Altered Carbon: Resleeved (2020)

Alternatieve titel: オルタード・カーボン:リスリーブド

Japan
Animatie / Thriller

geregisseerd door Jō Nakajima

Op de planeet Latimer moet Takeshi Kovacs een tatoeëerder beschermen die werkt voor het Mizumoto-syndicaat. Zij wordt namelijk bedreigd door moordzuchtige ninja's en agenten van CTAC (Colonial Tactical Assault Corps). Ondertussen onderzoekt Takeshi Kovacs samen met een no-nonsense CTAC-agente de dood van een yakuzabaas.

avatar van Whoolie
Nog steeds niemand?! Het was leuk! Qua stijl had het ook een lange aflevering van Love Death Robots kunnen zijn. Zeer strakke animaties, ontzettend goed surround geluid, en een digitale wereld à la Blade Runner om je vingers bij af te likken.

Fijn.

De serie vond ik echt vreselijk, zelfs de eerste aflevering niet eens kunnen uitkijken. In deze feature spin-off had ik eigenlijk wel wat meer vertrouwen, al is het maar omdat Netflix best wel fijne anime exclusives aflevert. Ze geven regisseurs ook duidelijk de ruimte om te experimenteren, wat vaak leuke projecten oplevert.

De setting is een mix van Ghost in the Shell/Blade Runner, maar heeft ook een sterke Yakuza invloed. Het resultaat is een toffe combinatie van cyberpunk, actie en misdaad cinema. Het verhaaltje is op zich niet zo héél origineel, maar weet wel te vermaken en heeft ook een paar leuke twists in petto. Al is het zeker niks waar je van achterover valt.

Het is vooral visueel dat deze film weet te overtuigen. Art style is boeiend maar misschien niet weggelegd voor iedereen. De animatie zelf is verder echt wel sterk. Optimaal gebruik van een wendbare camera, wat de actiescenes ten goede komt. Volledig fan van deze stijl ben ik nog steeds niet, maar het potentieel kan je moeilijk ontkennen wat mij betreft. Het maakt dingen mogelijk die je nooit zou verwacht hebben in een animatiefilm.

Best amusant dus. Echt geniaal is het niet, daarvoor kan het net wat meer afwerking in de marge gebruiken, maar verder weinig op aan te merken. Meer van dit graag.

avatar van mjk87
Geinige animatiestijl wel. Ik vond wel de personages niet even natuurlijk bewegen, juist door deze stijl en die personages redelijk realistisch te tekenen valt dat op. Maar het design verder is erg fijn, echt even heerlijk om in te verdwalen. Enkele scènes, vooral met heel veel bloed, springen er echt uit. Tempo is oké, al vond ik het verhaal zelf minder bijzonder en zeker tegen het einde wist de film weinig nieuws meer te brengen. Maar als geheel wel een dikke voldoende. 3,5*.

avatar van Shinobi
Beter dan seizoen twee.

Ten opzichte van seizoen één is seizoen twee een regelrechte aanfluiting te noemen. Met enige voorzichtigheid ben ik dan ook begonnen aan deze spin-off.

Deze spin-off is een prequel van de serie, dus enige voorkennis heb je niet nodig als je hierin stapt. Het concept wordt vluchtig uitgelegd en zo mag de pret beginnen. Ditmaal is Takeshi Kovacs beland op de planeet Latimer waar hij een jonge tatoeëerder moet beschermen.

Het verhaaltje heeft niet veel om het lijf, maar is wel onderhoudend genoeg voor de gehele speelduur. Een paar wendingen schudden de boel nog enigszins op. Voor de fans zitten er een aantal leuke referenties in verwerkt die je anders naar de serie laat kijken.

De meeste aandacht gaat uit naar de prikkelende stijl die gebruikt wordt; een heerlijke mix van 'Blade Runner' en 'Ghost in the Shell'. In combinatie met de dynamische camera levert dit een hoop toffe actiescènes op. Men deinst hier gelukkig niet terug voor een druppeltje bloed meer of minder. Het bloed schiet werkelijk alle kanten op en de ledematen vliegen je zowat om de oren, geweldig!

Al met al is 'Resleeved' een prima spin-off geworden die de vieze nasmaak van seizoen twee volledig wegneemt. Wat mij betreft mogen er nog meer van zulke spin-offs komen.

Dikke 3,0 sterren.