Laura (1944)

Film noir / Mystery

geregisseerd door Otto Preminger
met Gene Tierney, Dana Andrews en Clifton Webb

Rechercheur Mark McPherson onderzoekt de moord op de onweerstaanbare Laura Hunt. Wie zou deze jonge vrouw, op wie elke man verliefd leek te worden, willen vermoorden? McPherson raakt zelf ook steeds meer in de ban van Laura en wil zelfs het schilderij met haar, wat aan de muur hangt in haar appartement, kopen van de curator. Op een avond gebeurt er tijdens zijn onderzoek echter iets bizars, wat hem er toe zet de hele opdracht nog eens goed te overdenken.

Een vreemde, intrigerende en gestilleerde thriller noir met een spookachtige sfeer, waarbij je, dankzij een sterk en scherp scenario (intelligent en niet te voorspellen plot), tot het laatste moment aan de stoel gekluisterd blijft. Menselijke psychologie verpakt in een moordmysterie, spelend binnen een glamour-, maar gevaarlijke wereld vol obsessies, jaloezie en verraad, waar geheimen worden blootgelegd en niets is wat het lijkt. De cast is uitmuntend. Een film die het waard is meer dan eenmaal gezien te worden.

avatar van Dogie_Hogan
Wow... eindelijk: de Blu-ray release staat gepland op 23 febr. 2013!

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review (comparison): met NL subs en regiovrij.
Dame op de cover is echter niet Gene Tierney.

avatar van Dogie_Hogan
Triest hoe tav Gene de Blu-ray cover is behandeld: http://www.dvdbeaver.com/tierney_or_not.htm

avatar van chiel
Dus ze is het toch

avatar van Jesper187
Was sowieso al niet de mooiste foto van Tierney.

avatar van John Milton
Wat een goede film! zweeft voor mij precies tussen 4 en 4,5 ster in maar ik rond vooralsnog maar af naar boven! Mooie noir, leuke dialogen (voornamelijk van Lydecker) en damn wat is Gene Tierney een mooie dame.

Deze ga ik vaker bekijken! Vond deze een stuk beter dan The Big Sleep...

avatar van Mescaline
Jammer genoeg toch een tegenvaller voor me geworden, op de 1 of andere manier kon ik me aandacht er maar moeilijk bij houden en werd de film pas iets beter na de onthulling dat Laura nog leefde en de verkeerde vermoord was.
Vanaf dat punt had ik eigenlijk wel een hoop meer spanning verwacht en had ook nog wel verwacht dat het personage van Laura nog wel meer uitgediept ging worden maar helaas.
Vanaf het begin af aan had ik al in me achterhoofd zitten dat het personage van Clifton Webb het wel eens heel goed gedaan zou kunnen hebben, het is ook niet voor niks dat hij de detective iedere stap wilt volgen en vooral de schuld in Shelby(Price) zijn schoenen wilt schuiven.
Ook de romance tussen Laura en de detective kwam een beetje geforceerd op me over.

Had hier toch meer van verwacht.

avatar van mjk87
Wat is een film noir? Er zijn in elk geval een heel aantal kenmerken daarvoor te noemen en het zal zijn dat deze Laura behoorde tot die eerst vijf - het bezit slechts een aantal kenmerken maar viel toevallig een aantal mensen op. Een film noir zal ik het dus niet snel noemen, een goede film is het echter zeker wel.

We krijgen wel de stijl van film noir, een moordzaak en een mooie dame (geen Femme Fatale wat mij betreft) maar ook een wat minder donkere toon. De plot is ditmaal redelijk helder en heel aardig, de thema's ook, maar toch voelt het allemaal niet helemaal goed uitgewerkt aan. Dat is ook te zien aan de speelduur, maar het is vooral te merken. Echte psychologische uitdieping miste ik, vooral bij de rechercheur. Je ziet wel waar de regisseur heen wil met zijn personages, maar echt voelen deed ik dat als kijker nooit. Jammer, want dan had er echt veel meer ingezeten. Aan de spelers ligt het niet echt, zij spelen met verve hun rollen, met vooral de heerlijke Andrews met wat zware stem.

De sfeer is ook heel goed, die vooral komt door muziek en fotografie. Een heerlijke fotografie trouwens, met mooi zwart en sterke contrasten, goede kadrering en zwierig en toch subtiel camerawerk. Enkel de montage loopt soms niet helemaal lekker.

En een apart woord voor Gene Tierney, want wat een verrukkelijke jongedame is zij - een naturelle schoonheid hors catégorie met haar mooie kapsel en mooie kleren. Die laatste doen al veel sowieso(droegen alle meisjes dat maar tegenwoordig), maar het zijn ook haar sensuele lippen en gave huid en knappe gezicht. Volstrekt begrijpelijk dat iedereen er met zijn lul achteraan loopt in de film.

