Boze Cialo (2019)

Alternatieve titels: Corpus Christi | The Hater | Boże Ciało

Polen

geregisseerd door Jan Komasa
met Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna en Eliza Rycembel

Daniel heeft in een jeugdinstelling gezeten waar hij een erg gelovig man werd. Wanneer hij de inrichting verlaat, komt hij terecht in een dorpje waar hij vriendschap sluit met de lokale predikant. Wanneer deze onverwachts afwezig is, neemt Daniel de rol van priester op zich en voert hij enkele omstreden lessen in.

Vanaf 14 mei 2020 in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Arnie

avatar van Basto
Arnie schreef:
Enig idee of deze al in België is aangekocht?

Gaat waarschijnlijk de publieksprijs winnen op het iffr, dus die kans neemt wel toe.

avatar van wolfmanrene
Arnie schreef:
Enig idee of deze al in België is aangekocht?

Ja, vanaf 1 april in Belgische zalen: les films - CORPUS CHRISTI - imaginefilm.be

avatar van Thomas83
Bijzonder verhaal. Blijkbaar op ware gebeurtenissen gebaseerd, en ideaal voor een parabel over de imperfectie van de mens en hoe men de schone schijn wil ophouden. Soms wat gekunsteld misschien, maar Komasa speelt geen valse noten en vergeet ook de humor niet.. Dit is niet de sentimentele en prekerige film die het had kunnen zijn. Met grote dank ook aan een zeer indrukwekkend Bielenia in de hoofdrol, een erg interessant personage. Lang wordt je als kijker in het ongewisse gelaten over Daniel zijn criminele verleden. Het einde komt echt aan. 3.5*.

avatar van Macmanus
Klein dorp.

Niet mijn film dit. Ik snap dat het bijna de publiekprijs wint op IFFR. En als deze gaat draaien zullen de goede cijfers binnen blijven stromen. Duidelijk een mainstream arthouse film. Veel plot dat elk personage netjes in een hokje plaatst, en met een beproefd concept dat er in een hechte kleine gemeenschap iets vreselijks is gebeurd.

Het is niet eens dat het nooit kan werken maar deze film irriteerde mij wat. Ik vond de personages toch iets te simpel en hoe het loopt ook wat te duidelijk naar zijn doel toe dat hij het dorp weer naar een hechte gemeenschap brengt. Het einde lijkt dan niet een happy end te zijn voor de hoofdrolspeler, maar eigenlijk is dat ook weer een arthouse cliche.

Aardig acteerwerk enzo en kan best voorstellen dat Komasa het vak verder wel verstaat. Maar dit is niet waar ik naar opzoek ben.

2.5 sterren.

Leuke film die aldoor boeit en vermaakt, al vind ik dat de film te kort komt in z’n geloofwaardigheid doordat het alle voorspelbare filmclichés brengt, van de romance tussen Daniel en Eliza tot de door Daniel gerealiseerde verzoening in het dorp waarbij iedereen dus zelfs de verbitterde Lidia tot inkering komt. De film kent echter intense scenes en de boodschap is sterk: ‘gelovigen’ nemen Jezus’ boodschap van vergeving weinig serieus – zijn dus hypocriet – waarbij de film wel geloofwaardig maakt dat juist een ex-crimineel die boodschap kan brengen en daarmee een diepe wond van het dorp kan helen (maar opnieuw: de uitwerking is hier en daar weinig geloofwaardig).

avatar van Arnie
Inderdaad erg sterke en indringende film. Ik ben het eens met De Filosoof hierboven dat er best wat filmclichés in zitten, maar vond dat toch nauwelijks storend. Daarvoor zit het verhaal zelf te goed in elkaar. Een meeslepend verhaal over jeugdcrimineel Daniel die zich voordoet als priester en in zijn 'parochie' op een trauma stuit dat de gemeenschap daar in zijn greep houdt. Het is goed opgebouwd, met fijne afwisseling tussen rauwe scenes, humor, en aangrijpend drama. De film wordt gedragen door een buitengewoon sterke Bartosz Bielenia, die kop van hem en zijn ongrijpbare personage maken echt indruk.

Inhoudelijk is dit vooral een aanklacht tegen hypocrisie en intolerantie, maar ik werd met name overtuigd door de aangenaam subtiele manier waarop dit is gedaan. Geen gemakkelijk schoppen tegen kerk of domme individuen, maar de nadruk ligt op het begrip voor de beweegredenen voor die dubbele moraal: pijn, verdriet, individueel leed. En dát wordt nu juist níet expliciet benoemd door Komasa maar aangetoond met het verhaal: show, don't tell.

Vanwege die menselijke benadering van hun gedrag - niet om het daarmee te rechtvaardigen maar om het te begrijpen - gaat dit dus ook niet per se over de kerk (ondanks natuurlijk de symboliek van 'vader Tomasz' als belichaming van een soort moderne Jezus), maar veel meer over de sociaal/culturele structuren, en breder, de Poolse samenleving die helaas niet de meest tolerante is. Dit is ook veel meer mijn smaak dan bijvoorbeeld Kler (2018) - MovieMeter.nl, dat ook indringend, maar veel karikaturaler is.

Uitvoeriger recensie hier (achter betaalmuur of ff inloggen voor een paar gratis artikels).

avatar van Mads Smikkelsen
Aanrader met goed acteerwerk!

avatar van Walter S.
Best aardig, maar geen film die me nog lang bij zal blijven.

avatar van mrklm
Bartosz Bielenia zet een indrukwekkende, uiterst intense rol neer als Daniel, een jonge man die wegens niet nader genoemde misdragingen terecht is gekomen in een jeugdinstelling die probeert ontspoorde jongeren te bekeren tot het geloof. Wanneer Daniel vrijkomt belandt hij in een dorpje waar hij per ongeluk wordt aangezien voor de plaatsvervanger van de vaste predikant. Daniel besluit de rol als dominee op zich te nemen. Al snel gooit hij de rigide conventies overboord en geeft hij op zijn eigen manier vorm aan de geloofsbelevenis. Ondertussen moet hij proberen zijn ware identiteit en zijn persoonlijke geschiedenis geheim te houden voor zijn gemeente.

Bielenia was een controversiële keuze in de hoofdrol, vooral omdat hij totaal niet lijkt op een traditionele dominee. Maar Komasa maakt meteen duidelijk dat het dragen van de traditionele toga met de domineeskraag voldoende is om te worden geaccepteerd: het kostuum maakt de kerkgangers blind voor wat de ware aard van hun dominee zou kunnen zijn. En dat is een standpunt dat nog steeds zeer actueel is. De intensiteit van Bielenia en zijn charisma in zijn persoonlijke contacten, met name met kinderen jongeren, helpen enorm om de interesse vast te houden. Het is alleen jammer dat het verhaal aan de magere kant is en weinig originele ideeën bevat.

avatar van Gish
Boeiend maar soms wat ongeloofwaardig. Het eeuwige "geloof" versus de hypocriete menselijke natuur wordt echter mooi uitgewerkt. Met een geweldige hoofdrol van Bielenia, wat heeft die een sterke expressieve kop. Hij draagt de film bijna in zijn eentje. Zijn er meer gebruikers die het einde excentriek, vreemd en wat abrupt vonden ?

avatar van Walter S.
Gish schreef:
Zijn er meer gebruikers die het einde excentriek, vreemd en wat abrupt vonden ?

Ja, dat einde was wel even met de ogen knipperen na het kerkepad wat daarvoor zat.