• 10.580 nieuwsartikelen
  • 8.966.075 stemmen

Et Dieu... Créa la Femme (1956)

Drama / Romantiek | 95 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Alternatieve titels: ...And God Created Woman / En God Schiep de Vrouw

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Roger Vadim

Met onder meer: Brigitte Bardot, Curd Jürgens en Jean-Louis Trintignant

Gesproken taal: Engels en Frans

Plot Et Dieu... Créa la Femme

"...but the devil invented Brigitte Bardot!"

Juliete Hardy is een vrouw uit St. Tropez die door veel mannen bewonderd wordt om haar schoonheid. Zij is verliefd op Antoine Tardieu, maar hij durft haar niet ten huwelijk te vragen omdat zijn vrienden haar verachten. Terwijl hij op vakantie is, besluit zijn jongere broer Michel echter wel deze stap te zetten, en nog voor Antoine terugkeert zijn de twee getrouwd.

Juliette Hardy

Eric Carradine

Madame Morin

M. Vigier-Lefranc

Mme Vigier-Lefranc

Antoine Tardieu

Christian Tardieu

Le jeune danseur qui fait tapisserie

avatar van kissyfur

kissyfur

Ik had gelet op de status van mevrouw Bardot en het jaartal van uitgave niet al te hoge verwachtingen, maar hij viel me mee. Ze speelt een erg jong maar beschadigd meisje, met een neiging tot zelfvernietiging. Mannen om haar heen die wel weten dat een langdurige relatie niet waarschijnlijk is, maar toch niet van haar weg kunnen blijven. Het wordt niet echt op de spits gedreven, en ook het einde is wat geforceerd een happy end (hoewel subtiel genoeg).

Bardot vervalt soms in maniertjes maar het is wel te begrijpen dat ze furore maakte. Dan nog het tijdsbeeld, de omgeving... pas mal! Ik sluit niet uit dat ik ‘m ooit nog eens wil zien.

Toch ligt het tempo wat laag, is het soms wat rommelig en is de kledij soms niet echt subtiel. Dat kost een paar punten aftrek.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Hij viel mij dan weer tegen. Ik vind veel mensen opvallend mild over dit vormloze misbaksel. Een nogal gedateerde film die vooral ruikt naar flauwe pikanterietjes uit vroeger tijden en waar Vadim vooral zichtbaar op Bardot zat te geilen. Hoe ze in bijna elke scene wordt geacht sensueel te bewegen bijvvoorbeeld. Het is niet gek dat Vadim, ooit een erg succesvol regisseur, inmiddels een vergeten relikwie van toen is. Van talent van zijn kant blijkt uit deze film eigenlijk werkelijk helemaal niks. Timing, een visie of iets van creativiteit eigenlijk is ver te zoeken. De enige reden om niet nog lager te gaan heet Bardot die in ieder geval elke scene steelt waar ze in zit en zeker in de danssene op het einde..

avatar van John Milton

John Milton

De film valt wat tegen, maar Bardot was... iets om te aanschouwen...

avatar van james_cameron

james_cameron

Saai romantisch drama, slechts de moeite van het kijken waard door de aanwezigheid van een hier nog jonge Brigitte Bardot. Niet dat haar akteerwerk goed is, maar mooi is ze wel. De personages worden redelijk goed uitgewerkt en gelukkig is de boel niet zo flauw als ik had verwacht, maar boeiend willen de gebeurtenissen niet worden en de boel kabbelt maar een beetje doelloos voort.