• 8.254.783 stemmen

Met onder meer: Lily Franky, Sakura Andô en Miyu Sasaki

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 13 december 2018

Plot Manbiki Kazoku

Osamu en zijn zoon Shota stelen regelmatig uit winkels en komen op een dag de jonge Yuri tegen, die in het gure weer buiten moet overleven. Osamu's vrouw Nobuyo aarzelt aanvankelijk om het meisje in hun midden op te nemen, maar bindt uiteindelijk in. Ondanks dat het gezin het financieel niet breed heeft en zich daarom richt op winkeldiefstallen, lijken ze samen een gelukkig leven te hebben. Dit verandert wanneer een onverwachte gebeurtenis verborgen geheimen doet blootleggen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Yoko Shibata

avatar van huiguh

huiguh

• 2002 stemmen

Na alle lovende recensies had ik hier toch iets meer van verwacht.

De film is zeker niet slecht, maar er gebeurd erg weinig de eerste 80 minuten.

Zodra Shota wordt opgepakt, en de politie de 'familie' ondervraagd, komt er meer tempo in. En wordt het ook duidelijk hoe de vork in de steel zit.

Maar vervolgens kabbelt de film weer in traag tempo door naar het einde.

Ik kon er niet echt goed inkomen en dus ook niet meeleven met de personages, mede door het trage begin.

3 sterren

avatar van John Milton

John Milton

Nog iets beter dan Like Father, Like Son, wat mij betreft. Het is pas mijn derde Koreeda, en Nobody Knows is met 3,5* de laagst scorende. Toch maar eens meer van opzoeken.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Geen slechte film. De toon wordt meteen gezet met een familie in armoede die toch op één of andere manier samen gelukkig zijn. Ze onderhouden zich door winkeldiefstallen. Geen probleem als een film graag de tijd neemt, maar ik had na een tijd toch de vraag waar de film nu naar toe wou gaan. Dan blijken er inderdaad enkele geheimen boven te komen en wordt het terug interessant om dan rustig te eindigen.

Shoplifters kan rekenen op enkele boeiende personages met goeie acteurs. Hirokazu Kore-Eda laat de acteurs en het verhaal vooral spreken, het hoeft geen extra dramatiek. Mooie film!

avatar van lang pee

lang pee

Gewoon een fantastische film, en heerlijk mooi geacteerd, heb er echt van genoten, alleen van het slurpen van de noedels werd ik als iemand die misofonie heeft gek, hoe onsmakelijk kan je eten!!!!

avatar van Richardus

Richardus

lang pee schreef:

Dan heb ik voor jou de tip om nooit Tampopo (1985) te gaan kijken...

avatar van notsub

notsub

Het was best een goede film, maar wel erg ingetogen. Alles ziet er relatief onschuldig uit, maar schijn bedriegt hier. Dat wordt wel duidelijk, zodra de film zijn grote moment bereikt. Zeker qua acteerwerk viel er heel wat te beleven, maar het ontbreekt wat aan dynamiek. Zeker het eerste stuk beweegt zich wel erg traag voort. Toch zit er ook een diepere gedachte achter de film, die ik zeker kan waarderen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit soort films mag ik graag zo af en toe eens kijken. Het hoeft voor mij echt niet altijd Hollywood actie te zijn, dit soort films zit meestal nog heel goed in elkaar en goed geacteerd ook.

avatar van pietpuk

pietpuk

De zelfkant van de Japanse samenleving. Aanrader.

avatar van james_cameron

james_cameron

Mooi onderkoeld, subtiel uitgewerkt drama over een arm maar gelukkig gezin dat aan winkeldiefstal doet om rond te komen. Prachtig geobserveerd en fraai gespeeld door de hele cast. De film kabbelt aangenaam door en lijkt aanvankelijk niet zoveel om het lijf te hebben, maar op onverwachte momenten komen bepaalde emotionele momenten best hard binnen. Knap gedaan.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Verdomd ontroerende prent die een zicht geeft op de marge van de Japanse samenleving. absolute aanrader!

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Opnieuw een fijn werkje van Koreeda. Vooral op visueel vlak is dit echt een parel. Ieder frame oogt beeldschoon, zonder dat het overmatig “gestileerd” overkomt. Ook de personages zijn erg leuk. Speciaal volkje, die Japanners.

En toch vind ik Shoplifters iets minder charmant dan eerdere films van deze regisseur. Er gaat m.i. te veel aandacht naar het “mysterie” en te weinig aandacht naar de personages. Verder miste ik een beetje de spontane, onbezonnen sfeer van Umimachi Diary. Er hangt constant spanning in de lucht en Koreeda is gewoon niet de man van de thrills.

Maar goed, overall hou ik er wel een positief gevoel aan over. 3*

avatar van nadrin

nadrin

Knap in zijn eenvoud. En eigenlijk een mooi origineel liefdesverhaal

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een mooi klein drama met veel oog voor de kleine details. Prachtig naturel gespeeld door de hele cast. Ontroerend einde, heel de situatie kent alleen maar verliezers. 3,5 ☆

avatar van K. V.

K. V.

Een wat apart verhaal, maar toch een mooie film. Prima geacteerd door de cast, het kwam wel authentiek over. Ondanks het eenvoudige verhaal en de lange speelduur, was het toch boeiend genoeg om te blijven kijken.

De moeite om gezien te hebben.