Tampopo (1985)

Alternatieve titels: Paardenbloem | Dandelion | タンポポ

Japan

geregisseerd door Jûzô Itami
met Tsutomu Yamazaki, Nobuko Miyamoto en Ken Watanabe

In deze film over de geneugten van voedsel gaat het hoofdverhaal over de chauffeur Goro die de stad binnentrekt als een moderne 'Shane' om Tampopo te helpen om een perfect fast-food noodles restaurant op te zetten. Gewoven in dit verhaal zitten een aantal kleinere verhalen over het belang van voedsel: van een gangster die hete seks combineert met voedsel tot een oude dame die een winkeleigenaar terroriseert met haar dwangneurose om hard in het voedsel te knijpen.

• Vanaf 16 augustus in de bioscoop (re-release)

avatar van blabla
eten, eten, eten...................alles draait om eten.
Een film waar je honger van krijgt.

zip
Een heerlijke uit de context gerukte western met alles erop en eraan, die een paar keer een oprechte glimlach op mijn gezicht heeft kunnen toveren. De hoofdlijn, een onzekere vrouw (Tampopo) wil de perfecte Noodlechef worden, is doorspekt (om het dan toch bij voedsel te houden) door grappige, droevige, erotische, surrealistische, romantische stukjes die natuurlijk allemaal over eten gaan. Schitterend gevonden eigenlijk, eenvoud siert. Ik blijf me alleen afvragen hoe die mensen erin slagen zoveel slierten in een keer binnen krijgen. Een mooi stukje tekst over chips eten tijdens een film!

avatar van JayLunar
Nooit gedacht dat een kookfilm zo spectaculair kon zijn. Heerlijke film.

avatar van gondwana
fantastisch goeie film...

ik bekijk hem graag opnieuw met plenty of Ramen.

De film Tampopo hebben wij jaren geleden meerdere malen gezien en vonden het een hele goede , leuke film . Nu zijn wij al een hele tijd op zoek naar deze film zonder resultaat . Onze videotheek die hem vroeger in het assortiment had heeft hem niet meer . Weet iemand waar deze film te huur of te koop is.

Aangezien ik hem een hele tijd geleden gehuurd heb weet ik dat de cinematheek in Nijmegen hem heeft (te huur). Wat betreft een verkoopadres kan ik je echter niet verder helpen.

avatar van bennie jolink
Ik zoek 'm zelf ook al een tijdje. Af en toe kom je er een tegen op eBay of 2e hands op amazon. 't is hopen op een rerelease !

klik hier om te zoeken op ebay naar tampopo

klik hier voor een heeeele dure tampopo dvd

avatar van speedy23
Zeeeer duur inderdaad.

avatar van Dynamovie
Leuke Japanse film en na het kijken hiervan krijg je ontzettende zin in mie kuah/bamisoep/'noodle soup'.

heb laats veel betaald voor een VHS versie.
love this flick.

Je kan veel over film lullen, over meningen en hoe die tussen mensen onderling verschillen, maar soms zijn er ook feiten. Feit is dat je na het zien van deze film gewoon verdomd veel zin hebt in een kom dampend hete ramen.

Leuk filmpje dit, had er eigenlijk niet zoveel van verwacht, maar viel me allemaal goed mee. Humor is niet supergrappig, eerder het soort dat na een tijdje op je gevoel gaat werken en een lichte glimlach boventovert. Film wijkt ook redelijk wat af van z'n hoofdverhaallijn, maar steeds met leuke sketches en nieuwe visies op voedsel, zodat het allemaal aangenaam blijft wegkijken.

Visueel iets te pover, afgezien van enkele mooie shots (beide heren in het gras na hun vechtpartij - die me trouwens ernstig aan Porco Rosso deed denken) en verder ook een redelijk doorsnee filmpje.

De humor en het aparte, maar wonderwel geslaagde, onderwerp maken dit filmpje niet tot een must maar wel tot een erg aangenaam tussendoortje. En je kan maar beter met een volle maag beginnen, anders loopt het fout af.

avatar van Nephilim
Heb hem net gezien en me af en toe rotgelachen(die heimlich scene ) maar zoals een ieder voor me al heeft gezegt... je krijgt er erg honger van...

Weer zo'n meesterlijke film.
De dwaze scenes volgen elkaar in snel tempo op.

Ik leef in Thailand en hier is dergelijke soep een zeer grote attractie. Iedereen eet het zeker 1 keer per dag, de Thaise versie natuurlijk.
Sinds ik deze film heb gezien ben ik deze soep ook nog meer gaan waarderen en anders gaan eten.

4.5

klute89
De meest mooie, sfeervolle en orginele film die ik uit Japan tot nu toe ben tegen gekomen. Je krijgt direct honger!

Hij heeft een plaatsje in m'n top 10 gekregen

avatar van kinjutsu
Het gene wat ik wou zeggen is al genoemd, en vaak ook Erg leuke en originele film. Naast de hoofdfilm ook veel grappige sketches in de film. De film geeft je voldoening.

