

Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 121 minuten
Alternatieve titels: Shoplifters / The Shoplifting Family / 万引き家族
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Kore-eda Hirokazu
Met onder meer: Lily Franky, Sakura Ando en Miyu Sasaki
IMDb beoordeling:
7,9 (90.461)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 13 december 2018
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Manbiki Kazoku
"Sometimes you choose your family."
Osamu en zijn zoon Shota stelen regelmatig uit winkels en komen op een dag de jonge Yuri tegen, die in het gure weer buiten moet overleven. Osamu's vrouw Nobuyo aarzelt aanvankelijk om het meisje in hun midden op te nemen, maar bindt uiteindelijk in. Ondanks dat het gezin het financieel niet breed heeft en zich daarom richt op winkeldiefstallen, lijken ze samen een gelukkig leven te hebben. Dit verandert wanneer een onverwachte gebeurtenis verborgen geheimen doet blootleggen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 90461)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
Social Media
Acteurs en actrices
Osamu Shibata
Nobuyo Shibata
Aki Shibata
Shota Shibata
Yuri
Hatsue Shibata
4 ban-san
Yuzuru Shibata
Yoko Shibata
Yasu Hojo
Video's en trailers
Reviews & comments

huiguh
-
- 425 berichten
- 2296 stemmen
Na alle lovende recensies had ik hier toch iets meer van verwacht.
De film is zeker niet slecht, maar er gebeurd erg weinig de eerste 80 minuten.
Zodra Shota wordt opgepakt, en de politie de 'familie' ondervraagd, komt er meer tempo in. En wordt het ook duidelijk hoe de vork in de steel zit.
Maar vervolgens kabbelt de film weer in traag tempo door naar het einde.
Ik kon er niet echt goed inkomen en dus ook niet meeleven met de personages, mede door het trage begin.
3 sterren

John Milton
-
- 22712 berichten
- 12523 stemmen
Nog iets beter dan Like Father, Like Son, wat mij betreft. Het is pas mijn derde Koreeda, en Nobody Knows is met 3,5* de laagst scorende. Toch maar eens meer van opzoeken.
4*

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30768 berichten
- 5337 stemmen
Geen slechte film. De toon wordt meteen gezet met een familie in armoede die toch op één of andere manier samen gelukkig zijn. Ze onderhouden zich door winkeldiefstallen. Geen probleem als een film graag de tijd neemt, maar ik had na een tijd toch de vraag waar de film nu naar toe wou gaan. Dan blijken er inderdaad enkele geheimen boven te komen en wordt het terug interessant om dan rustig te eindigen.
Shoplifters kan rekenen op enkele boeiende personages met goeie acteurs. Hirokazu Kore-Eda laat de acteurs en het verhaal vooral spreken, het hoeft geen extra dramatiek. Mooie film!

lang pee
-
- 2330 berichten
- 1038 stemmen
Gewoon een fantastische film, en heerlijk mooi geacteerd, heb er echt van genoten, alleen van het slurpen van de noedels werd ik als iemand die misofonie heeft gek, hoe onsmakelijk kan je eten!!!!

Richardus
-
- 1970 berichten
- 1027 stemmen
Gewoon een fantastische film, en heerlijk mooi geacteerd, heb er echt van genoten, alleen van het slurpen van de noedels werd ik als iemand die misofonie heeft gek, hoe onsmakelijk kan je eten!!!!
Dan heb ik voor jou de tip om nooit Tampopo (1985) te gaan kijken...

notsub
-
- 1400 berichten
- 1385 stemmen
Het was best een goede film, maar wel erg ingetogen. Alles ziet er relatief onschuldig uit, maar schijn bedriegt hier. Dat wordt wel duidelijk, zodra de film zijn grote moment bereikt. Zeker qua acteerwerk viel er heel wat te beleven, maar het ontbreekt wat aan dynamiek. Zeker het eerste stuk beweegt zich wel erg traag voort. Toch zit er ook een diepere gedachte achter de film, die ik zeker kan waarderen.

