Lazzaro Felice (2018)

Alternatieve titels: Happy as Lazzaro | Heureux comme Lazzaro

Italië / Zwitserland / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Alice Rohrwacher
met Adriano Tardiolo, Luca Chikovani en Alba Rohrwacher

Lazzaro is een jonge boer die over een uitzonderlijke goedheid beschikt en die in het landelijke Inviolata woont. Het leven op het platteland is eeuwenlang hetzelfde gebleven: de markies buit de boeren uit die, op hun beurt, van Lazzaro profiteren. Op een zomer raakt laatstgenoemde bevriend met Tancredi, de zoon van de markies. Het is hierdoor dat Lazzaro door de tijd kan reizen en die hem naar de moderne wereld zal leiden.

avatar van IH88
Lazzaro Felice

Intrigerend. In het begin wist ik nog niet echt waar regisseur Alice Rohrwacher heen wilde met zijn film, maar na een tijdje werd ik helemaal meegesleept in het leven van de goedaardige en bijna kinderlijk onschuldige Lazzaro. Fantastisch geacteerd door Tardiolo.

De film is spiritueel, filosofisch en maatschappijkritisch, en het is schrijnend om te zien hoe Lazzaro door zijn goedheid steeds weer het gemakkelijke slachtoffer is. En wordt gebruikt en misbruikt door de mensen om hem heen. Maar het is ook wel inspirerend om te zien dat Lazzaro altijd klaar staat voor zijn medemens, en zonder vooroordelen andere mensen tegemoet treedt. Mensen zullen er allemaal religieuze ondertonen in zien, maar ik zie er ook gewoon graag een boodschap in van Rohrwacher om wat aardiger voor elkaar te zijn. Hoe clichématig dat ook mag klinken. Lazzaro Felice als film is gelukkig verre van clichématig.

avatar van Fisico
Ik ben iets minder lovend dan de meesten hier. Lazzaro Felice gaat over een soort dorpsgek - een simpele ziel - die in alles het positieve ziet en altijd bereid is een handje toe te steken. Alleen ziet hij niet in dat hiervan geprofiteerd wordt en hij zoch steeds voor zijn kar laat spannen. Vanuit deze standpunten ogen zijn medebewoners van het piepkleine tabaksdorpje weinig sympathiek. Het dorpje is in de tijd blijven stilstaan. De bewoners fungeren als ouderwetse lijfeigenen voor de markiezin die hen economisch uitbuit.

Tardiolo zet een prachtige rol neer als de kinderlijke Lazzaro. Alleen al voor deze prestatie en de mooie beelden van het heuvelachtige landelijke Italië krijgt deze film een voldoende. Het script zelf vond ik wat vergezicht en nietszeggend. Zijn Lazarusprojectie kon ik moeilijk kaderen en aan zijn ingesteldheid wijzigde ook niet veel, integendeel. Ik volg IH88 in zijn boodschap over de film om mensen te helpen en positief in het leven te staan. Niet slecht, maar ook niet goed. Goed om eens gezien te hebben, maar dat is het dan ook.

avatar van Donnie Vallermee
En ik kan het gemiddelde nóg verder naar beneden halen en dat dóe ik ook!

Als je 40 meter naar beneden flikkert ben je toch gwoon dood? Of niet dan? Duh huh

Dus dit kan himmel nie !

Welk tijdperk is de hele film ? 1994 ?

Er komt namelijk op maar liefst 3 totaal verschillende momenten het lied ‘Dreams’ van ‘2 Brothers on the 4th Floor featuring Des’Ray & D-Rock voorbij en die is van 1994 !

Lekker puh !

avatar van RoFFeL
Intrigerend genoeg om te blijven kijken, maar uiteindelijk toch een tegenvaller. Ik las sprookje en mooie Italiaanse beelden, maar ik kreeg daar weinig van mee. Wellicht ben ik ook wat verwend als fervent Italië ganger. Het tijdreizen heb ik ook gemist. Wellicht was dat de val die Lazzaro maakte en hij sciencefiction-achtig in een andere tijd viel? Wellicht dat Donnie Vallermee dit ook niet meekreeg. Verder zeker bijzondere scenes, noem ze theatraal en ook boeiend geschoten beelden. Een dikke 5 van mij vanwege de kunst om mij nieuwsgierig te houden naar het verloop van het verhaal.

avatar van david bohm
Tja mooie beelden van het Italiaanse landschap en het contrast met het leven zoals voorheen op het platteland en tegenwoordig in de stad is interessant gedaan. Toch vind ik de film vrij saai, misschien vooral door de vlakke, eendimensionale protagonist Lazarus.
Geen aanrader dit.

avatar van tbouwh

magisch realisme is nog niet tot iedereen doorgedrongen.