Lazzaro Felice (2018)

Alternatieve titels: Happy as Lazzaro | Heureux comme Lazzaro

Italië / Zwitserland / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Alice Rohrwacher
met Nicoletta Braschi, Sergi López en Alba Rohrwacher

Lazzaro is een jonge boer die over een uitzonderlijke goedheid beschikt en die in het landelijke Inviolata woont. Het leven op het platteland is eeuwenlang hetzelfde gebleven: de markies buit de boeren uit die, op hun beurt, van Lazzaro profiteren. Op een zomer raakt laatstgenoemde bevriend met Tancredi, de zoon van de markies. Het is hierdoor dat Lazzaro door de tijd kan reizen en die hem naar de moderne wereld zal leiden.

• Vanaf 21 maart 2019 in de bioscoop

avatar van Verhoeven
Ben benieuwd wat Rohrwacher met dit thema doet. Niet de eerste keer dat ze gaan 'tijdreizen'.

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 maart 2019 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Arnie
Aangename verrassing van Rohrwacher. Le Meraviglie kon me absoluut niet boeien, maar dit is andere koek. Allereerst al het portretteren van de arme boerenbevolking in een geïsoleerde uithoek op het Italiaanse platteland is erg mooi en puur gedaan. Dan het peronage Lazzaro dat in de categorie 'goede idioten' (in positieve zin) geplaatst kan worden - waarmee Rohrwacher zich een Italiaanse neo-realist toont. Ten slotte is het verhaal dat zich zeer verrassend ontwikkelt (en waarover dus weinig meer te zeggen valt hier) erg inventief.

Het enige dat Rohrwacher misschien verweten kan worden is dat de geportretteerde ellende alsmede de kunstmatige polarisatie van goed en kwaad er soms wat dik bovenop ligt. Maar het levert wel een mooie, poëtische prent op.

avatar van kevin_vp
Wat is erger: Het feodalisme of Adam Smith's filosofie genaamd het liberalisme?

avatar van Domi Jacques
Poëtische en filosofische parabel die prachtig het contrast tussen kinderlijke onschuld/naïviteit en de uitbuiting door een feodale en neoliberale samenleving verbeeldt. Vooral de kritiek op de laatste is striemend. De boeren zijn misschien wel verlost van het juk van het leenstelsel, maar lijden des te meer onder armoede en egoïsme. Er is geen plaats meer voor onschuld en solidariteit, Lazarro is ontheemd (mooi geïllustreerd door zijn tranen nadat hij een alleenstaande olijfboom omringd door kunstgras opmerkt).
Het gebruik van een 16mm film geeft een korrelig effect, welke het Italiaanse landschap met een warme en nostalgisch gloed overdekt. De erg aanwezig geluidsband (staccato piano, het ruisen van de winden, het geknars van grind, etc.) versterkt het magisch realisme.
Religieuze symboliek is alomtegenwoordig: e.g. verwijzingen naar het leven van Franciscus van Assisi (het pact met de wolf - rode draad door de film, communicatie met dieren en kennis van de natuur, centrale plaats van zon en maan, afwijzing van voedsel en kleding), de herrijzing van Lazzarus, de serenade van Giuseppe (Jozef) aan Mariagrazza, etc.. Ook sneren naar de moderne katholieke kerk (verdwijnen van de muziek uit de kerk) zijn aanwezig.

avatar van John Milton
Die Lazzaro doet me echt zo aan Robert Sheehan denken