Sala Samobójców. Hejter (2020)

Alternatieve titels: The Hater | Suicide Room: Hater | Hejter

Polen
Drama / Thriller

geregisseerd door Jan Komasa
met Maciej Musialowski, Agata Kulesza en Danuta Stenka

De rechtenstudent Tomek wordt door de universiteit geschorst vanwege het plegen van plagiaat. Wanneer zijn weldoeners, de ouders van zijn jeugdvriendin Gabi, hiervan lucht krijgen verliest hij hun steun. Tomek laat het hier echter niet bij zitten en zweert wraak met behulp van een afluisterapparaat.

Wil hem wel zien, lijkt mij wel aardig......maar 2 uur en tien minuten....ppffff dat trek ik niet. ik wacht op een regenachtige zondagmiddag.

avatar van mcdaktari
frans123 meen je dat nou? Dat vind ik juist altijd een pluspunt als een film lekker lang duurt. 90 minuten vind ik zo kort. Voor mij, hoe langer hoe beter

avatar van umbra
Haha idem hier, ik vind lange films ook wel iets hebben en daar reken ik 2u niet bij hoor. M'n 2de Poolse films op korte tijd en dat dankzij Netflix *buiging* Vond het best nog wel fijne film, personages bevielen me ook wel, die gast was wel goe en die da Gabi speelde, die had wel iets. Vond het verloop best nog wel boeiend, psycho in wording leek het wel, zijn mimiek was vaak goed.

mcdaktari schreef:

Nee hoor, je bent je hele avond kwijt..Ik heb ook nog andere interesses en bezigheden.
Wordt toch een regenachtige zondagmiddag...
Kwaliteit zit 'm niet in kwantiteit...

Redelijke film waarin een student rechten zijn studie moet opgeven als hij beschuldigd wordt van plagiaat. Een eigentijdse film over sociale media en nepnieuws die in dat opzicht best weet te boeien. Op zich goed opgebouwd, maar wel wat eentonig en de geloofwaardigheid komt soms ook wat in gedrang. Maciej Musialowski is goed gecast in de hoofdrol.

avatar van mcdaktari
frans123 schreef:

Wordt toch een regenachtige zondagmiddag...
Kwaliteit zit 'm niet in kwantiteit...

Ik zeg ook niet dat jij ook van lange films moet houden maar ik persoonlijk vind het een meerwaarde hebben, mits het een goeie film is uiteraard. En als ik dat zo zie ben ik niet de enige die zo denkt.
Maar gelukkig zijn er meer dan genoeg kortere films, dus wat dat betreft heb je niks te klagen, toch

[quote]mcdaktari schreef:

Ik heb het een uur ""aangezien""..:Mee gestopt..gaat volkomen langs mee heen. Oninteressant . Boring. Ga lekker verder met een dijk van een serie ""Queen of the South", daar krijg je geen kans je te vervelen.

frans123 schreef:

Denk dat jij de laatste jaren dan nog weinig films ziet hoor. Anderhalf uur vind je toch nog zelden, de norm is tegenwoordig toch 2 uur en meer !!

Voor mij is deze Poolse film een tegenvaller geworden.
Vond het maar een saaie bedoening.
Bovendien waren de acteerprestaties ondermaats.
Heb al betere dingen uit Polen gezien dan dit !!

avatar van chack
Wel aardig. Beetje lang als je het mij vraagt.

Tarkus schreef:
Voor mij is deze Poolse film een tegenvaller geworden.
Vond het maar een saaie bedoening.
Bovendien waren de acteerprestaties ondermaats.
Heb al betere dingen uit Polen gezien dan dit !!

Je onderschrijft precies wat ik bedoel.; kwantiteit is geen garantie voor kwaliteit. 90 minuten had de film beter gemaakt.

Oersaai, stront vervelend. Ik had ook niks met de personages.

avatar van umbra
frans123 schreef:

Was het dan reeds regenachtig daar?
Ik begrijp dat combinatie slechte film (jouw beleving) en lange speelduur voor iedereen not done is, ik ga ook geen slechte film enkel beter vinden door de langere speelduur
Maar het averechtse, dat een lange speelduur je al negatief gevoel geeft bij de start van een film is ook nogal sneu...wou dom net niet uispreken Maar ieder z'n gedachtegang e.

umbra schreef:

Was het dan reeds regenachtig daar?

De lange speelduur van een film is vaak gebrek/compensatie aan echt, goed, boeiend verhaal..Mijn ervaring.
Uitzonderingen daar gelaten. Heel veel films zouden gebaat zijn met een 30% kortere speelduur. Wat gebeurt er het eerste uur in deze film?????? Niks. Dat had vijftien minuten kunnen zijn. Waarom een minuuut of acht in een disco?? Maar ik ben 86, dat zal het hem wel zijn.....

