Wolyn (2016)

Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Wojciech Smarzowski
met Michalina Labacz, Arkadiusz Jakubik en Wasyl Wasylik

Ondanks het feit dat ze verliefd is op een Oekraïense jongen uit hetzelfde dorp, wordt het Poolse meisje Zosia gedwongen tot een huwelijk met de rijke weduwnaar Maciej. Kort daarna begint de Tweede Wereldoorlog en ontstaan etnische spanningen. Te midden van de chaos probeert Zosia met haar man en kind te overleven.

avatar van mobistar
Persoonlijk had ik nog nooit gehoord van deze tragedie (en dan bedoel ik niet de film), een etnisch conflict tussen Oekraïners en Polen dat ontstaat nadat de Duitsers en de Russen Polen binnenvallen bij het begin van WW II.
Deze film is echt de moeite van het bekijken waard en grijpt behoorlijk naar de keel.
De wreedheden begaan door de Oekraïners jegens de Poolse minderheid zijn gruwelijk.
Kwaliteitsvolle film, sterke acteerprestaties, aangrijpend verhaal en vooral een zwart blad uit de geschiedenis van de vorige eeuw.

Aardige jongens die oekraïeners.
Tenminste als deze film ook maar enige historische realiteit weergeeft en daar ben ik eerlijk gezegd wel bang voor.
Niet voor niets waren het de hulpjes van de Duitsers die in de concentratiekampen het vuile werk graag opknapten.

De titel van deze film verwijst naar de regio Wolynië in het noordwesten van de huidige Oekraïne, waar in het hartje van de Tweede Wereldoorlog door Oekraïnse milities massaslachtingen zijn aangericht onder etnische Polen.
De barbaarse gruwelijkheden komen in het tweede deel van de film uitvoerig in beeld. Zozeer zelfs dat de genreaanduiding “drama” volgens mij beter vervangen kan worden door “horror”, omdat de afschrikwekkende wreedheden het verhaal van de film van lieverlee helemaal overschaduwen. Jammer dat het verhaal nogal versnipperd verteld wordt. Let op de gewetenloze, opzwepende rol, die de orthodoxe geestelijkheid destijds gespeeld heeft.

avatar van wibro
Ja, hier wordt je toch wel even stil van. Tot voor kort had ik nog nooit iets gehoord van de gruwelijkheden begaan door de Oekraïners tegen de Poolse minderheid tijdens de 2e Wereldoorlog maar als ik zoal de geschiedenis daarvan nalees schijnt het wel te kloppen. Tja, de Duitsers deden er niets aan en de Russen net zo min. Beiden hadden trouwens een hekel aan de Polen. Dus dachten ze, niet ons probleem en laten we ons er dus niet mee bemoeien. Dus konden de Oekraïners gewoon hun gang gaan. Behalve de getoonde moordpartijen liet deze film ook duidelijk zien dat de Sovjet-Russische NKVD niet onderdeed voor de Nazi-Duitse SS. Beide steunpilaren van die verderfelijke regimes maakten korte metten met hun vermeende tegenstanders. De Polen hadden dus eigenlijk gewoon de pech dat zij tussen deze verderfelijke regimes ingeklemd zaten. Dat Polen tijdens de 2e Wereldoorlog 6 miljoen van zijn mensen verloor is dus goed voor te stellen en zeker niet overdreven.
Blijft voor mij de vraag over of deze Poolse oorlogsfilm niet te ver is doorgeschoten in het tonen van de slachtpartijen waarbij het woord slachtpartij wel erg letterlijk werd genomen. Uiteen getrokken lichamen, afgehakte lichaamsdelen, in brand gestoken kinderen etc. Te gruwelijk om op te noemen. Het maakt voor mij deze film in ieder geval wel als de meest gruwelijke oorlogsfilm die ik ooit gezien heb. Idi i Smotri (1985) is daar bijna niets bij.