mcdaktari
-
- 6726 berichten
- 0 stemmen
Dit soort films mag ik graag zo af en toe eens kijken. Het hoeft voor mij echt niet altijd Hollywood actie te zijn, dit soort films zit meestal nog heel goed in elkaar en goed geacteerd ook.

james_cameron
-
- 6489 berichten
- 9432 stemmen
Mooi onderkoeld, subtiel uitgewerkt drama over een arm maar gelukkig gezin dat aan winkeldiefstal doet om rond te komen. Prachtig geobserveerd en fraai gespeeld door de hele cast. De film kabbelt aangenaam door en lijkt aanvankelijk niet zoveel om het lijf te hebben, maar op onverwachte momenten komen bepaalde emotionele momenten best hard binnen. Knap gedaan.

gizzegiz
-
- 370 berichten
- 2720 stemmen
Verdomd ontroerende prent die een zicht geeft op de marge van de Japanse samenleving. absolute aanrader!

JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Opnieuw een fijn werkje van Koreeda. Vooral op visueel vlak is dit echt een parel. Ieder frame oogt beeldschoon, zonder dat het overmatig “gestileerd” overkomt. Ook de personages zijn erg leuk. Speciaal volkje, die Japanners.
En toch vind ik Shoplifters iets minder charmant dan eerdere films van deze regisseur. Er gaat m.i. te veel aandacht naar het “mysterie” en te weinig aandacht naar de personages. Verder miste ik een beetje de spontane, onbezonnen sfeer van Umimachi Diary. Er hangt constant spanning in de lucht en Koreeda is gewoon niet de man van de thrills.
Maar goed, overall hou ik er wel een positief gevoel aan over. 3*

nadrin
-
- 1321 berichten
- 1352 stemmen
Knap in zijn eenvoud. En eigenlijk een mooi origineel liefdesverhaal

nijkerkbert
-
- 538 berichten
- 711 stemmen
Een mooi klein drama met veel oog voor de kleine details. Prachtig naturel gespeeld door de hele cast. Ontroerend einde, heel de situatie kent alleen maar verliezers. 3,5 ☆

K. V.
-
- 4220 berichten
- 3665 stemmen
Een wat apart verhaal, maar toch een mooie film. Prima geacteerd door de cast, het kwam wel authentiek over. Ondanks het eenvoudige verhaal en de lange speelduur, was het toch boeiend genoeg om te blijven kijken.
De moeite om gezien te hebben.

Antonev
-
- 1729 berichten
- 1143 stemmen
Een prachtig en ingetogen drama, dat je achterlaat met een heel wrange nasmaak.
Anderhalf uur lang lijkt er niet zoveel te gebeuren en sprake van een duidelijke rode lijn is er niet echt. Maar er gebeurt meer dan je denkt, want het dagelijks leven van de familie is buitengewoon boeiend en op sommige momenten wordt dat ook heel teder ik beeld gebracht.
De karakters zijn mooi neergezet en ik vond de ouders en de oma behoorlijk sympathiek, het voelt allemaal aan als een heel warm en vooral hecht gezin. Hoewel we niet heel veel over de hoofdpersonen te weten komen, heeft iedereen toch zijn eigen verhaal. Er wordt een tipje van de sluier gelicht en daar zul je het mee moeten doen. Ik vond dat niet storen, maar ik had toch wel graag een diepere inkijk gehad op het verleden van enkele personen.
Na anderhalf uur worden er geheimen ontrafelt en vinden er gebeurtenissen plaats die effect hebben op het gehele gezin. Het wordt dan plotseling heel erg to the point en vanaf dat punt is het vooral heel erg zuur en het einde vond ik zwaar.
Sinds ik vader ben geworden hebben dit soort drama’s meer impact op me. De situatie rondom Lin had ik een paar jaar geleden zielig gevonden, maar nu raakte het me.
Knap drama.