Een goed stuk cinema dus, geen absoluut meesterwerk. 4,0*.

avatar van HarmJanStegenga
Zeer fijne noir, deze 'Laura'. Als kijker ga je net als rechercheur McPherson op zoek naar de moordenaar en zie je dat verschillende figuren zich toch wel érg verdacht maken. Tot het moment dat je als kijker wordt overdonderd door het feit dat Laura niet eens dood is, maar gewoon even binnen komt lopen. Hierdoor verandert alles. Het doet de film goed en geeft deze prent net even wat extra's.

Aan het begin van de film maakt Lydecker zich dermate verdacht dat mijn focus vooral bij hem lag de hele film. Als ik haar niet kan hebben, dan niemand - dat gegeven spookte ook in mijn gedachte rond de hele film. Wat dat betreft is 'Laura' geen hoogstaand meesterwerk. De uitwerking ervan maakt echter veel goed. Natuurlijk gaat het dan om de verrassende plottwist, maar ook om alles wat erbij komt kijken.

Zoals rechercheur McPherson en zijn obsessie naar Laura toe. Hij wil haar geen moment beschuldigen, terwijl ze toch wat mij betreft ook als 1 van de hoofdverdachten kan worden aangewezen. Sowieso zijn de karakters interessant uitgewerkt, waardoor je als kijker toch met vraagtekens blijft kijken. Qua sfeer slaat Preminger de plank raak, mooi zwart-wit, lekker roken en drinken en mooie luxe locaties. Klasse.

The One Ring schreef:

De eerste helft van de film is duidelijk het sterkst. Maar daarna bleek 'helaas' Laura nog gewoon te leven. Eerst dacht ik dat dit een droom van McPherson was (op het moment dat Laura binnenkomt slaapt McPherson). Dat idee leek me wel wat. .

Ik ben dat tot het eind van de film blijven denken en denk dat nog steeds. Alles wijst daarop.

avatar van The One Ring
Wouter schreef:

Kun je dat toelichten, want ik zie het niet?

Ik weet niet of het echt letterlijk zo is, maar mij was duidelijk dat Preminger alles doet om ons te laten overwegen dat het een droom is. Waarom anders Dana Andrews anders opzichtig zoveel laten drinken voor hij gaat slapen? Zijn obsessie met Laura is dan al establisht en als hij in slaap valt een opzichtig shot langs de fles drank. Dan, als hij weer wakker wordt, is ook plots het glas uit zijn handen. En er zijn meer aanwijzingen. Het lied bijvoorbeeld. “THAT WAS LAURA, BUT SHE’S ONLY A DREAM…” Plus de opening voice-over van een man die uiteindelijk sterft. Tuurlijk, het zou kunnen, maar volgens mij werd dat pas jaren later echt bewust gedaan door Wilder. En die maakte er in de film ook een punt van. Hier zegt de voice-over dat hij zich de dag herinnert dat Laura stierf. Die dan dus later niet dood blijkt? Dan is er sowieso de dromerige sfeer en het gemak waarmee Andrews haar voor zich wint. Nee, ik had sterk het idee dat Preminger me iets probeerde te vertellen...
En daarna ging ik er over lezen. Het originele scenario had blijkbaar een onthulling aan het einde. Dat het een droom was.... Preminger wilde dat niet, maar hield wel vast aan alle verwijzingen. Enfin, hoe het zit mag ieder voor zich uitleggen. Misschien had Preminger geen eenduidig antwoord, maar het is duidelijk dat de film haar best doet de droom-theorie in het hoofd van de kijker te krijgen.

avatar van The One Ring
Bedankt voor je uitleg. Voor mij voelde het zoals gezegd aanvankelijk als een droom aan, maar dat leek gewoon snel opzij geworpen te worden.

Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik deze voor het laatst zag, dus de details staan me niet helder voor de geest, maar is het niet inconsistent om een film te hebben die begint met de voice-over van een dode, om vervolgens de droom te geven aan een ander personage? Of misschien niet zozeer inconsistent, maar meer minder sterk? Wellicht als het Clifton Webb was die het zich allemaal inbeeldde (voor zijn dood bijvoorbeeld) had het beter gewerkt. Maar dat is speculatie natuurlijk.

kappeuter (moderator)
Wouter schreef:

Het was me de eerste en tweede keer dat ik de de film zag niet opgevallen, maar bij herziening heb ik dit er ook wel in gezien ja. Of het letterlijk zo bedoeld is dat denk ik niet, maar ik denk wel dat hij bewust de kijker hierover wil laten twijfelen, om het mysterie te vergroten en meerdere opties mogelijk te houden. Maar als het wel letterlijk zo bedoeld was, had het er nog duidelijker in gezeten zou je zeggen.
Ik vond trouwens dit interessante artikel:
THE MYSTERY OF LAURA?S FIRST ENDING « Preminger Films Noirs - premingernoir.co
Een stuk met goede achtergrondinformatie. De studio was eerst niet zo te spreken over de film.
Er zou aanvankelijk dus ook sprake zijn van een einde met Laura's versie van het verhaal.
In het bijgevoegde script van het alternatieve einde wordt Laura toch wel op tijd gered.
Dat je Lydecker hoort in het begin van de film is omdat de eerste helft vanuit zijn gezichtspunt wordt verteld en hij weet pas betrekkelijk laat, tegen het einde van de film dat Laura nog leeft.
"I shall never forget the weekend Laura died"; maar dit klopt dan inderdaad niet, qua tijdsplaatsing. Want de film speelt zich af direct na haar 'dood'.
Het klopt dat Wilder het bewust deed vanuit het standpunt van de overledene, maar waarom zou Premminger het ook niet bewust hebben gedaan?

avatar van AmazingPP
Goede thriller / film noir met uitstekend acteerwerk, uitstekend script, prima camerawerk en een prima score. Helaas vond ik de film te traag. Wat natuurlijk normaal was voor die tijd, maar tijd wordt vaak ingehaald en in dit geval nekte dat voor mij de film. Gekeken vanaf Blu Ray. 3,5 *

Vreselijk.

Wat mij betreft een oer-noir. Zo erg dat ik me na een tijdje maar ben gaan bezighouden met het nauwlettend in de gaten houden van de opbouw en de clichés, want van het spannende plot moet deze film het niet bepaald hebben. En dan merk je toch al erg snel dat deze Laura een film is die zo van de band komt rollen.

Plot progressie komt in short bursts. Om de 10 minuten gebeurt er iets, dan volgt een hoop over en weer geconverseer waarin talloze theorieën en ideeën de revue passeren. Ondanks de toevoeging van een expliciet cynisch personage willen de dialogen maar niet snedig worden, daarvoor is de acteerstijl veel te statig en harkerig.

In de afgelopen 70 jaar is er ook zoveel getwist dat een film als deze best doorzichtig is geworden. Voor de "omg" op het einde hoef je deze dan ook niet te zien, want hoewel ik geen 5 cent zou willen gokken op de twist zelf (het script wordt gewoon zo geschreven dat elke piste mogelijk is, op zich redelijk goedkoop), zijn de usual suspects wél erg duidelijk en is er van enige verrassing dus geen sprake.

En da's dan mijn grote probleem met de noirs die ik al gezien heb. Doorzichtige plotjes en duffe dialogen, en dan schiet er nog maar zeer weinig over, want het genre legt al z'n eieren in die twee mandjes. Ik vind het doorgaans saaie, slaapverwekkende en doodse cinema en zeker met Preminger aan het roer. Als regisseur voegt hij wel érg weinig toe aan z'n films (of ik zit de verkeerde Premingers te kijken natuurlijk).

avatar van de grunt
Onderhond je blijft een fenomeen.

Uiterst verzorgde film noir met een uitstekend script, keurige en eenvoudige dialogen en met enkele acteurs, zoals Gene Tierney en Dana Andrews, uitstekend in hun rol, de fiere, geheimzinnige Clifton Webb en wie zou in deze Vincent Price, de specialist van de horrorfilm-rollen herkennen.
Stoort de typische quick-romance van de Amerikanen wel eventjes, het weegt niet op tegen de vele goede scènes die de film bevat.
De song "Laura" (minstens even knap als Gene Tierney) werd voor deze film geschreven en nadien door meerdere crooners gezongen.

avatar van baspls
"Love is eternal. It has been the strongest motivation for human actions throughout history. Love is stronger than life. It reaches beyond the dark shadow of death."

Omdat ik op films als Pinocchio na eigenlijk nog nooit echt een goede film uit de jaren '40 had gezien en wel zin had in een mystery van anderhalf uur op de vrijdagavond besloot ik Laura van Otto Preminger maar eens te kijken.

Laura is een goede Film noir over een detective die de moord op een knappe vrouw moet onderzoeken. Iedereen om haar heen lijkt op haar verliefd te worden. Uiteindelijk raakt zelfs de detective in de ban van Laura en vraagt zelfs aan de curator of hij een portret uit haar huis mag kopen. Niets is echter wat het lijkt en detective Mark McPherson kan niet veel met de verklaringen van schrijver Waldo Lydecker en Laura's verloofde Shelby Carpenter.