Btw van de series Mad Men, Ozark en met name Queen of the South (vooral deze!!!), moest ik mij dwingen naar bed te gaan..Soms keek ik tot drie uur in de nacht., zes uur achter elkaar.....omdat het elke seconde BOEIT. Het verhaal, plotwendingen,de personages, locaties...erg mooie vrouwen (Queen of the South)...hahahha..etc.

avatar van Fisico
Dikwijls onterecht, maar ik moet toch ook in the mood zijn om er eentje uit te pikken van 150 minuten en meer. Al zal het er ook wel mee te maken hebben dat ik soms maar een film aanvat vanaf 23u.

En over de inhoud (i.p.v. de speelduur): Het is natuurlijk een actueel onderwerp. Hoe je politieke bewegingen kunt manipuleren d.m.v. afluistertechnieken en het gebruik/misbruik maken van social media. Hoe een persoon die zijn weg niet vindt in de maatschappij d.m.v. pressie en chantage tot gruwelijke moordacties gebracht kan worden en kan komen. En hoe een student die zich tekortgedaan voelt en daarnaast erg slim is de gevestigde orde kan ontregelen. Er zit veel in in deze film en er wordt zeker door de hoofdpersoon goed en adequaat geacteerd. En dat deze film uit Polen komt waar de democratische rechtstaat onder druk is komen te staan ... Wat mij betreft een film om kennis van te nemen.

avatar van Shadowed
Goed!

Het komt dus blijkbaar van de "buitenlandse" films als Netflix een goede film toevoegt aan het aanbod. De Amerikaanse films willen maar niet lukken, dus laat Komasa even vanuit Polen zien hoe het dus wel moet. Tevens de tweede zeer positieve aanvaring met Komasa voor mij.

Hejter is bij vlagen erg actueel, Komasa lijkt er ook op te mikken om de kijker na te laten denken. Vooraf dacht ik dat het een film over virtual reality zou zijn, maar uiteindelijk mikt Komasa vooral op internetmacht. En dat lukt, Komasa lijkt zijn huiswerk te hebben gedaan.

Vanaf het begin voelt de film aan alsof het in goede handen terecht is gekomen. Visueel heeft Komasa zijn film namelijk goed verzorgd. Fijne cinematografie, een duister sfeertje en enkele visuele hoogstandjes. Vooral de belichting is op visueel vlak erg geslaagd. Het enige minpuntje was toch wel de montage, die wat sneller en kundiger had gekund.

Acteerwerk is solide. Ik kende de cast nog niet, maar deze Musialowski doet het in ieder geval bovengemiddeld goed. Aleksander is tegenover Musialowski een goede tegenspeelster. Alle personages zijn intrigerend genoeg, maar wat Komasa doet is ze allemaal een diepere laag geven. Hierdoor creëer je sympathie, en worden de karakters humaan. Een sterk element van Hejter.

De film voelt zwaar aan, maar niet ouderwets. Ik herken hier wel hedendaagse communicatie via het internet mee. Ook kleine dingetjes, zoals hopen dat een persoon je vriendschapsverzoek op Facebook accepteert. Niks voelt echt gemaakt of ongeloofwaardig aan. En als je nadenkt, zijn de gebeurtenissen in de film niet ver weg.

De film weet voor de rest erg te boeien. Komasa houdt alles interessant en mysterieus. Een gemiddeld persoon zou zeggen dat kritiek op het internet ouderwets is, maar Komasa gaat hier goed mee om. Mede door de film in een modern jasje te steken hier en daar.

Als geheel voelt de film erg geslaagd aan. Komasa lijkt geen stukjes te missen, maar de film sleept er wel extreme maatregelen bij die soms iets te makkelijk gaan. Dat is het voornaamste minpunt van Hejter. De lange speelduur is niet voelbaar. Sterke film dit, laat ook wel impact na.

avatar van Donnie Vallermee
Eigenlijk de hele film geen idee waar het nu over ging ...

Vrij matig dus, een 4.

avatar van AniSter
Volgens mij mijn eerste Poolse film en gelijk een boeiende. De hoofdrolspeler is niet alleen een goede acteur maar ook nog en goede 'toneelspeler'. Interessant verhaal, met helaas enkele onduidelijkheden, dat geen moment verveelde. De omschrijving zou wel wat uitgebreider mogen: 'wraak met behulp van een afluisterapparaat' is wel erg summier.

Opzich geen slechte film maar Jezus mina wat heeft die dude een grafkop zeg. Kan hij niets aan doen natuurlijk en het komt zijn rol ten goede.

Ik vond die gesprekken in die game wel echt nergens op slaan, wat was het nut daarvan? Alsof dat niet gewoon via een chat kon. En dat einde, wat een shit einde. Maar het past wel, I guess.

avatar van Drifter
De film duurt 2 uur en had wat mij betreft iets korter kunnen zijn aangezien sommige scenes wel erg lang duren. Met name het staren naar elkaar.
Maar aan de andere kant is dat ook wel een deel van datgene wat de film zo bijzonder maakt. De inhoud zoals beschreven is meer een summiere inleiding. De film gaat veel verder en zit goed in elkaar. Het acteren van de hoofdpersoon is goed, de rest over het algemeen wel goed maar niet op hetzelfde niveau.
En de film zet mij ook aan het denken over manipulatie in de wereld om mij heen.