En ik zeg het toch maar, ik heb me toch een partijtje zin in ramen.

klute89
[quote]Ik ben Naruto, ik vind ramen lekker. Ik hou van ramen en ik hou niet van langer dan 3 minuten op mijn ramen wachten.[quote]

Oei! Een consequente klant

klute89
Vandaag herkeken en het is en blijft een heeerlijke film! In de letterlijke zin van het woord.

De film gaat ook met een halve punt omhoog, van 4,5* naar 5*

Adrenal
Dan zal ik maar de eerste die geen honger kreeg van deze film.De humor ligt me helemaal niet. Dan is al meteen bijna alle lol verloren. Het concept met die kortfilmpjes ertussen vind ik wel goed. Die waren dan ook best vermakelijk. Het hoofdplot is daarentegen erg cliché, voorspelbaar en saai. Saai? Bijvoorbeeld een scène van 2 minuten waarin we 5 mannen ramen zien eten met tromslagen op de achtergrond...Ik kan me niet voorstellen dat iemand daarop zat te wachten. Ik was blij toen deze film gedaan was. 1.5*.

avatar van Billy-Pilgrim
Gisteren gezien op school. Wat een heerlijke film is dit zeg! Ja het concept is zeer simpel. Maar het is dan ook een comedy, waarbij de humor wat mij betreft veel en veel belangrijker is dan een origineel verhaal. In dit geval is de humor zeer geslaagd. Het helpt natuurlijk ook wel als je een beetje achtergrond kennis hebt wat betreft Japanners en hun liefde voor ramen noodles.

Zelf at ik wel zo nu en dan instant noodles, maar ik had er niets speciaals mee. Tot ik vorige zomer in Japan in echte ramen shops gegeten had. M'n vriendin (ook japans) legde me stap voor stap uit hoe ik het beste de ramen kon eten. Eerst even dit, dan dat proeven, dan zus etc. etc. Sowieso zijn Japanners in het algemeen zeer gepassioneerd over eten. Wat dat betreft is Tampopo een logisch product van de Japanse cultuur. In Nederland zou een dergelijke film gewoon niet kloppen. Hoewel ik moet zeggen dat ik inmiddels persoonlijk wel veel meer passie heb gekregen voor koken en eten.

Het prachtige van de film is de dedicatie waarmee Tampopo en haar companen de ramen shop tot een succes willen maken. Tampopo onderwerpt zich als een echte student aan Goro. Die dedicatie lijkt ook iets heel Japans te zijn. Hard werken, je niet laten verleiden door romances (de duidelijke vonken tussen Goro en Tampopo worden opzij gelaten voor het grotere doel), het past opnieuw precies in de Japanse cultuur.

Ook de personages zijn geweldig en passen als een puzzel bij elkaar. Ik vond Tampopo een beeldschone vrouw die haar rol uitstekend speelt. Ook Goro is ontzettend cool als Japanse moderne cowboy (met z'n hoed zelfs in bad op!). Daarnaast vind ik ook de mafia baas cool, als hij het publiek aanspreekt aan het begin van de film.

Ik hoop dat deze film nog eens uitkomt op DVD. Ik wil hem absoluut in mijn collectie hebben

avatar van Billy-Pilgrim
Vraagje, als ik deze bestel:
Amazon.com: Tampopo: Ken Watanabe; Koji Yakusho; Nobuko Miyamoto, Juzu Itami: Gateway
Is die dan geschikt voor de Europese DVD speler?

Bestelde hem bij Amazon.de.
Ondertiteling naar keuze Engels/Duits
Je kunt de Japanners zelfs Duits laten praten, brrrrr

avatar van kinjutsu
elry schreef:
heb laats veel betaald voor een VHS versie.

hahaha, topdealtje gesloten, of wat?

avatar van stefan dias
Hij staat niet in mijn top 10, maar hij is wel een top 10-notering waard.

Heerlijke film.

avatar van Oishii
Gaat zaterdag 6 oktober 2012 draaien op Camera Japan in Rotterdam.
Ik hoop geen suffe blue ray projectie...

avatar van HarmJanStegenga
Halverwege de film begon het eten bij mij hoor. Hier krijg je honger van. 'Tampopo' blinkt uit in haar sfeer en de leuke personages die eten en eten klaarmaken. Dit gecombineerd met een heerlijk portie humor. Noodles zijn lekker, soepje, wat fijne ingrediënten.. kom maar op. Na het zien van deze prent waardeer je de kom met inhoud nog veel meer. Ik krijg altijd zin in eten als ik Aziaten zie eten, maar hier wordt het wel erg bont gemaakt. Ik heb genoten. Een film om vaker te zien in de toekomst. Dikke voldoende.

avatar van Bélon
Hier krijg je trek van: halverwege de film nog kipvleugels in de oven geschoven, die waren eigenlijk voor vanavond

Weirde combo ook: Mahler in een eetfilm.

Dikke 3,5* (7,5)