Het acteerwerk van de film was wel aardig, leuk omdat het zo typisch voor die tijd was. Dana Andrews met zijn zware stem zet een goed detective neer. Vincent Price kon hier al erg leuk acteren en had ook zijn betekende accent en maniertjes al. Al vond ik de wat jonge gladgeschoren uitstraling vreemd op zijn gezicht, ik vond dat zijn hoofd een beetje op een uitgerekte versie van Liam Neeson's hoofd leek.

Het verhaal begint allemaal goed en de opbouw is sterk, maar als de twist eenmaal komt is deze toch niet zo verrassend als gehoopt. Toch is het verhaal zeker niet slecht. Wel apart dat de voice over aan het begin is gedaan door de uiteindelijke dader, waarschijnlijk bewust gedaan om ons als kijker op het verkeerde been te zetten. Overigens wel dom dat het zo lang duurde voordat iemand door had dat het niet Laura maar een ander meisje was.

De film is prima opgenomen, al zijn er niet veel personages en locaties en de film heeft erg sfeervolle muziek van David Raksin. Alles bij elkaar een vermakelijke film.

avatar van Flavio
Goede film met een lekker sfeertje maar ook een hoop onwaarschijnlijkheden- dat begint al met het meelopen van een verdachte tijdens het onderzoek, zelfs aanwezig tijdens verhoren. Maar ook daarna worden de grenzen van de geloofwaardigheid meer dan eens opgerekt.

Toch blijft Laura boeien, vooral dankzij Webb die de beste teksten heeft- zoals in wel meer films uit die tijd is een grote rol weggelegd voor een cynische columnist die destijds kennelijk een enorm aanzien had. Maar ook de andere rollen worden goed ingevuld, met name Price als onbetrouwbare en nogal verwaande kwast is aardig.

Alles wordt buitengewoon sfeervol in beeld gebracht. Ik kan me voorstellen dat als je weinig met het genre hebt dat soort details je koud laten, maar ik kan toch wel genieten van de aankleding, de leuke dialogen, het rustige tempo en het mysterieuze sfeertje in dit soort noirs. Pas de tweede film van Preminger die ik zag, moet meer van de man gaan zien.

PS baspls Er staat een grote spolier in je bericht (eigenlijk de hele één na laatste alinea), kan dat nog aangepast worden?

Dick2008
Flavio Je kan op het uitroepteken rechts boven in zijn bericht klikken. Dan zal de moderator het aanpassen.

avatar van baspls
Flavio schreef:

Zie het nu pas, vreemd dat ik dat niet als spoiler heb gemarkeerd. Ik kan het zelf niet meer aanpassen, daar is het bericht te oud voor.

avatar van Flavio
Bedankt voor de reacties, heb gevraagd of een moderator het aanpast.

avatar van IH88
“Murder is my favorite crime.”

IJzersterke film noir. Een moordmysterie, een psychologische thriller, een verhaal over obsessie en jaloezie etc. Laura is van alle markten thuis en is een lekker ouderwetse whodunnit met veel twists en een originele verhaalstructuur.

Door de gedachten en herinneringen van de andere personages komen ook wij als kijker steeds iets meer te weten over Laura. En raak je zelf ook gefascineerd in deze mooie, sterke en charismatische vrouw die is vermoord. Totdat grote twists het hele verhaal op z’n kop zetten. Regisseur Preminger houdt de spanning er goed in en ook de acteurs zijn ijzersterk. Gene Tierney spat van het scherm als Laura en de affectie van alle mannen is te begrijpen. Goed werk ook van Andrews en Webb. Laura had zomaar een film van Hitchcock kunnen zijn, en dat is een groot compliment. Veel hedendaagse thrillers kunnen hier nog een puntje aan zuigen.

avatar van joolstein
Ingenieuze film die het beste van diverse genres combineert tot een vrij unieke film-noir want in de basis is het wel een noir maar door een flinke dosis mystiek, humor en romantiek toe te voegen is het als geheel een stuk eleganter. Dat ‘Laura’ zo goed is, komt voor een belangrijk deel ook door de cast. De mooie Gene Tierney is zeer geloofwaardig als de vrouw die drie totaal verschillende mannen het hoofd op hol brengt. De altijd prima acterende Vincent Price toont hier als de slungelige, laffe en onbetrouwbare Shelby aan dat hij veel meer kan dan het spelen van engerds. Dana Andrews speelt met verve de door de wol geverfde, onderkoelde detective McPherson. De show wordt echter gestolen door Clifton Webb als de elegante maar stikjaloerse Lydecker. Door die uitstekende vertolkingen maar ook door de beklemmende sfeer, het suspense volle script en de hypnotiserende muziek maken dat een ieder die deze film bekijkt hem niet snel zal vergeten.