The Ghost and Mrs. Muir (1947)

Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Gene Tierney, Rex Harrison en George Sanders

De weduwe Lucy (Gene Tierney) is van plan iets moois van haar leven te maken. Ze verhuist naar een huis aan de Engelse kust, waar de vorige bewoner, een oude zeekapitein (Rex Harrison), als spook rondwaart. Zijn pogingen haar het huis uit te jagen mislukken, er ontstaat zelfs een bijna ongeloofwaardige liefdesband. Als haar geld opraakt, 'schrijft' hij een bestseller, die gebaseerd is op zijn leven. Lucy krijgt contact met een zeer levendige man (George Sanders) en moet een keuze maken. Kiest zij voor het spirituele of voor het vleselijke? De kapitein moet echter ook een richting kiezen, die hem voor eeuwig kan blijven achtervolgen.

Ondanks dat er fantasie in zit is het toch aangrijpend.

avatar van Mac Hammer Fan
Helemaal mee eens.
Een heerlijk mengsel van ouderwetse romantiek en fantasy.
Uit op Fox DVD in de UK, met Nederlandse ondertiteling.

Leuk bedachte film vol met fantasie en ontroering onder het motto:
de liefde overstijgt zelfs de dood.

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke film, niet helemaal top geacteerd, maar toch het bekijken waard.

Nee mee eens de cast was top net het verhaal ook leuk om een hele jonge Natalie Wood te zien als de jonge Anna Muir .

Een kleine, rustige, bescheiden, romantische, sentimentele en hartverwarmende film, die speelt rond de eeuwwisseling van de 19e naar de 20e eeuw. Een verhaal met leuke personages, geestige dialogen, imposante kleding, heerlijke muziek en mooie plaatjes van de kuststreek, die naast dat ie een aandoenlijke charme uitstraalt, de romantiek bij je naar boven brengt. Er is sprake van chemie tussen Rex Harrison, als de exentrieke zeeman(sgeest) en Gene Tierney, als de eigengereide mrs. Muir.

avatar van Spetie
Een lief en ook best romantisch filmpje, waarbij een weduwe met haar dochter een spookhuis betrekt, waarbij het spook zich erg aangetrokken voelt tot de vrouw en andersom.

Het klinkt op papier nogal vergezocht en ongeloofwaardig, maar de uitwerking is alleraardigst. Dat komt vooral ook door de acteurs, die het goed doen. Gene Tierney is de weduwe, die een liefdevolle en erg charmante uitstraling heeft. Rex Harrison is vooral leuk als geest, omdat hij de mensen, die in de buurt van Tierney komen, nogal eens met grappige oneliners op hun plek zet. Maar het belangrijkste punt is toch wel, dat de twee een redelijk sterke chemie met elkaar hebben, waardoor het verhaaltje uiteindelijk wel werkt.

Hoewel het verhaal dus sterk leunt op de relatie tussen de twee hoofdrolspelers en er geen memorabele scenes in voorkomen, wordt het nooit saai en blijft het de gehele speelduur bijzonder amusant en vermakelijk. De soundtrack is ook niet verkeerd en geeft The Ghost and Mrs. Muir precies dat warme gevoel mee, dat het verhaal ook wil uitdragen. Erg leuk gedaan.

Heerlijke film uit de oude doos, zoals er tegenwoordig helaas te weinig gemaakt worden. Sfeervolle zwart-wit cinematografie, die uitstekend past bij deze romantische fantasie. Mooie rollen van Gene Tierney (altijd aangenaam om naar te kijken) en Rex Harrison.

Regisseur Mankiewicz mag dan weliswaar niet zo vaak genoemd worden in het rijtje van topregisseurs, maar stiekem heeft hij toch een fors aantal erg mooie films op zijn naam staan: All about Eve, A Letter to Three Wives e.a.

avatar van Vinokourov
Best een degelijke fantasie-film die nergens flauw wordt. Daarvoor ben ik altijd een beetje bang bij dit soort films. Sterker nog, het plot is best aangrijpend! Gene Tierney, een jonge weduwe gaat wonen in een cottage aan de Engelse kust, waar het griezelig wordt wanneer Rex Harrison in de vorm van een geest verschijnt! Ondanks wat strubbelingen in het begin, ontwikkelt er zich een op het eerste oog onmogelijke romance tussen hen twee. Net als je denkt dat het verhaal als een nachtkaars afloopt, krijgt het verhaal nog een aantal leuke draaien. Acteerwerk was wel goed, al moest ik bij Rex Harrison denken aan een mindere versie van Humphrey Bogart met zijn kraakstem.

avatar van joolstein
Een zeer charmante en romantische film die op de een of andere manier erin slaagt te ontkomen aan de meest zoetsappige kenmerken van zo geheten vrouwenfilms. Het is een aansprekend verhaal over die enige ware liefde die je vind op de meest onwaarschijnlijke plaats. Gene Tierney schittert als de jonge weduwe Lucy die besluit om op haar eigen benen te staan. (rond 1900, een tijd waarin dit not done was) Ze wil Gull Cottage huren en weigert om zich bang te laten maken door de geest van kapitein Daniel Gregg. Uiteindelijk ontwikkelt zich dan een hartstochtelijke genegenheid tussen haar en de geest. De chemie tussen Rex Harrison en Gene Tierney is werkelijk waar fantastisch! Verder zien we ook George Saunders als de nieuwe vleselijke love-interest, een kinderboekenschrijver Miles Fairley aka Uncle Neddy (wat ook zoiets als pervert betekent) Vanaf het begin heb je een hekel aan hem. Iets wat uiteraard de bedoeling was. De film heeft een heerlijk gotisch gevoel maar begeef zich nooit echt op het horrorvlak. Al hangt er wel een zekere mystiek rond. Regisseur Joseph L. Mankiewicz levert met zijn derde film wederom een heerlijke film af. En ik ken maar weinig films waarbij het heengaan van de held(in) juist een happy einde was.