is niet prettig!

Deze film vertelt dan ook meer over het dagelijkse uitzichtloze leven van de personages in een troosteloos badstadje in Italië waar de zon nooit lijkt te schijnen. De film zit goed in elkaar, kent ook enkele aardige momenten. Maar helaas mist er iets...? Misschien de emotionele impact want die is erg mager, of de geringe spanning (je weet dat het miezerige mannetje gaat ontploffen) of anders dat het wachten is op rauwe of expliciete beelden. Prima maar toch vraag ik me af of er niet meer impact in had gezeten!

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Aan de ene kant is Dogman een interessante karakterstudie gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Vooral het mistroostige Italiaanse badplaatsje - waarin criminaliteit de alledaagse realiteit is - komt als setting zeer overtuigend over. Aan de andere kant heb ik me ruim 1,5 uur zitten ergeren aan de weeïge tronie en gedrag van hoofdpersonage Marcello. Hoe hij zich na alle onrecht uiteindelijk van schoothondje als vechthond ontpopt, weet mij dan ook allerminst te raken. Al met al kleine tegenvaller.

2,5 * Blaffende honden bijten niet

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Aanvankelijk erg mooi, maar ik begon me al snel te irriteren aan Marcello. Vandaar 3☆