cinemanukerke
-
- 1414 berichten
- 851 stemmen
Schitterende film. Vlammende maatschappij kritiek van Koreeda maar dat zijn we gewoon van hem. Het institutie gezin wordt op de korrel genomen. Gezin dat verbonden wordt door genegenheid in de plaats van bloedverwanten (geld, zeggen ze in de film). De personages zijn een beetje verschoppelingen der aarde, vallen uit de standaard maatschappelijk klasse en moeten schrapen om rond te komen. Maar als kijker voel je een zeker geluk, een zeker tevredenheid van die mensen. Nochtans zijn het geen heilige boontjes (cf de titel). Schrander opgebouwd verhaal; langzaam wordt duidelijk dat het niet klopt bv als oma bij een gezin langs gaat, de wens om vader genoemd te worden, etc. Koreeda brengt het schijnbaar sober en ingetogen in beeld maar soms zegt zijn beeld meer dan honderd dialogen bv geniaal shot wanneer net gezin naar het vuurwerk kijkt (dat ze niet zien, enkel horen - wat een prachtig detail) en het kader is zo opgebouwd dat alle leden mooi opgesteld zijn zodat we ze allen kunnen zien = een zelf samengesteld gezin. De regisseur laat met observatie zijn personages tot leven komen, door details bv de brandwonden (en de pleister achteraf), door de namen, de seizoenen. Er is een mooi opbouw tussen de aantrekkingskracht van vader en moeder, langzaam ontstaan gevoelens, ontstaat er een aantrekkingskracht. De film wordt nog scherper als het gezin ontdekt wordt door de maatschappij. Er is geen begrip, geen affectie en geen rechtvaardigheid. Toch horen ze bij elkaar ondanks ze uit elkaar gedreven door de normen en waarden van sociale hoek. Ironisch. Shoplifters toont op een ontroerende pakkende manier dat de regels van een maatschappij maar weinig te maken hebben met gevoelens en menselijkheid. Wanneer individuen uit protest zelf regels uit werken, keert de maatschappij tegen hen. Zelfs al klopt het volledig (daarom laat de film in het begin veel info weg zodat we ons bewust zijn hoe natuurlijk we dit als een gezin interpreteerden), er zal steeds opgetreden worden uit naam van de wetgeving. Wie heeft er dan gelijk ? De wetgeving of een nobel hart ? Shoplifters geeft volgens mij een duidelijk antwoord.

Lovelyboy
-
- 3483 berichten
- 2574 stemmen
Als afsluiter van het weekend nog even op de Aziatische toer met deze Shoplifters die kan rekenen op goede cijfers en beoordelingen, dus maar eens even proberen. En wat moet je er in eerste instantie van zeggen behalve dat het typerende Aziatische cinema is in mijn ogen, iets wat ik niet negatief bedoel.
Winkeldieven, oke dan, is mijn eerste gedachte met een beeld van een gezin dat niet zoveel verschilt met de matige omstandigheden waarin ook het gezin uit Parasite in leeft. Groot verschil is toch wel dat men in Parasite over lijken gaan om het beter te krijgen, want de familie uit Shoplifters lijkt toch een warm en homogeen gezelschap die net zo gemakkelijk iemand in hun midden opnemen om te omarmen als familie. Buiten dat betreft het gezin een maatschappelijk kritisch beeld van kruimige baantjes, kinderen die niet naar school kunnen of gaan, het amper rond kunnen komen en het stelen in winkels voor iets extra's. Duidelijk is dat het stelen niet voor de fun is of rijkdom, maar puur een kwestie om te overleven, misschien wel een soort 'bonding'.
Shoplifters is een film die vol zit met lief en leed en andere kleine menselijke dingetjes, wordt er serieus gewerkt aan het kleine meisje binnen de familie maar wordt het ook duidelijk dat er nog meer lijken in de kast zitten en daarmee issues op het punt te ontbranden. En zo sluipen er vlak na het idyllische strandmoment toch langzaam haarscheurtjes in het geheel. De struggle of life vervolgt zich echter waarna na een noodlottige diefstal wel een erg bijzonder geheim onthult wordt en het geheel langzaam instort.
Shoplifters voelt als een licht dramatische feel good die richting het einde toch een paar ernstige ontwikkelingen in petto heeft met een wrang gevoel tot gevolg. Het maatschappelijk kritische beeld is duidelijk, maar de belangrijkste boodschap is wellicht toch dat echte warmte en medemenselijkheid niet te veinzen is of een voorrecht is voor mensen die het financieel of maatschappelijk beter hebben. Daarmee is Shoplifters een interessante film te noemen die tot denken aan zet maar net niet helemaal een homerun is omdat de film toch halverwege regelmatig een beetje stroopt. Desondanks wat mij betreft een prima cijfer met een 3'5.

