• 8.611.865 stemmen

• MUBI Bekijk via MUBI
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Bob le Flambeur

Een oudere ex-gangster verdient als gokker de kost. Hij wordt verliefd op een jong meisje en neemt de zorg voor haar op zich. Wanneer hij zijn geld verspeelt, beraamt hij een inbraak in het casino. Bij het maken van de plannen verliest hij het meisje aan een jongere handlanger. Zijn dekmantel op de avond van de kraak is als speler in het casino, maar hij gaat zo zeer in het spel op dat de operatie in gevaar komt.

imageimage

Robert 'Bob le Flambeur' Montagné

Police Commissary Ledru

Jean, the Croupier

McKimmie, the Sponsor

Suzanne, Jean's Girlfriend

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Aardig filmpje van Jean-Pierre Melville, al zijn zijn latere werken spannender (Le Samouraï!) en beter in elkaar gezet. Bob le flambeur is een gangsterfilm, maar wel wat vlak en niet altijd zo even spannend is als andere Franse gangsterfilms (Rififi!) uit die tijd. Het smoezelige sfeertje van Montmartre was desalniettemin okee en de hoofdpersoon Bob (een ouwe criminele knar die ook nog eens gokt) evenzo.

avatar van Wouter

Wouter

Waardeloos scenario, maar gek genoeg best charmant. **1/2

avatar van Laurensv

Laurensv

Het plot doet een film noir vermoeden en in het begin leek het ook nog eens de kant van een vroegtijdige nouvelle vague op te gaan; allebei behoren ze niet tot mijn favoriete genres, waarbij ik bij laatstgenoemde zeker de originaliteit vaak wel kan prijzen, maar bij vlagen het eindproduct niet zo boeiend vind. Gelukkig had Bob le Flambeur het het beste van beide werelden.

Een vleugje misdaad, een jonge, doch cruciale femme fatale, speels gebruik met beeld/geluid met bijv. de funicular, maar bovenal draait het om de 'tragiek' van de gokverslaafde Bob. Althans, zo lijkt het, maar ondertussen ownt hij gewoon de naïeve New Kids on the Block. Erg tof dat die heist uiteindelijk gewoon niet door ging, ik houd wel van dat soort misleidende plotdecives en ben het derhalve ook niet met de kritiek eens dat het plot in dezen onuitgewerkt is

BBarbie

Melville’s eerste misdaadfilm deed me denken aan Dassin’s Rififi en is mijn ogen minstens zo goed, vooral dankzij de mooie rol van een stoïcijnse Roger Duchesne als gokker / masterbrain. Bovendien een fysiek imposant debuut van de destijds pas 16-jarige Isabelle Corey (Et Dieu... Créa la Femme, 1956), die tijdens haar (veel te) korte filmcarrière vooral furore maakte in Italië.

avatar van keimpeS

keimpeS

Prachtig verfilmd, het geeft echt de sfeer van die tijd. De soundtrack mag er trouwens ook best wezen en verder prima verhaal & goed geacteerd!

avatar van Badalamenti

Badalamenti

Duidelijk dat Melville een groot bewonderaar was van The Asphalt Jungle (1950)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Tegenvallende film van Melville (mijn zesde toch al). Franse film noir met een vermoeiend cliché verhaaltje rond een lokale gokker die het in zijn hoofd krijgt om de casino van Deauville te beroven. Al bij al vrij gewoontjes voor een film van Melville... ik was bang dat het daarna een banale heist zou worden maar de film krijgt dan toch zijn eigen twist waarmee de conventies achterwege worden gelaten... maar om te zeggen dat dit een opmerkelijke film was. Nee hoor. De "sfeer van de tijd" is heus zo briljant niet trouwens... Vind zijn jaren '60 films veel beter.

avatar van Basto

Basto

Na het fantastische Armee des ombres vooraan in de Melville box begonnen. Deze Bob Le Flambeur beviel me erg goed. Opmerkelijk genoeg uit het zelfde jaar van die andere ijzersterke overval thriller. The Killing.

Heerlijke franse gangsterfilm met goed geklede mannen, charmante dames en stoere auto’s. Wat me ook opvielis dat zo’n beetje het halve oeuvre van Scorsese hier min of meer zijn oorsprong vind. Zelf noemt hij Le Douces als een belangrijke invloed. Maar de neon signs, de hoerenbuurten, de after hours cafe’s en de eerder genoemde gangsters passeren allemaal de revue. In een MSU (Martin Scorsese Universum) hadden Paul Newman, Robbert DeNiro, Griffin Dunne en Joe Pesci een volledig naturelle cameo kunnen maken.

4* Op naar de rest van deze meester!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Af en te een glimp van zijn kunnen maar vond dit over de hele linie toch best tegenvallen gezien de status van Melville. Ik vond de acteur die Bob speelt niet zo sterk (hij deed me enigszins denken aan Keje Molenaar) en zijn gang, waaraan in het laatste kwartier nog een stuk of 6 sujetten worden toegevoegd, miste persoonlijkheid, op misschien Roger na. Het was natuurlijk ook nogal belachelijk dat ze de heist gingen doorzetten terwijl ze wisten dat de politie op de hoogte was en de finale vond ik mede om die reden vrij zwak (terwijl het idee van een heistfilm zonder heist me op zich wel aanspreekt, zie ook bv Reservoir Dogs)

Ter verdediging van de film: Isabelle Corey speelde heel koeltjes la fille fatale.

avatar van Pecore

Pecore

Hier had ik hoge verwachtingen van en de film opent ook geweldig. Monmartre wordt stijlvol in beeld gebracht en het karakter van Bob le Flambeur wordt op charmante wijze geïntroduceerd. Helaas wordt het daarna minder, de film moddert wat aan en de sfeer van het eerste half uur kon ik niet terugvinden. De rest van de karkaters spreekt ook weinig tot de verbeelding. De climax is leuk bedacht (eenmaal in het casino kan Bob zijn gokverslaving niet onderdrukken en verprutst daarmee de overval) maar stelt qua uitvoering teleur. Dan zie ik toch liever Kubrick's heistfilm The Killing uit hetzelfde jaar.