Filmkriebel
-
- 9462 berichten
- 4379 stemmen
Bijzonder in de zin dat een familie in Shoplifters niet gedefinieerd wordt door bloedverwantschap maar door de sociale binding waarbij ze in symbiose met elkaar leven zonder dat ze een familiale band hebben . Hun verleden maken dat ze een familie zijn in de bredere zin van het woord. Uiteindelijk besef je maar heel diep in de film waar Koreeda naar toe wil. Het eerste uur is namelijk erg sloom en voortkabbelend, met heel wat huiselijke scènes van geluk, liefde en genegenheid. Had het op dat vlak eigenlijk wel gehad na een goed uur al geef ik toe dat sommige scènes mij wel wat deden, vooral dan de gelukkige momenten zoals het dagje uit aan het strand.
De familie Shibata moet met weinig zien rond te komen en stelen nu en dan iets bij de lokale winkels. Ze ontfermen zich over Juri, een klein meisje dat mishandeld wordt door haar biologische ouders. Technisch en maatschappelijk gezien kidnapping, maar de Shibata familie hebben het hart op de juiste plaats en geven het kind de liefde die ze mist. Koreeda wil dat de kijker de dubbelzinnigheid die hij wil tonen, goed snapt. Het einde vond ik dan nog wel vrij knap toen duidelijk werd dat Nobuyo geen kinderen kon krijgen, dit omdat ik niet doorhad dat Shota ook hun kind niet was.. Zeker niet slecht maar ik miste tempo en wat grotere momenten. Een lastige om te beoordelen. Mijn verstand zegt 3*, mijn hart 3,5*... laat ik mijn hart maar volgen.

Onceuponanytime
-
- 729 berichten
- 972 stemmen
Met overtuiging vertolkt en visueel in orde , maar het vooruitgang van het verhaal is traag.

Sergio Leone
-
- 4224 berichten
- 2918 stemmen
Mooi.
Gezapig familiedrama. Een mooi geschoten film, dat zeker, en ook eentje die gezelligheid en warmte uitstraalt - de benarde sociale situatie daargelaten. De film moet het niet hebben van veel ontwikkelingen. Het kabbelt een beetje verder, al vind ik dat trage tempo wel aangenaam kijken. Men doet niks verkeerd, al ontbreekt wel de emotionele punch die de makers misschien wel verhoopte. De cast is over de ganse lijn uitstekend, maar Sakura Ando steekt er desondanks toch bovenuit.
3,5

Bacon
-
- 1006 berichten
- 1371 stemmen
Ik heb het twee keer geprobeerd, maar ik kon er maar niet inkomen. Ik vond het helemaal niks.
Bekijk ook

Capharnaüm
Drama, 2018
124 reacties

Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
75 reacties

Dare mo Shiranai
Drama, 2004
222 reacties

Soshite Chichi ni Naru
Drama, 2013
65 reacties

Ah-ga-ssi
Drama / Romantiek, 2016
119 reacties

Free Solo
Documentaire / Sport, 2018
83 reacties
Gerelateerde tags
japangeheimfamilie relatiesfamiliedramatokio, japanarmoedeweesshopliftingsocial realismshoplifterpetty crimesasian origins japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.